Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sisäministeriö esittää: Sakot entistä pienemmistä ylinopeuksista

Jo kymmenen kilometrin ylinopeudesta rapsahtaisi sakko

Politiikka
 
Martti Kainulainen / Lehtikuva
Automaattinen nopeusvalvonta eli peltipoliisi.
Automaattinen nopeusvalvonta eli peltipoliisi. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Sisäministeriö esittää, että hurjasteleva autoilija saisi sakot jo kymmenen kilometrin ylinopeudesta. Nykyään raja on 11 kilometriä.

Mittaustuloksesta vähennetään kolmen kilometrin tekninen varmuusvähennys, joten virallisesti sakko rapsahtaa nykyään kahdeksasta kilometristä. Sisäministeriö haluaisi leikata tämän rajan seitsemään kilometriin.

Ministeriö uskoo, että entistä herkempi sakottaminen parantaisi liikenneturvallisuutta ja tehostaisi liikenteen valvontaa. Ministeriö kehottaakin Poliisihallitusta harkitsemaan sakkorajan leikkaamista yhdellä kilometrillä.

Käytännössä uudistus tarkoittaisi, että autoilijoita sakotettaisiin entistä herkemmin.

Sisäministeriö myöntääkin tiedotteessa, että esityksellä ei tavoitella pelkästään liikenneturvallisuuden kasvattamista. Sakotuksen yleistyminen toimisi myös yhtenä talouden sopeutustoimena.

Juha Sipilän (kesk) hallitus aikoo myös korottaa rikesakkoja 25 prosentilla. HS kertoi asiasta helmikuun alussa.

Pienin mahdollinen rikesakko kasvaisi 25 euroon entisestä 20 eurosta. Suurin rikesakko nousisi 285 euroon nykyisestä 200 eurosta.

Alunperin hallitus suunnitteli jopa 50 prosentin korotuksia.

Hallituksen on tarkoitus helpottaa poliisin kasvavaa työtaakkaa lisäämällä automaattista liikenteen kameravalvontaa ja tehostaa nopeusvalvontaa myös muilla keinoilla.

Liikennevirasto teki kesällä 2014 selvityksen, jonka mukaan autoista 11 prosentin tuntinopeus oli yli kymmenen kilometriä sallittua suurempi.

Talvella peräti 14 prosenttia autoilijoista ylitti nopeusrajoitukset yli kymmenellä kilometrillä.

Jos suomalaiset eivät muuta ajotottumuksiaan, sakkoja saattaa siis ropista jatkossa usein.

Sakkokäytäntöjen kiristäminen ei kuitenkaan ole pelkkä budjetin paikkauskeino. Valtioneuvosto otti vuonna 2012 tavoitteekseen puolittaa liikennekuolemien määrän vuoteen 2020 mennessä. Loukkaantumisten määrän pitäisi vähentyä neljänneksellä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on tutkinut, että pienetkin ajonopeuksien muutokset vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Jo parin kilometrin muutokset tuntinopeuksissa näkyvät onnettomuustilastoissa.

Viime vuonna tieliikenneonnettomuuksissa kuoli Tilastokeskuksen mukaan 257 ja loukkaantui 6 273 ihmistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat