Valikko
Politiikka

Liikenneministeri Berner: Väylien yhtiöittämisen jälkeen autoilijaa laskuttavat tien käytöstä vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat

Ministeri Anne Bernerin mukaan valtion väylien yhtiöittämisestä päätetään kevään kehysriihessä.

”Valtion liikenneverkkoyhtiö on alusta, jonka päälle yksityinen sektori voi tuottaa palveluita”, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sanoo.

Lause ei sinänsä kuulosta hätkähdyttävältä. Liikenneverkko. Alusta. Palvelut. Aika vaikea lauseesta on saada tolkkua.

Kyseessä olisi kuitenkin liikenteen vallankumous, joka vaikuttaisi jokaisen suomalaisen elämään. Se mullistaisi ihmisten tavan liikkua – ja tavan, jolla liikkumisesta maksetaan.

Juha Sipilän (kesk) hallitus päätti keväällä, että liikenne- ja viestintäministeri Bernerin johdolla selvitetään valtion liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Tarkoitus on yhtiöittää valtion tiet, rautatiet ja meriväylät. Uusi yhtiö vastaisi Suomen väylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta. Tähän asti ne on rahoitettu budjetista.

Oppositio nosti metelin.

Kohu kuitenkin laantui pian, sillä samaan aikaan julkistettiin liikennekaari. Se on lakipaketti, jossa liikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Poliitikot keskittyivät puhumaan taksiluvista.

Kohua laimensi myös se, että liikenneverkkoyhtiötä vasta selvitetään. Päätöstä hallitus ei ole tehnyt. Mutta pian se tekee.

Anne Bernerin mukaan liikenneverkkoyhtiöstä pitäisi päättää huhtikuun lopun kehysriihessä. ”Silloin pitää päättää jatketaanko asian valmistelua vai ei”, Berner sanoo.

Syynä on se, että jos liikenneverkkoyhtiö aloittaa vuoden 2018 alusta – kuten on suunniteltu – kehysriihessä pitää tehdä isoja muutoksia autoilun verotukseen eli autoveroon, ajoneuvoveroon ja polttoaineveroon.

Joko veroista luovuttaisiin tai niitä laskettaisiin merkittävästi, sillä jatkossa teiden käytöstä maksettaisiin erikseen.


Bernerin mukaan järjestely on kustannusneutraali. Autoilun kustannukset eivät nouse, ministeri lupaa. Berner vakuuttaa, että lupaukseen voi luottaa. ”Tiukka kilpailu pitää hinnat alhaalla”, Berner sanoo.

Mikä kilpailu? Verkkoyhtiöhän olisi luonnollinen monopoli.

Bernerin mukaan kilpailu on koko homman juju.

Jos uudistus tehdään, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin sim-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan. Liikenneverkkoyhtiö ei kuitenkaan suoraan laskuttaisi autoilijaa, vaan sen hoitaisivat yksityiset palveluntarjoajat.

Palveluntarjoaja laskuttaisi autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Se voi tarjota joko kilometrikohtaista hinnoittelua tai esimerkiksi kiinteähintaista kuukausipakettia, jolla asiakas saa ajaa niin paljon kuin sielu sietää.

Homma toimisi siis samaan tapaan kuin teleoperaattoreilla, joilla on kiinteähintaisia datapaketteja.

Liikenneverkkoyhtiö saisi rahansa palveluntarjoajalta, joka maksaisi teiden käytöstä tukkuhintaa.

Berner uskoo, että halukkaita palveluntarjoajia löytyy helposti. ”Ensimmäisinä toimijoina voisivat olla esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokaupat”, Berner visioi.

Poikkeuksena olisivat kuitenkin kuljetusyritykset. Ne voisivat Bernerin mukaan ostaa ajonsa suoraan tukkuhinnalla liikenneverkkoyhtiöstä.

Samaan syssyyn Berner korostaa, että mitään ei ole vielä päätetty. Selvitys on kesken.

Bernerin mukaan tähän mennessä tehdyt selvitykset osoittavat, että väylien yhtiöittäminen olisi taloudellisesti järkevää.

”Sen myötä kyky investoida väyliin voisi kaksin- tai kolminkertaistua nykyisestä.”

Kun valtion väyläomaisuus laitetaan uuden yhtiön taseeseen, se voi ottaa sitä vastaan lainaa. Bernerin mukaan tämä toisi lisää rahaa ja pitkäjänteisempää suunnittelua liikenneinvestointeihin. ”Eduskunta hyväksyisi yhtiön esittelemän investointisuunnitelman aina 12 vuodeksi eteenpäin.”

Liikenneväylät ovat keskeinen osa kansallisomaisuutta. Ministeriön kaavailujen mukaan valtio omistaisi väyläyhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.

Moni pelkää, että yhtiöittämisen jälkeen seuraava askel on väyläyhtiön yksityistäminen. Bernerin mukaan näin ei tule käymään.

Saksassa on vastikään yhtiöitetty valtion väyliä. Siellä väyläyhtiön omistus betonoitiin niin, että osakkeiden myyminen on lähes mahdotonta. Bernerin mukaan näin toimittaisiin myös Suomessa.

Perussuomalaiset ovat suhtautuneet epäilevästi väylien yhtiöittämiseen. Näin ollen on mahdollista, että hanke kaatuu hallituksen kehysriihessä.

”Kehysriihessä voidaan tehdä asiasta faktapohjainen päätös”, Berner sanoo.

Jos suunnitelma kaatuu, ministeriöissä on Bernerin mukaan valmisteltu b-vaihtoehtoa. Maakuntauudistuksen myötä iso osa liikennejärjestelmän tehtävistä siirtyy maakuntiin.

Autoilun verotusta joudutaan Bernerin mukaan joka tapauksessa uudistamaan. ”Vaatii aika mittavia muutoksia verojärjestelmään, että päästään niihin päästötavoitteisiin, joihin Suomi on sitoutunut.”

Viisi kysymystä Anne Bernerille

1. Miten vietät joulua?

”Meillä on jouluna kaksi asiaa. Käymme perheen kanssa äitini haudalla. Sen lisäksi meillä on jouluateria. Se koostuu kolmesta jouluruokaperinteestä: suomalaisesta, sveitsiläisestä ja kanadalaisesta.”

”Syömme fasaania tai kalkkunaa. Sen lisäksi meillä on suomalainen kinkku. Meillä on aina molempia.”

2. Mitä olet toivonut joululahjaksi?

”Kuulostaa vähän pateettiselta, mutta toivoisin hetken aikaa itselleni. Sellaista tiettyä rauhaa, jolloin pystyy sisäisesti kasvamaan ja vahvistumaan. Sitä saan parhaiten perheeltäni.”

3. Onko sinulla jouluna kännykkä päällä?

”On.”

4. Minkä kirjan luit viimeksi?

”Luin Madeleine Thienin kirjan Do Not Say We Have Nothing. Se kertoo siitä, minkälainen on ollut viimeisten vuosien muutoskokemus Kiinassa tarkasteltuna Kiinan ulkopuolelta.”

”Kirjallisuus on minulle äärimmäisen tärkeää. Kaunokirjallisuus on se paikka, josta haen ajatuksia. En juuri lue bisneskirjallisuutta.”

5. Miten haluaisit, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner muistettaisiin 20 vuoden kuluttua?

”Siitä, että olen tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti sekä arjen sujuvuudessa ihmisten kannalta että elinkeino­elämän kilpailukyvyn näkökulmasta.”

Kuka?

Anne Berner


 Anne Berner on toiminut liikenne- ja viestintäministerinä kesästä 2015 lähtien. Ensimmäisen kauden kansanedustaja.

 Berner on Suomen ja Sveitsin kansalainen.

 Berner on sukuyritys Vallila Interiorin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja.

 Hän on toiminut Uusi lastensairaala -hankkeen vetäjänä.

 Berner on ilmoittanut jättävänsä politiikan tämän yhden kauden jälkeen.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    2. 2

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Poliisilla tarkastusoperaatio Helsinkiin saapuneella Tallink Megastarilla

    5. 5

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    6. 6

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    7. 7

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    8. 8

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    9. 9

      Vastuuntunto pilasi Niinistön leppoisat eläkepäivät – liiallinen vallan sementoituminen ei silti ole terveellistä demokratialle

    10. 10

      Niinistö lähtee presidentinvaaleihin ylivoimaisena suosikkina – kahdeksan syytä, joiden takia häntä on vaikea voittaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    3. 3

      Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

    4. 4

      Miehet puukottivat toisensa sairaalakuntoon Helsingin Hakaniemessä – lapsiperheet kauhistelivat tapahtumia aivan vierestä

    5. 5

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    6. 6

      F1-sarjakin irvailee Räikkösen olemukselle – yksi kuva palkintopallilta kiteyttää Räikkösen tunnelmat: ”Tämä oli yksi niistä päivistä”

    7. 7

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    8. 8

      ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

    9. 9

      Jos presidentti Mauno Koivisto olisi kuollut lauantaina 13.5., olisiko seuraavana päivänä liputettu äideille vai noudatettu suru­liputusta?

    10. 10

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    4. 4

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    5. 5

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    6. 6

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    7. 7

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    8. 8

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    9. 9

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    10. 10

      Tellervo Koivisto jätti jäähyväiset aviomiehelleen Mauno Koivistolle

    11. Näytä lisää