Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

3–5–3–5 on tärkeä sääntö – ravitsemusterapeutit neuvovat, miten syöt oikein

Laillistetut ravitsemusterapeutit korostavat säännöllistä syömistä, kohtuutta ja monipuolisuutta.

Ruoka
 
Kimmo Taskinen
Hedelmät, pähkinät ja marjat ovat hyviä valintoja ilta- tai välipalalautaselle.
Hedelmät, pähkinät ja marjat ovat hyviä valintoja ilta- tai välipalalautaselle. Kuva: Kimmo Taskinen

Anette Palssa, laillistettu ravitsemusterapeutti:

Löydä itsellesi sopiva ruokarytmi

Ihmisen pitäisi löytää omaan arkeensa sopiva ruokarytmi. Ateriavälit eivät saisi venyä liian pitkiksi, mutta myöskään jatkuva napostelu ei ole hyväksi.

Hyvä nyrkkisääntö on 3–5–3–5: syö 3–5 ateriaa päivässä ja pidä ateriaväli on 3–5 tunnissa. Yli 5 tunnin tauko aterioiden välissä on jo liikaa.

Reijo Laatikainen, laillistettu ravitsemusterapeutti:

Pidä lounas kohtuullisena ja muista myös välipala

Syö keskikokoinen tai pienehkö lounas ja sen jälkeen pieni välipala. Näin nälkä ei yllätä kauppareissulla, vaan jaksat illalliseen asti.

Lounaan voi koota uuden lautasmallin mukaan, mutta kasviksia saisi olla vielä enemmän. Proteiinia kannattaa syödä lounaalla suositusten mukaan, hyvä annos on kämmenen kokoinen pala kalaa tai kanaa. Hiilihydraattien osuus lounaalla voisi vastata puolikasta pienestä nyrkistä.

Jos lounaan syö välillä 11–12.30, olisi kello15 hyvä syödä pieni välipala. Se voi olla vaikka kourallinen pähkinöitä ja hedelmä, esimerkiksi sitrushedelmä, kiivi tai omena. Välipalapähkinät voi myös korvata puolikkaalla purkilla rahkaa.

Raisa Valve, laillistettu ravitsemusterapeutti:

Nauti monipuolinen iltapala

Moni syö illalla turhan kevyesti, esimerkiksi pelkkiä hedelmiä. Tästä voi jäädä ”ontto olo”, ja nälkä palaa helposti.

Illalla kannattaakin syödä hyvä ja tasapainoinen iltapala, jossa on mukana monipuolisesti aineksia eri ruokaryhmistä: viljaa, maitotuotteita, kasviksia ja rasvaa.

Hyvä iltapala on esimerkiksi leipä, jonka päällä on sipaisu rasvaa ja juustoa. Lisäksi kannattaa nauttia vielä jogurtti tai viili ja hedelmä.

Paras ajoitus iltapalalle on siinä vaiheessa, kun iltainen naposteluhimo iskee.

Hanna Partanen, laillistettu ravitsemusterapeutti:

Syö itsesi sopivan kylläiseksi

Opettele syömään itsesi sopivan kylläiseksi. Nälän pitää lähteä, mutta älä päästä itseäsi ähkyyn. Kun syöt sopivasti, vatsakivut pysyvät loitolla ja jaksat paremmin. Siitä on myös hyötyä painonhallinnassa.

Ihmisillä on tapana syödä ”koko rahan edestä”, eli jos on ostettu piirakkapala, se syödään kokonaan. Nykymaailmassa ei kuitenkaan enää tarvitse syödä lautasta tyhjäksi.

Kylläisyyden tunne on helpompi tunnistaa, jos syöt rauhallisesti ja keskityt ruokailuun, etkä esimerkiksi katsele samalla televisiota.

Leena Putkonen, laillistettu ravitsemusterapeutti:

Suhtaudu ruokaan rennosti

Ruoka on ystävä, ei vihollinen. Mustavalkoinen ajattelu hyvistä ja huonoista ruuista on vahingollista ja voi johtaa ruoka-ahdistukseen, jota monilla on havaittavissa.

Älä ajattele, että ruoka lihottaa, myrkyttää tai on haitaksi. Suhtaudu ruokaan rennosti ja nauti siitä.

Ruuasta ei saa tulla huono omatunto.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae reseptejä