Valikko
Politiikka

Miksi alkoholista puhutaan myönteisemmin kuin tupakasta? Tutkijoiden mukaan osasyy on taitavassa lobbauksessa

Kokoomuksen painostus esti mielikuvamainonnan kiellon toteutumisen 2015, tutkijaryhmä päättelee tuoreessa alkoholilobbareita koskevassa tutkimuksessa.

Miksi alkoholiyhtiöt ovat onnistuneet säilyttämään asemansa julkisuudessa suhteellisen vahvoina verrattuna esimerkiksi tupakkateollisuuteen? Tai miksi alkoholikulttuurista puhutaan usein myönteisesti toisin kuin tupakoinnista?

Ja miksi alkoholihaitat onnistutaan esittämään usein ongelmakäyttäjien ongelmana, joiden takia kohtuukäyttäjien nautintoja ei saa rajoittaa?

Tällaisia hyviä kysymyksiä yritetään selvittää tuoreessa Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa.

Osasyy löytyy tutkijoiden mukaan taitavasta lobbaamisesta.

Tutkimus käy läpi alkoholiteollisuuden käyttämiä tekniikoita, joilla alkoholijuomien mainosrajoituksia on vastustettu osin varsin menestyksekkäästikin Suomessa.

Juha-Pekka Lauronen, Siiri Mäkelä, Pekka Salminen ja Heikki Hiilamo käyvät selvityksessään läpi sitä, miten alkoholiteollisuus on osallistunut työryhmiin ja yhteiskunnalliseen keskusteluun alkoholihaitoista.

Tutkijat selvittivät ennen kaikkea vuosien 2011–2015 alkoholimainonnan rajoittamista torjuvaa vaikuttajaviestintää haastattelemalla asianosaisia poliitikkoja, virkamiehiä, teollisuuden toimijoita ja tutkijoita.

Tuolloin Suomessa ajettiin pitkälle meneviä kiristyksiä alkoholimainontaan.

Lopulta vuonna 2015 lähtien voimaan tulleet rajoitukset koskivat ulkomainonnan ja sosiaalisen median mainonnan rajoituksia mutta eivät mielikuvamainontaa.

Tutkijoiden mukaan ”lopulta kokoomuksen painostuksesta toteutettiin mieluummin ulko- ja sosiaalisen median mainonnan kielto kuin mielikuvamainonnan kielto”.

Syynä tähän saattoi tutkimuksen johtopäätösten mukaan olla se, että kansainvälinen alkoholiteollisuus oli huolissaan sitä, että alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin Suomessa samoin kuin Ranskassa, ja malli lähtisi leviämään muihin maihin.

Ranskassa Loi Evin -laki kieltää yksiselitteisesti kaiken alkoholimainonnan televisiossa ja elokuvateattereissa samoin kuin kaiken alkoholiyhtiöiden sponsoroinnin urheilu- ja kulttuuritapahtumissa.

”Perinteinen käytäväpolitiikka ja erityisesti epäsuora vaikuttajaviestintä etujärjestöjen välityksellä ovat olleet keskeisimpiä alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategioita Suomessa”, tutkijat kirjoittavat.

Selvityksestä ei jää epäselväksi se, että kirjoittajat pitävät alkoholiteollisuuden lobbaamista kaikin tavoin pahana ja arveluttavana. Tutkimuksen julkaissut Yhteiskuntapolitiikka-lehti on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Eläketurvakeskuksen ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan julkaisema.

Alkoholiyhtiöiden sanotaan esimerkiksi käyttävän runsaasti rahaa mainontaan.

Perusteluna on se, että sosiaali ja terveysministeriön selvityksen mukaan alkoholimainonnan osuus 1,4 miljardin euron mediamainontarahoista oli noin prosentti eli yli kymmenen miljoonaa euroa.

Myös mainoskiellon hyötyjen vallitsevan tieteellisen näkemyksen haastaminen tilaustutkimuksilla tai tiedonhankinnalla nähdään kirjoituksessa yksiselitteisesti arveluttavana toimintana, samoin kuin viestintätoimistojen käyttö.

Kansainvälisten tutkimusten perusteella alkoholiteollisuus lobbaa etujaan pitkälti samalla tavoin kuin muutkin.

Se pyrkii vaikuttamaan päätöksentekoon, muodostaa tukijoukkoja, tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja rajoituksille ja väittää muutosvaateiden loukkaavan muita lakeja ja oikeuksia.

Lisäksi alkoholiyhtiöt tarjoavat erilaisia taloudellisia etuja kuten sponsorisopimuksia.

Tutkijat listaavat kirjoituksessaan neljä taktiikkaa, jotka auttoivat alkoholiteollisuutta lobbauksessa.

1. Pyöröovi-ilmiö

Tilanne, jossa henkilö siirtyy suoraan puoluepolitiikasta tai virkamiestä liike-elämän lobbariksi.

”Panimoliiton toimitusjohtajina vuodesta 2005 toimineet Timo Jaatinen, Tero Kallio ja Elina Ussa olivat kaikki meritointuneet kokoomuksen palveluksessa ennen siirtymistään Panimoliiton toimitusjohtajaksi”, tutkijat kirjoittavat.

2. Yhteiskunnalliset kampanjat

Erilaisten ”Kännissä olet ääliö” tai ”Joisitko vähemmän” -kampanjoiden tarkoituksena on viestiä, että alkoholin kulutuksen syyt johtuvat markkinoinnin sijaan asenteista ja kulttuurista. Kun rajoitukset ovat tehottomia, mainonta oikeastaan edistää hyvää alkoholikulttuuria.

Pohjimmiltaan tällaisten kampanjoiden tarkoituksena on puolustaa alkoholiyhtiöiden laillista oikeutusta, tutkijat arvioivat.

3. Kansalliset kumppanuudet

Yhteistyö viranomaisten ja päättäjien kanssa. Hallitukset joutuvat ottamaan taloussyistä sekä alkoholi- että terveysväen kannat huomioon.

Lisätukea haetaan kuluttajien olutseuroista, jotka voivat julkaista väitteitä ja kannanottoja ilman tilastoja väitteiden tueksi. Myös esimerkiksi jääkiekon näkyvä sponsorointi luo intressejä tahoille, jotka muutoin eivät luontevasti tukisi alkoholiyhtiöiden tavoitteita.

4. Kansainvälinen yhteistyö

”Markkinoinnin globalisoituminen on keskittänyt alkoholiteollisuutta muutamille suuryrityksille”, selvityksessä muistutetaan.

Esimerkiksi Sinebrychoffin ja Hartwallin omistavat tanskalaiset panimojätit. Samalla markkinointi ja kampanjat voidaan suunnitella Euroopan laajuisesti.

Korjaus perjantaina 21.4. kello 17.15: Lisätty tieto, että myös Eläketurvakeskus ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta ovat Yhteiskuntapolitiikka-lehden julkaisijoita. Niistä tuli kustantajia huhtikuussa 2017.

Fakta

Sipilän hallitus on höllentämässä alkoholimääräyksiä


 Suomessa alkoholisäännöstely väheni 1995, kun Suomesta tuli EU:n jäsen.

 Vuonna 2004 Viro liittyi 2004 EU:n jäseneksi, Suomi laski alkoholiveroja verottoman alkoholituonnin paineissa. Alkoholihaittojen kasvaessa hallitus pyrki kiristämään alkoholimainontaa vuosina 2007–2015.

 Alkoholin ulkomainontaa ja sosiaalisen median mainontaa rajoitettiin vuonna 2015, mutta mielikuvamainonta sallittiin yhä.

 Hallituksen eduskuntaan toimittama uusi alkoholilaki sisältää suuren määrän höllennyksiä nykyiseen lainsäädäntöön.

 Laki muun muassa toisi nelosoluen ruokakauppoihin ja vapauttaisi alkoholin mainontaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Alkoholi
  • alkoholimainonta
  • Lobbaus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

    2. 2

      Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

    3. 3

      Rintasyövästä kertaalleen parantuneen Astrid Swanin syöpä on uusiutunut

    4. 4

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    5. 5

      Vielä kaksi vuotta sitten Puolaa pidettiin EU:n suurena menestystarinana, nyt maan oikeuslaitos on menettämässä riippumattomuutensa – miksi näin kävi? Tutkija selittää

    6. 6

      Elokuussa uudistuva opintotuki saa yhä kritiikkiä, tukiin voi vaikuttaa sopimuskikkailulla – kokosimme yhteen, mikä kaikki opintotuessa muuttuu ja mikä siinä hiertää

    7. 7

      ”Itseoppineet suomalaistutkijat” haukkuvat hallituksen perustulokokeilun New York Timesissa: ”Lähinnä julkisuustemppu”

    8. 8

      Miten tässä taas kävi näin? Aamulla Helsinkiin luvattiin aurinkoista säätä, saimme rankkasadetta – meteorologi selittää

    9. 9

      Olen pian taloudellisesti riippuvainen poikaystävästäni opintotuki­uudistuksen takia – ja se tuntuu nöyryyttävältä

    10. 10

      Aurinkovoide ei suojaa ihoa, jos sitä käyttää väärin: ”Riskeihin ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti” – Testaa, suojaudutko auringolta oikein

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    2. 2

      CNN listasi maailman 50 upeinta luonnonihmettä – Suomesta mukaan mahtui yksi kohde

    3. 3

      Olen pian taloudellisesti riippuvainen poikaystävästäni opintotuki­uudistuksen takia – ja se tuntuu nöyryyttävältä

    4. 4

      Erin Dillon menetti kaksi lastaan huumeiden takia, mutta haaveilee silti yhä huumeista – HS:n reportaasi valkoisten kerjäläisten kaupungista, jossa huumepussit toimitetaan kotioven eteen

    5. 5

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    6. 6

      Taiteilija Miina Äkkijyrkkä syytti norjalaistaiteilijaa kopioinnista ja vaati 118 000 euron korvauksia – Tekijänoikeusneuvosto katsoi teokset parodioiksi

    7. 7

      Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

    8. 8

      Aurinkovoide ei suojaa ihoa, jos sitä käyttää väärin: ”Riskeihin ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti” – Testaa, suojaudutko auringolta oikein

    9. 9

      ”Ne nipistää lapsilisistä / kiristää tilistä budjettii” – Paleface tunnetaan kantaa ottavista sanoituksista, mutta ovatko ne totta? Tarkistimme faktat

    10. 10

      Donald Trumpin viestintäpäällikkö Sean Spicer on irtisanoutunut – tilalle nousee Valkoisen talon lehdistösihteeri Sarah Huckabee Sanders

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    2. 2

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    3. 3

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Ruokolahden leijona oli isojen poikien pila – viranomaiset ovat tienneet totuuden 25 vuotta

    9. 9

      Lipunmyynti lähijunissa loppui aikoja sitten, mutta 22 asemaa on edelleen ilman automaattia – Mitä tekee konduktööri, joka ei saa enää myydä lippuja?

    10. 10

      Tällainen on Helsingin kallein vuokrakämppä: huoneita 11, neliöitä 500, vuokra 25 000 euroa kuussa

    11. Näytä lisää