Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Radio Novan kurinpalautus

Radio Nova yritti olla ohjelmakanava. Sitten omistaja vaihtui, ja toimitetut ohjelmat hyllytettiin.

Radio ja TV
 
Markku Ulander
MTV myi Radio Novan joulukuussa ylikansalliselle Bauer Medialle. Samalla kanavan ohjelmisto muuttui.
MTV myi Radio Novan joulukuussa ylikansalliselle Bauer Medialle. Samalla kanavan ohjelmisto muuttui. Kuva: Markku Ulander

Valtakunnallinen kaupallinen kanava Radio Nova teki viime vuonna rohkeita avauksia ohjelmapolitiikassaan. Parhaaseen kuunteluaikaan lähetettiin päivittäin Seitsemän oikein -lähetystä, jonka sisältö oli puhepainotteinen ja osan musiikista valitsivat toimittajat itse.

Lisäksi kanava otti ohjelmistoonsa Ylen hyllyttämän toimitetun musiikkiohjelman, Heikki Harman toimittaman Pop eilen – toissapäivänä.

Uudistusten takapiruna hääräili pitkän linjan radiomies, ohjelmapäällikkö Samuli Aaltonen.

”Otimme askeleen virtaavasta sisällöstä kohti toimitettuja ohjelmia. Löysimme kustannustehokkaita ja kaupallisesti toimivia tapoja tehdä niitä.”

Nyt nämä ohjelmat ovat kadonneet. Joulukuussa ylikansallinen Bauer Media osti Novan MTV:ltä. Samalla Bauer aloitti yt-neuvottelut. Eilen tiistaina kanavalta irtisanottiin juontajia, heidän joukossaan kanavan suosikkijuontaja Ile Jokinen.

Bauerin omistamana ohjelmakaavio on palannut lähetysvirtatyyppisiin kevyen puheen ja listamusiikin sisältöihin. Samalla ohjelmapäällikkö Samuli Aaltosen määräaikainen pesti päättyi. Hän ei peittele pettymystään.

”Tarkoitus oli opetella tekemään radiota eri tavalla. Olen ihmetellyt, että puhutaan tiukasta kilpailusta, mutta kaikki kanavat tekevät samanlaista tuotetta.”

Aaltonen huomauttaa, että toimitetut ohjelmat eivät välttämättä ole tuotantokustannuksiltaan kalliimpia. Niistä tuli myös positiivista palautetta.

”Ohjelma ja ohjelmavirta eivät ole toistensa vihollisia. Yleisönä oleminen on muuttunut: se ei ole enää passiivinen vastaanottaja. Myös radiolta odotetaan enemmän substanssia. Journalismin pitäisi palata kaupalliseen radioon.”

Nyt olisi eteviä tekijöitä tarjolla, Aaltonen sanoo. ”Opimme viime vuoden aikana paljon ja jatkaisimme mielellämme.”

Nova myös

Novan uusi ohjelmajohtaja Hermanni Seppälä huomauttaa, ettei kanavan uusi ohjelmakartta ole vielä valmis, vaan se kehittyy kevään mittaan.

Seppälä heittää palloa tekijöiden suuntaan. Hän toivoo radioalalle sisällöntuotantoyhtiöitä television tapaan. ”Tulevaisuudessa voimme ostaa valmiita ohjelmakokonaisuuksia.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat