Valikko
Ruoka

Mikä on hunajamarinoidun broilerin suosion salaisuus? ”Olen itsekin katsonut suikaleita nenänvartta pitkin”, myöntää tutkija

Tutkijat kertovat, miksi 25 vuotta täyttävä suosikkituote herättää niin paljon intohimoja puolesta ja vastaan.

Lapsiperheiden lempeän makuinen arki-iltojen suosikki vai läjä lihanpaloja epämääräisen kellertävässä marinadissa?

Hunajamarinoidut broilerinsuikaleet saavat aikaan intohimoja puolesta ja vastaan. Samalla kun ruokahifistelijät paheksuvat valmiiksi suikaloitua ja maustettua broileria, tuotteella on vannoutunut fanijoukko.

Ja faneja on paljon. Pelkästään Kariniemen kananpojan hunajamarinoituja fileesuikaleita myydään viisi miljoonaa pakettia vuodessa. Se tekee 14 000 rasiaa päivässä. Hunajamarinadi on suosituin maku broilerin fileesuikaleissa ja leikkeissä myös Atrialla, joskaan tarkkoja myyntilukuja yritys ei kerro.

Mikä on hunajamarinoidun broilerin suosion salaisuus?

Tohtorikoulutettava Kaisa Torkkeli Helsingin yliopistosta arvioi, että hunajamarinoitu broileri on vannoutuneiden ruokaharrastajien piireissä samankaltainen tuote kuin vaikkapa uunilenkki tai mikroaaltouuni: niitä ei arvosteta eikä myöskään käytetä. Torkkeli tekee väitöskirjaa lapsiperheiden ruuanlaitosta.

”Olen itsekin elänyt sen vaiheen, kun olen katsonut suikaleita nenänvartta pitkin.”

Nykyään Torkkeli kertoo suhtautuvansa hunajamarinoituihin broilerisuikaleisiin myönteisesti. Hän arveleekin, että hunajamarinoidut broilerisuikaleet ovat tuote, joka kuuluu vahvasti tietyntyyppisiin elämäntilanteisiin.

”Nuorena, lapsettomana ja ruuasta kiinnostuneena aikuisena arjessa on mahdollisuus käyttää ruuanvalmistukseen eri tavalla aikaa ja rahaa. Olen kuitenkin itse saanut konkreettisesti huomata, että mikrolla ja hunajamarinoidulla broilerilla on paikkansa. Suikaleilla on monta hyvää puolta lapsiperheen kannalta. Ne ovat mureita, maukkaita, helppoja ja nopeita.”

Hunajamarinoitu broileri täytti juuri 25 vuotta, sillä ensimmäiset hunajamarinoidut tuotteet tulivat kauppoihin helmikuussa 1992. Kun Kariniemellä aloitettiin hunajamarinoidun broilerin tuotekehittely, tavoitteena oli löytää täsmätuote lapsiperheiden ruokapöytään.

”Ruuanlaittoon ei kulu aikaa työpäivän jälkeen. Broilerisuikaleista tuli arjen pelastaja jauhelihan kylkeen”, sanoo Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa, joka oli mukana hunajamarinadin tuotekehitystiimissä 1990-luvun alussa.

Saarenmaan mukaan hunajamarinoidun broilerin suosiolle on useita syitä. Hunajamarinoitu broileri on miedon makuista, fileesuikaleet valmistuvat nopeasti ja niitä voi maustaa mieleisekseen, joten ne ovat Saarenmaan mukaan etenkin lapsiperheiden mieleen.

Saarenmaan mukaan sekä broilerinlihaan että hunajaan liitetään myös positiivisia ominaisuuksia ja mielikuvia.

”Broilerinliha on vähärasvaista ja sopii terveelliseen ruokavalioon. Siinä on myös paljon proteiinia. Hunaja taas on terveellinen luonnontuote, joka maistuu hyvältä.”

Miksi iso joukko ihmisiä sitten nyrpistelee sille?

”Ruokaihmisille sanat helppo ja nopea eivät ole niitä, joilla perustellaan omia valintoja”, Torkkeli huomauttaa.

Ruokaharrastajat haluavat tehdä valintoja raaka-aineen ja maun suhteen itse. Jotkut kuluttajat ovat sitä mieltä, että kaikki marinadit maistuvat samalta ja toiset taas epäilevät, että marinadilla peiteltäisiin heikkolaatuista lihaa.

”On vanha käsitys, että kaikki marinadit maistuvat samalta. Tosin aiemmin se varmasti pitikin paikkansa, kun tarjolla oli pelkkää punaista marinadia”, Saarenmaa sanoo.

Myös se on Saarenmaan mukaan ikivanha käsitys, että valmiiksi marinoitu liha olisi laadultaan huonompaa.

”Marinoitu liha on yhtä laadukasta kuin marinoimaton.”

Saarenmaa muistelee, että marinadikritiikki käynnistyi uudestaan muutama vuosi sitten. Silloin arvosteltiin etenkin marinadien lisäaineita. Saarenmaan mukaan esimerkiksi hunajamarinadin suolamäärää on kuitenkin laskettu huomattavasti 1990-luvulta, ja natriumglutamaatin käytöstä on luovuttu kokonaan.

Ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelän mielestä olennainen kysymys hunajamarinoituja broilerisuikaleita koskevissa mielipiteissä on se, mikä oikeastaan on ”hyvää” tai ”oikeaa” ruuanvalmistusta.

”Hunajamarinoidusta broilerista on tullut prosessoidun, persoonattoman massaruuan merkki, jota voi kritisoida. Usein ihmiset moittiessaan tällaisia tuotteita ottavat kantaa teolliseen valmistusprosessiin ja korostavat omaa hyvää makuaan ja taitojaan ruuanvalmistajina”, hän pohtii.

Mäkelän mukaan lähes kaikki suomalaiset tietävät, mitä hunajamarinoidut broilerisuikaleet ovat, mutta ne koetaan persoonattomaksi ruuaksi.

”Vastustajat pohtivat, kuinka vaikeaa broileri muka on pilkkoa tai maustaa itse. Samalla hunajamarinoidut broilerisuikaleet mahdollistavat sen, että ihmiset kodeissaan ylipäänsä tekevät ruokaa. Annamme samalle tuotteelle erilaisia merkityksiä ja samalla tuomitsemme toisiamme syöjinä.”

Mäkelän mukaan jo jonkin aikaa kuluttajatutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että ihmiset kaipaavat ruuanlaitolta helppoutta, nopeutta ja vaivattomuutta.

Ihmiset haluavat silti kaiken kiireen keskellä myös laittaa ruokaa, tai ainakin kokemuksen ruuanlaitosta. Vaikka hunajamarinoidut broilerinsuikaleet on paloiteltu ja maustettu valmiiksi, ne pitää valmistaa itse.

Vaikka hunajamarinoituja broilerituotteita myydään hurjia määriä, Saarenmaan mukaan maustamattomat tuotteet ovat viime vuosien aikana olleet nopeiten kasvava tuoteryhmä.

”Kiinnostus ruuanlaittoa kohtaan on kasvanut, kiitos kokkiohjelmien. Reseptejä on tarjolla paljon, ja ihmiset kokeilevat niitä mielellään. Silloin lähdetään tekemään ruokaa maustamattomasta lihasta”, sanoo Saarenmaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ruoka
  • broileri

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Suomalaisen näytelmän kantava voima Outi Nyytäjä on kuollut

    3. 3

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    4. 4

      Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen väri, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

    5. 5

      Trump perusti auttavan puhelimen ulkomaalaisten rikollisten uhreille – kuuma linja ruuhkautui ufokertomuksista

    6. 6

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    7. 7

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    8. 8

      Ihminen syttyi palamaan Kampin kauppakeskuksen vessassa

    9. 9

      EU-pomot hahmottelevat jo Britannian hajoamista – Brexit-huippukokous toivottamassa Pohjois-Irlannin suoraan EU:hun, jos Irlanti yhdistyy

    10. 10

      Aivosyöpään sairastuneen tekoälytutkijan joukkorahoitushanke keräsi ennätyssumman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    3. 3

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    4. 4

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    5. 5

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    6. 6

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    7. 7

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    8. 8

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    9. 9

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    10. 10

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    6. 6

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    7. 7

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    10. 10

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    11. Näytä lisää