Valikko
Ruoka

Näitä ruokia Suomen lounasravintoloissa syödään nyt – tulevaisuuden ruokalistoilla on terveellisiä välipaloja ja ehkä aivoruokaa

Kasvisruoka maistuu suomalaisille hyvin, mikä näkyy lounasravintoloiden ruokalistoilla. Tuleva trendi on entistä yksilöllisempi ruoka.

Jos haluaa nähdä, mitä Suomessa syödään, kannattaa kääntää katse lounasravintoloihin. Tällä hetkellä valttia on kasvispainotteisuus ja terveellisyys, tulevaisuuden lounasruokailussa näkyy entistä vahvempi yksilöityminen.

”Aiemminhan tarjolla oli yksi ruokalista kaikille”, huomauttaa Sodexon ruokapalveluiden kehitysjohtaja Tiina Yrjölä. Sodexolla on Suomessa noin 200 ravintolaa.

Yksilöllisyys voi heijastua entistä enemmän koko tapaan toteuttaa lounasruokailu. Yrjölä arvioi, että lounaslinjastojen kupeeseen saattaa nousta enemmän esimerkiksi grillipisteitä, joista asiakas saa haluamansa burgerin tai lämpimän salaatin. Jossain vaiheessa saattavat Yrjölän mukaan yleistyä myös erilaiset mobiilisovellukset, joilla asiakas valitsee ja tilaa haluamansa aterian, ja saapuu ravintolaan vain noutamaan ja syömään sen.

”Palvelun osuus lisääntyy. Ihmisillä on kova kiire, joten lounaasta tulee yhä enemmän omaa aikaa, joten sen pitää olla myös laatuaikaa. Lounaalle kuuluu hyvä palvelu ja kaunis annos. Asiakkaat haluavat yksilöityjä annoksia”, sanoo Yrjölä.

Tuotekehitys- ja gastronomiajohtaja Marianne Nordblom kertoo, että Fazer Food Services seuraa aktiivisesti etenkin Euroopan ruokatrendejä. Suomessa toimii noin 600 Fazer Food Servicesin ravintolaa. Hän veikkaa, että seuraavaksi esille saattavat nousta hyvinvointia tukevat, niin sanotut täsmäruuat, kuten vaikkapa aivoruoka.

”Tummat vihannekset ja rasvainen kala ovat hyväksi aivoille”, sanoo Nordblom.

”Kasvisruoka näyttelee koko ajan isompaa osaa. Kasvisruuan lisääntyminen ei ole loppumassa samaan tyyliin kuin karppaus”, huomauttaa helsinkiläisten Pihka-lounasravintoloiden ravintoloitsija Ilja Björs.

Hyvinvointibuumi heijastuu tarjontaan. Nordblomin mukaan esimerkiksi erilaiset hummukset maistuvat asiakkaille leivänpäällisinä, ja myös puuro- ja rahkabaarit ovat edelleen suosittuja.

Nordblom uskookin, että terveellisten välipalatuotteiden, kuten smoothieiden tai proteiinivälipalojen myynti kasvaa myös jatkossa. Tämä johtuu työelämän muutoksesta.

”Kaikki eivät välttämättä ole lounaalla puolilta päivin tai syö kahta lämmintä ateriaa päivässä. Lounasravintoloiden pitää pystyä tarjoamaan myös erilaisia uusia vaihtoehtoja, esimerkiksi hyviä ja terveellisiä välipaloja. Monilla on nykyään yksilöllinen tapa syödä.”

Joustava kasvissyönti eli fleksaus sekä kiinnostus omasta terveydestä ja hyvinvoinnista ovat lisänneet kasvisruuan suosiota lounasravintoloissa. Fleksaus tarkoittaa kasvisvoittoista ruokavaliota, mutta sitä noudattava saattaa silloin tällöin syödä myös lihaa.

”Kuluttajat ovat alkaneet selkeästi suosia kasvisruokaa. Tosin esimerkiksi pinaattiletut ja laaja, raikas ja vaihteleva lisäkesalaattipöytä ovat aina olleet suosittuja”, Nordblom sanoo. Suomessa toimii noin 600 Fazer Food Servicesin ravintolaa, joista tunnetuin brändi on Amica. Ne valmistavat noin 130 000 lounasta päivässä, mikä tekee vuositasolla noin 30 miljoonaa lounasta.

Amica-ravintoloissa vietetään joka helmikuussa lempiruokaviikkoa, jolloin asiakkaat saavat toivoa suosikkiruokiaan kyselyn avulla. Tänä vuonna kasvisruoka yleisellä tasolla nousi ensi kertaa lempiruokien kolmen kärkeen. Ykkössijalla oli lasagne ja kakkosena paistetut muikut.

Nordblomin mukaan Amica on keskittynyt kahden viime vuoden ajan kehittämään kasvisruokareseptejä ja kouluttanut henkilökuntaa valmistamaan sitä. Ruokalistalle on myös noussut uusia raaka-aineita, kuten lehtikaalia, eri värisiä porkkanoita sekä linssejä ja papuja, kuten härkäpapuja.

”Nyt kasvisruuat vastaavat kuluttajien odotuksia. Maku ja ravintosisältö ovat kohdallaan ja ruuissa on riittävästi proteiinia. Käytämme vaihtelevasti sesongin kasviksia ja tarjoamme uusia makuja ja makumaailmoja”, sanoo Nordblom.

Kiinnostuksen kasvisruokaa kohtaan on huomannut myös ravintoloitsija Ilja Björs, jolla on tällä hetkellä Helsingissä kolme Pihka-lounasravintolaa ja lounasravintola Maritori. Neljäs Pihka aukeaa ensi syksynä ja viides ensi vuoden alussa. Näissä valmistuu 1000–1200 annosta päivässä.

Pihkat panostavat Björsin mukaan etenkin vihreään pöytään eli kasviksiin ja salaatteihin.

”Vihreä pöytä on tärkeä ja siitä pitää olla ylpeä. Se on ennemminkin vahva osa kokonaisuutta kuin lisuke.”

Pihka-ravintoloiden vihreät pöydät kyseenalaistavat perinteiset kurkun, tomaatin ja salaatin, Björs kertoo. Runsaan salaattipöydän kasvikset on usein maustettu tai marinoitu ja tarjonta seuraa sesonkeja.

”Kannattaako tarjota kovaa tomaattia silloin, kun se on kallista ja huonoa? Tarjoan mieluummin marinoitua palsternakkaa. Mutta jos porkkana on parhaimmillaan, ei sitä tietenkään tarvitse maustaa.”

Sodexon Tiina Yrjölä muistuttaa, että kasvisruuan yleistymiseen liittyy terveysajattelun lisäksi myös eettisiä seikkoja, kuten eläinten hyvinvointi tai ruuan hiilijalanjälki.

”Täysin lihatonta päivää on hankala tarjota, mutta suurimmassa osassa ravintoloista on aina tarjolla kasvisvaihtoehto”, sanoo Yrjölä.

Kasvisbuumi on tuonut Sodexon listoille esimerkiksi quornia, couscousia, siemeniä ja pähkinöitä. Asiakkaat toivovat paljon myös nyhtökauran ja härkiksen kaltaisia tuotteita, mutta niiden saaminen suurtalouskeittiöihin on Yrjölän mukaan haastavaa, sillä tuotantomäärät eivät ole tarpeeksi isoja suurkeittiöihin.

Myös lähiruoka ja ruuan alkuperä ovat lounasasiakkaille entistä tärkeämpiä arvoja.

”Etenkin maakunnissa toivotaan paikallisten tuotteiden näkyvyyttä listoilla, ja totta kai mekin haluamme tuoda niitä asiakkaille”, sanoo Yrjölä.

Suosikkiruuat ja ihmisten syömistottumukset vaihtelevat huomattavasti riippuen siitä, onko ravintola pääkaupunkiseudulla vai jossain muualla Suomessa.

Sodexon ravintoloissa valmistetaan 35 000 annosta päivässä. Yrjölän mukaan pääkaupunkiseudun toimistotyötä tekeville asiakkaille maistuvat esimerkiksi burgerit, wokit, pastat, pizzat ja aasialaiset maut, kun taas maakunnan teollisuusyrityksen lounasravintolassa asiakkaat syövät vaikkapa wieninleikettä, uunimakkaraa, jauhelihapihvejä ja muusia tai makaronilaatikkoa. Myös annosten koossa on eroja.

”Jos tekee fyysistä työtä, on totuttu syömään tuhdimmin. Näissä paikoissa hyvin tehty, perinteinen kotiruoka on arvossaan. Tosin paistettu lohi on kaikkialla hitti”, sanoo Yrjölä.

Ilja Björsin mukaan makumieltymyksissä on eroja jo Helsingin sisällä. Hän muistuttaa, että on tärkeää oppia tuntemaan kunkin lounasravintolan asiakkaat.

”Esimerkiksi Lintulahden Pihkassa menee hyvin kaupaksi vege ja erikoisemmat makumaailmat”, sanoo Björs.

Pihkojen asiakkaille maistuvat esimerkiksi vahvat itämaiset maut, Välimeren ruoka ja Lähi-idän makumaailma. Suosikkiruokia ovat olleet esimerkiksi flank steak -naudanpihvi chimichurrikastikkeen kanssa, paistetut pad thai -nuudelit, bouillabaisse ja fish & chips.

”Myös lihapullapäivä on ikiaikainen klassikko, joka toimii aina hyvin”, sanoo Björs.

Hän korostaa, että ruokalistojen laatiminen, siis se miten päivän tarjonnasta kerrotaan asiakkaille, on myös tärkeä asia.

”Tietyt adjektiivit luovat hyvää fiilistä. Paahdettu kirjolohi houkuttelee enemmän kuin keitetty kirjolohi. Jopa sata asiakasta voi jättää tulematta, jos päivän lista on kirjoitettu huonosti.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ruoka
  • Lounas
  • Ravintolat
  • Terveys

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Suomalaisen näytelmän kantava voima Outi Nyytäjä on kuollut

    3. 3

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    4. 4

      Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen väri, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

    5. 5

      Trump perusti auttavan puhelimen ulkomaalaisten rikollisten uhreille – kuuma linja ruuhkautui ufokertomuksista

    6. 6

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    7. 7

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    8. 8

      Ihminen syttyi palamaan Kampin kauppakeskuksen vessassa

    9. 9

      EU-pomot hahmottelevat jo Britannian hajoamista – Brexit-huippukokous toivottamassa Pohjois-Irlannin suoraan EU:hun, jos Irlanti yhdistyy

    10. 10

      Aivosyöpään sairastuneen tekoälytutkijan joukkorahoitushanke keräsi ennätyssumman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    3. 3

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    4. 4

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    5. 5

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    6. 6

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    7. 7

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    8. 8

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    9. 9

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    10. 10

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    6. 6

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    7. 7

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    10. 10

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    11. Näytä lisää