Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Mikko Hietala on neljässä vuodessa perustanut oman yrityksen, voittanut television leipomokilpailun ja sairastanut syövän – ”Ehkä olen nykyään mukavampi”

30-vuotiaan turkulaiskondiittorin menestys ei ole tullut helpolla.

Raha
 
Maaria Drake
Herkuttelun tuoma nautinto voittaa muutaman ylimääräisen kilon, kondiittori vakuuttaa
Herkuttelun tuoma nautinto voittaa muutaman ylimääräisen kilon, kondiittori vakuuttaa
Mikko Hietala perusti turkulaisen MBakery-konditorian neljä vuotta sitten. Satunnainen leivonnaisilla herkuttelu on Hietalan mielestä aivan sallittua - mutta silloin kannattaa panostaa laatuun. Hyvästä leivoksesta saatu ilo on suurempi kuin ylimääräisistä kaloreista koettu harmi, hän väittää. Toimittaja: Maaria Drake, kuvaus: Vesa-Matti Väärä, leikkaus: Kristiina Marttinen.
Kuka?

Mikko Hietala

 Turkulaisen MBakeryn perustaja, kondiittori.

 30-vuotias. Kotoisin Kuusankoskelta.

 Koulutukseltaan leipuri-kondiittori ja elintarviketekniikan insinööri.

 Johtaa MBakeryä ja hoitaa sen asiakassuhteita ja tuotekehittelyä.

 Vetää Turussa kahdessa Elixia-kuntokeskuksessa ryhmäliikuntatunteja.

 Asuu Turun Länsikeskuksessa.

 Vapaa-ajalla matkustelee, mökkeilee, moottoripyöräilee ja kiertää kansallispuistoja.

Syövän löytyminen oli täysi vahinko.

Mikko Hietala oli vain kahdeksan kuukautta aiemmin, syksyllä 2012, perustanut konditoriayrityksen Turkuun. MBakeryn ensimmäinen syksy ja talvi olivat olleet rankat, ja väsymys painoi. Närästikin kummasti, mutta se meni stressin piikkiin.

Lääkäriin Hietala meni alun perin kipeän polven takia. Lääkäri tutki polven mutta huolestui Hietalan väsymyksestä. Hän oli sitä mieltä, ettei uupumus johdu vain työstressistä, ja lähetti Hietalan röntgeniin varmuuden vuoksi.

Siellä se näkyi. Kasvain ohutsuolessa. Hietala oli 27-vuotias.

Nyt hän on kolmekymppinen, eivätkä työkiireet ole ainakaan helpottaneet. Syöpä sen sijaan on selätetty – tällä erää.

”Toisen syöpäkierroksen jälkeen olen ollut kunnossa. On tuntunut hyvältä liikkua. Mutta totta kai se painaa aina takaraivossa, että entä jos se taas uusii”, Hietala pohtii MBakeryn toimistossa Turun Mälikkälässä.

Yritys ei kaatunut sairastumiseen, päinvastoin. MBakeryllä menee lujempaa kuin koskaan.

Hietala päätti leipomon perustamisesta salamannopeasti. Hän työskenteli tuotantopäällikkönä Aschan-konditoriassa. Se päätti yllättäen luopua omasta tuotannostaan ja ryhtyä tuomaan tuotteet ulkomailta. Henkilöstöä irtisanottiin, Hietala muiden mukana.

Kauan hän ei ehtinyt olla työttömänä. Hän päätti irtisanomispäivänä perustaa oman firman, ja laina oli hankittu parissa päivässä. Ensimmäiset omat tuotteet valmistuivat neljä vuotta sitten, 16. elokuuta.

MBakery aloitti toimintansa Aschanin tiloissa, ja Hietala osti myös yrityksen ensimmäiset laitteet entiseltä työnantajaltaan. MBakery on samassa osoitteessa edelleen, mutta tiloja on laajennettu ja laitteet uusittu.

Ensimmäiset nelisen kuukautta konditoria pyöri yhden miehen voimin. Nyt leipomossa työskentelee parikymmentä ihmistä, ja brändillä kokonaisuudessaan on 42 työntekijää kuskeista siivoojiin.

Tuotantomäärät ovat satakertaistuneet neljän vuoden takaisesta. Omia kahviloita MBakeryllä on neljä, ja jälleenmyyjiä on useita Turussa, Helsingissä ja Tampereella, yksi Raumallakin.

Vesa-Matti Väärä
Mikko Hietala tietää, miltä taiteilijoiden toisinaan kokema lukko tuntuu. ”Tuotekehittely on rankkaa duunia. Jos on lukossa, ei siinä purista mitään hyvää ulos.” Hän hakee mielellään ideoita ulkomailta. Lomamatkatkin muuttuvat usein työmatkoiksi, kun leipomoita ei vain voi olla kiertämättä.
Mikko Hietala tietää, miltä taiteilijoiden toisinaan kokema lukko tuntuu. ”Tuotekehittely on rankkaa duunia. Jos on lukossa, ei siinä purista mitään hyvää ulos.” Hän hakee mielellään ideoita ulkomailta. Lomamatkatkin muuttuvat usein työmatkoiksi, kun leipomoita ei vain voi olla kiertämättä.

Alkuun eniten arvelutti, miten yrityksen pyörittäminen mahtaa sujua ilman kokemusta, Hietala sanoo. Hän oli aiemmin työskennellyt vain muiden alaisuudessa.

”Minulla ei ollut ketään taustalla. Yksikään tuttuni ei ollut yrittäjä.”

”Tiesin kuitenkin, mitä haluan tehdä, ja tein sen. Kaikki kävi niin nopeasti, etten edes ehtinyt jännittää.”

Moni yrittämiseen liittyvä asia on tullut opittua kantapään kautta, Hietala myöntää. Esimerkiksi alaisten työeläkemaksut hän hoksasi lisätä käsiteltäväksi vasta kolmen kuukauden ja muutaman tilitoimiston huomautuksen jälkeen.

”Nolottaa myöntää, mutta niin pienestä on lähdetty.”

Aluksi Hietala ei kertonut sairaudestaan kenellekään, ei edes vanhemmilleen. Syövän kokeminen yksin oli tietoinen päätös.

Osaksi mukana oli epäuskoakin. ”Ei sitä heti tahtonut uskoa itsekään. Kun sain tiedon, lähdin mökille viinapullon kanssa, itkin ja räyhäsin siellä itsekseni viikonlopun.”

Päätös oli kuitenkin tehtävä: antaako periksi vai taistellako.

”Löysin onneksi taistelutahdon, ja päätin luottaa lääkäreihin.”

Kun Hietala viimein päätti kertoa tilanteesta läheisilleen, ensimmäinen reaktio oli sääli. Sitä Hietala ei halunnut. Enemmän hän kaipasi suoraa puhetta.

”Meidän konditoriamme päällikkö totesi vain, että mitäs siinä itket, ei sinusta pääse eroon kuitenkaan. Juuri sen halusin kuulla. Sääli ei auta mitään.”

Vesa-Matti Väärä
Mikko Hietala on kolmikymppinen konditoriayrittäjä.
Mikko Hietala on kolmikymppinen konditoriayrittäjä.

MBakeryn nelivuotinen taival tuntuu Hietalan mielestä pikemminkin neljältäkymmeneltä vuodelta. Ei kuitenkaan pahalla tavalla, vaan sen takia, että yritys on ehtinyt olla niin monessa mukana.

Se esimerkiksi osallistui Jim-kanavan Suomen paras leipomo -ohjelmaan viime vuonna. Saaliina oli voitto, mainetta ja hirvittävästi lisää työtä.

”Olen kuullut sanottavan, että Hietala se on saanut kaiken niin helpolla. En ymmärrä väitettä. Ei tuollaiseen kilpailuun osallistuminen ollut helppoa, saati itsensä likoon laittaminen. Oli riski lähteä mukaan, siinähän olisi voinut nolata itsensä täysin.”

Televisioesiintyminen toi valtavan määrän lisää asiakkaita. MBakeryn kahvilat täyttyivät, ja turkulaiset jonottivat päästäkseen maistamaan julkkisleipomon tuotteita.

Kiireapua on jouduttu välillä pyytämään paikalliselta ammattioppilaitokselta. ”Opettaja kysyi, riittäisikö yksi tai kaksi opiskelijaa apulaisiksi. Vastasin, että lähetä koko luokka.”

Menestys on vaatinut veronsa. Henkilökunta alkaa olla piipussa.

”Jossakin vaiheessa tämä raataminen menee yli. En tietenkään halua sanoa asiakkaille, että menkää ostamaan kakkunne muualta, mutta en myöskään haluaisi kokea viime vuoden hullunmyllyä uudestaan.”

Hietalaa harmittaa, että Suomessa ei ole kunnollista kahvilakulttuuria. Hänen mielestään konditoriatkin ovat hyvin perinteisiä, saman kaavan mukaisia.

”Vertaan Suomen kahvilakulttuuria Wieniin ja Pariisiin. Siellä aamu alkaa sillä, että käydään aamukahvilla kaupungilla ja ostetaan tuore leipä lähikaupasta. Sellaista kaipaan meillekin.”

Parannettavaa olisi myös perinteikkäissä leivoksissa. Hietalan mielestä niissä maistuu monesti vain sokeri, jota ei tarvitsisi lisätä joka paakkelsiin.

”Kyllä passion-mansikkakakuksi kutsutussa kakussa on maistuttava aito passion ja mansikka, ei vain esanssi.”

Tiukassa istuvat kermakakkuperinteet huomaa Hietalan mukaan siitäkin, että suomalaisilta kestää kauan hyväksyä uusia maailmalta tuotuja tuotteita. Hyvä esimerkki on eclair, ranskalaistyylinen tuulihattu, joka on vihdoin lunastanut paikkansa leivoshyllyiltämme.

Satunnainen leivoksilla herkuttelu on täysin sallittua, Hietala sanoo, mutta kannattaa panostaa laatuun.

”Silloin tällöin on ihanaa sallia itselleen vähän arjen luksusta kahvipöydässä. Ja kun kaloreita kuitenkin silloin kertyy, miksei niistä nauttisi syömällä kunnolla maistuvia herkkuja?”

Maun lisäksi lähes yhtä tärkeä osa brändiä on Hietalan mukaan ulkoasu. Hän haluaa leikitellä väreillä sekä leipomon tuotteissa että brändin ulkonäössä.

Jos suomalaisten leivosten ongelma on liika sokeri, leivissä se on puolestaan hiiva. Marketeissa myytävä ”ulkomailla tuotettu bulkkileipä” saa Hietalalta täyden tyrmäyksen.

”Leivät ovat hiivalla täyteen ilmaa pumpattuja, eivät ollenkaan täyttä tavaraa.”

Kunnollinen leipä on hänen mielestään juuresta leivottua, tarpeeksi suolaista ja täyttävää. Sellaista suomalainen leipä parhaimmillaan olisikin, mutta vastaan tulee tuotannon kalleus.

”Ymmärtäähän sen. Kun asiakas kerran hakee mahdollisimman edullista, niin miksei sitä myös tuotaisi halvalla ulkomailta. Ei suomalaista juurileipää tuoteta yhtä halvalla, sillä jo työvoimakustannukset ovat täällä niin korkeat, samoin verotus.”

Moniin marketteihin on viime vuosina ilmestynyt paistopisteitä. Ne ovat askel keskieurooppalaiseen tuoreen leivän kulutuksen suuntaan mutta eivät saa Hietalalta täyttä hyväksyntää.

”Ei niistä suomalaista leipää löydä.”

MBakery ryhtyi tuottamaan leipää viime syksynä. Leipomon tuote on juurileipä. Leivän osuus myynnistä on vajaat 30 prosenttia.

Suurin menekki on kakuilla ja leivoksilla. Makeita leivoksia myydään tuhansia viikossa. Hurjinta tahti on lokakuusta jouluaattoon sekä juhlapäivien kuten äitienpäivän alla.

”Joulun alla sitä miettii, että kuka nämä kaikki oikein syö. Tavaraa menee niin paljon kuin ehdimme tehdä.”

Kakkujen vastapainoksi Hietala liikkuu mielellään. Kun terveys on taas sallinut, hän on palannut vetämään ryhmäliikuntatunteja Elixia-kuntokeskuksiin. Hikisillä bodycombat- ja powerstep-tunneilla työkiireet unohtuvat tehokkaasti.

Vesa-Matti Väärä
Mikko Hietala ohjaamassa ryhmäliikuntatuntia Elixian kuntosalilla.
Mikko Hietala ohjaamassa ryhmäliikuntatuntia Elixian kuntosalilla.

Hän aloitti syöpähoidotkin sillä ehdolla, ettei liikkumista tarvitsisi jättää.

”Ensimmäisen tiputuksen jälkeen menin illalla salille ohjaamaan tuntia.”

Sytostaattihoidot olivat rankat. Ne saivat voimaan pahoin, ja mitä pidemmälle hoidot etenivät, sitä pidempään huono olo kesti hoitokerran jälkeen. Voimat vähenivät niin, että lopulta maitotölkin nostaminen vaati ponnisteluja.

Sängystä nouseminen oli koko ajan vaikeampaa. Oma leipomo sai Hietalan ylös aamuisin.

”Ajattelin koko ajan leipomoa. En halunnut jäädä yksin kotiin makaamaan, vaan halusin mennä eteenpäin.”

Hietala ei ole pitänyt syövän takia ainoatakaan sairaslomapäivää, ei ensimmäisellä kerralla eikä syövän uusiuduttua puolitoista vuotta sitten, lääkärin suosituksesta huolimatta. Konditorian tulevaisuus tuntui tärkeämmältä, joten Hietala ei antanut lääkäreille periksi.

”Kun ei silloin alussa ollut ketään muita tekemässä hommia, oli pakko olla itse töissä. En halunnut menettää asiakkaita, jotka olin vasta isolla työllä hankkinut.”

Hoidot toimivat. Kasvain koteloitui vaarattomaksi.

Pari viikkoa sitten Hietala kävi lääkärintarkastuksessa. Uutiset eivät olleet hyvät: veriarvot olivat pielessä.

Viimeksi se tarkoitti, että syöpä oli uusiutunut. Nyt on vain odoteltava, mikä tuomio on tällä kertaa.

”Olisi se aika lailla henkisesti musertavaa, jos mentäisiin kolmannelle kierrokselle”, hän sanoo.

Mieli on kuitenkin toiveikas. ”Haluan uskoa, että se johtuu tällä kertaa vain työtaakasta ja stressistä.”

Hietala on myös onnellinen kokemastaan. Elämänarvot ovat järjestäytyneet uusiksi. Ihan pienestä ei enää viitsi kantaa huolta.

”Jos joku vaikka tulee valittamaan jonkin tarvikkeen loppumisesta tai muuten hermoilee, sitä ajattelee vain, että entäs sitten”, hän sanoo.

”Ehkä sitten joskus -ajattelusta olen luopunut. Haaveilin esimerkiksi pitkään, että jonakin päivänä haluan käydä Fidzin saarilla. No, nyt olen pian lähdössä sinne loman viettoon.”

Toinenkin, pikkupojasta asti seurannut, haave saattaa toteutua piakkoin: Hietalalla on koulupaikka liikennelentäjän koulutusohjelmassa.

”Vielä en tiedä, miten aion yhdistää nämä ammatit”, Hietala nauraa.

Hän on sanonut läheisilleen, että jos nyt sattuisi kuolemaan, ainakin hän lähtisi onnellisena, paljon kokeneena.

”Ehkä olen myös vähän mukavampi Mikko nykyään.”

Fakta
MBakery

 Turkulainen konditoria, perustettu vuonna 2012.

 Työllistää 42 ihmistä.

 Brändiin kuuluu konditorian ja tuotteiden lisäksi neljä omaa kahvilaa.

 Tuotteiden jälleenmyyjiä muun muassa Stockmann, Turun osuuskauppa ja Turun kaupunginteatteri.

 Brändin liikevaihto tänä vuonna 2,2 miljoonaa euroa, leipomon 1,2 miljoonaa euroa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!