Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Paahda, nuiji tai soseuta – talvivoileivän kasvikset kannattaa käsitellä

Jopa puisevat talvitomaatit muuttuvat makoisiksi pienellä esikäsittelyllä.

Ruoka
 
Teemu Leminen
Jukka Lehtinen
Avokado maistuu leivällä talviaikaankin.
Avokado maistuu leivällä talviaikaankin. Kuva: Jukka Lehtinen

Talviaikaan voileiville voi olla hankala löytää tuoreita kasviksia, kun perinteiset kurkku ja tomaatti ovat mauttomia.

Kesävihanneksia odotellessa leivänpäälliskasvikset kannattaakin esikäsitellä. Kun paahdat, soseutat tai marinoit kasvikset, saat niihin helposti lisää makua.

Uunikuivaus herättää henkiin jopa puisevien talvitomaattien aromit. Tomaatit saavat kuivua uunissa miedossa 80–90 asteen lämmössä kaikessa rauhassa viitisen tuntia. Sitten ne ovat valmiit marinadiin upotettavaksi.

Kuivatut ja marinoidut tomaatit ovat makoisia sattumia vaikkapa täytetyn patongin välissä. Kokeile myös silputa niitä kolmioleipien täytteeseen.

Uunikuivattujen tomaattien reseptin saat tästä.

Uunin lämpö tuo hienosti esille myös muiden kasvisten aromit. Pilko uunipellille esimerkiksi paprikaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa tai sipulia. Suolaa ja pippuroi kasvikset, ja lorauta mukaan myös tilkka öljyä.

Jos haluat paahdettuihin kasviksiin vielä enemmän makua, silppua mukaan myös yrttejä kuten persiljaa, basilikaa tai timjamia. Tuoreet yrtit kannattaa lisätä kypsiin kasviksiin, kuivatut voi laittaa mukaan jo ennen paahtamista.

Paahdetut kasvikset säilyvät jääkaapissa hyvinä muutaman päivän ajan, joten niitä kannattaa tehdä kerralla isompi annos. Uunikasvikset maistuvat erityisen hyvältä leivällä vuohenjuuston tai fetan kanssa.

Paahda leivänpäällyskasvikset tällä reseptillä.

Elvi Rista
Hummukseen voi vaihteeksi jättää isompiakin hernesattumia.
Hummukseen voi vaihteeksi jättää isompiakin hernesattumia.

Tahnat sopivat leivän päälle loistavasti. Lähi-idän keittiöstä tuttu kikhernetahna eli hummus on helppo ja proteiinipitoinen leivänpäällys. Sen voi mainiosti tehdä myös kotimaisista härkäpavuista.

Jos mielit vielä vihreämpää tahnaa, lisää perushummuksen joukkoon esimerkiksi lehtikaalia tai pinaattia ennen tahnan soseuttamista.

Hummus pysyy jääkaapissa hyvänä pari kolme päivää, kun säilytät sen ilmatiiviissä rasiassa.

Lähi-idän makumaailmaan pääsee myös munakoisotahnan, baba ganoushin, avulla. Se on hyvää rapeakuorisen vaalean leivän kanssa.

Hummus valmistuu tällä reseptillä.

Härkäpapuhummuksen reseptin saat tästä.

Munakoisotahnan pyöräytät tämän ohjeen avulla.

Talvikaali taipuu mainioksi leivänpäällissalaatiksi, kun silppuat sen ohuiksi suikaleiksi ja nuijit meheväksi. Lorauta sekaan tilkka öljyä ja lisää vähän sitruunan mehua tai etikkaa, suolaa ja pippuria. Jos haluat kaalisalaattiin väriä, raasta mukaan myös porkkanaa.

Edullinen kaalisalaatti säilyy jääkaapissa muutaman päivän, joten sitä voi tehdä kerralla isomman annoksen. Mehevä kaalisalaatti on ihanaa muhkeiden sämpylöiden välissä.

Sovella mieleisesi talvikaalisalaatti tätä reseptiä mukaillen.

Avokadoa ei syyttä kutsuta kasvismaailman voiksi. Kypsä avokado sopii leivän päälle kuorittuna ja viipaloituna tai vaihtoehtoisesti tahnaksi muussattuna. Jos kaipaat lisää makua, lisää ripaus suolaa ja pippuria. Sitruunan hapokkuus taittaa hyvin avokadon rasvaisuutta ja auttaa avokadoa säilyttämään kauniin vihreän värinsä.

Kaikki jutun leivänpäälliset maistuvat myös lisukkeena tai salaattien joukossa. Niitä kannattaa kokeilla myös trendikkäiden kulhoruokien osana.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae reseptejä