Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkimus: Ohra auttaa painonhallinnassa ja vähentää kakkostyypin diabeteksen riskiä

Ruotsalaistutkimuksen mukaan ohran ravintokuidut vauhdittavat aineenvaihduntaa ja auttavat pitämään verensokerin tasaisena.

Ruoka
 
Juha-Pekka Laakio
Tutkijat kannustavat nauttimaan ohrasta myös lisukkeena riisin tai perunoiden sijaan.
Tutkijat kannustavat nauttimaan ohrasta myös lisukkeena riisin tai perunoiden sijaan. Kuva: Juha-Pekka Laakio

Tuore ruotsalaistutkimus osoittaa, että ohran ravintokuidut vauhdittavat aineenvaihduntaa, auttavat pitämään verensokerin tasaisena ja vähentävät riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

Lundin yliopiston tutkimukseen osallistui joukko perusterveitä keski-ikäisiä. Heidän piti syödä pääosin ohrasta valmistettua leipää kolmella aterialla päivässä kolmen päivän ajan.

Tutkijat havaitsivat, että ohran syöminen vauhditti koehenkilöiden aineenvaihduntaa jopa 14 tuntia syömisen jälkeen. Lisäksi ohra vaikutti myönteisesti koehenkilöiden verensokeri- ja insuliinitasoihin ja hillitsi näläntunnetta.

Lundin yliopiston dosentin Anne Nilssonin mukaan koehenkilöiden aineenvaihduntaa tasaavien ja ruokahalua hillitsevien hormonien määrä kasvoi ohraleivän syömisen jälkeen. Lisäksi ohran syöminen lisäsi tulehdusarvoja laskevien hormonien määrää.

”Tästä voi pidemmällä aikavälillä olla hyötyä sydäntautien ja diabeteksen torjunnassa”, sanoo Nilsson lehdistötiedotteessa.

Tutkijoiden mukaan tulokset ovat varsin ajankohtaisia, sillä ylipaino ja kakkostyypin diabetes ovat yleistyneet viime vuosien aikana.

Ohraa olisikin hyvä syödä leivän lisäksi aterioiden yhteydessä esimerkiksi salaateissa, keitoissa ja pataruuissa tai vaihtoehtona riisille tai perunoille.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae reseptejä