Valikko
Politiikka

Liikenneministeri Berner: Väylien yhtiöittämisen jälkeen autoilijaa laskuttavat tien käytöstä vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat

Ministeri Anne Bernerin mukaan valtion väylien yhtiöittämisestä päätetään kevään kehysriihessä.

”Valtion liikenneverkkoyhtiö on alusta, jonka päälle yksityinen sektori voi tuottaa palveluita”, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sanoo.

Lause ei sinänsä kuulosta hätkähdyttävältä. Liikenneverkko. Alusta. Palvelut. Aika vaikea lauseesta on saada tolkkua.

Kyseessä olisi kuitenkin liikenteen vallankumous, joka vaikuttaisi jokaisen suomalaisen elämään. Se mullistaisi ihmisten tavan liikkua – ja tavan, jolla liikkumisesta maksetaan.

Juha Sipilän (kesk) hallitus päätti keväällä, että liikenne- ja viestintäministeri Bernerin johdolla selvitetään valtion liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Tarkoitus on yhtiöittää valtion tiet, rautatiet ja meriväylät. Uusi yhtiö vastaisi Suomen väylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta. Tähän asti ne on rahoitettu budjetista.

Oppositio nosti metelin.

Kohu kuitenkin laantui pian, sillä samaan aikaan julkistettiin liikennekaari. Se on lakipaketti, jossa liikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Poliitikot keskittyivät puhumaan taksiluvista.

Kohua laimensi myös se, että liikenneverkkoyhtiötä vasta selvitetään. Päätöstä hallitus ei ole tehnyt. Mutta pian se tekee.

Anne Bernerin mukaan liikenneverkkoyhtiöstä pitäisi päättää huhtikuun lopun kehysriihessä. ”Silloin pitää päättää jatketaanko asian valmistelua vai ei”, Berner sanoo.

Syynä on se, että jos liikenneverkkoyhtiö aloittaa vuoden 2018 alusta – kuten on suunniteltu – kehysriihessä pitää tehdä isoja muutoksia autoilun verotukseen eli autoveroon, ajoneuvoveroon ja polttoaineveroon.

Joko veroista luovuttaisiin tai niitä laskettaisiin merkittävästi, sillä jatkossa teiden käytöstä maksettaisiin erikseen.


Bernerin mukaan järjestely on kustannusneutraali. Autoilun kustannukset eivät nouse, ministeri lupaa. Berner vakuuttaa, että lupaukseen voi luottaa. ”Tiukka kilpailu pitää hinnat alhaalla”, Berner sanoo.

Mikä kilpailu? Verkkoyhtiöhän olisi luonnollinen monopoli.

Bernerin mukaan kilpailu on koko homman juju.

Jos uudistus tehdään, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin sim-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan. Liikenneverkkoyhtiö ei kuitenkaan suoraan laskuttaisi autoilijaa, vaan sen hoitaisivat yksityiset palveluntarjoajat.

Palveluntarjoaja laskuttaisi autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Se voi tarjota joko kilometrikohtaista hinnoittelua tai esimerkiksi kiinteähintaista kuukausipakettia, jolla asiakas saa ajaa niin paljon kuin sielu sietää.

Homma toimisi siis samaan tapaan kuin teleoperaattoreilla, joilla on kiinteähintaisia datapaketteja.

Liikenneverkkoyhtiö saisi rahansa palveluntarjoajalta, joka maksaisi teiden käytöstä tukkuhintaa.

Berner uskoo, että halukkaita palveluntarjoajia löytyy helposti. ”Ensimmäisinä toimijoina voisivat olla esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokaupat”, Berner visioi.

Poikkeuksena olisivat kuitenkin kuljetusyritykset. Ne voisivat Bernerin mukaan ostaa ajonsa suoraan tukkuhinnalla liikenneverkkoyhtiöstä.

Samaan syssyyn Berner korostaa, että mitään ei ole vielä päätetty. Selvitys on kesken.

Bernerin mukaan tähän mennessä tehdyt selvitykset osoittavat, että väylien yhtiöittäminen olisi taloudellisesti järkevää.

”Sen myötä kyky investoida väyliin voisi kaksin- tai kolminkertaistua nykyisestä.”

Kun valtion väyläomaisuus laitetaan uuden yhtiön taseeseen, se voi ottaa sitä vastaan lainaa. Bernerin mukaan tämä toisi lisää rahaa ja pitkäjänteisempää suunnittelua liikenneinvestointeihin. ”Eduskunta hyväksyisi yhtiön esittelemän investointisuunnitelman aina 12 vuodeksi eteenpäin.”

Liikenneväylät ovat keskeinen osa kansallisomaisuutta. Ministeriön kaavailujen mukaan valtio omistaisi väyläyhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.

Moni pelkää, että yhtiöittämisen jälkeen seuraava askel on väyläyhtiön yksityistäminen. Bernerin mukaan näin ei tule käymään.

Saksassa on vastikään yhtiöitetty valtion väyliä. Siellä väyläyhtiön omistus betonoitiin niin, että osakkeiden myyminen on lähes mahdotonta. Bernerin mukaan näin toimittaisiin myös Suomessa.

Perussuomalaiset ovat suhtautuneet epäilevästi väylien yhtiöittämiseen. Näin ollen on mahdollista, että hanke kaatuu hallituksen kehysriihessä.

”Kehysriihessä voidaan tehdä asiasta faktapohjainen päätös”, Berner sanoo.

Jos suunnitelma kaatuu, ministeriöissä on Bernerin mukaan valmisteltu b-vaihtoehtoa. Maakuntauudistuksen myötä iso osa liikennejärjestelmän tehtävistä siirtyy maakuntiin.

Autoilun verotusta joudutaan Bernerin mukaan joka tapauksessa uudistamaan. ”Vaatii aika mittavia muutoksia verojärjestelmään, että päästään niihin päästötavoitteisiin, joihin Suomi on sitoutunut.”

Viisi kysymystä Anne Bernerille

1. Miten vietät joulua?

”Meillä on jouluna kaksi asiaa. Käymme perheen kanssa äitini haudalla. Sen lisäksi meillä on jouluateria. Se koostuu kolmesta jouluruokaperinteestä: suomalaisesta, sveitsiläisestä ja kanadalaisesta.”

”Syömme fasaania tai kalkkunaa. Sen lisäksi meillä on suomalainen kinkku. Meillä on aina molempia.”

2. Mitä olet toivonut joululahjaksi?

”Kuulostaa vähän pateettiselta, mutta toivoisin hetken aikaa itselleni. Sellaista tiettyä rauhaa, jolloin pystyy sisäisesti kasvamaan ja vahvistumaan. Sitä saan parhaiten perheeltäni.”

3. Onko sinulla jouluna kännykkä päällä?

”On.”

4. Minkä kirjan luit viimeksi?

”Luin Madeleine Thienin kirjan Do Not Say We Have Nothing. Se kertoo siitä, minkälainen on ollut viimeisten vuosien muutoskokemus Kiinassa tarkasteltuna Kiinan ulkopuolelta.”

”Kirjallisuus on minulle äärimmäisen tärkeää. Kaunokirjallisuus on se paikka, josta haen ajatuksia. En juuri lue bisneskirjallisuutta.”

5. Miten haluaisit, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner muistettaisiin 20 vuoden kuluttua?

”Siitä, että olen tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti sekä arjen sujuvuudessa ihmisten kannalta että elinkeino­elämän kilpailukyvyn näkökulmasta.”

Kuka?

Anne Berner


 Anne Berner on toiminut liikenne- ja viestintäministerinä kesästä 2015 lähtien. Ensimmäisen kauden kansanedustaja.

 Berner on Suomen ja Sveitsin kansalainen.

 Berner on sukuyritys Vallila Interiorin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja.

 Hän on toiminut Uusi lastensairaala -hankkeen vetäjänä.

 Berner on ilmoittanut jättävänsä politiikan tämän yhden kauden jälkeen.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Naton Euroopan-joukkojen johtaja: Venäjän suuret sotaharjoitukset Valko-Venäjällä voivat osoittautua ”Troijan hevoseksi”

    2. 2

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    3. 3

      Linkin Parkin laulaja Chester Bennington on kuollut

    4. 4

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    5. 5

      Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

    6. 6

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    7. 7

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    8. 8

      Nyt se on laskettu: maailmassa on tuotettu 8,3 miljardia tonnia muovia ja peräti puolet siitä kolmentoista viime vuoden aikana – silti tuotanto vain lisääntyy entisestään

    9. 9

      ”Suomen pisimmät portaat” puretaan Saana-tunturilla – ”Jos jalka menee läpi, voi käydä pahasti”

    10. 10

      Näin stand up -koomikon brändiä suojellaan: Pikkufestivaalin ei annettu käyttää Sami Hedbergin nimeä vitsikilpailun nimessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Lifestyle­bloggaajan elämä on liian ihanaa ollakseen totta – Onko jatkuva ”täydellisen minän” esittely narsistista, nykyaikaa vai osa ihmisyyttä?

    4. 4

      Kela olettaa kämppikseni maksavan asumismenoni

    5. 5

      Seuraamme melankolisina ja pelokkaina James Bond -kansan surullista bluffia brexit-neuvotteluissa – kansanäänestystä edeltäneiden valheiden mittakaava alkaa tulla esiin

    6. 6

      Suomalaiset saivat häpeällisen huonon tuloksen, kun eurooppalaisten hiilijalanjäljet pantiin kartalle – Miksi hiilijalanjälki paisuu Suomessa?

    7. 7

      Näin stand up -koomikon brändiä suojellaan: Pikkufestivaalin ei annettu käyttää Sami Hedbergin nimeä vitsikilpailun nimessä

    8. 8

      16-vuotias Linda kiinnostui Isisistä ja karkasi kotoaan Saksasta, nyt hänet on ehkä löydetty Mosulin tunneleista – mallioppilaasta tuli radikaali muutamassa kuukaudessa

    9. 9

      Despacito on maailman kaikkien aikojen striimatuin kappale – Näistä syistä espanjankielisestä biisistä tuli niin valtaisa megahitti, myös Suomessa

    10. 10

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      11-vuotiaan Taijatuuli Louhivuoren isä joutui taposta vankilaan, ja vapauduttuaan isä tappoi uudestaan – ”Tuo mies on hulluin murhaaja, josta olen kuullut, ja mä rakastan sitä”

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

    9. 9

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    10. 10

      Game of Thrones alkaa – Tällä jutulla pääset kartalle, mistä sarja ja päähenkilöt uudella kaudella jatkavat

    11. Näytä lisää