Soininvaara: Verorahat menevät öljy-yhtiöille murtajayhtiön kautta

Kyllönen haluaa Arctiaan erityistilintarkastuksen

 |   | 
 
Martti Kainulainen / Lehtikuva
Jäänmurtaja Nordica Katajanokan laiturissa huhtikuussa. Nordica on yksi yhtiön monitoimimurtajista.
Jäänmurtaja Nordica Katajanokan laiturissa huhtikuussa. Nordica on yksi yhtiön monitoimimurtajista.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) haluaa jäänmurtoyhtiö Arctia Shippingiin erityistilintarkastuksen.

Kyllönen haluaa puolueettoman osapuolen selvittävän, mistä valtion omistaman yhtiön offshore-toiminnan tulot koostuvat. Kyllösen mielestä tilintarkastus pitäisi ulottaa koko offshore-toiminnan historian ajalle.

"Mistä liikevoitto on syntynyt ja kenen kukkarosta se lopulta on maksettu?" Kyllönen kirjoittaa blogissaan.

Arctia Shippingin liiketoiminta koostuu lähinnä jäänmurtopalveluista ja offshore-palveluista.

Offshore tarkoittaa monitoimimurtajien toimintaa maailman merillä Suomen jäänmurtokauden ulkopuolella. Aluksia käytetään esimerkiksi öljy- ja kaasukentillä.

Liikenneministeri haluaa tietää, laskeeko yhtiö offshore-toiminnan sisään ne rahat, jotka Liikennevirasto maksaa monitoimimurtajista talvimerenkulun varmistamiseksi.

Kyllösen mielestä perinteisen jäänmurron kustannuksia pitää pystyä vertailemaan Suomen ja Ruotsin välillä.

"Hintatasossa me häviämme monin verroin, vaikka kustannusrakenteeltaan naapurimme tuskin on kovin erilainen kuin me", Kyllönen kirjoittaa.

Myös kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr) käsitteli viikonloppuna blogissaan Arctian liiketoimintaa.

Offshore-toimintaan yhtiö tarvitsee monitoimimurtajia, jotka maksavat Soininvaaran mukaan noin 50 miljoonaa euroa enemmän kuin tavalliset murtajat. Kalliimmat monitoimimurtajat sopivat kuitenkin huonommin Pohjanlahden jääolosuhteisiin kuin perinteiset murtajat.

Soininvaara kirjoittaa, että Arctian offshore-toiminta on tähän mennessä ollut tappiollista. Arctia siis Soininvaaran mukaan on tukenut öljynporausta suomalaisen merenkulun rahoilla.

"Jos laiva on tuon arktisen toiminnan vuoksi 50 miljoonaa euroa kalliimpi ja myös käyttökustannuksiltaan kalliimpi, pitäisi lisähinta tietysti laittaa kokonaan arktisen toiminnan kustannuksiksi eikä vyöryttää senttiäkään siitä talvisen jäänmurron kustannuksiksi", hän kirjoittaa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset