Valikko
Ruoka

Onko hunaja oikeasti terveellistä? Entä pähkinät? Ravitsemuksen asiantuntijat arvioivat kuusi tuttua ruoka-ainetta

Saako pähkinöitä syödä huoletta, vaikka niissä on paljon rasvaa?

Onko hunaja terveellistä, vaikka se on käytännössä lähes pelkkää sokeria? Entä voiko terveydestään kiinnostunut syödä huoletta pähkinöitä, vaikka niissä on rutkasti rasvaa ja energiaa?

HS kysyi asiantuntijoilta kuuden tutun ruoka-aineen terveellisyydestä. Ruokien terveellisyyttä arvioivat ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta ja erityisasiantuntija Heli Reinivuo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Asiantuntijat muistuttavat, että terveellinen ruokavalio on kokonaisuus.

”Jos jotain ruoka-ainetta käyttää harvoin, se on mahdotonta luokitella terveelliseksi tai epäterveelliseksi”, sanoo Fogelholm.

Hunaja

Hunaja on varsin sokeri- ja energiapitoinen luonnontuote. 100 grammassa hunajaa on 330 kilokaloria ja 81 grammaa sokeria. Siinä on hieman vitamiineja ja antioksidantteja, mutta määrät ovat niin pieniä, ettei hunajaa voi sanoa vitamiinien tai antioksidanttien lähteeksi.

Hunaja on käytännössä puhdasta sokeria, joten siihen pitäisi suhtautua samalla tavalla kuin lisättyyn sokeriin. Jos hunaja on ruokavalion ainoa sokerinlähde, sitä voi käyttää kohtuullisissa määrin esimerkiksi juomien, kuten teen, makeuttamiseen.

”Hunaja on kuitenkin sokeria makeampaa eli sitä tarvitsee käyttää vähemmän”, sanoo Reinivuo.

Hunajasta saattaa olla apua myös lyhytaikaisen yskän hoitoon. Tämä on mainittu esimerkiksi alahengitystieinfektioiden Käypä hoito -suosituksissa.

Allergikkojen kannattaa suhtautua hunajaan varauksella, koska esimerkiksi siitepölyallergikko voi saada hunajasta oireita. Hunaja ei sovi myöskään alle yksivuotiaille lapsille botulismiriskin takia.

Kookosöljy

”Tieteelliset tutkimukset eivät ole löytäneet kookoksesta mitään erityisen hyvää”, sanoo Fogelholm.

Kookosöljyssä ei ole juuri lainkaan hyviä tyydyttymättömiä rasvoja. Vaikka kookosöljyn rasvasta suurin osa on tyydyttynyttä, sen rasvahappoketjut ovat kohtuullisen lyhyitä.

”Vaikka rasvahappokoostumuksen suhde on huono, näillä rasvahapoilla ei ole vaikutuksia sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen”, sanoo Fogelholm.

Ruuanlaitossa tulisi asiantuntijoiden mukaan suosia sellaisia kasviöljyjä, joissa on pääosin tyydyttymättömiä rasvoja. Rypsiöljyä ei siis kannata vaihtaa kookosöljyyn.

Kokkausharrastuksissa kookosöljyä voi kuitenkin käyttää silloin tällöin, sillä se tuo ruokiin makua ja kestää kohtuullisen korkeita lämpötiloja.

”Kookosöljyn kohtuullinen käyttö esimerkiksi thairuuassa on OK, jos perusteena on maku. Terveysperusteinen valinta se ei ole”, sanoo Fogelholm.

Kuivatut hedelmät

Kuivatuissa hedelmissä on sokeria ja energiaa, mutta myös esimerkiksi kuitua. Kuivattujen hedelmien ravintoarvo on yleensä jonkin verran huonompi kuin tuoreiden, mutta niissä on yhä pieniä määriä vitamiineja ja muita ravintoaineita. Tuoreissa hedelmissä on Fogelholmin mukaan myös enemmän vettä ja sitä kautta ”volyymia”, joka tuo paremmin kylläisyyden tunteen.

Kun pohditaan kuivattujen hedelmien terveellisyyttä, Fogelholmin mielestä olennaista on se, mitä niillä korvataan. Siis tulevatko kuivatut hedelmät ruokavalioon jonkin terveellisemmän ruuan kustannuksella.

”Jos kuivattuja hedelmiä käyttää myslin makeuttamiseen tai makeisten tilalla, ne ovat hyvä vaihtoehto”, sanoo Fogelholm.

Reinivuo muistuttaa, että osassa kuivatuista hedelmistä voi olla lisäaineena rikkiyhdisteitä. Ne on kuitenkin merkitty pakkaukseen vähintään E-koodilla.

”Jos kärsii esimerkiksi astmasta, rikkiyhdisteistä voi tulla oireita”, sanoo Reinivuo.

Pähkinät

Pähkinöiden runsas käyttö on terveyden kannalta hyvä asia. Pähkinöissä on hyvää rasvaa, kuitua, jonkin verran kasviproteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita.

”Proteiinit pitävät yllä kylläisyyden tunnetta, ja myös pähkinöiden sisältämä energia pitää hyvin nälkää poissa”, sanoo Fogelholm.

Pähkinöissä on paljon rasvaa ja energiaa. Esimerkiksi 100 grammaa saksanpähkinöitä sisältää 664 kilokaloria, 65 grammaa rasvaa 15 grammaa proteiinia ja 3 grammaa hiilihydraatteja. Pähkinöiden rasvahappokoostumus on kuitenkin hyvä, sillä suurin osa niiden rasvasta on hyvää rasvaa.

Isosta rasva- ja energiapitoisuudesta huolimatta asiantuntijat suosittelevat pähkinöiden syömistä, kunhan annos pysyy kohtuullisena. Pähkinöitä voi syödä huoletta noin 30 grammaa päivässä.

Ihan kaikille pähkinät eivät sovi, sillä pähkinäallergiat voivat olla varsin ärhäköitä, ja pahimmillaan hengenvaarallisia.

Ja se kannattaa muistaa, että pähkinöiden hyödyt koskevat maustamattomia pähkinöitä. Suola- tai chilipähkinät eivät ole terveellisiä.

Tumma suklaa

Tutkimusten mukaan tummalla suklaalla saattaa olla verenpainetta alentava vaikutus. Syynä tähän ovat tumman suklaan antioksidanttiyhdisteet eli polyfenolit.

Nyrkkisääntö on, että mitä enemmän suklaassa on kaakaota, sitä enemmän sillä on terveysvaikutuksia. Kaakaopitoisuuden pitäisi olla ainakin 70 prosenttia.

Tumman suklaan kanssa kannattaa kuitenkin muistaa kohtuu, sillä 100 grammaa sisältää energiaa 570 kilokalorin verran ja rasvaakin 41 grammaa.

Suklaan terveyshyödyt saa irti varsin pienillä annosmäärillä.

”Pari palaa tummaa suklaata päivässä riittää”, sanoo Reinivuo.

Banaani

Banaani on hedelmistä hiilihydraattipitoisin, ja osa ihmisistä välttelee hiilihydraatteja. 100 grammaa banaania sisältää 87 kilokaloria energiaa, 18 grammaa hiilihydraatteja, 0,4 grammaa rasvaa ja 1 gramman verran proteiinia.

Banaani on kuitenkin myös hyvä kuidun lähde. Lisäksi banaanissa on kaliumia, magnesiumia ja jonkin verran C- ja B-vitamiineja.

Fogelholm ja Reinivuo suosittelevatkin banaania välipalaksi esimerkiksi kuntoilijoille. Lihakset käyttävät suorituksen aikana hiilihydraatteja, joten banaani sopii hyvin treenin jälkeiseksi palauttavaksi välipalaksi vaikkapa maitolasillisen kanssa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ravitsemus
  • Ruoka

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

    2. 2

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    5. 5

      ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

    6. 6

      Saksan johto jatkoi Trumpin moittimista – USA:n presidentin toimet ”heikentäneet länttä”

    7. 7

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    8. 8

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    9. 9

      Golfin supertähti Tiger Woods pidätettiin epäiltynä rattijuopumuksesta – poliisin ottama kuva on paljon puhuva

    10. 10

      Moskovassa riehunut myrsky tappoi 13 – ensi yönä voi olla edessä uusi myräkkä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    3. 3

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    4. 4

      Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

    5. 5

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    6. 6

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    7. 7

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    8. 8

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    9. 9

      Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

    10. 10

      ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    5. 5

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    6. 6

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    7. 7

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    8. 8

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    9. 9

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää