Politiikka

Kuluttaja tuskin käärisi täyttä hyötyä autoveron poistosta – myyjien ei välttämättä kannata laskea hintoja täysimääräisesti

HS selvitti uuden liikennemallin voittajat ja häviäjät. Autoveron poistuminen hyödyttäisi erityisesti kalliiden autojen ostajia. Autonomistaja kärsisi. Paljon ajavat hyötyisivät polttoaineveron laskusta.

Keitä olisivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) torstaina julkistaman uuden liikennemallin voittajat ja häviäjät? HS selvitti muutoksen mahdolliset seuraukset.

Kuluttaja ei välttämättä hyötyisi autoveron poistosta täysimääräisesti

Yksi oleellinen kysymys on se, mitä tapahtuisi autojen hinnoille, kun autovero poistuu. Autovero on merkittävä osa auton kokonaishintaa, siis vähimmilläänkin useita tuhansia euroja. Esimerkiksi BMW:n katumaasturissa autovero voi kivuta yli 30 000 euroon.

Hyötyisikö asiakas siis koko veron määrän verran?

Ei välttämättä. Taloustieteilijä Robin Stitzing väitteli marraskuussa Aalto-yliopistossa autoveron alennuksen vaikutuksista vuoden 2008 uudistuksessa. Tuolloin verotus kytkettiin auton päästöihin, mikä laski autoveroprosentin keskimäärin 26 prosentista 22 prosenttiin.

Stitzingin mukaan keskimäärin 89 prosenttia autoveron alennuksesta meni läpi hintoihin. Pieni- ja suuripäästöisten autojen kohdalla 85 prosenttia hinnan muutoksesta meni läpi.

”Uskon, että autoveron poistuessa vaikutus tulisi olemaan suurin piirtein samaa luokkaa. Lähempänä 90 prosenttia kuin sataa, mutta paljon lähempänä 90 prosenttia kuin nollaa”, Stitzing pyörittelee.

Trafin tietojohtaja Juha Kenraali taas arvioi, että veroalennus menisi lähes täysimääräisesti hintoihin. Näin uskoo myös Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Timo Kallio.

Miksi autoveron alennus ei menisi täysin läpi hintoihin?

Tutkimuksissa on havaittu, että veronalennukset eivät siirry aina täysimääräisesti hintoihin. Taustalla voi olla monenlaisia, esimerkiksi hinnoitteluun liittyviä syitä. Autojen myyjien ei välttämättä kannata laskea hintoja koko veronalennuksen verran, koska ne menevät kaupaksi silti.

Toinen selitys on autoalalla pitkään liikkunut käsitys siitä, että ulkomaisilla autovalmistajilla ja suomalaisilla maahantuojilla on sopimus Suomen autoveron kompensoimisesta. Teorian mukaan autovalmistajat siis korvaavat maahantuojille autoveron määrän tai osan siitä saadakseen autonsa kaupaksi Suomessa. Jos autovero poistuisi, valmistajat nostaisivat omia hintojaan ja maahantuojat omiaan, eikä kuluttaja hyötyisi.

Valtiovarainministeriö viittaa tähän teoriaan vuonna 2015 laatimassaan muistiossa, joka käsitteli hallitusohjelmaan kaavailtua autoveron alennusta.

”Varsinainen pyyntihinta ei todennäköisesti muuttuisi autoveron putoamista vastaavalla määrällä. On olemassa näkemyksiä, joiden mukaan autonvalmistajat myyvät autoja Suomeen pienemmällä katteella korkean autoveron johdosta. Kursorinen tarkastelu esimerkiksi Saksan ja Suomen Skoda-autojen verottomissa hinnoissa tukee väitettä, mutta varsinaista empiiristä vahvistusta näkemykselle ei ole”, ministeriön muistiossa todetaan.

Autoveron alennuksen vaikutuksia tutkinut Stitzing pitää arviota autoteollisuuden sopimuksesta uskottavana.

”En voi tietenkään olla varma, onko tällainen sopimus olemassa. Mutta en olisi yllättynyt, jos olisi. Suomen korkea autovero ei tee autojen myynnistä kovin houkuttelevaa ja kilpailu on kovaa”, sanoo Stitzing.

Stitzing muistuttaa, että autovalmistajilla on tapana reagoida erilaisiin vero- tai muihin etuihin muuttamalla omaa hinnoitteluaan. Esimerkiksi Saksassa valmistajat poistivat vähin äänin sähköautoille myöntämiään tukia sen jälkeen, kun hallitus oli ilmoittanut omista tuistaan samoille autoille.

Autotuojat ry:n Kallio kutsuu arviota valmistajien ja maahantuojien sopimuksesta legendaksi.

”Kun vertaa esimerkiksi Suomen verottomia hintoja Viroon, jossa ei ole autoveroa, hinnat ovat keskimäärin samaa tasoa. Yksittäisiä esimerkkejä löytyy, mutta keskimäärin hinnat ovat samaa tasoa. Joillain markkinoilla valmistaja voi subventoida maahantuojaa hinnassa”, Kallio sanoo.

”Autovalmistajien kilpailukin on niin kovaa, ettei hintoja voi juuri painaa.”

Mitä kävisi autokaupalle?

Stitzing on erityisen huolestunut siitä, miten nopeasti uutta liikennemallia ollaan viemässä voimaan. Hän huomauttaa, että vuoden 2008 autoverouudistus toteutettiin hyvin nopeasti sen jälkeen, kun siitä ilmoitettiin. Odotusaika oli vain kaksi kuukautta, vuoden 2007 marras–joulukuu.

”Jos uudesta mallista päätetään myöhemmin keväällä ja se pannaan täytäntöön vuonna 2018, autokauppa tulee olemaan kuollutta koko loppuvuoden. Ostoaan lykkäävälle kuluttajalle olisi luvassa isot edut.”

Stitzingin väitöskirja osoittaa, miten autokauppa romahti odotusaikana vuonna 2007. Kaupaksi kävivät lähinnä korkeapäästöiset autot, joista oli tulossa vuodenvaihteen jälkeen kalliimpia.

Autonomistajat kärsisivät, etenkin kalliiden autojen ostajat hyötyisivät

Kun autojen arvo alenisi autoveron poistumisen myötä, siitä kärsisivät autonomistajat.

Auton ostajat luonnollisesti hyötyisivät, ainakin jos veronalennus menee läpi hintoihin. Mitä kalliimpi auto, sitä enemmän ostaja hyötyisi autoveron poistumisesta. Katso tästä, kuin paljon autoveron poistuminen vaikuttaisi uusien autojen hintoihin.

Uudessa liikenneyhtiömallissa auton käyttömaksu on sidottu päästöihin, eli bensasyöppö luksusauto tulisi käyttäjälleen toki kalliimmaksi. Kun keskimääräinen aikaan perustuva maksu olisi alkuvaiheessa noin 539 euroa vuodessa, on kaikkein kovapäästöisimmän auton kustannus 1 811 euroa.

Erityisen paljon autoveron poistumisesta hyötyisivät siis esimerkiksi Teslan tai Lexuksen ja Mercedeksen hybridimallien kaltaisia kalliita, vähäpäästöisiä autoja ostavat henkilöt.

Millaiset kuskit hyötyisivät uudistuksesta?

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on julkaissut laskurin uutta liikennemallia varten. Sieltä voi katsoa tarkasti, miltä omat kustannukset näyttäisivät.

Polttoainevero laskisi uudistuksessa. Se tarkoittaa, että paljon ajava hyötyisi. Jos oletetaan keskimääräisen veronalennuksen olevan 4 senttiä litralta ja keskimääräisen vuosiajon olevan 18 000 kilometriä, autoilija säästäisi Autoliiton mukaan noin 60 euroa vuodessa.

Jokainen autoilija hyötyisi, kun ajoneuvoveroa laskettaisiin keskimäärin 180 eurolla per autoilija. Liikenneverkkoyhtiön alkuvaiheessa autoilija maksaisi liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenteen käyttömaksua keskimäärin 539 euroa per vuosi.

Näillä luvuilla autoilija jäisi tappiolle 300 euroa vuodessa. Luvusta puuttuu autoveron poistuminen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on myös julkaissut mallilaskelmia erilaisista kuskeista ja siitä, mitä liikenneuudistus tarkoittaisi heille.

Mallit voi nähdä alta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Autoilu
  • Autot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    2. 2

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    3. 3

      Poliisilta lisätietoa Ruissalon iäkkäiden vainajien tapauksesta: Miehen epäillään ampuneen vaimonsa ja sitten itsensä

    4. 4

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi

    5. 5

      17-vuotias tyttö loukkaantui yliajossa Vantaalla – poliisi pyytää havaintoja paikalta paenneesta autoilijasta

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    8. 8

      Olympiavoittaja ollut kodittomana kolme kuukautta – pakeni kotoaan ja harkitsi itsemurhaa

    9. 9

      Pian Helsingin ainoaksi synnytyssairaalaksi jäävä Naistenklinikka on vakavissa sisäilmaongelmissa – Husin mukaan remonteista selvitään

    10. 10

      Elintärkeillä lääkkeillä rahastaneen Martin Shkrelin oikeudenkäyntiin oli mahdotonta saada puolueettomia valamiehiä – pöytäkirjat ovat hulvatonta luettavaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    2. 2

      Poliisi sakotti Flow-festivaalilta ulos vietyä artistia – tapahtuneesta julkaistiin video sosiaalisessa mediassa

    3. 3

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    4. 4

      Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

    5. 5

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    6. 6

      Delfiininpoikanen ajautui rantaveteen Espanjassa ja kuoli vartissa, koska ihmiset halusivat ottaa kilvan kuvia sen kanssa

    7. 7

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    8. 8

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    9. 9

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi

    10. 10

      Suomessa on jo niin paljon julkisesti hölynpölyyn hurahtaneita, että jopa ”ajatuksia lukeva” Pete Poskiparta kavahtaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      HS testasi eineslihapullat: Raati löysi kaksi pyörykkää, jotka nousivat ylitse muiden

    5. 5

      Unitutkija: Suomalaisten ruokailurytmi vaikeuttaa nukahtamista – Päivän pääateria kannattaisi syödä vasta illalla

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      Nyt on jollakulla ollut ylimääräistä aikaa: Malminkartanon täyttömäen portaiden yli 200 askelmaa maalattiin valkoisiksi keskiviikkoyönä

    9. 9

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää