Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaisten juustomaku on monipuolistunut – kotimaisten pientuottajien juustot kiinnostavat

Kermajuusto käy yhä parhaiten kaupaksi, mutta pienjuustolatuotteiden kysyntä kasvaa. Myös kasviperäiset vegaanijuustot kiinnostavat.

Ruoka
 
Alanen Milka
Kotimaisten pientuottajien juustot kiinnostavat kuluttajia.
Kotimaisten pientuottajien juustot kiinnostavat kuluttajia. Kuva: Alanen Milka

Suomalaiset ovat edelleen kermajuustokansaa. Erilaiset kermajuustot ovat myydyimpiä leivänpäällisjuustoja niin Keskon, S-ryhmän, Suomen lähikaupan kuin Lidlinkin valikoimissa. Toiseksi eniten suomalaiset ostavat leivän päälle edamia.

Vaikka kermajuusto ja edam ovatkin yhä suosituimpia, on suomalaisten juustomieltymyksissä havaittavissa muutosta. Esimerkiksi goudan kysyntä on kasvanut Keskossa, S-ryhmässä, Suomen lähikaupassa ja Lidlissä.

”Cheddar ja gouda nousevat, niistä selvästi tykätään. Niissä on vähän täyteläisempi maku kermajuustoihin verrattuna”, sanoo ostojohtaja Jyrki Karlsson Ruokakeskosta.

Myös S-ryhmässä on huomattu, että suomalaisten juustomaku on muutoksessa.

”Juustojen käyttö monipuolistuu. Tapa syödä juustoa on eurooppalaistunut. Juusto ei ole vain leivänpäällinen, vaan sitä käytetään ruuanlaittoon ja herkutteluun”, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä.

Oksan mukaan juustomaun eurooppalaistumisesta kertoo muun muassa fetatyyppisten salaattijuustojen ja halloumijuuston suosio. Niitä ostetaan etenkin kesäisin grillattavaksi.

Ruokakeskon Jyrki Karlssonin mukaan etenkin erikoisjuustot kiinnostavat asiakkaita tällä hetkellä.

”Siirrymme kermajuustoista ja edamjuustoista erikoisjuustoihin, joita ei syödä leivän päällä vaan osana ateriaa tai jälkiruokana. Juusto voisi levitä entistä enemmän muillekin aterioille kuin aamiaiselle”, sanoo Karlsson.

”Palvelutiskijuustojen ja kaupassa pakattujen juustojen myynti on hyvässä kehityksessä, erityisesti cheddarin, goudan ja herkuttelujuustojen”, Karlsson sanoo.

Karlssonin mukaan asiakkaita kiinnostavat kovasti myös paikallisten pienjuustoloiden tuotteet. Myös S-ryhmässä kotimaisten pientuottajajuustojen myynti on kasvussa.

”Kuluttajat ovat oppineet käyttämään erikois- ja herkuttelujuustoja, joten niiden tarjonta on parantunut. Pienvalmistajien juustoista haetaan makua ja lähiruokafiilistä. Ihmisiä kiinnostaa, mistä ruoka on peräisin”, sanoo S-ryhmän Antti Oksa.

Myös vegaanisten eli kasvipohjaisten ”juustojen” kysyntä on kovaa S-ryhmässä, vaikkei myynti olekaan vielä kovin isoa. Oksan mukaan vegaanijuustojen myynti kaksinkertaistui alkuvuodesta 2016 verrattuna edellisvuoteen.

”Kasvisruuan suosio kasvaa, ja vegaanijuustojen tarjonta on parantunut huomattavasti.”

Kevyttuotteet sen sijaan eivät käy kaupaksi yhtä hyvin kuin ennen.

”Kevyttuotteet kiinnostivat ihmisiä enemmän 5–10 vuotta sitten. Terveellisyyden tulkinta on muuttunut. Luonnollisuus ja maku ovat ajaneet keveyden ohi.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae reseptejä