Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Poliisiauto saa kohta kylkiinsä limenvihreää – Suomen poliisi ajaa silti hillityllä autolla muihin maihin verrattuna

Poliisiautojen uusi laite kuvaa kaikki vastaantulijat ja paljastaa ajoneuvoveron välttelijät.

Auto
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/f6839069cd03e568d91e73b8678c692618d63f39-2400800-Poliisiautot_11.jpg
Kelpaisiko Suomen poliisille Lamborghini? Helsingin poliisi tutustui muiden maiden poliisiautoihin
Ylikomisario Jere Roimu työskentelee poliisin ajoneuvoasioiden päällystövastaavana. Roimu tutustuu HS:n videolla muiden maiden poliisiautoihin ja pohtii, miten ne sopisivat poliisikäyttöön Suomessa. Toimittaja Jussi Sippola /HS, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen /HS.

Kun istuu poliisiauton etupenkillä, tietää todellakin, mitä ympärillä tapahtuu.

Kojelaudan näytöllä vilisee kuvakkeita, jotka kertovat, missä päin Helsinkiä poliisia juuri nyt tarvitaan.

Näytön sivussa rullaa rekisterinumeroita, jotka kertovat, mitä autoja poliisiauto on tiellä kohdannut. Ja onko autojen taustalla rötöksiä.

Teknologian kehityksen ansiosta poliisiautosta on tullut liikkuva valvontaväline, jonka elektroniset silmät tallentavat lähes kaiken, mitä auton ympärillä tapahtuu.

Mutta mitä poliisiauto viestii ulkopuolelle, kansalaisille, jotka sen kohtaavat?

”Poliisiauton pitäisi viestiä uskottavuutta, arvokkuutta ja olla hillitty”, sanoo Helsingin poliisin ylikomisario Jere Roimu, joka työskentelee poliisin ajoneuvoasioiden päällystövastaavana.

Onnistuvatko ne siinä?

Poliisiautot ovat näyttäneet suurin piirtein samalta 1990-luvun alusta lähtien, jolloin poliisi otti käyttöönsä sinivalkoisen maijan, Volkswagen Transporterin. Ennen sitä poliisiautot olivat Saabeja, nekin sinivalkoisia.

Ville Honkonen
Suomen uudet poliisiautot näyttävät tältä.
Suomen uudet poliisiautot näyttävät tältä.

Tänä vuonna väritys muuttuu, kun autojen kylkiin liimataan limenvihreitä heijastavia tarroja. Niiden on tarkoitus parantaa poliisiautojen näkyvyyttä ja poliisien työturvallisuutta.

Vaikka poliisiautojen ulkonäkö uudistuu eniten sitten 1990-luvun alun, muutokset ovat melko pieniä.

Poliisiautoja voisi uudistaa radikaalimminkin. Siitä on paljon esimerkkejä maailmalta.

MVPhotos
Dubain poliisin Ferrari FF.
Dubain poliisin Ferrari FF.

Vauraassa Arabiemiraattien Dubaissa poliisi ajaa muun muassa Ferrari FF:llä ja Lamborghini Aventadorilla.

Britanniassa poliisilla on käytössään poliisitraktori, ja Italiassakin on poliisi-Lamborghini.

MVPhotos
Italian poliisin Lamborghini Gallardo.
Italian poliisin Lamborghini Gallardo.

Suomi noudattaa poliisiautoissa konservatiivisempaa linjaa, vaikka on Suomenkin poliisilla astetta arvokkaampia autoja, muun muassa Tekniikan Maailma -lehden lahjoittamat Jaguar S-Type R ja Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake.

”Jaguar taitaa olla jo museoituna jossain”, Roimu sanoo.

Poliisiautojen herättämistä mielikuvista nousi keskustelu tällä viikolla HS:n mielipideosastolla.

Mielipidekirjoituksen mukaan autolla liikkuvat poliisit eivät herätä kansalaisissa turvallisuudentunteita toisin kuin vaikkapa kävellen liikkuvat lainvalvojat.

”Näyttää erikoiselta, kun poliisin kookas pakettiauto ajaa ihmisten keskellä rautatieaseman laiturilla tai väkijoukossa Kampin kauppakeskuksen edustalla. Aivan kuin poliisit eivät uskaltaisi tulla ulos autoistaan”, kirjoitti Tuomas Kraft.

Jere Roimun mukaan poliisin tärkein tehtävä on näkyä kaduilla, ja tehokkainta näkyvyyttä saadaan autoilla.

”Resurssit ovat mitä ovat, niin järkevintä on liikkua autolla.”

Autojen kautta poliisi saa nykyään myös enemmän tietoja kansalaisista kuin koskaan.

Poliisin uusi laite kuvaa jokaisen poliisin kohtaaman auton ja kertoo heti, jos vastaan tulevasta autosta on vaikkapa ajoneuvovero maksamatta.

”Normivuorossa laite laulaa jatkuvasti”, Roimu sanoo.

Näin järeää valvontalaitetta ei ole Suomen kaduilla vielä kovin pitkään käytetty, mutta sellaisia on asennettu poliisiautoihin ympäri maan runsaan vuoden ajan.

Loka–marraskuussa valvontalaitteet käräyttivät 74 000 käyttökiellossa ollutta autoa Suomen teiltä.

Kimmo Taskinen / HS
Ylikomisario Jere Roimun mukaan poliisiauton ulkonäön pitää olla hillitty.
Ylikomisario Jere Roimun mukaan poliisiauton ulkonäön pitää olla hillitty.
PÄÄKIRJOITUSTOIMITTAJAT: Matti Kalliokoski (esimies), Juha Akkanen, Kari Huhta, Anna-Liina Kauhanen, Paavo Rautio.
HS:n periaatelinja löytyy osoitteesta hs.fi/periaatelinja.

Lisää digitaaliset aikakauslehdet tilaukseesi

Suositut digitaaliset aikakauslehdet Hesarin kautta. Tilaus sisältää seuraavat lehdet: Glorian ruoka ja viini, Kodin kuvalehti, Tiede, HS Teema, Meidän perhe ja Hyvä terveys.

Hesarin tilaajille alk. 5 eur/kk. Tutustu 2 viikkoa maksutta!

Tilaa tästä!

Oletko jo tilaaja?