Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kun Blindspotin riisuu mysteerin vaatteista, alta paljastuu turboahdettu teknotrilleri

Blindspot nousi nopeasti USA:n katsotuimpien draamasarjojen joukkoon.

Radio ja TV
 
Tuomo Yrttiaho
Liv
FBI-agentit selvittävät Bethany Mayfairin (Marianne Jean-Baptiste, oik.) ja Kurt Wellerin (Sullivan Stapleton, 3. vas.) johdolla Jane Doen (Jaimie Alexander, kesk.) tapausta.
FBI-agentit selvittävät Bethany Mayfairin (Marianne Jean-Baptiste, oik.) ja Kurt Wellerin (Sullivan Stapleton, 3. vas.) johdolla Jane Doen (Jaimie Alexander, kesk.) tapausta. Kuva: Liv

Livillä tänään alkava Blindspot (2015–) on menestynyt kotimaassaan mukavasti: viime syksynä NBC:llä ensi-iltansa saanut sarja nousi nopeasti USA:n katsotuimpien draamasarjojen joukkoon. Suosio ei yllätä, onhan maalla pitkät perinteet agenttivetoisessa toimintaviihteessä.

Pelkällä rytinällä Blindspot ei ole kuitenkaan yleisöään löytänyt. Se luottaa myös katsojan koukuttavaan arvoitukseen.

Sarjan alussa New Yorkin Times Squarelle jätetystä kassista ryömii esiin muistinsa menettänyt nainen, jonka vartalo on tatuointien peitossa. Kukaan ei tiedä, kuka nainen on ja mistä tämä on tullut – ei edes Jane Doeksi nimettävä nainen itse. Ainoa selvä viesti on FBI-agentti Kurt Wellerin nimi naisen ihossa.

Hätiin kutsutulle agentti Wellerille ja kumppaneille alkaa kuitenkin pian valjeta, että tatuoinnit ovat avain sekä isompaan mitä ja miksi -mysteeriin että pienempiin jakson kestäviin rikostapauksiin. Katsojalle tiputellaan Doen muistitakaumien avulla erilaisia yksityiskohtia ison tarinan taustalta.

Myönnetään, muistinmenetys ja leimattu nahka tuovat oitis mieleen Christopher Nolanin Mementon (2000). Blindspot ei kuitenkaan pyri samalla tavalla eksyttämään katsojaa, vaikka sen muistinmenetyksessä onkin tiettyä epäloogisuutta: Jane Doe on esimerkiksi unohtanut mistä ruoasta pitää, mutta kiinan kieli, itsepuolustus ja autoilu sujuvat kuin vanhasta muistista.

Jane Doen arvoituksessa onkin ennen kaikkea kyse käytännöllisestä kehystarinasta, jonka avulla tekijät jäsentävät jännitystä läpi 23-jaksoisen kauden.

Pohjimmiltaan Blindspot huohottaa 24-sarjan kaltaisen turboahdetun teknotrillerin kiivaaseen rytmiin hengästyttävien päättelyketjujen ja täpärien tilanteiden seuratessa toisiaan.

Samalla Martin Geron luoma sarja sorkkii terrorismin vastaisen sodan ruokkimia vainoharhoja ja genreen sisään kirjoitettuja salaliittoteorioita vähän kuin meillä niin ikään pyörineet Quantico ja Isänmaan puolesta.

Valitettavasti henkilöt jäävät toiminnan jalkoihin. Jaimie Alexanderin Jane Doe tempoilee tyhjän taulun ja analyyttisen nyrkkisankarin välillä epäuskottavasti. Sullivan Stapletonin Weller taas muistuttaa enemmän virkamiestä kuin Jack Bauerin tapaista, kaikkeen henkilökohtaisesti suhtautuvaa kuumakallea. Kaavamaisesta agenttiryhmästä erottuu edukseen vain kokenut Marianne Jean-Baptiste Wellerin harkitsevana pomona.

Sarjasta on valmistunut jo toinenkin kausi. Se alkaa Yhdysvalloissa ensi kuussa.

Blindspot Livillä klo 21.00 ja 22.00.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat