Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hyvästi, taksijonot – milloin tämä saadaan Suomeen?

Uber-niminen palvelu tekee Yhdysvalloissa taksin saamisesta helppoa. Uber on jo Ruotsissa, milloin se saadaan Suomeen?

Sunnuntai
 
Kuvassa näkyy Uberin älypuhelinsovellus. Asiakasmerkitsee kartalle, mihin haluaa tilata Uberin auton.
Kuvassa näkyy Uberin älypuhelinsovellus. Asiakasmerkitsee kartalle, mihin haluaa tilata Uberin auton.

Loskainen lauantain aamuyö, kello puoli neljä. Baarista kotiin taksilla, mikäs siinä, kunhan ensin odottaa kolme varttia tolpalla.

San Franciscossa homma menee hiukan eri tavalla. Kaupungissa kyydit takaa taikapalvelu nimeltä Uber, tähän tapaan:

Lataan älypuhelimeeni Uber-sovelluksen. Kun haluan kyydin – mihin vuorokaudenaikaan tahansa –, avaan ohjelman.

Ruudulla näkyy kartta, jolla liikkuu autoja. Ne ovat eräänlaisia Uber-takseja.

Puhelin tietää, missä olen, tietenkin. Klikkaan ruudulta, minne haluan Uberin auton hakemaan minut.

Painan nappia, ja tilaus on tehty. Kuski saapuu minuuteissa.

Uber ei kerro lukuja, joten sen tarkka markkinaosuus jää arvailujen varaan. On kuitenkin turvallista veikata, että San Franciscossa tuhannet ihmiset ajavat tänäänkin Uberin autoilla.

Kuskiksi voi hakea kuka tahansa, kunhan on oma auto ja vakuutus. Mukana on myös ammattikuljettajia. Yritys vakuuttaa, että kuski saa yksittäisestä reissusta enemmän kuin normaali taksikuski.

Myös turvallisuus on firman mukaan tavallista taksia parempi, sillä sekä asiakas että kuski voivat kumpikin raportoida huonot kokemukset toisistaan suoraan sovelluksella. Kun kuskin maine mustaantuu, Uber voi irtisanoa yhteistyön. Kun asiakas saa huonot arviot, kuski voi olla ottamatta häntä kyytiin.

Uber on varsinkin teknisesti suuntautuneiden nuorten aikuisten keskuudessa ehdoton valinta, eikä heistä ole Piilaakson kyljessä pulaa.

Kuulin Uberista San Franciscossa. Vietin iltaa kavereiden kanssa, kun pöytään istui heidän Uberilla työskentelevä tuttunsa. Hän kertoi yrityksen saaneen juuri hyvän määrän rahoitusta. Mikä on hyvä määrä, kysyin.

360 miljoonaa dollaria. Kymmenestä prosentista yritystä.

Nainen oli iloinen, ja minä olin, että anteeksi mitä. Asia piti tarkistaa, ja tokihan Piilaaksoa seuraavat mediat olivat uutisoineet sen näkyvästi.

360 miljoonaa dollaria kymmenesosasta yritystä tarkoittaa, että sijoittajat pitävät Uberia lähes kolmen miljardin euron arvoisena. Arvion uskottavuutta lisää, että peräti 250 miljoonaa dollaria rahoituskierroksesta tuli Googlelta.

Miksi iPhone-sovellus ja porukka pimeitä takseja kuskeineen on arvoltaan samassa suuruusluokassa kuin Nokian Microsoftille myymä matkapuhelinliiketoiminta?

Uber on malliesimerkki start-up-yrityksestä, jolla on taustallaan kaikki, mitä sijoittajat haluavat: osaava tiimi, todistettu bisnesmalli, valtavan suuri markkina sekä kyky kasvaa koko maailman laajuiseksi.

Yhdysvaltain bisneslehdet ovat arvioineet Uberin liikevaihdoksi 125 miljoonaa dollaria vuodessa. Kun Uber leviää kunnolla muualle Yhdysvaltoihin, Eurooppaan ja Aasiaan, rahaa liikkuu silmittömästi enemmän.

Uberin tulevaisuuden osalta ei puhuta enää vain siitä, mihin kaupunkeihin Uber menee, vaan siitä, kuinka tulevaisuudessa Googlen parhaillaan kehittämät kuskittomat autot kyydittävät ihmisiä Uberin välityksellä.

Jos Uber selviää siihen vaiheeseen, se voi olla alusta, jonka kautta koko maailman ihmiset liikkuvat suurkaupungeissa.

Hyvästi metrot, hyvästi bussit, hyvästi kävely. Tervetuloa kymmenientuhansien itsestään liikkuvien autojen verkosto, joka poimii ihmisen kyytiin mistä vain ja jättää minne vain.

Kai tätä pitääkokeilla itsekin. Haluan Piilaakson Mountain View'sta Menlo Parkiin ja tilaan Uber-auton.

Jos haluan, voin tilata pykälää hienomman kyydin tai luksustila-auton. Liukusäätimellä saa halvempaa tai fiinimpää.

Reissussa on mennyt muutenkin rahaa, joten otetaan halvin ja suosituin perusmalli. Sen nimi on UberX.

Haluan arvion hinnasta, joten kerron, minne olen menossa. 23 dollaria 12 kilometrin matkasta. (Nyt ei ole paha ruuhka-aika. Esimerkiksi uutenavuotena Uber nostaa hintoja moninkertaisiksi.)

Tilauksen tehtyäni näen ruudulla kuskin naaman ja arvosanan (4,8 tähteä), auton merkin ja rekisterinumeron.

Uber ennustaa, että kuskilla kestää seitsemän minuuttia saapua paikalle. Auto saapuu täsmällisesti.

Kuskin nimi on Abdullah. Hän kertoo, että on ajanut Uberia kahdeksan kuukautta.

Abdullah vaihtoi pois tavallisesta taksista, koska pitää Uberille ajamista molemminpuolisen arviointijärjestelmän vuoksi selvästi turvallisempana.

"Lopetin taksikuskina, kun asiakas yritti tappaa minut kuristamalla", hän kertoo.

Abdullah arvioi, että ajoja riittää tavallisesti tunnissa yhdestä neljään.

Palkasta hän paljastaa asian, jonka kaksi muuta kuskia vahvistavat minulle myöhemmin: Uber ottaa UberX-kyydin taksasta 15 prosenttia, loppu menee kuskille.

Kuskin pitää maksaa itse bensat, verot ja vakuutus, jonka kulut ovat joitakin tuhansia vuodessa.

Lisäksi Uber tarjoaa kuskin käyttöön iPhonen, josta tämä maksaa 300 dollarin pantin. Puhelin toimii sekä navigaattorina että yhteytenä asiakkaan ja kuskin välillä.

Uber ja kuski eivät velvoita toisiaan mihinkään, vaan työvuoroissa on täysi vapaus.

"Kun haluan ottaa asiakkaita, käynnistän puhelimen", Abdullah kertoo. "Kun haluan olla vapaalla, suljen puhelimen."

Saavumme perille, mutta en kaivele lompakkoa. Olen syöttänyt ohjelmaan aiemmin luottokorttini tiedot, ja raha lähtee sieltä automaagisesti. Kuitti tulee sähköpostiin.

Sekä kuski että asiakas antavat kyydistä toisilleen arvosanaksi viisi tähteä.

No, milloin Uber saadaan Suomeen? Yhtiö ei kommentoi aikeitaan, mutta arvaillaan:

Uberin tänne tulemista rajoittaa, ettei yhtiö voisi hinnoitella miten haluaa, sillä meillä valtio säätää taksien enimmäishinnat.

Kuskeja on myös vaikeampi rekrytoida, silllä taksin ajaminen vaatii koulutuksen ja ajoluvan. Jokainen taksiyrittäjä tarvitsee myös erillisen taksiluvan.

Uber toimii jo 19 suurkaupungissa, joista yksi on Tukholma, mutta Ruotsissa sääntelyä onkin purettu. Taksi voi siellä maksaa aivan mitä tahansa.

Yhdysvalloissa Uber on haastettu aika ajoin oikeuteen siitä, että se operoi kuin taksiyritys, mutta ilman muiden yrittäjien lupia ja velvoitteita.

Uber on kiertänyt syytteitä esittämällä, että se on vain tekninen palvelu, joka yhdistää ihmiset ja kuskit.

No, mikä on sitten lopputulos?

Liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Irja Vesanen-Nikitin ei tunne Uberia, mutta hän arvioi, että palvelu voisi yhdistää luvalla toimivia takseja ja asiakkaita meilläkin.

Kiinnostava uutinen. Ja sopii sikäli kuvaan, että Uber laajensi palveluaan taannoin myös San Franciscossa: asiakas voi tilata sovelluksella sekä Uber-auton että tavallisen taksin.

Eikun odottelemaan kyytiä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat