Politiikka

Ministeri Bernerin kunnianhimoinen liikenneuudistus upposi viidessä päivässä – HS kertoo, miten tähän päädyttiin

Ministeri Anne Berner halusi mullistaa suomalaisen liikenteen, mutta joutui maanantaina painamaan jarrua johtamalleen liikenneverkon uudistukselle. HS:n yhteenveto kertoo, miten tähän päädyttiin.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) painoi maanantaina jarrua johtamalleen liikenneverkon uudistukselle, jonka tarkoituksena oli mullistaa suomalainen liikenne. Liikenne- ja viestintäministeriössä suunniteltiin Bernerin johdolla valtion väyläyhtiön perustamista, polttoaineveron laskemista ja autoveron poistamista.

Väyläyhtiö olisi vastannut toteutuessaan valtion teiden, rautateiden ja meriväylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta. Nykyään ne rahoitetaan budjetista.

Maanantaina Berner kertoi uudistukseen liittyvien selvitysten keskeytyvän.

Miten tähän päädyttiin? HS kokosi yhteen Bernerin epäonnisen liikenneuudistuksen olennaisimmat vaiheet.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Bernerin liikennevisioita arvosteltiin jo huhtikuussa

Bernerin liikenneuudistussuunnitelmia on arvosteltu niin pitkään kuin ne ovat olleet julkisuudessa.

Kun väyläyhtiösuunnitelmat julkaistiin huhtikuussa, alkoi julkisuudessa kiivas keskustelu sen kanssa samanaikaisesti julkaistusta liikennekaarilakipaketista. Erityisesti esitys taksilupien määrän ja taksikyytien hinnoittelun vapauttamisesta herätti tunteita niin ammattiautoilijoissa kuin perussuomalaisissakin.

Kysymyksiä on herättänyt myös autoilijoiden yksityisyys. Se nousi keskusteluun, koska ministeriö on harkinnut autoihin seurantalaitteita, jotka kertoisivat missä ajoneuvot liikkuvat. Maksut olisivat perustuneet seurantalaitteiden keräämään tietoon.

Sisäministeri Paula Risikko (kok) kertoi pari viikkoa sitten suhtautuvansa epäillen seurantalaitteiden pakollisiin asennuksiin.

”Yksityisyyden suojan takaaminen on minulle henkilökohtaisesti tärkeää.”

Lue, mitä tapahtui, kun HS asensi seurantalaitteen testiautoon.

Uusin kiista heräsi autoverosta

Uusin arvosteluryöppy alkoi viime keskiviikkona, jolloin Yle julkisti tietoja uudistuksen yksityiskohdista. Berner julkisti selvitysluonnoksen liikenneverkon uudistuksesta heti seuraavana päivänä.

Ministeriö ehdotti, että ensi vuoden alusta lähtien erillinen valtionyhtiö vastaisi liikenneverkon ylläpidosta. Käyttäjät maksaisivat teiden käytöstä uudelle yhtiölle aluksi joko kuukausi- tai vuosimaksua. Tulevaisuudessa maksut olisivat voineet mahdollisesti määräytyä kuljettujen kilometrien perusteella. Lisäksi liikenteen verotusta kevennettäisiin, autovero poistettaisiin ja polttoaine- ja ajoneuvoveroa laskettaisiin.

Autovero on ajoneuvon arvoon perustuva vero, joka maksetaan uudesta tai käytettynä maahan tuotavasta ajoneuvosta. Veron poistuessa autojen arvo alenisi.

HS:n haastatteleman verojuristi Petteri Snellin mukaan liikenneministeri pysäytti selvityksellään autokaupan, koska ministeriöt eivät ole keskustelleet keskenään tai varoittaneet autokauppaa.

Petteri Snellin haastattelun voi lukea täältä.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoi, että useissa autokaupoissa ympäri Suomea oli perjantaina ”pirun hiljaista”.

”Kuluttajat odottavat, että jotain autoverolle nyt tehdään. Selkeä markkinahäiriö tämä on”, Rissa sanoi.

Autoverosuunnitelma herätti sosiaalisessa mediassa myös kysymyksiä Bernerin johtajantaidoista. Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkija Erkka Railo kirjoitti Twitterissä asiasta seuraavalla tavalla:



Veronmaksajien keskusliiton lakiasiainjohtaja Vesa Korpela kertoi viime viikon keskiviikkona, että hänen käsittääkseen jokainen, jolla on auto, häviää, jos autovero poistetaan.

Mitä kalliimpi auto, sitä enemmän ostaja hyötyisi autoveron poistumisesta. Bernerin liikenneyhtiömallissa auton käyttömaksu oli sidottu päästöihin. Erityisen paljon autoveron poistumisesta olisivat siis hyötyneet kalliita hybridimallisia, vähäpäästöisiä autoja ostavat henkilöt.

Lue tästä, ketkä olisivat olleet kuopatun liikennemallin voittajia ja ketkä häviäjiä.

Hallituskumppanit kaikkosivat taustajoukoista

Bernerin liikennejärjestelmien uudistuksen suurista linjoista on tiedetty vuoden 2016 huhtikuusta asti. Keskustan lisäksi hallitusvaltaa käyttävät perussuomalaiset ja kokoomus. Puolueiden johtajat tekivät näyttävästi pesäeroa Bernerin suunnitelmiin lauantaina.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ilmoitti lauantaina, ettei hänen puolueensa hyväksy liikenneväylien yhtiöittämistä eikä autoilijoiden seurantaa. Soinin mukaan kaikki hallituksen jäsenet eivät ole Bernerin selvityksen takana.

”Tämä on kohtelias täystyrmäys näille hankkeille”, Soini sanoi.

Myös kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon mukaan selvityksessä oli kyse yhden ministeriön alustavasta suunnitelmasta. Orpo kertoi, että autonostoa harkitsevan ei tarvitse olla huolissaan autoverotuksen muuttumisesta, koska hänen johtamassaan valtiovarainministeriössä ei ole meneillään mitään valmisteluja autojen verotuksen uudistamiseksi.

Tästä jutusta voit lukea lisää poliitikkojen kommentteja väyläyhtiöstä.

Varasuunnitelma löi lisää kiilaa hallituspuolueiden väliin

Perjantaina HS kertoi, että jos väyläyhtiö ei toteudu, Bernerillä ja liikenneministeriön virkamiehillä on varasuunnitelma. Siinä liikenneyhtiö jäisi unholaan ja valtion tieverkoston valtaosa siirrettäisiin maakuntien omistukseen. Myös varasuunnitelma hämmensi hallituskumppaneita, koska se tuli perussuomalaisten ja kokoomuksen tietoon vasta viime viikolla.

”Tässä ei ole päästy edes keskustelun asteelle vielä. Kyllä tämä vähän erikoiselta vaikuttaa kieltämättä. Tämä on aika klassista Berneriä”, yksi kokoomusvaikuttaja sanoi.

”Sisilialainen tarjous”, kuvaili perussuomalainen hallituslähde.

”Tässä on tämä liikenneyhtiö, ja jos ei käy, niin edessä on vielä huonompaa.”

Palaute käänsi Sipilän pään

Berner kertoi hankkeensa kaatumisesta maanantaina. Hänen mukaansa liikenneverkkoyhtiötä ei kannata luoda, jos se nostaa liikkumisen kustannuksia.

Berner kertoi sopineensa pääministeri Juha Sipilän kanssa, että autoverosta ei luovuta.

”Sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen”, Berner totesi tiedotteessaan.

Vielä perjantaina Sipilä kehui liikenneselvitystä rohkeaksi ja ennakkoluulottomaksi sekä piti sitä hyvänä keskustelun aloituksena, mutta maanantaina Sipilä sanoi MTV:n uutisille, että palautteen perusteella on selvää, että autoveron poisto ei voi olla osa hallituksen suunnitelmia.

Illalla Berner kommentoi aihetta Twitterissä näin:


Miten liikenne uudistuu nyt?

Varasuunnitelmastaan Berner puhui jo viime viikolla, mutta tiistaina hän kertoi mahdollisesti esittävänsä, että liikenteen rahoitusta pohdittaisiin tulevaisuudessa parlamentaarisessa komiteassa, jossa olisi jäseniä jokaisesta eduskuntapuolueesta.

Berner totesi tarvitsevansa aikaa ajatustensa kasaamiseen.

”En vielä esitä, mutta vilautan parlamentaarista komiteaa.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Yhtiöittäminen
  • Liikenneministeriö

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Stockmannin hallituksen puheenjohtaja myi puolet osakkeistaan ennen kurssin laskua – selitti tarvitsevansa rahaa putkiremonttiin

    2. 2

      Miss Helsinki -kisoissa vedettiin alkuperäiskansojen asut päälle, järjestäjien mukaan kyse on ”fantasiapäähineistä” – saamelaisnuoret: ”Täysin absurdi väite”

    3. 3

      Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

    4. 4

      IL: Laboratoriohoitaja kertoo videolla kohtelevansa maahanmuuttajia kaltoin – laboratorion johtaja HS:lle: ”Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin”

    5. 5

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    6. 6

      Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

    7. 7

      ”Hoitoa tarvitseva seksiaddikti” saattoi tehdä Trumpista presidentin – Anthony Weiner on ehkä Amerikan vihatuin mies

    8. 8

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    9. 9

      Saudi-Arabiassa historiallinen käänne: Naiset saavat luvan ajaa autoa – ”Suuri askel oikeaan suuntaan”

    10. 10

      Trump uhkasi Pohjois-Koreaa sotilaallisilla toimilla: ”Jos päädymme siihen vaihtoehtoon, siitä tulee tuhoisaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi Suomen teollisuuden suurimpia julkisia salaisuuksia: Sakon asetehdas osui napakymppiin, kun sen kivääreistä tuli hitti Yhdysvalloissa

    2. 2

      Trump kysyi, mitä Ruotsissa tapahtui eilen illalla – nyt joukko maan parhaita valokuvaajia vastaa

    3. 3

      Verkko pursuaa lentoja ja majoituksia vertailevia hakukoneita, mutta moni niistä jekuttaa kuluttajaa – Näillä ammattilaisten vinkeillä löydät varmasti halvimmat liput ja majoitukset

    4. 4

      Länsimetroa riivaa nyt vakava sähkövika, jonka syytä ei tiedä kukaan – koeajoa varten on tehty ”purkkaviritys”, aloitus voi viivästyä viikkoja

    5. 5

      Miss Helsinki -kisoissa vedettiin alkuperäiskansojen asut päälle, järjestäjien mukaan kyse on ”fantasiapäähineistä” – saamelaisnuoret: ”Täysin absurdi väite”

    6. 6

      Helsingin hinnat karkaavat ensiasunnon ostajien käsistä, huonokuntoinen pikkukaksio voi maksaa jo 250 000 euroa – katso laskurista, kuinka suureen asuntolainaan sinulla olisi varaa

    7. 7

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    8. 8

      Vanhanpiian vero poistui vuonna 1975, mutta sinkkuja sorretaan yhä yhteiskunnassa – ”Maksoin yhden hengen lisää matkasta, mutta jouduin silti jakamaan huoneen”

    9. 9

      Autoilijoiden törttöily käy yhä villimmäksi Töölössä – video näyttää, miten auto toisensa perään koukkaa kiveyksen yli pyöräilijöiden sekaan pyörätielle

    10. 10

      Stockmannin hallituksen puheenjohtaja myi puolet osakkeistaan ennen kurssin laskua – selitti tarvitsevansa rahaa putkiremonttiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailmanloppu tulee lauantaina, kun mysteeriplaneetta iskeytyy Maahan, selittää amerikka­lainen profeetta – Voiko aurinko­kunnassamme piileskellä tuntematon planeetta?

    2. 2

      Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta liki 2,5 kilometriä salaojaa – Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan

    3. 3

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    4. 4

      Kuvia Suomesta: Outi Pyhäranta kuvasi Miss Suomi -kisan osallistujia arkioloissa

    5. 5

      ”Hän on se, jonka silmät ovat täynnä iloa” – Viisivuotias Lucas Räisänen on vakavasti sairas, ja nyt viranomaiset pohtivat, saako hän jopa miljoonia maksavan lääkkeen

    6. 6

      Nuori lääketieteen nero Helsingin Tammisalosta keksi aivoporan – pääsi huippukirurgin ryhmään heti opintojen alussa

    7. 7

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    8. 8

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    9. 9

      Asutko Mersu-seudulla vai Toyota-kulmilla? HS selvitti koko Suomen postinumeroalueiden suosituimmat automerkit

    10. 10

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    11. Näytä lisää