Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS selvitti: Tällaisilla tarinoilla poliitikot käännytettiin Sunny Car Centerin puolelle

Tässä pitäisi olla Euroopan suurin autoliike, johon myös Sambian presidentin lesken luvattiin sijoittavan. HS selvitti, kuinka liikemiehet puhuivat poliitikot puolelleen.

Tommi Nieminen HS
Kaisa Rautaheimo HS

Hämeenlinnalainen maanviljelijä Mauri Honkajuuri seisoo keskellä savista ja vetistä tonttia. Maasta törröttää kohmeista horsmaa.

Tontin laidalla moottoritien kupeessa seisoo 30-metrinen mainostorni. Se syttyy täyteen valaistukseen aina kello 17.30. Tornissa lukee: Sunny Car Center.

Maan omistaa Hämeenlinnan kaupunki. Se myi 16 hehtaarin tontin Sunny Car Centerille 2013, mutta kauppa ei ole tullut voimaan, sillä yhtiö ei ole maksanut 8,4 miljoonan euron kauppahintaa.

Tähän piti rakentaa Euroopan suurin autokaupan keskittymä, kahdeksankerroksinen monitoimikeskus "täyden palvelun konsepteineen". Alkuperäisen suunnitelman mukaan Sunny Car Centerin piti avata ovensa jo 2013.

"Tämä maa on ihan suota", Honkajuuri sanoo. "Jos meinaa rakentaa jotain, niin se on paalutettava todella hyvin."

Honkajuuri viljeli tontilla vehnää. Marraskuussa 2010 Hämeenlinnan kaupunki purki Honkajuuren vuokrasopimuksen. Sopimuksen lopetus ei sinänsä ollut riitaisa. Honkajuuri on sittemmin jäänyt eläkkeelle. Mutta kyllä häntä hämmästyttää.

"Kun täältä on kuorittu metrin verran multaa joka paikasta, niin eihän täällä ole enää muuta kuin rikkaruohoja. Vähän on niin kuin kaatopaikan pohja."

Kukoistaisiko Euroopan mahtavin autokaupan keskus todella täällä Hämeenlinnan pellolla? "Eihän mihinkään Kainuun korpeenkaan rakenneta supermarketia ja odoteta, että asiakkaat tulevat jostakin Murmanskista."

Kaisa Rautaheimo HS
Kaupunginhallituksen jäsen, bussiyrittäjä Tapio Vekka, uskoi hankkeeseen loppuun asti.
Kaupunginhallituksen jäsen, bussiyrittäjä Tapio Vekka, uskoi hankkeeseen loppuun asti.

Kaisa Rautaheimo HS
Sunny Car Centerin piti nousta maanviljelijä Mauri Honkajuuren entisille vuokramaille.
Sunny Car Centerin piti nousta maanviljelijä Mauri Honkajuuren entisille vuokramaille.

Sunny Car Center polkaistiin käyntiin alkuvuonna 2010.

Espoolainen kiinteistösijoittaja ja urheilusponsori Markku Ritaluoma ja Hämeenlinnan kehityskeskuksen toimitusjohtaja Heikki Hietanen tunsivat toisensa jääkiekkopiireistä. Ritaluoman kiinteistökehitysyhtiö oli nimeltään Sunny Trading. Hämeenlinnan piireihin hän oli saapunut 2005, kun Sunny Trading alkoi sponsoroida Hämeenlinnan Pallokerhoa (HPK).

Ritaluoma ja Hietanen sopivat suuret linjat: nyt ei rakennettaisi apeaa vähittäiskaupan laatikkoa moottoritien laitaan, vaan autokaupan Ideapark.

Hietasen tehtävä oli järjestää Ritaluomalle tarpeeksi iso tontti.

Ritaluoma kokosi ydinjengin. Markkinointijohtajaksi tuli "Audi-miehenä" tunnettu Esko Kiesi, rahoitusjohtajaksi Hartwall-areenan toimitusjohtaja Anders Backman ja rakennushankkeen koordinaattoriksi entinen rakennuskonserni Peabin toimitusjohtaja Antti Peltoniemi. Keskiraskassarjalaisia siis.

Kaikki kolme ovat sittemmin jättäneet hankkeen.

Seuraavaksi hanke piti myydä Hämeenlinnan päättäjille.

Kesäkuussa 2010 Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo (kok) esitteli hanketta ensimmäisen kerran kaupunginhallitukselle. Vastaanotto oli innostunut, sillä luvassa oli todellinen pikkukaupungin eurojackpot.

Hankkeen kokonaisbudjetiksi ilmoitettiin 70 miljoonaa euroa ja rakennuksen kooksi 80 000 neliötä. Ritaluoma lupasi, että Sunny Car Center työllistäisi suoraan 1 500 ja välillisesti 2 500 ihmistä. Yhteensä siis 4 000 työpaikkaa.

Se olisi todellinen sampo 67 000 asukkaan Hämeenlinnassa, sillä kaupungin suurin yksityinen työnantaja Rautaruukki työllistää suoraan noin tuhat ihmistä.

Ritaluomalla oli vauhti päällä. Alun perin Sunny Car Centerin piti valmistua 2012 tai 2013, jos kaikki menisi putkeen. Aikataulu oli epärealistinen, mutta Hämeenlinnan kaupunginhallitus ja -valtuusto hyväksyivät aiesopimuksen.

Marraskuussa 2010 kaupunki lähti mukaan myös yhtiön alkuvaiheen rahoitukseen. Se osti 100 000 eurolla Sunny Car Centerin osakkeita. Sen lisäksi osittain kaupungin omistama Virtaa Hämeeseen Oy (nykyisin Vanaja Capital) lähti hankkeeseen 150 000 euron sijoituksella.

Sovittiin, että päärahoituksen selvittyä yhtiö ostaa kaupungin osakkeet takaisin 15 prosentin vuosikorolla.

Kaisa Rautaheimo HS
Perussuomalaisten Kari Ilkkala on hankkeen näkyvin vastustaja.
Perussuomalaisten Kari Ilkkala on hankkeen näkyvin vastustaja.

Hanke alkoi paisua.

Joulukuussa 2010 Sunny Car Centerin Ritaluoma ja Kiesi ilmoittivat kokonaisbudjetiksi jo 85 miljoonaa euroa. Miehet puhkuivat tarmoa Tuulilasi-lehden haastattelussa. Projekti oli myötätuulessa. Siemensin Suomen-yhtiö tuli lainoittamaan Sunny Car Centeriä yli kolmen miljoonan euron sijoituksella. Sen lisäksi se oli hankkeessa Sunny Car Centerin tärkein yhteistyökumppani.

"Tämä on majakkaprojekti, joka hakee vertaistaan Suomessa, Euroopassa ja jopa maailmalla", Siemens Osakeyhtiön toimitusjohtaja Martti Kohtanen julisti lokakuussa 2012.

Vai majakkaprojekti. Todellisuudessa Sunny Car Centerillä ei ollut kunnon rahoitusta eikä tonttia. Yhtiö oli kuitenkin teettänyt arkkitehtitoimistoilla suunnitelmia ja havainnekuvia rakennuksesta.

Suunnitelmat kasvoivat. Vuonna 2012 yhtiö esitteli jo 107 000 neliömetrin autokauppaa. Budjetti oli paisunut 160 miljoonaan euroon. Yhteistyökumppaneiksi olivat tulleet Stora Enso ja Neste Oil.

Tämä kaikki oli niin ihmeellistä ja vaikuttavaa, että kesäkuussa 2012 Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto hyväksyi Kirstulan tontin myymisen Sunny Car Centerille. Tontin hinnaksi sovittiin peräti 8,4 miljoonaa euroa. Se arvioitiin lähes kolme miljoonaa euroa korkeammaksi kuin tontin käypä arvo. Joulukuussa 2013 päätettiin, että tonttikaupan on toteuduttava viimeistään alkuvuonna 2014.

Sitten alkoi varsinainen näytös.

Kesällä 2013 Sunny Car Center toi Hämeenlinnan päättäjille ensimmäisen kandidaatin ulkomaisten suurinvestoijien kimarasta. Peli avattiin salaperäisellä "arabimiljonäärillä".

Kaupunginhallituksen pöytäkirjaan merkittiin maaliskuussa 2014: Hankkeelle annettava laina (arabirahoitus) saadaan järjestettyä pitäväksi 2014 aikana.

Mahtoiko arabirahoittajaa olla?

Kaisa Rautaheimo HS
Valtuuston puheenjohtaja, Sdp:n Iisakki Kiemunki oli Sunny Car Centerin hallituksessa.
Valtuuston puheenjohtaja, Sdp:n Iisakki Kiemunki oli Sunny Car Centerin hallituksessa.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, Sdp:n Iisakki Kiemunki, istui vielä tuolloin Sunny Car Centerin hallituksessa kaupungin edustajana. Hän sanoo tietävänsä kyseisen arabimiljonäärin nimen, muttei voi kertoa sitä liikesalaisuuden takia. Kaupunginhallituksen kokoomuslainen jäsen Tapio Vekka taas sanoo, ettei hän tiedä arabista mitään.

"Ei minulla ollut sen tarkempaa tietoa. Jossain vaiheessa jostain prinssistä on puhuttu", Vekka sanoo.

Hanketta kaupunginhallituksessa vastustanut perussuomalaisten Lulu Ranne ihmettelee, kuinka näppärästi arabimiljonääri häivytettiin hankkeesta, kun rahoitusta ei kuulunut.

"Kerrottiin, että tämä miljonääri oli joutunut auto-onnettomuuteen ja sitä myötä kadonnut. Ja kaikki tämä meni päättäjille läpi kuin häkä", Ranne sanoo.

Huhtikuussa 2014 tonttikaupalle asetettiin takarajaksi heinäkuun alku.

Samoihin aikoihin Sunny Car Center jätti Hämeenlinnan poliisille tutkintapyynnön. Yhtiö ilmoitti joutuneensa talousrikoksen kohteeksi. Tutkintapyynnön mukaan Sunny Car Center oli lokakuussa 2013 toimittanut Ghanaan 150 000 euroa.

Tavoite oli saada paikalliselta sijoittajalta sadan miljoonan euron investointi. Kun rahoja ei Ghanasta kuulunut, Sunny Car Center vaati 150 000:ta euroaan takaisin. Lopulta Ghanasta oli lähetetty 94 500 euron edestä väärennettyjä 500 euron seteleitä.

Tuntuu ihmeelliseltä, että kokenut Ritaluoma olisi todella langennut niin hölmöön huijaukseen. Jos näin tapahtui, hän ei ainakaan antanut sen lannistaa itseään.

Sunny Car Centerin edustajat lupasivat Hämeenlinnan päättäjille, että rakentaminen alkaisi vielä kesä–heinäkuussa 2014. Sovittiin, että kaupunki maksaisi tontin sadevesialtaan ja kevyen liikenteen väyliä.

Kaupunginhallitus päätti, että noin kolmen miljoonan euron maanrakennustöitä ei tarvitse kilpailuttaa, vaan ne voi hoitaa sama urakoitsija, jonka Sunny Car Center oli palkannut.

Perusteeksi kaupunginhallitus ilmoitti muun muassa kiireellisen aikataulun.

Kaisa Rautaheimo HS
Autokauppias Tero Salmela joutunee pian sulkemaan liikkeensä.
Autokauppias Tero Salmela joutunee pian sulkemaan liikkeensä.

Hämeenlinnassa kaikki tiet vievät jäähallille.

Kaupungin perinteikästä Rinkelinmäen hallia, HPK:n eli "Kerhon" kotikenttää, on jo muutaman vuoden ajan kutsuttu Ritari-areenaksi. HPK on pikkukaupungin ylpeys, eikä suotta, sillä joukkue pärjäsi 2000-luvun alussa paremmin kuin kukaan uskalsi toivoa. Vuonna 2006 se voitti Suomen mestaruuden.

"Kaikilla on lätkä tämän kokoisessa kaupungissa mielessä", sanoo kokoomuksen Tapio Vekka. "HPK on Hämeenlinnan brändi ja käyntikortti."

Jäähallilta voi etsiä yhtä selitystä sille, kuinka Ritaluoma puhui Hämeenlinnan päättäjät puolelleen. Sunny Car Center -projektia ei olisi syntynyt ilman HPK:ta.

Moni hankkeen keskeisistä edistäjistä on seuraan sidoksissa.

"Kerhoon" kuuluu tietenkin Sunny Car Centerin toimitusjohtaja Markku Ritaluoma, joka oli HPK:n hallituksen jäsen elokuuhun 2014.

HPK:n hallituksen puheenjohtaja taas on Heikki Hietanen (kok), joka ajoi hanketta Hämeenlinnan kehittämiskeskuksen (nykyisin Linnan Kehitys) toimitusjohtajana ja Sunny Car Centerin hallituksessa.

HPK:n naisten varapuheenjohtaja on demaripoliitikko Iisakki Kiemunki. Hän on kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, Linnan Kehityksen hallituksen jäsen, Hämeen Sanomien toimittaja, ja hän oli Sunny Car Centerin hallituksessa vuosina 2012–2014.

Kokoomuspoliitikko Tapio Vekka oli hankkeen alkaessa kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja Hämeenlinnan kehittämiskeskuksen hallituksen puheenjohtaja. Hän oli HPK:n naisten hallituksen jäsen vuosina 2009–2012.

HPK:n kunniapuheenjohtaja Harri Lintumäki (kok) oli vielä syksyllä 2010 kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja, HPK:n hallituksen puheenjohtaja ja HPK:n Tuki Oy:n hallituksen jäsen.

Kokoomuslainen Sari Rautio on johtanut kaupunginhallitusta vuoden 2014 alusta. Hän on Linnan Kehityksen hallituksen jäsen, HPK-junioreiden puheenjohtaja ja HPK:n Tuki Oy:n hallituksessa.

Sellaista se on pikkupaikkakunnilla. Kun aktiiviset ihmiset istuvat monella pallilla, intressit risteävät väkisin.

Kaikki tuntevat toisensa.

Kaikki fanittavat kylän tiimiä.

On ilmeistä, että Sunny Car Center kaupattiin ainakin osalle Hämeenlinnan päättäjistä lupaamalla taloudellisia panostuksia myös HPK:hon.

Ritaluoma suunnitteli, että kun Sunny Car Center saadaan tahkoamaan rahaa, talousvaikeuksissa oleva HPK voidaan auttaa jaloilleen ja tehdä yhdistysmuotoisesta HPK:sta osakeyhtiö. Ritaluoman mukaan oli sovittu, että hän ja Sunny Car Center omistaisivat HPK:n osakeyhtiöstä 50 prosenttia.

"En epäile, etteikö Ritaluoma olisi tullut osakkaaksi HPK:hon, jos autokauppahanke olisi tehty", Kiemunki (sd) sanoo.

"Varmaan se olisi avittanut HPK:n yhtiöittämistä, jos Sunny Car Center olisi tullut", kokoomuksen Vekka arvelee.

Kirjallisia sopimuksia Sunny Car Centerin ja HPK:n yhtiöittämisen koplaamisesta ei tiettävästi ole tehty.

Sunny Car Center lupaili kaupungille työtä, verotuloja ja jääkiekkomenestystä.

Ilmeisesti Ritaluoman päättäjille tarjoama paketti oli niin houkutteleva, että harva Hämeenlinnassa vaivautui perinpohjaisesti puntaroimaan megaprojektin realismia. Kiireessä jäi kysymättä, oliko Hämeenlinnassa markkinarakoa Euroopan suurimmalle autokaupalle.

Pienen hämeenlinnalaisen autokaupan, Auto3Kolmosen, konttorin seinillä ei ole rengasvalmistajien tissikalentereita vaan pieni taidegalleria. Ei sentään mitään kokeellista, vaan vanhan liiton esittävää taidetta.

"Isän harrastus", toisen polven autokaupan yrittäjä Tero Salmela sanoo.

Hämeenlinnassa on jo vuosia pohdittu, että keskustan kyljessä oleva autokaupan keskittymä, Kauriala, pitäisi kaavoittaa asuinalueeksi. Autokaupat ja teollisuushallit täytyisi häätää muualle. Salmelalle se ei olisi sinänsä katastrofi, sillä autobisnes on käynyt kannattamattomaksi. Hiljattain Salmela joutui irtisanomaan ainoan myyjänsä. Hiljaista on tänäänkin.

Alalla on vaikeaa koko maassa, sillä autokauppoja on liikaa kysyntään nähden ja ostajat siirtyvät verkkoon. Myös Salmela on pohtinut lopettamista.

"Näitä autokauppoja on keskittynyt aika paljon tänne Hämeenlinnaan. Kova kilpailu syö näitä pienempiä liikkeitä."

Salmelat ovat tehneet autokauppaa Hämeenlinnassa 1970-luvun alusta. Isä Pekka Salmela siirsi vetovuoron pojalleen Terolle muutama vuosi sitten.

Poika ei oikein jaksa uskoa Sunny Car Centeriin. Aika iso pala Hämeenlinnaan.

"Kuulosti ihan utopistiselta, että hirveitä volyymejä myydään ja huolletaan. Kuulemma junan kyydissä tuodaan Helsingistä asti autoja huoltoon", Salmela sanoo.

Hämeenlinnalaisia autokauppiaita ei ole kiinnostanut lähteä Sunny Car Centerin vuokralaisiksi Kirstulan pellolle.

"Harva siihen on uskonut", Salmela sanoo. Ritaluomaa hän ei tunne, mutta sanoo nähneensä tämän HPK:n matseissa.

"Isä tosin sanoi, että tuskin se kehtaa enää naamaansa täällä näyttää."

Sunny Car Center
Suurimmillaan Sunny Car Centeristä piti tulla monikerroksinen autokaupan monitoimitalo. Havainnekuva esittää pysäköintipaikkaa ja pääsisäänkäyntiä.
Suurimmillaan Sunny Car Centeristä piti tulla monikerroksinen autokaupan monitoimitalo. Havainnekuva esittää pysäköintipaikkaa ja pääsisäänkäyntiä.

Elokuussa 2014 Hämeenlinnan kaupunginhallitus kokoontui istuntoon, joka on jäänyt kaupungissa elämään nimellä "Chiluba-kokous". Moni paikallinen päättäjä luonnehtii sitä jo nyt sanalla "legendaarinen".

Eikä suotta. Kokouksen jälkeen Sunny Car Center ja Hämeenlinna pääsivät otsikoihin Sambiassa asti.

Kokoukseen saapuivat Markku Ritaluoma sekä hänen avustajanaan Eero Ylä-Soininmäki, Hämeenlinnassa pääkonttoriaan pitävän Pohjantähti-vakuutusyhtiön toimitusjohtaja.

Asialistalla piti olla tontin kauppasopimuksen purkamisen aloittaminen, koska Sunny Car Center ei ollut maksanut 8,4 miljoonaa euroa määräaikaan mennessä.

Ritaluoma ja Ylä-Soininmäki panivat kaiken peliin. Vakuutusyhtiön johtaja Ylä-Soininmäellä oli hyvä syy auttaa Ritaluomaa, sillä Pohjantähti oli lainannut Sunny Car Centerille 885 000 euroa.

Ritaluoma esitteli kaupunginhallitukselle kaksi uutta rahoittajaa.

Ensin esiteltiin itävaltalainen investointipankki, joka olisi valmis lainaamaan rahaa korkealla korolla. Toinen oli rouva Regina Chiluba, Sambian entisen presidentin Frederick Chiluban leski, joka kuulemma etsi isoja sijoituskohteita. Chilubalta oli luvassa 34 miljoonaa euroa.

"Meille jäi käsitys, että rahat olivat jo tulleet Sambiasta Suomeen, ja että ne ovat täällä jäädytettyinä", sanoo Sdp:n Iisakki Kiemunki.

Ritaluoma kertoi, että Suomen Finanssivalvonta tutki rahojen alkuperää. Päättäjät ymmärsivät asian niin, että 34 miljoonaa euroa todella odotti vain siirtymistä Sunny Car Centerin tilille.

"Ritaluoma ilmaisi asian epämääräisesti", Kiemunki sanoo.

"Uskon, että sen käsityksen saivat kaikki kaupunginhallituksessa."

Perussuomalaisten Kari Ilkkala taas ymmärsi Ritaluoman puheet niin, että rahat oli "käännytetty" ja ne odottivat Britanniassa oikeuden vapautuspäätöstä.

Perussuomalaisten Lulu Ranne sanoo googlanneensa presidentti Frederick Chiluban ja hänen leskensä heti, kun nimet kerrottiin kokouksessa.

"Kysyin siellä Ritaluomalta, että onko kyse siis tästä samasta presidentistä, jolla on talousrikoksia taustalla. Ritaluoma sanoi, että kyllä, mutta niistä on niin kauan aikaa, ettei se enää haittaa."

Lisäksi Ritaluoma kertoi, että hankkeella on 74 miljoonan euron edestä "muita sijoittajia", joiden kanssa neuvotellaan. Keitä he taas mahtoivat olla? Heistä kun ei oltu aiemmin puhuttu.

"Nimiä ei annettu, sanottiin vain, että neuvotteluja käydään", sanoo kokoomuslainen Tapio Vekka.

Vekka kertoo uskoneensa investointipankin tarjoamaan lainarahaan, mutta pitäneensä Sambian ex-presidentin rouvaa hieman "eksoottisena" rahoittajana.

Vekka kuitenkin äänesti sen puolesta, että Sunny Car Centerille annetaan syyskuun loppuun lisäaikaa tontin maksamiseen.

Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen äänin 7–4.

Arkkitehtitoimisto Sollamo Sunny Car Center
Havainnekuva esittää, miltä autokaupan aulan piti näyttää.
Havainnekuva esittää, miltä autokaupan aulan piti näyttää.

Sunny Car Center
Havainnekuva autokaupan toisen kerroksen myymälätiloista.
Havainnekuva autokaupan toisen kerroksen myymälätiloista.

Maksuajan pidennyksellä ei ollut merkitystä.

Todellisuudessa Sunny Car Centerin taloustilanteessa mikään ei ollut muuttunut.

On vaikea sanoa, mistä tarkalleen ottaen oli kyse, kun Ritaluoma lähetti 336 000 euroa Sambian ex-presidentin leskirouvan sijoitusten välimiehelle, "Mark Wilsonille" Lontooseen.

Ritaluoma joutui tekemään rahasiirron vieläpä kahteen kertaan, sillä ensimmäisellä kerralla Suomen poliisi oli pysäyttänyt siirron epäiltyään Ritaluoman voivan joutua "nigerialaishuijauksen" uhriksi. Sen lisäksi poliisi epäili, että Regina Chiluban mahdollinen rahoitus voisi liittyä kansainväliseen rahanpesuun. Rahaa ei Chilubalta kuitenkaan koskaan Suomeen tullut.

Omituinen Ritaluoman rahasiirto kuitenkin oli. Siitähän ei ollut kuin muutama kuukausi, kun Sunny Car Center oli jättänyt poliisille tutkintapyynnön taloushuijauksesta, jossa se ilmoitti kärsineensä 150 000 euron tappion jollekin ghanalaiselle konnalle.

Syyskuussa 2014 harva Hämeelinnassa enää uskoi, että Ritaluoma pystyisi maksamaan tontista. Kokoomuksen Tapio Vekka piti kuitenkin toivoa yllä.

"Ajattelin, että varmaan fifty-sixty mahdollisuus", hän sanoo.

Entä nyt. Onko hanke edelleen elossa?

"Ei se ole enää mielestäni elossa, mutta se 8,4 miljoonaa euroa voi nostaa sen eloon", Vekka sanoo.

"Jos Ritaluoma maksaa sen kaupungin tilille, niin totta kai hän on mukana."

Samaa sanoo Sdp:n Iisakki Kiemunki: "Ei tässä ole merkitystä, mihin me uskomme. Uskon heti, kun näen ne rahat."

Eihän Hämeenlinna muutakaan voi. Tontin kauppasopimus on voimassa, kunnes se puretaan käräjäoikeudessa. Siihen menee ainakin kuukausia.

Mitä Kiemunki ajattelee Ritaluomasta nyt? Hänhän katseli Ritaluomaa Sunny Car Centerin hallituksessa 2012–2014.

"On hän niin erikoinen tyyppi, etten ole vastaavaa tavannut", Kiemunki sanoo. "Hänen tapansa ilmaista itseään on epämääräinen. Eihän se aina ole luottamusta herättävää."

On hankala sanoa varmasti, mistä oli kyse Ritaluoman rahansiirroissa afrikkalaisille sijoittajille. Huonolta ne näyttävät kaikissa tapauksissa, siinäkin, että Ritaluoma oli huijauksen uhri. Jos Ritaluoma todella maksoi ensin 150 000 ja sitten vielä 336 000 euroa kahdelle eri huijarille, voi kysyä, onko hän uskottava yhteistyökumppani Hämeenlinnalle.

"Ei voi olettaa, että kukaan menee enää tällaiseen nigerialaishuijaukseen", Kiemunki sanoo nyt. "Kyllähän se käsittämättömältä tuntuu."

Mitä neljän vuoden sotkusta jäi Hämeenlinnalle käteen?

"Hyvin tutkittu tontti Kirstulassa ja tuhansia palstamillimetrejä negatiivista julkisuutta", Tapio Vekka sanoo.

Hämeenlinnan kaupungilla on yli 200 000 euroa saatavia Sunny Car Centeriltä ja Sunny-Tradingilta. Osa saatavista on riidanalaista.

Rahat ovat saamatta myös Virtaa Hämeeseen Oy:ltä, josta kaupunki omistaa vajaan kolmanneksen.

Tappiolle ilmeisesti jää ainakin Siemens Osakeyhtiö, joka lainoitti Sunny Car Centeriä yli kolme miljoonalla eurolla ja oli hankkeessa yhtiön tärkein yhteistyökumppani. Lammin Säästöpankki taas lainasi 1,1 miljoonaa euroa ja vakuutusyhtiö Pohjantähti 885 000 euroa.

Tiettävästi Pohjantähden laina on taattu Ritaluoman Helsingissä omistamalla arvoasunnolla. Lammin Säästöpankin lainan vakuutena on taas Ritaluoman äidin Hartwall-areenan taustayhtiön osakkeita ja Ritaluoman henkilökohtainen takaus.

"Kaikkiin Ritaluoman sanoihin ei voi luottaa. Ja jos luottaa, niin pettyy", kokoomuslainen Tapio Vekka sanoo.

Silti Vekka on valmis jatkamaan hanketta, jos Ritaluoma tuo 8,4 miljoonaa euroa pöytään.

Hankkeen vastustus on Hämeenlinnassa henkilöitynyt kahteen perussuomalaisten kaupunginhallituksen jäseneen, Lulu Ranteeseen ja Kari Ilkkalaan. Kaupungin kokoomuslaiset ja demarit syyttävät heitä populistisiksi räksyttäjiksi, jotka Sunny Car Centerin vastustajina kalastavat ääniä kevään eduskuntavaaleihin.

Insinööri ja pitkän linjan it-yrittäjä Ilkkala näkee Sunny Car Centerin rakenteellisena korruptiona, esimerkkinä kokoomuksen ja Sdp:n vuosikymmenien keskinäisestä kähmäilystä Hämeenlinnassa.

"Kaupungissa on voitu tehdä melkein mitä tahansa, kun kokoomuksella ja demareilla on yhdessä ollut enemmistö valtuustossa", Ilkkala sanoo. "Heillä on luottamus toisiinsa ja yhteiset intressit."

Hämeenlinnan demareita Ilkkala luonnehtii porukaksi, jossa joukosta karkotuksen pelko on niin suuri, ettei kukaan uskalla pullikoida vastaan. Kokoomus taas on "yhden henkilön kulloinkin johtama poppoo". Vaikeinta Ilkkalan on ollut ymmärtää, miksi outoa projektia on tekohengitetty jo neljä vuotta.

"Jokainen täysipäinen toteaisi Ritaluoman kerran tavattuaan, että kiitos, tämä oli tässä. Että me otamme sitten yhteyttä, jos tarvitsee", Ilkkala sanoo. "Ritaluomaa jos kuuntelee viisikin minuuttia, niin tajuaa, että ainoa tapa selvitä järjissä on kävellä pois paikalta."

Toki Ilkkalakin tietää, että Hämeenlinna on ahtaassa raossa. Talous ei ole kestävällä pohjalla, ja kaupungin on tehtävä kaikkensa saadakseen isoja investointeja.

Mutta siitä hän on varma, ettei Sunny Car Centeristä ole Hämeen pelastajaksi. "Olen ihan jäätävän rauhallinen, että Ritaluoma ei tule Yhdysvalloista sen 8,4 miljoonan euron kanssa", Ilkkala sanoo.

Reijo Hietanen
Markku Ritaluoma sanoo tulevansa Yhdysvalloista pian tonttirahojen kanssa.
Markku Ritaluoma sanoo tulevansa Yhdysvalloista pian tonttirahojen kanssa.

Tarinan keskeisin henkilö on vielä kuulematta. Kun kännykkä tuuttaa, Suomessa on jo myöhäinen ilta, Yhdysvalloissa vielä päivä.

"Haloo", linjan päästä kuuluu.

Onko Markku Ritaluoma?

"Kyllä, puhelimessa."

Mihin päin maailmaa soitin?

"Soitit tänne Amerikan niemimaalle."

Oletko edelleen Floridassa vai muualla?

"Muualla."

Voitko kertoa tarkemmin?

"Olen sitten vaikka Honolulussa, niin sillä ei ole merkitystä asian kanssa."

Ritaluoman äkkilähtö Suomesta lokakuun alussa vaikutti hätäratkaisulta. Hän lensi Floridaan heti, kun tonttikaupan maksun takaraja umpeutui.

Silti Ritaluoma on puhelimessa melko rauhallinen. Sunny Car Centeriä hän sanoo "täydelliseksi malliksi autokaupalle". Hän antaa ymmärtää olevansa uhri, joka on joutunut keskelle poliittista peliä.

"Kyllähän se on ollut tälle hankkeelle iso helvetti, alusta lähtien, kaikki se vastenmielinen ja paskan puhuminen."

"Tein joka päivä 14–15 tuntia töitä, ei yhtään lomapäivää ollut 18 kuukauteen. Että terveisiä vain Lulu Ranteelle ja sille yhdelle herralle. Selkäranka ei ole vielä katkennut. Tulemme lunastamaan sen tontin."

Se "yksi herra" on tietenkin perussuomalaisten Kari Ilkkala.

Ritaluoman puheesta kuulee, että hän on hyvin omintakeinen persoona. Hän poukkoilee, puhuu ristiin, muttei hätäänny. Hän kertoo Sunny Car Centeristä kuin se olisi juuri lähdössä hurjaan nousukiitoon.

Moni arvelee Ritaluoman riitautuneen lähes kaikkien Sunny Car Centeriin osallistuneiden kanssa. Kun ihmeellinen Sambia-sotku päätyi otsikoihin, lähimmätkin tukijat Hämeenlinnassa ottivat hajurakoa.

"Enää en ottaisi vastaan niitä 34:ää miljoonaa euroa", Ritaluoma sanoo. "En tiedä, minkälainen diktaattori siellä on ollut, mutta kyllä minun suomalainen sisuni kestää sen, että haen rahat muualta."

Ritaluoma sanoo neuvottelevansa Yhdysvalloissa rahoituksesta. Hän lupaa palata Hämeenlinnaan tonttirahojen kanssa.

"Sitä en tiedä, ehtiikö kauppa sunnuntain lehteen, kiirettä tulee", hän sanoo.

Aika harvan liikemiehen maine kestäisi sen, että lankeaa niin sanottuun nigerialaishuijaukseen. Mistä siinä oli kyse?

"Tämä on käsittämätöntä, että nostetaan 340 000 eurosta helvetinmoinen häly. Herra Wilson sai rahansa sinne Lontooseen, onnittelen häntä hienosta suorituksesta. Mutta minähän en ole tässä maksaja, vaan eräs herra lainasi ne rahat."

Kuka sen 336 000 euroa sitten maksoi, jos et sinä?

"Olen aina ollut niin hyvä kaveri kavereille, etten sellaista tietoa anna pois."

Ritaluoma vannoo, että Sunny Car Centerin rahoittajista "arabimiljardööri" on edelleen mukana.

"Hän vain haluaa lisää vakuuksia. Kyllä hän rahansa antaa, kun saamme tähän isomman oman rahoitusosuuden."

Kuka hän on, ja mistä hän on kotoisin?

"Siihen en voi ottaa kantaa."

Paljonko olet laittanut omaa rahaa Sunny Car Centeriin?

"Paljon. Paljon. Paljon paljon. Se on tullut maksamaan minulle sen omaisuuden, jonka minä omistan."

"Olen ainoa ihminen, joka on viimeisten kahden vuoden aikana omaa rahaa ja takauksia siihen laittanut. Enemmän kuin miljoonia."

Ritaluoman oma panostus yhtiöön on korkeintaan viisi miljoonaa, arvioidaan. Loppu noin 12 miljoonan euron rahoituksesta on tullut pääosin Siemensiltä ja muilta lainarahana.

Rahat ovat kuluneet afrikkalaisten tilisiirtojen lisäksi muun muassa työntekijöiden palkkoihin, toimistokuluihin, kaavoitukseen ja maanrakennuskuluihin.

Ritaluoma ei hätkähdä sitä, että Hämeenlinnan kaupunki haluaa purkaa tonttikaupan oikeusteitse.

"Uskallan tässä puhelimessa sanoa, että heti kun ilmoitan, että minulla on 8,4 miljoonaa euroa ja maksan siitä leimaverot, niin yhtäkään poliittista ryhmää ei Hämeenlinnasta löydy, joka kieltäytyy."

"Kirjoita suurella tämä, sanon minä."

Ritaluoma sanoo olevansa yhteisellä asialla, ylpeä siitä, että saa työllistettyä "hirveän paljon ihmisiä".

Hän vahvistaa, että hän alun perinkin yhdisti Sunny Car Centerin ja HPK:n yhtiöittämisen. Kun kaupunki olisi auttanut Ritaluomaa rakentamaan jättimäisen autokaupan, vastalahjaksi Ritaluoma olisi kumppaneineen sijoittanut HPK:hon.

"Kyllähän minulla on hyvä visio, että haetaan HPK osakeyhtiöksi niin pikaisesti kuin mahdollista", Ritaluoma sanoo. Epäilyt rahanpesusta sen sijaan ovat hermostuttaneet Ritaluoman. Ne heräsivät etenkin Sambian-kuvion yhteydessä.

"Meillä on asianajotoimisto, teemme sopimuksia joita lakimiehet tarkistavat. Ei ole ollut missään vaiheessa tarkoituksena, että joku hankkeessa mukana oleva pesee rahaa. Se on viranomaisten tehtävä tarkistaa nämä asiat."

Milloin palaat Yhdysvalloista?

"Minähän tulen niin nopeasti kuin saan ne tonttirahat mukaani. Uskon että näin käy, vaikka on tullut paskaa niskaan."

Ritaluoman silmissä hanke on elossa. Sen budjetiksi hän sanoo nyt 135 miljoonaa euroa. Sekin kuulostaa utopistiselta. Eihän Ritaluomalla ole edes tonttirahoja. Kirstulan horsmaa puskevalla tontilla törröttää yhä vain se 30-metrinen torni.

"Se ei törrötä", Ritaluoma urahtaa.

Hän kuulostaa ensimmäisen kerran puhelun aikana loukkaantuneelta.

Mutta siellähän se nimenomaan törröttää, moottoritien laidalla.

"Se ei törrötä", Ritaluoma toistaa. "Se seisoo. Siinä on saatana viisikymmentä tonnia betonia. Se on niin paljon, että sinä et sitä kaada. Pelkästään sen tornin betonijalka maksoi 25 000 euroa."

Aika kallis.

"Ei se mikään halpa torni ole."

Tommi Nieminen HS, teksti
Kaisa Rautaheimo HS, kuvat

Oikaisu 28.10.2014: Jutussa aiemmin kerrottiin, että Markku Ritaluoma on HPK:n hallituksen jäsen. Hän on eronnut HPK:n hallituksesta elokuussa 2014. Myöskään Tapio Vekka ei ole enää HPK-Naiset hallituksessa, vaan hän jäi siitä pois vuonna 2012. Jutusta saattoi saada aiemmin käsityksen, että Markku Ritaluoman tekemän 336 000 euron rahansiirron osalta poliisi olisi epäillyt rahanpesua. Poliisi kuitenkin epäili hänen voivan joutua "nigerialaishuijauksen" kohteeksi. Samalla poliisi tosin epäili, että Ritaluoman havittelema Sambian ex-presidentin lesken rahoitus voisi liittyä kansainväliseen rahanpesuun. Kirjoituksessa kerrottiin, että Hämeenlinna olisi 200 000 euroa tappiolla hankkeesta. Tosiasiassa lopulliset julkiset kustannukset ovat edelleen osin auki, mutta kaupungilla on saatavia Sunny Car Centeriltä ja Sunny-Tradingilta yli 200 000 euroa. Osa saatavista on riidanalaista. Jutussa kerrottiin, että Siemens Osakeyhtiö oli sijoittanut hankkeeseen yli kolme miljoonaa euroa. Kyse oli kuitenkin yli kolmen miljoonan euron lainasta Sunny Car Centerille, minkä lisäksi Siemens oli hankkeessa Sunny Car Centerin tärkein teknologiayhteistyökumppani.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat