keskiviikko 23.7.2014 | Olga, Oili  Onnittele e-kortilla

Herlin raivostui: Vihreiden maksettava Uusi Suomi -tavaramerkin käytöstä

5.12.2010 19:54

Pekka Sakki / lehtikuva

Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki julkisti puolueen kampanjatunnuksen, Suomen leijonan.

Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki julkisti puolueen kampanjatunnuksen, Suomen leijonan.

Uusi Suomi -tavaramerkin omistaja, kustantaja Niklas Herlin on raivoissaan siitä, että vihreät käyttää vaalikampanjansa iskulauseena sanoja Uusi Suomi. Hänestä kyseessä on tietoinen tavaramerkinloukkaus.

Erityisesti häntä loukkaa se, ettei häneltä tai Uuden Suomen päätoimittajalta kysytty sanojen käyttöön lupaa.

Vuonna 1919 perustettu Uusi Suomi oli oikeistolaisia arvoja tukeva sanomalehti, joka kisasi valtakunnallisena lehtenä vuoteen 1991 asti Helsingin Sanomia vastaan. Kustantaja Niklas Herlin osti tavaramerkin Alma Medialta verkkolehtensä nimeksi toukokuussa 2007.

Vihreät ilmoittivat sunnuntaina vaalikampanjansa avaustilaisuudessa vaaliteemansa olevan Uusi Suomi. Kampanjaa symboloi Suomen leijonaa muistuttava logo.

Kustannusosakeyhtiö Uusi Suomi Oy:n toimitusjohtaja Markku Huusko ehti ennen Herlinin kantaa sanoa sunnuntaina päivällä Helsingin Sanomille, ettei vihreiden "Uusi Suomi" -sanojen käyttö vaalikampanjan teemana "äkkiseltään" kuulosta mahdottomalta.

Tuolloin Herlin oli sitä mieltä, että tavaramerkkiasioista linjaaminen kuuluu yhtiön toimitusjohtajan vastuulle.

"Ne ovat käteviä sanoja, jotka viittaavat positiivisesti uuteen ja tulevaan. Ymmärrän valinnan", Huusko sanoi. Huuskon mielestä olennaista oli, että Uuden Suomen logoon ei ole kajottu.

Paria tuntia myöhemmin kustantaja Herlin soittaa järkyttyneenä Helsingin Sanomien toimitukseen kesken Nizzan-lomansa.

"Tämä on sietämätöntä, saatana!" Herlin aloittaa. "On järkyttävää, että ne [vihreät] luulee, että minulle ilmoittamatta voivat halventaa Uuden Suomen nimeä!"

Herlinin mielestä törkeintä Uusi Suomi -sanojen käytössä on se, että kukaan vihreistä ei ole kysynyt asiasta etukäteen häneltä tai päätoimittaja Markku Huuskolta.

"Tämä tuli yllätyksenä molemmille."

Herlin arvioi käymiensä keskustelujen perusteella, että tavaramerkin loukkaus vihreiden käyttötarkoituksessa ei ehkä ole juridisesti ilmiselvä. Silti se on hänestä "tietoinen tavaramerkin loukkaus". Herlin sanoo olevansa kuitenkin valmis sallimaan vihreiden Uusi Suomi -sanojen käytön, kunhan vihreät maksavat sen käytöstä.

Kevyen kirosanatulvan jälkeen Herlin manaa, että vihreiden äänestäjät voivat äänestää Piraattipuoluetta, jonka mielestä toisten omistamista oikeuksista ei pidä maksaa, jos korvauksesta ei sovita.

Vihreiden leijona on puolestaan kopio Suomen vaakunaleijonasta. Sen tavaramerkkioikeudet ovat Suomen valtiolla.

Näistä tekijänoikeussyistä johtuen leijona jouduttiin piirtämään uusiksi, kertoo toimitusjohtaja Alex Nieminen vihreiden vaalikampanjaa suunnitelleesta N2-yhtiöstä.

Uusi vihreiden Suomen leijona on esikuvaansa laihempi ja muutenkin modernisoitu, Nieminen sanoo.

Myös Helsingin Sanomien logossa on vihreiden kampanjatunnusta etäisesti muistuttava leijona.

Flash toistinta ei löytynyt.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>