Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näistä asioista uimahalleissa kiistellään – alasti saunaan -riidoissa on jopa lyöty ihmisiä

Sunnuntai
 
Leif Rosas
Uimahallien seinät täyttyvät yhä uusista ohjeista ja kielloista yhä uusilla kielillä. Kiistoja on käyty kautta aikojen, ja niitä käydään nytkin päivittäin. Yrjönkadun uimahallissa on sekä ikivanhoja metallisia kylttejä että paperisia.
Uimahallien seinät täyttyvät yhä uusista ohjeista ja kielloista yhä uusilla kielillä. Kiistoja on käyty kautta aikojen, ja niitä käydään nytkin päivittäin. Yrjönkadun uimahallissa on sekä ikivanhoja metallisia kylttejä että paperisia. Kuva: Leif Rosas

Heitä kutsuttiin uimavalvojien porukassa silakoiksi. He ovat miehiä, jotka uivat naisten perässä pää veden alla ja tuijottavat näiden haaroja.

Uimahalleissa käy kaikenlaisia hiippareita. Viime viikolla uutisiin nousi turvapaikanhakijamies, joka meni uimahallissa naisten suihkuhuoneeseen tuijottelemaan. Aiemmin on noussut kohuja muun muassa alkoholinkäytöstä ja homoseksistä.

Uimahallihan on paikka, jossa käydään joka päivä rajanvetoa siitä, mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei. Eikä ihme. Siellä kohtaavat kaikki kansanryhmät presidenteistä paperittomiin ja kaikki eri kulttuurit, jotka Suomeen rantautuvat.

Pakolaiset, naisten ahdistelu ja suomalaisten miesten mollaaminen – kaikki nekin puheenaiheet löytyvät uimahallista.

Uimahallien seinät ovat täynnä ohjeita, valvojat kuuluttavat sääntöjä. Kielinä on ruotsi, englanti, venäjä, arabia...

Tärkeätä on: peseytyä ennen altaaseen menoa, hiusten kastelu tai uimalakin käyttö ja saunominen ilman uimapukua.

Kiellettyjä voivat olla myös: sortsit, altaalla juokseminen, valokuvaus, isot korut, rataköysissä roikkuminen, karvojen ajelu, ihonhoidot ja hajusteet.

Asiakkaiden kesken kiistoja aiheuttavat: metelöiminen, roiskiminen, leveät rintauinnin potkut, kaverin kanssa rinnakkain uiminen ja höpöttäminen, liika hitaus tai nopeus, oikea kiertosuunta vesijuoksussa, väärä löylynheitto, lihaspullistelu, nuuska, purkan mällystys, lösähtäneet tai läpinäkyvät uikkarit.

Allasraivo syntyy vähästä. Kaksi viikkoa sitten siisti rouva kiroili altaassa toisten väärää vesijuoksutyyliä. Kaikkien pitää polkea pystyssä, makuuasennossa vauhti kovenee ja syntyy sählinkiä.

Epäilyttäviä ovat kaikki, joilta voi lirahtaa pissiä: vauvat, lapset, vanhukset, ponnistelevat keski-ikäiset naiset ja porealtaassa löhöilevät keski-ikäiset miehet.

Miehet leimataan naisia epäsiistimmiksi. Porvoon uimahallin kylteissä on vatsakas mies, jonka ympärillä pörrää kärpäsiä. Yhtä hyvin siinä voisi olla aurinkovoiteiden kyllästämä meikattu nainen.

Millaisena ammattilainen näkee kiistat? Kysytään Teemu Raatikaiselta. Hän on Helsingin kaupungin Jakomäen ja Itäkeskuksen uimahallien laitospäällikkö. Hän on johtanut Suomen kansainvälisintä uimahallia Itiksessä alusta lähtien, 23 vuotta.

Ehdottomasti eniten riitaa syntyy siitä, että saunaan mennään uimapuku päällä, Raatikainen sanoo.

Vanhemmille suomalaisille on periaatteellinen kysymys, että saunassa on oltava alasti. Se on eri kulttuurista tuleville vierasta. Mutta se on vaikeaa nykyään myös suomalaisille pojille.

”Pikkukundit eivät halua mennä koululuokan mukana saunaan ilman housuja.”

Onko oikein pakottaa pojat porukassa pippelit paljaana saunaan? Tai pakottaa heidät käyttämään tiukkoja, paljastavia uimahousuja? Naiset saavat käyttää peittäviä hameuikkareita. Musliminaisten burkinit peittävät päästä nilkkoihin.

Kumpaankaan poikia vaivaavaan sääntöön ei ole järkisyitä, Raatikainen sanoo. Saunaan voi mennä uikkareissakin eikä kloorin höyrystymisestä ole vaaraa, sitä on uimavedessä nykyään niin vähän. Monessa saunassa on kaakelilauteet ja hygienia säilyy hyvin.

Myöskään uimasortsien käytön kieltämiselle ei ole järkevää syytä. Niitä Raatikainen itsekin käyttää. Ne kuivuvat nopeasti, hän sanoo. Speedot eivät ole hygienisempiä, eikä niitä enää edes myydä joka paikassa.

Saunassa saa olla pyyhe ympärillä, mutta sitäkin katsotaan usein kieroon.

Kun vanhat vakioasiakkaat ryhtyvät saunamajureiksi, syntyy rähinää. Alasti saunaan -riidoissa on jopa lyöty ihmisiä.

Kaksi venäläistä miestä roikkui rataköysissä. Valvoja yritti saada heitä pois, mutta yhteistä kieltä ei ollut. Sitten hän muisti pari sanaa Tuntemattomasta sotilaasta: ”Ruki ver!” Eli kädet ylös. Se tehosi.

Silmätikkuina ovat uimahalleissa olleet aikojen saatossa muun muassa romanit, venäläiset, pakolaiset ja homot.

1960-luvulla Kumpulan maauimalassa Helsingissä romaninaiset pesivät suihkussa hohtavan valkoisia korsettejaan.

2010-luvulla tulivat Romanian kerjäläiset ja rupesivat vuorostaan pesemään uimahalleissa vaatteitaan. Uusia pukineita saatuaan he jättävät vanhat vaatteet roskiksiin haisemaan. Ilmiö on vähentynyt, kun paperittomille on saatu tukipisteitä.

Kun viinanjuonti uimahalleissa on noussut otsikoihin, syypäitä ovat olleet venäläiset. Heistä tuli ongelma 1990-luvulla, jolloin heitä tuli Itäkeskuksen uimahalliin kymmenen bussilastia päivässä. He myivät uimahallissa viinaa saadakseen rahaa shoppailuun, Raatikainen kertoo.

”He olivat röyhkeitä eivätkä uskoneet mitään, levotonta porukkaa.”

Nyt ilmiö on kadonnut. Venäläisiä käy yksi bussillinen päivässä.

Vielä 2010-luvulla kohuotsikot kertoivat, että Itäkeskuksen uimahallista oli tullut räkälä. Viinaa, sotkua, tappeluita.

Itäkeskuksessa käy päivässä noin tuhat asiakasta, puolet on maahanmuuttajataustaisia. Turvapaikanhakijoita heistä on näin pakkasella noin sata. Heidän kanssaan on helppo tulla toimeen, Raatikainen sanoo. Pakolaiset maksavat mukisematta lippunsa, vaikka eivät saa alennuksia, ja vuokraavat vielä pyyhkeen ja uikkarit. Tuovat taloon rahaa.

”He ovat kilttejä poikia, kunhan yhteinen kieli löytyy.” Kirjalliset ohjeet eivät riitä, koska jotkut ovat lukutaidottomia.

Turvapaikanhakijoita enemmän ongelmia aiheuttavat jo Suomeen kotoutuneet muslimimiehet. He eivät usko naisvalvojia tai -esimiehiä.

”Naisen puhe jää aina hopealle.”

Pirkkolan uimahallin käytävällä tuli vastaan mies, jolla oli verkkouikkarit, joiden kauluksesta pönötti ulos penis. Se jäi pikkutytön mieleen.

Uimahalleissa käy myös itsensäpaljastajia, onanoijia, lääppijöitä, siellä seksiä harrastavia heteropareja ja pedofiilejä, jotka asettuvat lasten altaiden äärelle.

Hyvä puoli on, että uimahalleissa on aina ammatti-ihmisiä valvomassa tilannetta. Missä muualla voi heti hakea apua ja valittaa, jos kokee seksuaalista häirintää tai edes jotain vähän epämiellyttävää?

Raatikainen sanoo, että altaissa vaanivat koskettelijat saadaan kiinni hyvillä valvontakameroilla, joilla näkee veden alle.

Valvojat tarkkailevat niitä ihmisiä, jotka eivät itse juurikaan ui vaan istuvat altaan laidalla katselemassa muita. Eihän katselua kukaan kiellä, mutta...

On niitäkin, jotka eivät vain katsele, vaan lopulta tarttuvat kiinni.

”Kun kevät tulee, osalla heistä naksahtaa, ja sattuu jotain... ja poliisit vievät.”

Raatikainen puhuu hienotunteisesti, kuin säälien sairaita ihmisiä.

Itäkeskuksen uimahallissa on vuodessa kymmenkunta sellaista tapausta, joista joudutaan ilmoittamaan poliisille. Jos kävijöitä on vuodessa 330 000, se ei ole paljon, Raatikainen sanoo. Hän arvelee, että muissa Helsingin uimahalleissa tapauksia on vähemmän.

Tietysti pervot ovat yksittäistapauksia. Tulkinnat silti vaihtelevat. Suomalaisten tekoja on helppo pitää sairaan yksilön sekoiluna. Muualta tulleiden teot ehkä katsotaan kulttuuriin kuuluvaksi käytökseksi, joka leimaa isompaa joukkoa.

Nuorena uimarina näki suihkuhuoneessa usein äijiä, jotka tuijottivat ja pyyhkeen alla käsi kävi. Me vain naureskelimme niille. Yrjönkadun uimahallissa homot meinasivat pudota parvekkeelta, kuin uimme selkää, sanoo yksi helsinkiläismies.

Vähintään joka toisella kerralla suihkussa on joku tuijottelija, joka seisottaa. Mutta tästä ei saa puhua, se on tabujen tabu, sanoo helsinkiläinen pienen lapsen isä.

Uimahallit ovat aina olleet homojen kohtauspaikkoja. Porttikieltojakin on annettu, kun miehet ovat harrastaneet seksiä pukukaappien välissä tai saunassa.

Pikkupojat eivät näkemästään helposti puhu. Liberaalit miehet vaikenevat, koska eivät halua homojen leimautuvan.

2000-luvun alussa otsikoihin nousi kohu Yrjönkadun uimahallin homokulttuurista; siellä harrastettiin seksiä. Paikalle hommattiin vartijat kiertämään tiloissa.

Nyt ongelmia aiheuttavat Raatikaisen mukaan naiset. Mitä ihmettä?

”Vanhemmat naiset haukkuvat naispuolisia uimavalvojia ja puhuvat heille niin törkeästi, että sinne on hirmuisen vaikeaa saada työntekijöitä.”

Siksi naisten vuorollekin on jouduttu ottamaan miesvalvojia, vaikka siellä uidaan alasti. Tosin uimapuvutkin sallitaan.

Yrjönkadun uimahalli on tunnetusti kulttuurieliitin suosiossa. Facebook-keskusteluissa asiakkaat ovat valittaneet rasistisesta naisvalvojasta. Mutta valvojien kokemus kertoo, että vihapuhe voi onnistua myös asiakkailta.

Kaksi laitapuolenkulkijaa kävi kylpemässä ja lämmitti kiukaalla porkkanalaatikkoa ja lanttulaatikkoa. Piti sanoa, ettei se ole sopivaa, sanoo entinen uimavalvoja.

Uimahallissa pitää saada kaikkien käydä. Se on tärkeä periaate.

Uimahalli on kotouttamisen kehto, ja sauna on kulttuurien sulatusuuni. Eikä näin ole vain Suomessa. Jopa liberaalissa, monikulttuurisessa Berliinissä käydään jatkuvia kiistoja uimahalleissa.

Kun ihmiset ovat alasti ja käsitykset esimerkiksi yksityisyyden rajoista ovat erilaisia, ollaan niin iholla kuin voi. Miten homma hoidetaan?

”Valvojat joutuvat päivittäin ristituleen”, Raatikainen sanoo.

Valvojien toimenkuva on muuttunut. Hengenpelastuksen sijaan korostuvat asiakaspalvelu, järjestyksenpito ja sovittelu. Valvojia koulutetaan monikulttuurisuuteen. Apuun kutsutaan tarvittaessa vartija. Poliisi ei pikkujuttuihin jouda.

Aika muuttuu ja ihmiset muuttuvat, Raatikainen sanoo. Ympäristö ratkaisee hallin kävijäkunnan ja hengen. Pirkkolassa maahanmuuttajia ei juuri näy.

Mikä on uimahallin tehtävä? Käsitykset vaihtelevat. Yksi tulee halliin urheilemaan, toinen kuin piknikille. Saako siellä flirttailla – miksi ei? Kuntouinti vähenee, kuntosalit, vesijuoksu, jumpat ja porealtaat vetävät erilaisia ryhmiä.

Raatikaisen mielestä osa uimahalleista vaalii vielä vanhoillista kulttuuria. ”Minä olen modernimpi kaveri, vastustan älyttömiä sääntöjä ja turhia taisteluita.”

Jousto on tärkeää. Burkinien salliminen on Raatikaisen mielestä pikkujuttu. Tärkeämpää musliminaisille on, että on naisten vuoroja. Jakomäen uimahallissa sellainen on ollut jo kymmenen vuotta. Siellä käy joka tiistai 400–500 naista.

Suomessa päivitellään, kun Ruotsissa on uimahalleissa yhteispukuhuoneita perheille. Ei tiedetä, että on niitä täälläkin.

Itäkeskuksessa on seitsemän erillistä pukuhuonetta, joita käyttävät monet ryhmät: perheet, vammaiset, uskonnollisista syistä alastomuutta peittelevät, transsukupuoliset, vauvauimarit...

Useissa halleissa on suihkuissa verhoja, joiden takana voi riisuuntua.

Monikäyttöiset tilat ovat parhaita. Jos tehdään vaikkapa vain vammaisille erityistilat, ne jäävät vähälle käytölle. Ihmiset hakevat palvelut lähimmästä hallista.

Nyt on etsitty uimahalleista jo tilaa koirille. Kyllä! Itäkeskuksen uimahallin vieressä asuvat näkövammaiset haluavat tulla sinne opaskoiriensa kanssa.

Koiraa ei saa viedä altaalle. Mutta henkilökunta ottaa koiran omiin tiloihinsa.

”Me olemme taipuneet aina, ja jokin ratkaisu on löydetty.”

Hyvä asenne. Ei aina kysytä, mitä tapahtuisi, jos kaikki pyytäisivät samaa. Ihmiset kun ovat erilaisia.







Pentti Vänskä
Kuopion uimahallin kylteissä suositaan sukupuolettomuutta, huumoria ja loppusointuja.
Kuopion uimahallin kylteissä suositaan sukupuolettomuutta, huumoria ja loppusointuja.
Leif Rosas
Porvoon uimahallin kyltissä epäsiisteyttä edustaa vanhempi, vatsakas mies. Miksi ei nainen?
Porvoon uimahallin kyltissä epäsiisteyttä edustaa vanhempi, vatsakas mies. Miksi ei nainen?
Leif Rosas
Yrjönkadun uimahallin historiallista tunnelmaa.
Yrjönkadun uimahallin historiallista tunnelmaa.
Leif Rosas
Yrjönkadun uimahallin vanhoissa metallikylteissä on tyyliä.
Yrjönkadun uimahallin vanhoissa metallikylteissä on tyyliä.
Leif Rosas
Näiden symbolien merkitys on: suihku, yksityis- ja ryhmäpukuhuone. Sipoolainen Matti Kivinen Porvoon hallissa.
Näiden symbolien merkitys on: suihku, yksityis- ja ryhmäpukuhuone. Sipoolainen Matti Kivinen Porvoon hallissa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat