Valikko
Ruoka

Suomalaiset innostuivat hyvinvointivesistä – ”Vesiä tankkaamalla vitamiinit tulevat aika kalliiksi”, sanoo asiantuntija

Kuluttajiin vetoavat esimerkiksi sinkki- ja magnesiumjuomat, joilla on selkeä tarkoitus. ”Vitamiininmaun hävittäminen ei ole helppoa”, kertoo S-ryhmän Kari Häsä.

Erilaiset hyvinvointivedet, joihin on lisätty esimerkiksi vitamiineja, sinkkiä tai magnesiumia, ovat viime vuosien aikana vallanneet hyllypinta-alaa suomalaismarketeissa.

”Hyvinvointijuoman raja on häilyvä, mutta pääpiirteenä on, että juomilla on selkeä terveysvaikutus ja niistä on hyötyä kuluttajalle esimerkiksi vitamiinien kautta”, Keskon johtaja Ari Akseli sanoo.

S-ryhmän valikoimapäällikkö Kari Häsän mukaan tuoteryhmän kasvulle ei näy loppua, vaikka se toki saattaakin hidastua.

”Vesille käy kuin energiajuomille, eli ne jotka ovat oppineet juomaan niitä, eivät lopeta ja samalla nuoret löytävät tuotteet”, Häsä ennustaa.

Mutta lisääkö vitamiinijuoma oikeasti hyvinvointia?

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehityskeskuksen johtaja Seppo Salminen Turun yliopistosta arvioi, että hyvinvointivesistä ei ole haittaa, mutta ei välttämättä mainittavaa hyötyäkään. Jos ruokavalio on tasapainossa, tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet saa syömällä.

”Vitamiinit saa tavallisesta monipuolisesta ruokavaliosta. Vesiä tankkaamalla ne voivat tulla melko kalliiksi. Osa vesistä on aikamoisia sokerinlähteitä, ja joissakin taas on keinotekoisia makeutusaineita”, sanoo Salminen.

S-ryhmän Kari Häsän mukaan osalle kuluttajista hyvinvointijuomien sokeri- ja energiapitoisuudella on merkitystä mutta ei kaikille.

”Sen sijaan kaikkien mielestä veden pitää olla hyvänmakuista. Vitamiininmaun hävittäminen ei ole helppoa. Vesiä käytetään kuin virvoitusjuomia, mutta ne ovat terveellisempiä”, sanoo Häsä.

Häsän mukaan suurimmissa Prismoissa hyvinvointijuomien valikoimaan kuuluu jopa 80 tuotetta.

”Eniten myyvät sinkkipitoiset vedet. Sinkin pitäisi hoitaa ihoa ja viedä pois makeanhimoa.”

”Kuluttajiin vetoavat sen tyyppiset juomat, joissa on selkeä tarkoitus, kuten paljon magnesiumia. Juomat halutaan myös ilman kaloreita ja mahdollisimman luonnonmukaisina”, sanoo puolestaan Keskon Ari Akseli.

Seppo Salminen huomauttaa, että hyvinvointivedet eivät välttämättä ole itsessään funktionaalisia elintarvikkeita.

”Funktionaalinen elintarvike on tieteellisesti tutkittu, ja se on saanut EU:n virallisen terveysväittämän. Niiden tarkoitus on ohjata ihmisiä valitsemaan terveellisiä elintarvikkeita ja suuntaamaan ravitsemussuosituksien mukaiseen ruokavalioon.”

Salmisen mukaan hyvinvointivesien etiketeissä mainitut vitamiini- ja hivenainemäärät todennäköisesti pitävät kuitenkin paikkansa, sillä muuten tuotteet joutuisivat elintarvikeviranomaisten hampaisiin.

Keskon Ari Akselin mukaan hyvinvointivedet tulivat ensin markkinoille Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Italiassa. Myöhemmin trendi levisi myös Pohjoismaihin ja muutama vuosi sitten Suomeen.

S-ryhmässä hyvinvointivesien myynti kasvoi Kari Häsän mukaan 20 prosenttia vuonna 2016 ja kasvuluvut ovat olleet samaa luokkaa ainakin kolmen vuoden ajan.

Keskossa puolestaan kaikkien erikois- ja hyvinvointijuomien myynti nousi tammi-helmikuussa 38 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajasta. Tähän tuotekategoriaan lasketaan Ari Akselin mukaan myös esimerkiksi energiajuomat. Jos puhutaan pelkistä hyvinvointijuomista, niiden myynti kasvoi Keskossa 66 prosenttia tammi-helmikuussa verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan.

”Kun kysyntä kasvaa, myös hyvinvointivesien valikoima laajenee. Uskon, että olemme ison buumin alussa”, sanoo Ari Akseli.

Hyvinvointijuomat käyvät Häsän mukaan kaupaksi, sillä ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia ruokavaliostaan, kehostaan ja hyvinvoinnistaan. Kuluttajat valitsevatkin mielellään itselleen sopivan täsmätuotteen.

”Kun Hartwallin Novelle Plus Kalsium tuli myyntiin muutama vuosi sitten, ensimmäinen kohderyhmä olivat keski-ikäiset naiset, joilla on osteoporoosin riski. Nyt esimerkiksi urheilija voi valita suorituksen jälkeen magnesiumveden”, Häsä sanoo.

Keskon viime vuonna laatiman ruokailmiötutkimuksen mukaan 53 prosenttia kuluttajista halusi parantaa hyvinvointiaan arjen ruokavalinnoilla.

Keskon Ari Akselin mukaan hyvinvointivedet kiinnostavat etenkin moderneja, laatutietoisia ja vaativia kuluttajia. Juomia ostavat lapsiperheet, nuoret parit ja sinkut. Erityisen hyvin vedet käyvät kaupaksi yliopistokaupunkien liepeillä eli Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Vitamiinit
  • Ruoka
  • Vesi
  • Kivennäisvesi
  • makuvesi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Suomalaisen näytelmän kantava voima Outi Nyytäjä on kuollut

    3. 3

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    4. 4

      Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen väri, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

    5. 5

      Trump perusti auttavan puhelimen ulkomaalaisten rikollisten uhreille – kuuma linja ruuhkautui ufokertomuksista

    6. 6

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    7. 7

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    8. 8

      Ihminen syttyi palamaan Kampin kauppakeskuksen vessassa

    9. 9

      EU-pomot hahmottelevat jo Britannian hajoamista – Brexit-huippukokous toivottamassa Pohjois-Irlannin suoraan EU:hun, jos Irlanti yhdistyy

    10. 10

      Aivosyöpään sairastuneen tekoälytutkijan joukkorahoitushanke keräsi ennätyssumman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    3. 3

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    4. 4

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    5. 5

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    6. 6

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    7. 7

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    8. 8

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    9. 9

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    10. 10

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    6. 6

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    7. 7

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    10. 10

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    11. Näytä lisää