Valikko
Politiikka

Miksi alkoholista puhutaan myönteisemmin kuin tupakasta? Tutkijoiden mukaan osasyy on taitavassa lobbauksessa

Kokoomuksen painostus esti mielikuvamainonnan kiellon toteutumisen 2015, tutkijaryhmä päättelee tuoreessa alkoholilobbareita koskevassa tutkimuksessa.

Miksi alkoholiyhtiöt ovat onnistuneet säilyttämään asemansa julkisuudessa suhteellisen vahvoina verrattuna esimerkiksi tupakkateollisuuteen? Tai miksi alkoholikulttuurista puhutaan usein myönteisesti toisin kuin tupakoinnista?

Ja miksi alkoholihaitat onnistutaan esittämään usein ongelmakäyttäjien ongelmana, joiden takia kohtuukäyttäjien nautintoja ei saa rajoittaa?

Tällaisia hyviä kysymyksiä yritetään selvittää tuoreessa Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa.

Osasyy löytyy tutkijoiden mukaan taitavasta lobbaamisesta.

Tutkimus käy läpi alkoholiteollisuuden käyttämiä tekniikoita, joilla alkoholijuomien mainosrajoituksia on vastustettu osin varsin menestyksekkäästikin Suomessa.

Juha-Pekka Lauronen, Siiri Mäkelä, Pekka Salminen ja Heikki Hiilamo käyvät selvityksessään läpi sitä, miten alkoholiteollisuus on osallistunut työryhmiin ja yhteiskunnalliseen keskusteluun alkoholihaitoista.

Tutkijat selvittivät ennen kaikkea vuosien 2011–2015 alkoholimainonnan rajoittamista torjuvaa vaikuttajaviestintää haastattelemalla asianosaisia poliitikkoja, virkamiehiä, teollisuuden toimijoita ja tutkijoita.

Tuolloin Suomessa ajettiin pitkälle meneviä kiristyksiä alkoholimainontaan.

Lopulta vuonna 2015 lähtien voimaan tulleet rajoitukset koskivat ulkomainonnan ja sosiaalisen median mainonnan rajoituksia mutta eivät mielikuvamainontaa.

Tutkijoiden mukaan ”lopulta kokoomuksen painostuksesta toteutettiin mieluummin ulko- ja sosiaalisen median mainonnan kielto kuin mielikuvamainonnan kielto”.

Syynä tähän saattoi tutkimuksen johtopäätösten mukaan olla se, että kansainvälinen alkoholiteollisuus oli huolissaan sitä, että alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin Suomessa samoin kuin Ranskassa, ja malli lähtisi leviämään muihin maihin.

Ranskassa Loi Evin -laki kieltää yksiselitteisesti kaiken alkoholimainonnan televisiossa ja elokuvateattereissa samoin kuin kaiken alkoholiyhtiöiden sponsoroinnin urheilu- ja kulttuuritapahtumissa.

”Perinteinen käytäväpolitiikka ja erityisesti epäsuora vaikuttajaviestintä etujärjestöjen välityksellä ovat olleet keskeisimpiä alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategioita Suomessa”, tutkijat kirjoittavat.

Selvityksestä ei jää epäselväksi se, että kirjoittajat pitävät alkoholiteollisuuden lobbaamista kaikin tavoin pahana ja arveluttavana. Tutkimuksen julkaissut Yhteiskuntapolitiikka-lehti on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Eläketurvakeskuksen ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan julkaisema.

Alkoholiyhtiöiden sanotaan esimerkiksi käyttävän runsaasti rahaa mainontaan.

Perusteluna on se, että sosiaali ja terveysministeriön selvityksen mukaan alkoholimainonnan osuus 1,4 miljardin euron mediamainontarahoista oli noin prosentti eli yli kymmenen miljoonaa euroa.

Myös mainoskiellon hyötyjen vallitsevan tieteellisen näkemyksen haastaminen tilaustutkimuksilla tai tiedonhankinnalla nähdään kirjoituksessa yksiselitteisesti arveluttavana toimintana, samoin kuin viestintätoimistojen käyttö.

Kansainvälisten tutkimusten perusteella alkoholiteollisuus lobbaa etujaan pitkälti samalla tavoin kuin muutkin.

Se pyrkii vaikuttamaan päätöksentekoon, muodostaa tukijoukkoja, tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja rajoituksille ja väittää muutosvaateiden loukkaavan muita lakeja ja oikeuksia.

Lisäksi alkoholiyhtiöt tarjoavat erilaisia taloudellisia etuja kuten sponsorisopimuksia.

Tutkijat listaavat kirjoituksessaan neljä taktiikkaa, jotka auttoivat alkoholiteollisuutta lobbauksessa.

1. Pyöröovi-ilmiö

Tilanne, jossa henkilö siirtyy suoraan puoluepolitiikasta tai virkamiestä liike-elämän lobbariksi.

”Panimoliiton toimitusjohtajina vuodesta 2005 toimineet Timo Jaatinen, Tero Kallio ja Elina Ussa olivat kaikki meritointuneet kokoomuksen palveluksessa ennen siirtymistään Panimoliiton toimitusjohtajaksi”, tutkijat kirjoittavat.

2. Yhteiskunnalliset kampanjat

Erilaisten ”Kännissä olet ääliö” tai ”Joisitko vähemmän” -kampanjoiden tarkoituksena on viestiä, että alkoholin kulutuksen syyt johtuvat markkinoinnin sijaan asenteista ja kulttuurista. Kun rajoitukset ovat tehottomia, mainonta oikeastaan edistää hyvää alkoholikulttuuria.

Pohjimmiltaan tällaisten kampanjoiden tarkoituksena on puolustaa alkoholiyhtiöiden laillista oikeutusta, tutkijat arvioivat.

3. Kansalliset kumppanuudet

Yhteistyö viranomaisten ja päättäjien kanssa. Hallitukset joutuvat ottamaan taloussyistä sekä alkoholi- että terveysväen kannat huomioon.

Lisätukea haetaan kuluttajien olutseuroista, jotka voivat julkaista väitteitä ja kannanottoja ilman tilastoja väitteiden tueksi. Myös esimerkiksi jääkiekon näkyvä sponsorointi luo intressejä tahoille, jotka muutoin eivät luontevasti tukisi alkoholiyhtiöiden tavoitteita.

4. Kansainvälinen yhteistyö

”Markkinoinnin globalisoituminen on keskittänyt alkoholiteollisuutta muutamille suuryrityksille”, selvityksessä muistutetaan.

Esimerkiksi Sinebrychoffin ja Hartwallin omistavat tanskalaiset panimojätit. Samalla markkinointi ja kampanjat voidaan suunnitella Euroopan laajuisesti.

Korjaus perjantaina 21.4. kello 17.15: Lisätty tieto, että myös Eläketurvakeskus ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta ovat Yhteiskuntapolitiikka-lehden julkaisijoita. Niistä tuli kustantajia huhtikuussa 2017.

Fakta

Sipilän hallitus on höllentämässä alkoholimääräyksiä


 Suomessa alkoholisäännöstely väheni 1995, kun Suomesta tuli EU:n jäsen.

 Vuonna 2004 Viro liittyi 2004 EU:n jäseneksi, Suomi laski alkoholiveroja verottoman alkoholituonnin paineissa. Alkoholihaittojen kasvaessa hallitus pyrki kiristämään alkoholimainontaa vuosina 2007–2015.

 Alkoholin ulkomainontaa ja sosiaalisen median mainontaa rajoitettiin vuonna 2015, mutta mielikuvamainonta sallittiin yhä.

 Hallituksen eduskuntaan toimittama uusi alkoholilaki sisältää suuren määrän höllennyksiä nykyiseen lainsäädäntöön.

 Laki muun muassa toisi nelosoluen ruokakauppoihin ja vapauttaisi alkoholin mainontaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Alkoholi
  • alkoholimainonta
  • Lobbaus

Tilaa HS Politiikan uutiskirje ilmaiseksi sähköpostiisi – Pysyt ajan tasalla kuntavaalien ja politiikan tärkeimmistä tapahtumista kerran viikossa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mausteista löytyi syöpää aiheuttavaa maaliväriä pääkaupunkiseudulla – viranomaiset takavarikoivat chiliä, currya ja kurkumaa

    2. 2

      Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että juhlarahan teloituskuva on lavastettu – mutta onko kuvassa valkoisia vai punaisia?

    3. 3

      Välipohjissa mikrobikasvua, ullakolla linnunraatoja – Kätilöopiston sairaala suljetaan puolen vuoden kuluessa laajojen homevaurioiden takia

    4. 4

      Kun kollega irtisanoutuu, työyhteisö voi tuntea surua ja stressiä – Lähtemisestä voi tulla myös tarttuva tauti, sanovat asiantuntijat

    5. 5

      Asuntotukileikkuri rankaisee pääkaupunkiseudun köyhiä, Helsinki pelkää – ”Kuvitteleeko joku, että asuminen tämän seurauksena halpenee?”

    6. 6

      Hankalia nuoria ei ole olemassa – on vain kesken­eräisyyttä ja kyvyttömiä aikuisia

    7. 7

      Halla-aho: Perussuomalaisten uutta salkkua vaikea nähdä yhtä painavana kuin pois annettua oikeusministerin tehtävää

    8. 8

      Salaperäinen ”rouva P” kuoli ilman perillisiä – kaupunki saa tililleen mittavan omaisuuden

    9. 9

      Aiheuttavatko heräilevät vauvat todella kärsimystä vanhemmilleen?

    10. 10

      Hallitus piti tiedotus­tilaisuuden siitä, että se päätti ostaa kahdet farkut ja paidan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kela rankaisi ystävääni vanhemman menettämisestä

    2. 2

      Juhlarahakohu meemeinä: Rahapajan versiossa teloitetaan vankeja, internet kehitteli heti vaihtoehtoisia ”juhlavuoden” aiheita

    3. 3

      Salaperäinen ”rouva P” kuoli ilman perillisiä – kaupunki saa tililleen mittavan omaisuuden

    4. 4

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    5. 5

      Kolmen tunnin juhlarahakohu – suomalaisten päivittäisen pöyristymisen tarve synnyttää merkityksettömiä mikroskandaaleja

    6. 6

      Näin upeina et ole koskaan nähnyt Signe Branderin ja muiden Helsinki-kuvaajien otoksia – tästä päivästä lähtien huippulaatuisia kuvia saa käyttää vapaasti

    7. 7

      Kielletyn sisällissotakolikon suunnittelija ja tilaaja puolustavat työtä: ”Kansakunnan sivistyneisyys punnitaan sillä, kuinka se pystyy käsittelemään omaa historiaansa”

    8. 8

      Hallitus jakaa lisää rahaa tutkimukseen, mutta ei saanut leikattua yritystukia – työttömyystuki heikkenee, jos ei käy töissä tai työllistämis­ohjelmissa

    9. 9

      Asumistukeen leikkauksia, ministereitä kolme lisää – HSTV:n suora lähetys hallituksen tiedotustilaisuudesta juuri nyt

    10. 10

      Ministeriö vetää takaisin punavankien teloitusta esittävän juhlarahan – Orpo pahoittelee: ”En kiinnittänyt riittävää huomiota asetuksen visuaaliseen suunnitelmaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    2. 2

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    3. 3

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    4. 4

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    5. 5

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    6. 6

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää