Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ministeri Berner moittii Finavian viime vuoden hallituksen johdannaispäätöksiä

Berner haluaa ratkaista kevään 2016 yhtiökokouksessa, saako vuoden 2015 hallitus vastuuvapauden kymmenien miljoonien tappiot aiheuttaneiden johdannaiskysymysten hoitamisessa viime vuonna.

Politiikka
 
Berner Finavia-kohusta: Olen toiminut johdonmukaisesti
Berner Finavia-kohusta: Olen toiminut johdonmukaisesti
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) moittii lentokenttäyhtiö Finavian vuoden 2015 hallitusta johdannaiskriisin hoidosta. Hän sanoo itse toimineensa oikein tapauksen hoidossa. Toimittaja: Tuomo Pietiläinen, kuvaus: Esa Syväkuru, leikkaus: Esa Syväkuru, Janne Elkki

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) antaa moitteita valtion lentokenttäyhtiö Finavian 2015 hallitukselle johdannaiskriisin hoidosta. Berner sanoi Politiikan toimittajien yhdistyksen lounaalla päivällä, että Finavia ehti nostaa joka suuntaan kanteita, jotka yhtiö joutui sopimaan.

”Yhtiö ehti tehdä kanteita, jotka eivät olleet missään suhteessa”, Berner sanoi.

Hänen mukaansa vuoden 2015 hallitus ei ollut selvittänyt kanteiden välisiä suhteita. Johdannaiset aiheuttivat Finavialle kaikkiaan 34 miljoonan euron tappiot.

Bernerin moitteet on pitkälti suunnattu Finavian 2015 hallituksen puheenjohtajalle Riitta Tiuraniemelle, joka erosi joulukuussa protestiksi ministeri Bernerin toimille. Tiuraniemen mukaan Berner puuttui Finavian hallituksen toimintaan niin, että kanteista Finavian entistä hallitusta ja tilintarkastajaa vastaan luovuttiin vuonna 2010 tehtyjen johdannaisten osalta.

Nyt Berner haluaa ratkaista kevään 2016 yhtiökokouksessa sen, että saako vuoden 2015 hallitus vastuuvapauden johdannaiskysymysten hoitamisessa viime vuonna. Tämän vuoksi Berner ei halunnut ottaa päätöstä johdannaiskanteiden nostamisesta yhtiökokoukseen viime vuoden lopussa.

”Yhtiökokous vapauttaa vastuusta sen hallituksen, joka on ollut päätöksiä tekemässä. Pidätän mahdollisuuden ottaa kantaa johdannaisiin tämän kevään yhtiökokouksessa”, Berner sanoo.

Toinen syy yhtiökokouksesta luopumiseen oli se, että Bernerin mukaan vuoden 2010 johdannaistappiot olivat vain muutamia satoja tuhansia euroja. Finavialla on edelleen mahdollisuus nostaa kanteet vuonna 2011 tehdyistä johdannaissopimuksista, jotka aiheuttivat noin 33 miljoonan euron tappioista.

Vielä viime vuoden lopulla Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen arvioi, että 2010 johdannaistappiot olivat viitisen miljoonaa euroa. Kanneoikeus vuoden 2010 johdannaissopimuksista vanheni vuoden vaihteessa.

Berner pitää mahdollisena, että Finavia nostaa kanteita vuonna 2011 tehdyistä ja 33 miljoonan euron tappiot aiheuttaneista johdannaissopimuksista. Ensin hän odottaa kuitenkin tuloksia selvityksistä ja tutkimuksista, joita tekevät ainakin Valtiontalouden tarkastusvirasto, Finanssivalvonta ja talousrikospoliisi.

Berner kiisti väitteet, että hän suojelisi entistä liikenneministeriä Anu Vehvilästä (kesk) ja tämän toimintaa. Vehviläisen aikana Finavia teki ison osan tappioita aiheuttaneista johdannaisista.

”En suojele, vaan toimenpiteet kohdistetaan hyvin harkitusti niitä kohtaan, joilla oli vastuuta tapahtumista”, Berner sanoi.

Berner oli samaan mieltä toisen entisen liikenneministerin Merja Kyllösen (vas) kanssa siitä, että Finavian omistajaohjaus ei sovi liikenneministeriöön. Heidän mielestään oikea paikka ohjata Finaviaa on valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö.

”Ei ole hyvä, että omistajaohjaus ja sääntely ovat samassa ministeriössä. Valtioneuvoston omistajaohjausyksikössä on omaa hyvää osaamista tähän”, Berner sanoi.

Finavia on kokonaan valtion omistama ja yhtiön omistajaohjaus kuuluu liikenneministeriölle.

Vesa Moilanen / Lehtikuva
Anne Berner
Anne Berner
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat