Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaiset syövät kuitua lähes suositusten mukaan

Runsaskuituisella ravinnolla on merkittäviä terveysvaikutuksia.

Ruoka
 
Jukka Lehtinen
Kaurahiutaleet ovat hyvä kuidun lähde.
Kaurahiutaleet ovat hyvä kuidun lähde. Kuva: Jukka Lehtinen

Ravitsemussuositusten mukaan kuitua olisi hyvä saada vuorokaudessa 25–35 grammaa. Keskimäärin suomalaiset syövät kuitua 21–24 grammaa vuorokaudessa.

”Suomalaiset saavat aika kivasti kuitua verrattuna moniin muihin maihin, mutta enemmänkin voisi saada”, sanoo ravitsemustieteen dosentti Riitta Freese Helsingin yliopistosta.

Runsaskuituisella ravinnolla on merkittäviä terveysvaikutuksia. Kuitu voi pienentää veren kolesterolipitoisuutta ja tasapainottaa verensokeria. Näin kuidut pienentävät sydän- ja verisuonisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen riskiä. Kuiduilla on myös paksusuolisyövältä suojaavia ominaisuuksia.

Lisäksi kuitu vauhdittaa suoliston toimintaa ja ehkäisee siten ummetusta. Kuitu myös lisää kylläisyyden tunnetta ja auttaa painonhallinnassa.

”Ei-helposti fermentoituvat kuidut kuten leseet lisäävät suolen sisältöä ja nopeuttavat niin sanottua ’läpikulkuaikaa’. Ne ovat hyvin tärkeitä suolen toiminnan kannalta. Kuitu laimentaa suolen sisältöä. Jos siellä on jotain haitallista, vaikkapa karsinogeenejä, kuidut laimentavat niitä”, sanoo Freese.

Omaa kuidunsaantia ja mahdollista lisäkuidun tarvetta voi arvioida kehon toiminnan ja ruokailutottumusten perusteella.

”Aika selkeä kuiduntarpeen merkki on se, että suolisto ei toimi eli on ummetusta. Ja jos syö todella vähän viljatuotteita, on todennäköistä, että kuitua ei saa tarpeeksi”, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Erilaiset viljavalmisteet – etenkin täysjyväversioina – ovat hyviä kuidun lähteitä. Putkosen mukaan kuidunsaannista voikin pitää huolta syömällä päivän aikana kylliksi viljatuotteita ja puoli kiloa kasviksia.

”Nyrkkisääntönä on, että päivässä syö kuusi annosta kasviksia, hedelmiä ja marjoja, yhden annoksen puuroa ja neljä leipäsiivua”, sanoo Putkonen.

Kauppareissulla kuitupitoiset tuotteet tunnistaa siitä, että pakkauksessa on merkintä ”runsaskuituinen”. Tätä ravitsemusväitettä saa käyttää, jos tuotteessa on kuitua vähintään 6 grammaa 100 grammaa kohti.

Juttua päivitetty 2.3.2016 klo 9.35: Kuvatekstiin vaihdettu kauraleseiden sijaan kaurahiutaleet.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae reseptejä

Reseptit