Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Asiantuntijat arvioivat parhaat ruokavaliot Yhdysvalloissa: Paleo, Atkins ja raakaruoka pärjäsivät huonosti

Parhaaksi valittiin dash-ruokavalio, jossa kartetaan suolaa ja punaista lihaa ja syödään muun muassa vähärasvaisia maitotuotteita ja täysjyväviljaa.

Ruoka
 
Jukka Lehtinen
Paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on yleensä hyväksi terveydelle.
Paljon kasviksia sisältävä ruokavalio on yleensä hyväksi terveydelle. Kuva: Jukka Lehtinen

Dash-ruokavalio valittiin jo kuudennen kerran parhaaksi ruokavalioksi yhdysvaltalaisen US News & World Report -lehden listauksessa. Dash sisältää runsaasti kasviksia ja hyvin vähän suolaa. Se muistuttaa suomalaisten ravitsemussuositusten mukaista ruokavaliota, sillä siinä syödään muun muassa vähärasvaisia maitotuotteita, marjoja, pähkinöitä ja täysviljatuotteita. Suolaa syödään tosin erittäin vähän, eikä punaista lihaa lainkaan.

US News & World Report koostaa listauksen sen perusteella, miten asiantuntijaraati arvioi 38:a ruokavaliota. Ruokavalioita tarkastellaan eri näkökulmista, esimerkiksi ovatko ne turvallisia, ravitsemuksellisesti täysipainoisia ja helppoja noudattaa.

Asiantuntijoiden arviot yhdistämällä saadaan selville kaikkein paras ruokavalio. Asiaa tarkastellaan myös näkökulmittain: esimerkiksi mikä ruokavalio on paras sydämen terveydelle, diabeteksen ehkäisyyn tai laihdutukseen.

Asiantuntijat rankkasivat dash-ruokavalion ykköseksi, sillä sitä pidettiin yleisesti terveellisimpänä. Lisäksi se oli kärkikolmikossa, kun arvioitiin, mitkä ruokavaliot ovat parhaita sydänterveydelle ja diabeteksen ehkäisyssä.

Dash on alun perin kehitetty Yhdysvalloissa kohonneen verenpaineen ehkäisyyn ja hoitoon.

Toiseksi parhaaksi ruokavalioksi asiantuntijat nostivat kaksi ruokavaliota. Mind-ruokavalio pyrkii vaalimaan etenkin aivojen terveyttä. Välimeren ruokavaliota ja dash-dieettiä yhdistelevän mind:n uskotaan muun muassa vähentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Tlc-dieetti taas pyrkii kolesterolin alentamiseen. Siinä rajoitetaan tyydyttyneen rasvan syömistä ja lisätään kuitua ruokavalioon.

Jaetulle neljännellä sijalla ovat muun muassa Välimeren ruokavalio sekä Painonvartijoiden ruokavalio. Välimeren ruokavalio sai kehut tutuista asioista: se sisältää hedelmiä, vihanneksia, oliiviöljyä ja kalaa.

Suomessa toimintansa jo lopettaneiden Painonvartijoiden ruokaohjeita taas kehuttiin tehokkaiksi, helpoiksi ja turvallisiksi. Painonvartijoita pidettiin myös parhaana laihdutusruokavaliona.

Kasvisruokavalioista parhaaksi asiantuntijat valitsivat niin sanotun fleksaamisen. Fleksaus tarkoittaa joustavaa, osa-aikaista kasvissyöntiä, jossa lihakaan ei ole kiellettyä. Fleksaus oli jaetulla 8. sijalla parhaiden ruokavalioiden listalla.

Kokoaikainen kasvisruokavalio oli jaetulla 13. sijalla, vegaaniruokavalio taas jaetulla 21. sijalla. Kumpaakin moitittiin työlääksi noudattaa.

Pelkkiä terveysvaikutuksia arvioidessa kasvisruokavalio oli sijalla 13, vegaanius taas sijalla 28. Etenkin vegaaniruokavaliota pidettiin kuitenkin hyvänä sydämelle sekä diabeteksen torjunnassa: sydänystävällisten listalla vegaaniruokavalio oli 6. paras, diabeteksen torjunnassa taas 4. paras, fleksaamisen ohella.

Vähähiilihydraattinen Atkinsin dieetti, kypsentämättömiä kasviksia painottava raakaruoka ja kivikautista ruokavaliota matkiva paleo olivat lehden tekemän listauksen häntäpäässä. Atkins ja raakaruoka olivat 38 ruokavalion listalla sijalla 34.

Atkinsia kehuttiin hyväksi nopeassa painonpudotuksessa, mutta pitkällä aikavälillä se ei asiantuntijoiden mukaan toimikaan niin hyvin. Atkinsin moitittiin olevan muun muassa haitallinen sydänterveydelle.

Raakaruoka arvioitiin kypsentämättömyyden vuoksi jopa vaaralliseksi. Sitä pidettiin myös hankalana ruokavaliona – etenkin siihen nähden, että pienemmälläkin vaivalla voisi koostaa vähintään yhtä terveellisen ruokavalion.

Paleo oli viimeisten joukossa sijalla 36. Sitä suomittiin niin ikään hankaluudesta. Asiantuntijat eivät ylipäätään kannattaneet sitä, että kokonaisia ruokaryhmiä, kuten paleossa vilja- tai maitotuotteet, poistetaan ruokavaliosta. Silloin on heidän mukaansa vaikea saada kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Kun tarkasteltiin pelkkää terveellisyyttä, Atkins ja raakaruoka olivat listan jumbosijalla. Paleo oli sijalla 34.

Pelkkää terveellisyyttä arvioidessa dash oli edelleen ykkönen. Toiseksi terveellisin ruokavalio oli tlc ja kolmanneksi terveellisin Välimeren ruokavalio.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae reseptejä

Reseptit