Valikko

Katujen kasvatti järjestää rahasta ihan mitä tahansa laillista

Tamperelaislähiöstä varakkaalle eliitille VIP-palveluja tarjoavaksi yrittäjäksi edennyt Jussi Lehtinen saa asiakkaansa tuntemaan itsensä kuninkaiksi ja kuningattariksi.

Kaikilla suomalaisilla pitäisi olla varaa Jussi Lehtiseen edes kerran vuodessa. Valitettavasti Lehtinen on melko kallis mies.

Jussi Lehtinen on ammatiltaan concierge. Asioiden hoitaja. Huolehtija. Luotettu. Säätäjien säätäjä.

Hän on eräänlainen superhovimestari, joka järjestää mitä tahansa asiakas kehtaakaan pyytää. Ihan mitä tahansa, laillista tietysti.

Lehtinen ulkoiluttaa koirasi, irrottaa tarrat mandariineistasi ja hoitaa helikopterikyydin.

Lehtinen on koko ajan valmiudessa palvelemaan. Jos asiakas haluaa jotain, Lehtinen hoitaa, vaikka yöllä. Hän vie palvelualttiuden aivan uudelle tasolle Suomessa.

Concierget ovat yleensä huippuhotellien tai taloyhtiöiden vastaanoton työntekijöitä, jotka toteuttavat asukkaiden toiveita konserttilipuista lemmikkitiikerin kuljetuksiin.

Lehtinen ei ole ollut koskaan hotellin concierge tai käynyt alan kouluja. Tamperelaisten vahtimestarien 1990-luvun alussa antamat opit ja viisaudet palvelu­alasta sekä elämästä ovat toimineet erittäin hyvin.

Lehtinen nimesi itse itsensä conciergeksi ja määritteli tehtävänkuvakseen VIP-palvelut.

Asiakkaat ovat johtajia, pörssiyhtiöitä, varakkaita yksityishenkilöitä, yhtiöiden omistajia, mutta yhtään sen enempää hän ei heistä paljasta.

Lehtinen ei myöskään kerro hintojaan.

42-vuotias Lehtinen kertoo tarinaansa Haven-hotellin sviitissä Helsingin Unioninkadulla.

Tummaan pukuun ja kauluspaitaan pukeutuneen miehen kädessä on kukkakimppu, 30 punaista pitkävartista ruusua. Lehtinen tietää paljon kukista, joita hän on käsitellyt koko ikänsä.

”Äiti oli kukkakauppias.”

Isää ei ollut. Lehtinen on rautakouraisten ja kukkakaalikorvaisten miesten kasvattama ja koulima.

Kukkien lisäksi Lehtinen tietää erityisen paljon voimankäytöstä.

Jussi oli nelivuotias, kun yksinhuoltajaäiti muutti kolmen lapsen kanssa Multisillan kaupunginosaan Tampereella 1977.

Multisilta oli tamperelaislähiö, jossa jääkiekkomailalla lyötiin muutakin kuin kiekkoa. Multisillassa korkeakoulu tarkoitti sitä, että isommat pojat hakkasivat surutta toisiaan joukkotappelussa kaikella mahdollisella ja pienemmät pojat katselivat ylhäältä kalliolta ja imivät oppia.

Kaupungin vuokrataloissa asui monta villiä veljessarjaa. ”Olen joutunut tappelemaan paikastani päiväkodista lähtien.”

Jussi oli pieni mutta energinen, iloinen ja utelias poika. Koulu ei koskaan kiinnostanut. Jussin lahjakkuus palvelualalle pilkisti kuitenkin aikaisin.

Äiti kutsuttiin taas ala-asteelle juttelemaan, kun vilkas Jussi oli tehnyt kolttosia.

”Teillä on erikoinen poika”, äidille sanottiin. ”Jussi on villi ja koheltaa, mutta osaa teititellä ja pyytää kohteliaasti anteeksi.”

Lehtinen oli myös yrittäjähenkinen. 12-vuotiaana hän myi itse keräämiään kieloja Tampereen kauppahallin ovella.

Hänellä oli jo pikkupoikana aina mukanaan muistivihko, johon hän kirjasi bisnesideoitaan. Jussille ja hänen vihkolleen naurettiin, tietysti.

Eno vei seitsemänvuotiaan Jussin KooVee-seuran painiharjoituksiin Tampereen keskustaan. Valmentaja oli olympiavoittaja Pertti Ukkola, vaativa ja tinkimätön mies.

Ukkolasta tuli eräänlainen isähahmo, ja Lehtinen tähtäsi olympialaisiin. Hän oli nuorena Suomen parhaita kreikkalaisroomalaisen painijoita.

”Urheilu pelasti minut”, entinen erityisluokan oppilas sanoo.

”Urheilu opetti, että pitkäjänteinen työ ja rehellisyys itseä kohtaan palkitaan. Minusta tuli kova jätkä käsistäni. Olen ottanut satoja matseja. Me painijat sanoimme aina isoille lihaskimpuille, että mitä teet noilla käsilläsi, jos sinulla ei ole niihin käyttöohjeita. ”

Kun Lehtinen oli 18-vuotias, rahaa ei ollut yhtään, eikä edes tietoa, mistä sitä saisi. Lehtinen pääsi juuri oikealla hetkellä työhön, joka muutti hänen elämänsä.

Kun yksi Tampereen suosituimman yökerhon Joselin’sin vahtimestareista oli kipeänä, nuori painija otettiin narikkaan tuuraamaan.

Lehtinen ihastui heti yökerhomaailmaan, jossa miehillä oli puku ja naisilla iltapuku. Hovimestari vei asiakkaat pöytään, ja lavalla soitti seitsemänhenkinen puolalainen orkesteri.

Vanhan ajan vahtimestarit olivat jämäkän kohteliaita portinvartijoita. He tiesivät, kuinka palvelurahat ansaitaan.

”Oli etuoikeus päästä heidän oppiinsa. Se oli herrasmieskoulu.”

Lehtinen oppi käytöstapoja, pukeutumista, etikettiä, pokkuroimaan, palvelemaan ja turvaamaan asiakkaita. Taito ja halu palvella vahvistuivat.

Täysin rahaton Lehtinen tie­nasi ensimmäisenä iltanaan suomalaisen kahden viikon keskiansion verran markkoja.

Lehtinen kirjoitti muistivihkoonsa vanhojen vahtimestarien kultaisen säännön: ”Mitä jäykempi niska sitä pienempi tippi.”

Lehtinen tienasi mukavasti ja hioi palvelutaitojaan ravintoloiden ovella. ”Monesti ratkaisin vaikeat tilanteet erikoisilla keinoilla. Saatoin lyödä öisen rähisijän kouraan kebab-rahat.”

Vuonna 1999 Lehtinen vihdoin kirjasi muistivihkoonsa merkittävän idean. Lehtinen perusti kaveriensa kanssa Hiscovery-yh­tiön, jonka miehet pääsivät Tampereen silloisen ykkösyökerhon ovelle. Yhä useampi ravintola tilasi vahtimestarinsa Lehtisen yhtiöltä.

”Olin uranuurtaja siinä, että ravintoloiden järjestyksenvalvonta- ja vahtimestaritoiminta yhtiöitettiin. Sitä ennen vahtimestarit olivat työsuhteessa ravintolaan.”

Lehtisen yhtiöstä kasvoi Suomen suurin alallaan.

”Meillä oli toimintaa 18 kaupungissa ja 400 jätkää duunissa. Liikevaihto oli useita miljoonia.”

Vuonna 2010 Hiscovery sai hoidettavakseen järjestyksenvalvonnan Levin merkittävimmissä ravintoloissa. Levillä Lehtinen junaili yrityksille jononohituksia, pöytävarauksia, moottorikelkkoja, perusjuttuja.

Lehtinen oli jo pitkään miettinyt, että hän haluaisi laajentaa palvelunsa kattamaan kaiken mahdollisen: taksikyydit, autot, majoitukset, ravintolat, aktiviteetit, ruuat ja henkilökunnan, joka palvelisi asiakkaita yötä päivää.

”Eräs yhteistyökumppani toi Leville ulkomaalaisia toimittajia ja mielipidevaikuttajia. Ehdotin, että hoidan kaiken siitä lähtien, kun lentokone on laskeutunut Kittilään. Tavoite oli kerätä kaikki palvelut yhteen ja saada asiakkaan vieraille tunne, että kaikki hoituu, kaikki onnistuu noiden jätkien kanssa.”

Selvä.

Lehtinen keräsi työntekijöistään ydinjoukon.

”Koko idea lähti tahtotilasta palvella ja hoitaa aivan kaikki: puhelimen laturit, lentojen vaihdot, närästyslääkkeet. Me hoidamme. Kukaan ei ole niitä palveluita ennen yhdistänyt. Meiltä tulee henkilö, joka hoitaa kaiken ja on koko ajan paikalla”, Lehtinen kertoo.

Lehtisen kaitsemat asiakkaat tulivat ravintolaan jonon ohi oman henkilökunnan kanssa. Lehtinen oli järjestänyt omat turvamiehet, kuljetukset ja hovimestarit.

”Asiakkaiden ei tarvinnut jutella mistään tarpeistaan ravintolan väelle. He huusivat vain, että Jussi hei.”

Palvelussa oli jotain ainutlaatuista. Sen aiheuttama vaikutus yllätti Lehtisenkin.

”Palaute oli ylitsevuotavaa. Tuli viestejä, että saamme palvelullamme asiakkaat tuntemaan itsensä kuningattariksi ja kuninkaiksi, joiden ei tarvitse koskea ovenkahvaan. Se oli niin pitkälle vietyä. Asiakkaat kertoivat, että tuntuu kuin te omistaisitte Levin”, Lehtinen kertoo.

Lehtinen alkoi tosissaan miettiä, voisiko moisesta VIP-palvelusta tehdä bisnestä.

Lehtinen myi palveluideansa vaateyhtiölle, joka oli alppihiihdon MM-kisojen pääsponsoreita Saksan Garmish-Partenkirchenissä.

”Teimme saman kuin Levillä mutta ulkomailla. Kisat kestivät kaksi viikkoa. Hoidimme ihan kaiken. Kahden päivän välein tulivat uudet vieraat. Meitä oli lentokentällä neljä jätkää. Huolehdimme vieraista 24 tuntia vuorokaudessa.”

Lehtinen oli mukana kolmissa alppihiihdon MM-kisoissa, ja sana hänen järjestely- ja palvelukyvyistään levisi.

Kolmisen vuotta sitten Lehtinen myi pois suurimman osan osakkeistaan vanhassa, sittemmin nimeään vaihtaneessa yh­tiössä. Lopuista omistuksista hän luopui viime vuonna ja perusti uuden yrityksensä Concierge Finlandin.

Lehtinen ei vain hemmottele varakkaita ihmisiä. Kyse on siitä, että Lehtinen palvelee asiakasyhtiönsä vieraita yltäkylläisesti, jotta liiketoimet etenisivät.

”Yritysjohtajat näkivät, että se meidän kautta tuleva palvelu lisämausteena heidän järjestämässä tapahtumassa lujitti asiakassuhteita”, Lehtinen sanoo.

Lehtisen palvelu ikään kuin liimaa ihmiset toisiinsa.

”Saamme huolenpidollamme, turvalla ja asioiden järjestelyillä asiakkaan ja hänen vieraansa välisen suhteen niin luontevaksi ja läheiseksi, että siitä on vaikea irtautua.”

Lehtinen palvelee monesti ihmisiä, jotka ovat jo nähneet kaiken ja tottuneet kaikkeen. Miten heihin tehdään vaikutus?

Kalliita autoja, helikopterikyytejä, jahteja, huippuhotelleja, totta kai.

Luksuksen ydin on silti yllättävän arkista ja inhimillistä: läsnäoloa, huolehtimista, pieniä eleitä ja tekoja juuri oikeaan aikaan.

”Henkilökohtainen palvelu on sitä, että eletään 24 tuntia vuorokaudessa asiakkaan rytmissä ja mielellään vähän edellä. Olemme aina ensimmäinen ja aina viimeinen ihminen, jonka asia­kas näkee”, Lehtinen selvittää.

”Olemme koko ajan lähellä, mutta emme kuitenkaan tiellä. Ihan varjona.”

Palvelun pitää olla henkilökohtaista mutta juuri sopivasti annosteltua, ettei se ärsytä. Lopputuloksena on ylellinen tunne.

Lehtinen tiedustelee etukäteen asiakkaiden toiveet ja mieltymykset.

”Asiakas yllätetään vaikka sillä, että kun hän tulee laskettelemasta, niin mökki on tyhjä, mutta takassa on tuli ja pöydässä lämmintä lohikeittoa. Sauna on lämpimänä.”

Kun kaikki on tosi hyvin, Lehtinen kysyy, onko kaikki hyvin.

Ja asiakas henkäisee, että on.

Lehtinen leikkaa viininrypäletertun viiden rypäleen minitertuiksi ja irrottaa mandariineista tarrat ennen kuin kaataa ne hotellihuoneen tarjoilukulhoon.

Lehtiselle on kehittynyt tuhansien asiakaskohtaamisten ansiosta vaisto, jonka avulla hän pystyy lukemaan ihmisiä ja tilanteita. Mistä asiakas pitää, miten hänen kanssaan ollaan, miten häntä lähestytään, mistä hän ärsyyntyy?

Kun joku seurueesta kääntää pään, Lehtinen nyökkää, että vessa on tuolla ennen kuin asiakas ehtii edes kysyä.

Lehtisen hieman kulmikas olemus vain parantaa kokonaisvaikutelmaa.

”Se on vahva osa sitä palvelua. Saat kovia jätkiä nöyrällä mutta ei nöyristelevällä asenteella. Se sama jätkä, joka on huolehtinut sinut turvallisesti nukkumaan, paistaa sinulle aamulla pekonia: huomenta. Se sama vähän raffi jätkä osaa oikean protokollan ja palvelun. Se on aamulla sopivassa asussa lähdössä seuraksi rinteeseen.”

Lehtinen ja hänen työntekijänsä ovat kuin kapellimestareita, jotka ohjaavat ravintolan henkilökuntaa. He katselevat kauempaa ja säätävät esimerkiksi alkoholin käyttöä.

Samppanjaa, ei tiukkaa viinaa.

Alkupalat.

Nyt hyvää punaviiniä. Siivotkaa pöytä!

Rajat ovat rakkautta.

”Tämä on palvelua, mutta myös huolenpitoa ja järjestystä. Ei me sallita, että meidän asiakkaat öykkäröi. Muuten meistä tulee turvamiehiä, jotka kantavat sen meidän asiakkaan pihalle. Me myös suojelemme ja asetamme rajoja”, Lehtinen kertoo.

”Ihmiset eivät tunnista meidän asiakkaita kasvoilta. Meille ei ole kliimaksi palvella rokkitähtiä. Tämä on tarkoitettu yrityksille, yritysjohdon terävimmälle kärjelle ja avainasiakkaille.”

Totta kai hauskaa saa olla:

”Jos saamme viritettyä tunnelman sellaiseksi, että ensin syödään illallista ja kahden tunnin kuluttua tanssitaan sen saman pöydän päällä, sitten on onnistuttu.”

Entinen erityisluokan oppilas on tehnyt melkoisen luokkaretken yrittäjäksi ja yritysjohtajien luottomieheksi. Lehtinen asuu ny­kyään Jyväskylässä, vaimo on erityisopettaja. Heillä on viisivuotias tytär.

Elämä on vaativaa mutta mielenkiintoista, kun koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu.

”Minulle voi tulla lähtö kotoa koska tahansa. Pitää olla aika joustava. Joku voi haluta, että juuri nyt se metsästyskoira, -saappaat ja -patruunat viedään Helsingistä Suomen pohjoisimpaan kärkeen.”

Concierge Finland on yhden miehen yritys. Lehtinen käyttää omia luotettujaan ja alihankkijoitaan tarpeen mukaan. Hotellin eteen parkkeerattu satojen tuhansien arvoinen Maybach on tietysti vuokra-auto.

Lehtistä ei voi tilata tekemään jotain maksua vastaan. Asiakkuus perustuu jäsenyyteen. Jäsenien kanssa kaikki asiat hoituvat, mutta jäseneksi ei pääse noin vain.

”En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta haluamme valita asiakkaamme.”

Lehtinen on hyväntuulinen, energinen ja sosiaalisesti huippulahjakas, sellainen halaajatyyppi. Hyvää seuraa siis. Tuleeko asiakkaista ystäviä?

”Kaikki perustuu luotta­mukseen. Kuulen ja näen asioita, jotka on pidettävä omana tietona. Olen asiakkaalle kuuntelija, johon luotetaan. Mutta kun olen töissä, olen töissä”, hän vastaa.

”Monesti, kun minua pyydetään illallispöytään, niin kohte­liaasti sanon, että en ehdi. Säilyttääkseni roolit. Tärkeä seikka on, että raha ei saa tehdä minkäänlaista vaikutusta. Mikään ei saa huimata, hämmästyttää tai kikatuttaa.”

Lehtinen on edelleen muistikirjamies. Nyt hän kirjoittaa muistikirjaansa suuria summia ja suunnitelmia.

”Täällä on kaikki. Yrityksen pääoma: verkostot ja kontaktit”, Lehtinen sanoo ja heilauttaa mustakantista kirjaa.

Jussi Lehtinen

Kuka? 42-vuotias yrittäjä ja Concierge Finland -yhtiön perustaja. Syntynyt Tampereella, asuu Jyväskylässä.

Mitä tekee? Palvelu- ja asiakasjohtaja järjestely-, isännöinti- ja turvallisuuspalveluja tarjoavassa yrityksessään.

Työhistoria: Entinen kilpapainija on tehnyt töitä vahtimestarina ja ollut yrittäjänä ravintola- ja turvallisuusalalla yli 20 vuotta.

Perhe: vaimo ja kaksi tyttöä.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

    2. 2

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    3. 3

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    4. 4

      Soten uusin käänne saa ruusuja ja risuja – Julkinen terveydenhoito ei pilkkoudu, mutta sen kilpailuedut epäilyttävät

    5. 5

      Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

    6. 6

      Poliisi hääti taas Suomi ensin -mielenosoittajia Rautatientorilta

    7. 7

      Ranskan ilmavoimien komentajalla oli kiire viettämään viikonloppuja – lensi toistuvasti suihkuhävittäjällä veronmaksajien piikkiin

    8. 8

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    9. 9

      Verkossa leviävä kiristysohjelma saastuttaa koneita ympäri maailmaa – näin suojaudut piinaavalta ohjelmalta

    10. 10

      Käräjäoikeus määräsi Uberin maajohtajan Joel Järvisen omaisuutta takavarikkoon 250 000 euron edestä – Uber aikoo valittaa päätöksestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

    2. 2

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    3. 3

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    4. 4

      Maailmanlaajuista verkkohyökkäystä ei ole saatu pysäytettyä – Asiantuntija: Moni tekijä viittaa venäläisrikollisiin

    5. 5

      Microsoft lakkautti viimein puhelinyksikkönsä – kaikki Nokiasta siirtyneet menettivät työpaikkansa Suomessa

    6. 6

      Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

    7. 7

      Mika Kaurismäki muistelee kuollutta Michael Nyqvistiä: ”Corona-baarissa hän kävi pelaamassa biljardia Antti Reinin ja muiden kanssa”

    8. 8

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    9. 9

      Netflix peruu sarjojaan, ja se on hyvä uutinen

    10. 10

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    7. 7

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    8. 8

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    9. 9

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    10. 10

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    11. Näytä lisää