Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Korualalla nimellä on väliä – ”On tärkeää osata olla Tillander”

Tina Tillander lähetettiin 16-vuotiaana opiskelemaan jalokiviä Saksaan. Vähän yli 20-vuotiaana hänestä tuli perheyrityksen johtaja.

Raha
 
Maaria Drake
Värilliset jalokivet ovat halutuimpia - katso kultasepän esittely arvokivistä
Värilliset jalokivet ovat halutuimpia - katso kultasepän esittely arvokivistä
Atelier Torbjörn Tillanderin pajalla valmistuu yksilöllisiä koruja. Materiaaleina käytetään jalokiviä, timantteja ja helmiä. Kaikki ateljeen korut ovat toimitusjohtaja Tina Tillanderin suunnittelemia. Koruja valmistavat käsityönä pajan viisi seppää. Toimittaja: Maaria Drake, kuvaus: Juhani Niiranen, leikkaus: Esa Syväkuru

Tina Tillander

Kuka?

Tillanderin kultaseppäsukua, Atelier Torbjörn Tillanderin toimitusjohtaja ja korusuunnittelija.

Mitä tekee?

Suunnittelee lähes kaikki Atelier Torbjörn Tillanderin korut.

Perhe

Mies ja kaksi aikuista tytärtä.

Asuu

Miehensä kanssa Raaseporin Tenholassa 1890-luvulla rakennetussa maalaistalossa.

Atelier Torbjörn Tillanderissa tapahtuu tänä vuonna paljon. Itse kultasepänliike täyttää syyskuussa 60 vuotta, Helsingin Kluuvikadun-myymälä puolestaan 30 vuotta.

Kaksi vuosikymmentä samassa paikassa Kluuvikadulla toiminut verstas muutti kesäkuussa uusiin tiloihin Pohjoisesplanadille, ja Kluuvikadulle jääneeseen myymälään suunnitellaan laajennusta.

Toimitusjohtaja, yrityksen pääkorusuunnittelija Tina Tillander, 48, melkein hengästyy luetellessaan kaikkea.

”Eteenpäin on mentävä”, hän julistaa, mutta jatkaa saman tien:

”Liikaa ei saa muuttua. Perinteikkyys on säilytettävä.”

Perinteitä Tillanderin kultaseppäsuvulla riittääkin.

Suomalaissuvun historia korujen parissa ulottuu 1860-luvun Pietariin. Tina Tillanderin isoisän isoisä Alexander E. Tillander lähti sinne nuorena kultasepän oppiin ja perusti pian kultasepänliikkeen, joka menestyi hyvin ja valmisti koruja muun muassa tsaarin perheelle.

Helsinkiin Tillanderit yrityksineen muuttivat Venäjän vallankumouksen puhjetessa vuonna 1917.

Myöhemmin Torbjörn Tillander, Tina Tillanderin isä, otti yrityksen verstaan johtoonsa ja perusti oman ateljeensa.

Kun Torbjörn Tillander menehtyi vuonna 1992, Tina Tillander otti perheyrityksen johtoonsa, vain hieman yli parikymppisenä.

Toimitusjohtajuus on kuitenkin vain nimike, Tina Tillander sanoo.

”Ei se perheyrityksessä merkitse niin paljon. Suunnittelu on kuitenkin päätyötäni.”

Lähes jokainen Atelier Torbjörn Tillanderin koruista on Tina Tillanderin suunnittelema.

Kimmoke uralle lähti suvun ja vanhempien esimerkistä. Vanhemmat patistivat 16-vuotiaan Tillanderin Saksaan opiskelemaan jalokiviä.

”Olin nuori ja rohkea, eikä minua kiinnostanut esimerkiksi lukio yhtään. Tietysti olin innoissani lähdössä, kun pääsin niin nuorena pois kotoa.”

Tytöstä valmistui gemmologi eli värillisten jalokivien asiantuntija. Saksan jälkeen opinnot jatkuivat vielä helmien parissa Japanissa.

Suomeen palattuaan Tillander opiskeli kultasepäksi isänsä opissa. Seppää hänestä ei kuitenkaan tullut.

”Huomasin heti, ettei ole minun juttuni istua päivät pitkät pöydän ääressä. Rakastan ihmisiä ja kontakteja.”

Korua suunnitellessaan Tillander miettii aina, miten sitä itse käyttäisi. Hänen mukaansa naiseudessa on se etu, että tietää, miten koruja puetaan. Naiset ovat edelleen koruliikkeiden suurin asiakaskunta.

”Tiedän, miltä korut tuntuvat ja mitä naiset niiltä haluavat. Emme me halua ikääntyessämme näyttää vanhoilta, miksi siis korujen pitäisi olla vanhanaikaisia? Miespuolinen suunnittelija ei välttämättä osaa ajatella asiaa siltä kantilta.”

Korualalla on pysyttävä koko ajan perillä muodista. Juuri nyt on muotia erilaisten materiaalien yhdistely ja kontrastien luominen. Pitkän ja lyhyen kaulakorun voi esimerkiksi laittaa kaulaan yhtä aikaa, ja koruilla saa olla kokoa. Väreissä taas mennään sinisen ja harmaan suuntaan.

Naiset myös kyllästyvät nopeasti, Tillander sanoo. Siksi trendejä täytyy synnyttää.

”Vaihtelua, uutta ja erilaista pitää olla myös minun itseni jaksamisen kannalta. Kuolisin tylsyyteen, jos pitäisi myydä vain yhtä ja samaa sinistä safiiria. Ja jos kyllästyn, en osaa luoda uutta.”

Tina Tillanderin suunnitelmat valmistuvat koruiksi yrityksen pajalla viiden sepän käsissä – kirjaimellisesti. Ainoa sähkökäyttöinen laite verstaalla on kivipora.

Yrityksen kaikkiin koruihin on tänä vuonna otettu käyttöön tuotemerkki: pinkki safiiri pisaranmuotoisessa upotuksessa. Käsityö ja yksilöllisyys ovat ateljeen myyntivaltteja.

Viisi seppää on maailmanlaajuisesti iso määrä yhdelle pienelle pajalle. Vielä kun konkreettista työntekoa saisi näytettyä asiakkaille entistä enemmän, Tillander haaveilee.

”Haluaisin tehdä tätä bisnestä vähän eri tavalla. Siis niin, että avaisimme sitä asiakkaille, näyttäisimme, mitä käsityö oikeasti on ja miksi se on niin arvokasta.”

Pelkkä käsityö ei toki takaa laatua. Raaka-aineiden on oltava hyviä aina jalometalleista lähtien. Jalokivien on oltava täydellisesti hiottuja, suunnittelun ja viimeistelyn täytyy olla tarkkaa.

Asiakkaita kiinnostaa yhä useammin jalokivien ja timanttien alkuperä ja erityisesti eettisyys. Konfliktialueilta sotien rahoittamiseen kaivettuja veritimantteja ei halua kukaan. Eettisyyden suhteen Tina Tillanderilla on puhdas omatunto.

”Tiedän, mistä ja keneltä kivemme tulevat, ja luotan toimittajiimme täysin. Alalla on toki myös epämääräisiä kauppiaita, mutta luotettavat myyjät ja ostajat tuntevat toisensa ja menevät toisistaan takuuseen.”

Juhani Niiranen / HS
Briljantit eli hiotut timantit kiinnitetään allianssisormukseen.
Briljantit eli hiotut timantit kiinnitetään allianssisormukseen.

Ateljeen kivet on löydetty pääosin Afrikasta, Etelä-Amerikasta ja Venäjältä. Helmet puolestaan on viljelty, eli ne ovat ihmisen kasvattamia. Luonnonhelmiä ei käytetä nykyisin juuri missään.

Suomalaista makua viehättävät eniten värilliset kivet sekä helmet.

Värilliset jalokivet eivät ole yhtä arvokkaita kuin timantit, mutta niillä saatava vaihtelu miellyttää silmää, Tillander sanoo.

”Toisaalta värillisten kivien arvo kasvaa koko ajan, koska uusia kaivoksia ei juuri löydy.”

Miksi timantti ylipäänsä on jalokiveä arvokkaampi? Koska timantit ovat todellakin lähestulkoon ikuisia. Timantti on niin kovaa, että se kestää melkein mitä tahansa, kun taas muut jalokivet kuluvat käytössä ja saattavat lohkeilla iskuista.

Kiviä Tillander etsii ympäri maailmaa messuilta ja toimittajilta. Hän valitsee itse kaikki kivet, joita ateljeen koruihin käytetään. Suomikin on alkanut olla varteenotettava markkina-alue kivikauppiaille pikkuhiljaa kasvavan kysynnän vuoksi.

Tillander metsästää matkoiltaan erikoisuuksia.

”Koska asiakaskunta on melko pieni, täytyy jatkuvasti löytää jotakin uutta tarjottavaa. Ei asiakkaalle voi myydä samaa kiveä monta kertaa.”

Atelier Torbjörn Tillanderin tyypillinen asiakas on Tina Tillanderin mukaan 30–70-vuotias nainen, joka haluaa ostaa itselleen jotakin.

”Hän ehkä haluaa palkita itsensä vaikkapa hyvin tehdystä työstä hemmottelemalla itseään jollakin kauniilla. Minusta se on ihanaa.”

Miehiäkin liikkeessä tapaa, lähinnä silloin, kun he tulevat etsimään lahjoja naiselle. Silloin Tina Tillanderin asiantuntija-apu on usein tarpeen.

Juuri noihin kohtaamisiin liittyvät palkitsevimmat hetket.

”Joskus tietää heti, että valinta osui aivan nappiin. Joskus sen taas kuulee jälkikäteen. Eräs mies esimerkiksi lähetti viestin lomamatkalta, jossa oli juuri sinä aamuna antanut vaimolleen lahjaksi minun suosittelemani korun. Se oli ollut täysi kymppi.”

Kaikki eivät toki ole kalliiden korujen ystäviä, ja joku saattaa kyseenalaistaa korujen tarpeellisuuden ja kavahtaa niiden hintaa. Ateljeen korujen hinnat voivat nousta tuhansiinkin euroihin.

Tina Tillander tiedostaa, etteivät korut ole kaikille tärkeitä, ja myöntää Tillanderin asiakaskunnan koostuvan pääosin varakkaasta väestä.

”Se vaikuttaa olevan vähän trendi, että pitää kysyä, ovatko korut välttämättömiä. Helppohan se on sanoa, ettei timantteja tarvitse, jos niitä ei itsellä ole koskaan ollut”, Tillander pohtii.

”Ei siihen toki kukaan kuole, jos ei ole koruja. Mutta korut tuovat iloa, ja iloa ihminen tarvitsee.”

Tillander kannustaa kritisoijia miettimään käsityötä korujen taustalla. Sitä, miten jalokivi on ensin kaivettu ja muu materiaali koostettu alkuaineesta, kuinka joku on työstänyt kiven ja jalometallit yksilöllisiksi.

Talouden taantumien aikana Tillander on huomannut, että varakkaatkaan ihmiset, joilla kyllä olisi varaa ostaa kalliita tuotteita, eivät niitä välttämättä osta. Ikään kuin venytetään penniä muiden mukana.

Muutoin taantumat eivät näy kultasepänliikkeessä.

”Itse kyllä panikoin heti, jos myynti on ollut pari päivää huonoa”, Tillander myöntää.

”Toivon, ettei koskaan tule sellaista aikaa, jolloin kukaan ei käytä koruja.”

Nykyään Suomessa toimii peräti neljä Tillanderin nimeä kantavaa toisistaan tyystin erillistä kultasepänliikettä. Atelier Torbjörn Tillanderin lisäksi alalla vaikuttavat A. Tillander, Oy Tillander Ab sekä Annette Tillander.

Keskenään samankaltaiset nimet ovat aiheuttaneet liiketoiminnalle päänvaivaa, Tina Tillander myöntää. Varsinkin, kun kahdella yrityksistä ei enää edes ole kytköksiä sukuun.

”Joskus olen jopa miettinyt, että joku muu nimi olisi meille parempi.”

Tina Tillanderia mietityttää eritoten se, miten asiakkaat kokevat tilanteen. Hänelle yksi tärkeimmistä asioista liiketoiminnassa on asiakaspalvelu. Jos asiakkaalle sattuu huono kokemus jonkun muun Tillanderin liikkeestä, hän yhdistää sen helposti myös Atelier Torbjörn Tillanderiin.

”On tärkeää osata olla Tillander ja kantaa sen tuomaa vastuuta. Yritän kuitenkin olla ottamatta paineita nimestä ja katsoa vain omaa yritystämme.”

Juhani Niiranen / HS
Tina Tillanderille pahinta olisi kyllästyminen. ”Kuolisin tylsyyteen, jos pitäisi myydä vain yhtä ja samaa sinistä safiiria.”
Tina Tillanderille pahinta olisi kyllästyminen. ”Kuolisin tylsyyteen, jos pitäisi myydä vain yhtä ja samaa sinistä safiiria.”

Tina Tillanderille oli kova pala se, kun aiemmin yhteisessä perheyrityksessä työskennellyt sisko Annette perusti oman kilpailevan yrityksensä vuonna 2007. Annette Tillander omistaa edelleen puolet Atelier Torbjörn Tillanderista, mutta hallituksessa hän ei enää istu.

Tina Tillander ei halua perata tarkemmin syitä, jotka vaikuttivat Annetten päätökseen lähteä perheyrityksestä.

”Meillä on hyvin erilaiset tavat tehdä töitä ja eri arvot elämässä”, hän toteaa.

Tina Tillanderin salainen haave on jo kauan ollut liiketoiminnan laajentaminen Ruotsiin. Nyt sen uskaltaa sanoa ääneen, kun haave voi hyvinkin toteutua.

”Suomi on valitettavan pieni maa. Jotta voi kasvaa, pitää suunnata ulkomaille. Mehän emme ole mikään nettikauppatuote.”

Aiemmin laajentumista on rajoittanut esimerkiksi se, ettei mahdolliselle Ruotsin-liikkeelle ole ollut varteenotettavaa johtajaa.

Nyt suunnitelmissa on, että Ruotsissa johtajaksi ryhtyisi Tina Tillanderin nuorempi tytär Jenny. Tämä on yhtä innostunut alasta kuin äitinsä ja työskentelee yrityksessä. Tina Tillander näkee hänessä perheyrityksen jatkajan.

Jos Tina ja hänen siskonsa Annette ovat eri puusta veistettyjä, sitä ovat myös Tina Tillanderin tyttäret Jenny ja Daniela. Daniela Tillander on valinnut suvustaan poikkeavan uran: hän opiskelee lääkäriksi.

”En usko, että hekään pystyisivät tekemään töitä yhdessä”, Tillander nauraa.

”He ovat hyvin erilaisia, ja hyvä niin.”

Juhani Niiranen / HS
Kultaseppämestari Janne Ehrukaisella on työn alla allianssitimanttisormus. Allianssi tarkoittaa, että kivet kiertävät sormusta kauttaaltaan.
Kultaseppämestari Janne Ehrukaisella on työn alla allianssitimanttisormus. Allianssi tarkoittaa, että kivet kiertävät sormusta kauttaaltaan.
Juhani Niiranen / HS
Ruskea turmaliini, sinivihreä turmaliini, pyöreä briljantti eli hiottu timantti sekä oranssi spessartiini.
Ruskea turmaliini, sinivihreä turmaliini, pyöreä briljantti eli hiottu timantti sekä oranssi spessartiini.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!