Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomen parhaat bloggaajat tienaavat kuin lääkärit

Raha
 
Vilma Peltonen, kuva blogista.
Vilma Peltonen, kuva blogista.

Näin bloggaaja tienaa

Harrastaja

Harrastajabloggaaja tekee muita töitä ja kirjoittaa blogia omaksi ja lukijoiden iloksi. Bloggaaja tosin saattaa saada ilmaisia tuotenäytteitä.

Osa-aikabloggaaja

Bloggaaja saa rahaa portaalilta ja yhteistyöyrityksiltä sen verran, että hän pystyy rahoittamaan tuloillaan opintonsa tai perhevapaansa. Päivätöissä käyvälle blogi on tapa saada lisätuloja. Valtaosa ammattibloggaajista kuuluu tähän ryhmään. Bloggaamisesta saatavien tulojen ja tuotelahjojen arvo on keskimäärin noin tuhat euroa kuussa.

Kuukausipalkkainen ammattilainen

Lukijoita on niin paljon, että portaali tai lehti maksaa bloggaajalle 2 000–3 000 euroa kuussa. Lisäksi bloggaaja saa tuloja yritysyhteistyöstä. Parhaimmillaan ammattibloggaaja voi tienata Suomessa 6 000 euroa kuussa.

Itsenäinen ammattibloggaaja

Bloggaaja omistaa sivuston itse, ja hän saa tulonsa mainoksista ja yhteistyökampanjoista. Hän voi tienata mitä tahansa satasista tuhansiin euroihin kuussa.

Bloggaajasta voi parhaimmillaan tulla ammattilainen, joka tienaa jopa 6 000 euroa kuussa. Miten se tehdään?

"Pitäisikö sinun suorittaa opinnot loppuun ja hankkia oikea ammatti?"

Vanhempien ihmisten viisaat uraneuvot huvittavat Vilma Peltosta.

Peltonen on 24-vuotias ja unelma-ammatissaan. Työ ei tosin ole filosofian ja sosiologian opiskelijalle se tyypillisin.

Peltonen on tällä viikolla esimerkiksi valokuvannut echinaceakukkia sveitsiläisellä luomutilalla ja antanut päälläseisontavinkkejä.

Peltonen on työskennellyt viimeisen vuoden Cosmopolitan-lehden bloggaajana. Nyt Peltonen on irtisanoutunut työstään, jotta hän voisi perustaa oman sivuston.

Tarkoituksena on tehdä bloggaamisesta ja valokuvaamisesta ura, joka tuottaa jonain päivänä kohtuullisesti. Se on mahdollista, sillä bloggaamisesta on tullut muutamassa vuodessa ammatti, jolla voi tienata jopa 6 000 euroa kuussa. Se on miltei lääkäreiden keskipalkka.

Miten se tehdään?

Vilma Peltonen, kuva blogista.
Vilma Peltonen, kuva blogista.

Huippubloggaaja tienaa miljoonan vuodessa, hehkuttivat kesällä amerikkalaislehdet. Ruotsissa on puolestaan hämmästely verotietoja, joiden mukaan muotibloggaajat tienaavat kuussa jopa 200 000 kruunua eli yli 20 000 euroa.

Vilma Peltonen, kuva blogista.
Vilma Peltonen, kuva blogista.

Suomessa bloggaamisella ei vielä suoranaisesti rikastu. Kun viestintätoimisto Manifesto selvitti tänä kesänä 150 suositun lifestyle-bloggaajan ansioita, kävi ilmi, että blogista saatavat tulot ja rahanarvoiset edut olivat kuukaudessa keskimäärin tuhat euroa. Useimmiten blogi on yhä sivutyö, ja postauksia naputellaan illalla sängyssä ennen nukkumaanmenoa.

Mutta on niitäkin, jotka elättävät itsensä bloggaamisella mukavasti.

Manifeston partneri Mikko Koistinen arvioi, että Suomessa on kymmenkunta ihmistä, jotka tienaavat bloggaamalla ja sen mahdollistamilla projekteilla viisi kuusi tonnia kuussa.

Bloggaaminen on ammattimaistunut nopeasti, sillä lifestyle-blogeista tuli Suomessa iso ilmiö noin 6–7 vuotta sitten.

Tuolloin lehtijutuissa hämmästeltiin parikymppisiä naisia, jotka julkaisivat peilin kautta räpsittyjä asukuvia ja jaksoivat intoilla Minna Parikan punaisista korkokengistä.

Pian yritykset kiinnostuivat bloggaajista ja lähetit alkoivat kuskata näiden testattavaksi shampoopulloja ja ripsivärejä. Kun bloggaajien kehumat tuotteet loppuivat kaupoista, kirjoittajien potentiaalin tajusivat muutkin kuin kosmetiikkafirmat. Bloggaaminen alkoi muuttua bisnekseksi.

Ensimmäinen iso blogiportaali Indiedays perustettiin vuonna 2010, blogiyhteisö Lily vuotta myöhemmin. Nykyisin useimmat ammattibloggaajat saavat kuukausipalkkaa joko blogiportaalilta tai joltakin aikakauslehdeltä.

Dorit Salutskij
Noora Shingler on sitä mieltä, että bloggaajan kuuluu saada työstä kunnon palkkaa. Asuntolainaa ei makseta tuotenäytteillä.
Noora Shingler on sitä mieltä, että bloggaajan kuuluu saada työstä kunnon palkkaa. Asuntolainaa ei makseta tuotenäytteillä.

Palkkaan vaikuttavat lukijamäärät. Tarkkaa käsitystä ansioista on vaikea saada, sillä portaalit haluavat pitää palkkiot omana tietonaan. Usein ne liikkuvat satasissa, mutta suosituimmille bloggaajille voidaan maksaa 2 000–3 000 euroa kuussa.

Indiedays-blogiportaalin toimitusjohtajan Esa Suurion mukaan suosituimpien bloggaajien ansiotasoa voi "pitää erittäin kilpailukykyisenä verrattuna toimittajien palkkoihin". Toimittajan vähimmäispalkka on vajaat 2 600 euroa.

Bella-blogien toimitusjohtaja Ulrika Hirvikallio-Setälä kuvaa yrityksensä maksamien palkkioiden vastaavan osa-aikatyötä.

Usein sopimukset kieltävät palkkion kertomisen. Niin myös Peltosen sopimus: hän sanoo tienanneensa Cosmopolitanin-palkallaan sen verran, että mallintöihin yhdistettynä se riitti kattamaan "pieniin menoihin tottuneen opiskelijan elämän".

Kuukausipalkka on vain osa bloggaajan tuloa. Kun bloggaajasta tulee julkkis, yritykset alkavat kosiskella tätä milloin suunnittelemaan t-paitoja, milloin kehittelemään drinkkiohjeita.

"Bloggaajat koetaan hyvinä kavereina. Heidän suosituksensa toimivat samalla tavalla kuin aiemmin se, että joku tuttu kehui jotakin kampaamoa", kertoo Bella-blogien Hirvikallio-Setälä.

Bloggaaja tosin saa jakelemistaan suosituksista usein rahaa. Vakiintunut malli ovat yhteistyöpostaukset: yritys maksaa bloggaajalle siitä, että tämä kirjoittaa pyydetystä aiheesta tietyn määrän tekstejä.

"Yhteistyön pitää olla sellaista, että se inspiroi bloggaajaa ja antaa blogiin tyyliin sopivaa, hyvää sisältöä. Me esimerkiksi kutsuimme sisustuksesta kiinnostuneita bloggaajia somistamaan Finlaysonin näyteikkunaan joulukattauksia, Mikko Koistinen kertoo.

Peltonen on esimerkiksi järjestänyt lukijoilleen erään yrityksen kanssa raakaruokakurssin ja esiintynyt urheiluvaateliikkeen tv-mainoksissa.

Kun bloggaajille on alkanut sadella yhteistyötarjouksia, yhä useampi on ryhtynyt hoitamaan bisneskuvioitaan itse. Yksi esimerkki ilmiöstä on kesällä 2013 perustettu Suomen Blogimedia. Se on itsenäisten bloggaajien yhteisö, jonka kaupallisten yhteistöiden myynnistä huolehtii yksi viestintätoimisto.

Portaaleista irtisanoutumista perustellaan yleensä vapaudenkaipuulla. Peltoselle on tärkeää, että uusi blogialusta näyttää häneltä itseltään eikä kukaan muu saa kuvien tekijänoikeuksia.

Mutta itsenäisyydellä on kääntöpuolensa. On ryhdyttävä myymään mainoksia.

"Pääsisin portaalissa paljon helpommalla ja tienaisin paremmin. Yrittäjänä on töissä 24/7", sanoo äideille suunnatun Kideblogit-sivuston perustanut Helianna Hartikainen.

Usein kuukausipalkasta luopuminen pakottaa muuttamaan myös blogin sisältöä. Yksittäisten blogien lukijamäärillä työtä on hankala rahoittaa mainosbannereilla, joten maksettuja suosituksia on jaettava entistä enemmän. Se taas voi vaarantaa kirjoittajan uskottavuuden.

Niina Tapojärvi, kuva blogista.
Niina Tapojärvi, kuva blogista.

Kun kulutuskriittistä Kemikaalicocktail-blogia kirjoittava Noora Shingler kertoi hankkineensa auton, lukijat tuohtuivat.

"Minut tuomittiin suunnilleen lastenraiskaajen viereen helvettiin. Olin pedannut reaktion naureskelemalla laiskoille yksityisautoilijoille."

Samasta syystä Shingler joutuu miettimään tarkkaan, kuinka paljon ekojulistajana pidetyn bloggaajan lukijat sietävät kaupallisuutta.

"Uskottavuus kärsii äkkiä, jos alkaa tehdä epäuskottavia kaupallisia diilejä."

Shingler on ratkaissut asian markkinoimalla tuotteita, joita voisi suositella vaihtoehdoksi halpamuodille tai kemikaalikosmetiikalle ilmaiseksikin.

Shingler esittelee blogissaan esimerkiksi vartalovoidetta, jonka hän on suunnitellut yhteistyössä erään luonnonkosmetiikkamerkin kanssa. Shingler hehkutti yrityksen tuotteita jo silloin, kun hän työskenteli vielä Kuningaskuluttajassa. Shingler laskeskelee, että hän on pystynyt laskuttamaan bloggaamisen mahdollistamista projekteistaan yli 5000 euroa kuussa. Siitä on tosin vähennettävä yrittäjän kulut, ja Shingler on tehnyt Suomen Blogimediassa myös osa-aikaisen tuottajan hommia.

Kaupallisuuden ja riippumattomuuden välillä taiteileminen ei ole helppoa edes kauneus- tai muotibloggaajille. Mainostulva on alkanut ärsyttää lukijoita.

Siksi esimerkiksi Olivia-lehden sivuilla Nelliinan vaatehuone -blogia pyörittävä Niina Tapojärvi kirjoittaa yhteistyöpostauksia vain kerran pari kuussa. Tapojärvellä on varaa kieltäytyä, sillä hän työskentelee it-firmassa, ja lisäksi Tapojärvi saa palkkaa, joka vastaa hänen mukaansa "keskimääräistä duunarin palkkaa".

"Taso kärsii, jos joka toinen postaus alkaa olla mainos. Haluan pitää kiinni lukijoistani."

Kuva Niina Tapojärven blogista.
Kuva Niina Tapojärven blogista.

Bloggaaja voi tienata rahaa myös affiliate-markkinoinnilla. Se tarkoittaa sitä, että bloggaaja julkaisee nettikaupan linkin ja saa osuuden sen kautta myydyistä tuotteista. Osuus on usein noin 4–10 prosenttia ostosten loppusummasta.

Niina Tapojärvi, kuva blogista.
Niina Tapojärvi, kuva blogista.

Linkkejä harrastetaan etenkin muotiblogeissa. Bloggaaja voi koostaa esimerkiksi nettikaupan tuotteista kollaasin, johon hän kokoaa "syksyn suosikkinsa".

"Minusta pelkästään linkkeihin perustuva postaus on räikeä mainos", Tapojärvi sanoo.

Ja toki bloggaajat saavat yhä ilmaisia hajuvesiä ja ulkomaanmatkoja, mutta enää tavarasade ei tunnu jokapäiväiseltä joululta. Krääsään hukkuvat konkaribloggaajat ovat pyytäneet viestintätoimistoja kysymään etukäteen, ovatko he kiinnostuneet testaamaan uutuuslenkkareita.

"En halua tuotteita, joita en tarvitse, koska joudun maksamaan niistä verot", Niina Tapojärvi sanoo.

Yleinen harhaluulo on, että bloggari rikastuu räpsäisemällä vaatteistaan pari kuvaa ja kirjoittamalla niistä muutaman lauseen.

Kuva blogista.
Kuva blogista.

Todellisuudessa muotibloggaajan on hankittava vaatteet, kuvauspaikka, avustaja sekä esiinnyttävä mallina tunteja kestävissä kuvauksissa. Kotona bloggaaja käsittelee kuvat ja kirjoittaa tekstin. Lisäksi hän päivittää Twitteriä, Facebookia ja Instagramia, vastaa kymmeniin lukijakommentteihin ja käy pressitilaisuuksissa.

Tyypillinen päivä voi olla esimerkiksi tällainen:

 9.30–10.30 Peltonen lukee sähköpostit ja blogikommentit sekä soittaa pari työpuhelua.

 10.45–12.00 Hän menee lenkille ja suunnittelee juostessaan tulevia postauksia.

 13.00–14.30 Peltonen kirjoittaa postauksen ja jakaa sen Facebookissa ja Instagramissa.

 15.00–18.00 Hän vastaa 50 kommenttiin ja useisiin työsähköposteihin sekä lukee hyvinvointiblogeja käsittelevää opinnäytetyötä.

 18.00–19.30 Peltonen käsittelee muista bloggaajista ottamiaan kuvia ja tekee uudelle sivustolleen kuvaportfoliota.

 22.00–00.30 Hän testaa kameransa video-ominaisuuksia ja käsittelee kuvia.

Noora Shingler vertaa bloggaajan työtä siihen, että olisi töissä tiedotusvälineessä, mutta edustaisi itse kaikkia työntekijöitä. Lisäksi blogia pitää päivittää, vaikka olisi joululomalla Thaimaassa tai makaisi sängyssä influenssassa.

Vilma Peltonen ei laske blogiin käyttämiään työtunteja. Aikaa kuuluu "paljon enemmän kuin tavalliseen päivätyöhön". Miten tunteja edes voisi laskea, jos munakoisosalaatti on sekä Peltosen lounas että postauksen aihe?

"Hävettää melkein sanoa, mutta eilenkin yritin katsoa iltayhdeltätoista leffaa, mutta aloinkin käsitellä kuvia."

Bloggaajan ura on siitä epäkiitollinen, että aluksi touhulla ei tienaa senttiäkään. Siksi konkarit antavat saman neuvon: hommaan ei kannata ryhtyä rahan tai tuotteiden kiilto silmissä.

Peltonen aloitti bloggaamisen reilut kaksi vuotta sitten Lily-blogiyhteisössä. Hän kaipasi paikkaa, jossa voisi julkaista valokuviaan ja jakaa siinä sivussa oivalluksiaan ja smoothieohjeitaan.

Pian Peltonen tajusi, että jos hän naputtaa kaiken vapaa-aikansa läppäriään, homma kannattaa ottaa tosissaan.

Oli luovuttava muutamasta periaatteesta. Peltonen alkoi julkaista kuvia myös itsestään eikä vain aamiaisistaan ja toisista malleista. Lisäksi hän alkoi kirjoittaa hyvinvointivinkkien ohella omasta elämästään.

Vuoden jälkeen Peltosta pyydettiin Cosmopolitanin bloggaajaksi. Työmäärään nähden tuntipalkka oli surkea, mutta Peltonen ei valita.

Cosmopolitan teki hänestä ammattibloggaajan ja antoi hänelle näkyvyyttä, jonka ansiosta hän pystyy perustamaan oman yrityksen.

Tapojärvi ja Shingler puolestaan aloittivat bloggaamisen kotikutoisena harrastuksena. Nykyisin kilpailu on niin kovaa, ettei menestystä enää saa eteisessä räpsäistyillä asukuvilla, vaan Peltosen ja monen muun bloggaajan kuvat muistuttavat muotikuvia. Lisäksi lukijat odottavat videopostauksia ja Instagram-päivityksiä. Sekään ei haittaa, jos tuntee muita bloggareita ja näyttää kauniilta.

"Kuka tahansa voi kokeilla, kuinka helppoa rahaa tämä on. Ja miettiä samalla, minkä hinnan on valmis antamaan sille, että myy yksityisyyttään", Niina Tapojärvi sanoo.

Peltonen on valmis ottamaan riskin.

"Ihailen ihmisiä, jotka elättävät itsensä intohimollaan. En olisi koskaan uskonut, että saan tehdä tällaista unelmatyötä."

Juttua varten on haastateltu lisäksi viestintätoimisto Bablerin toimitusjohtajaa Tanja Ylikangasta.

Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Kuva blogista.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!