Valikko
Sunnuntai    |   Kolumni

Kuluttajan on kallista olla nainen – naisille markkinoidut tuotteet ovat kalliimpia kuin miesten

Toisaalta en halua miesten deodoranttia enkä miesten rasvapurkkia. Tiedostava kuluttaja voi olla myös esteetikko, kirjoittaa HS:n Lontoon-kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä.

Harjoitan tiedostavaa feminismiä päivittäin ja mielelläni, mutta feminismillänikin on rajansa: miesten deodoranttia en sitten osta.

Miesten deodorantti haisee hyttysmyrkylle. Miesten deodorantti pakataan itäsaksalaisesta muotoiluperinteestä muistuttaviin tummansinisiin tai hopeanharmaisiin pakkauksiin. Miesten deodoranttipakkauksien kyljessä lukee tahattoman koomisilta kuulostavia sanapareja kuten Sport Action tai Maximal Performance tai Top Shot.

Kiitos, mutta ei kiitos. Haluan naisten hieman kalliimpaa deodoranttia sirossa viininpunaisessa lieriössä, joka on vielä parhaassa tapauksessa kruunattu kullanvärisellä muovihelmellä.

Hölmöä? Ei, vaan kaksinkertaisesti tiedostavaa kuluttajuutta.

Joulun alla New Yorkin kaupungin kuluttaja-asioista vastaava elin julkisti 76-sivuisen tutkimuksen, jonka mukaan kuluttajan on kallista olla nainen. Tutkimuksessa oli vertailtu 800 tuotetta, joista kustakin oli kaupan niin sanottu nais- ja miesversio.

Syyniin joutuivat muun muassa­ shampoot ja muut hygieniatuotteet, lasten lelut sekä vaatteet. Usein tuotteen mies- ja naisversiot erosivat vain värityksensä perusteella: tytöille ja naisille vaaleanpunaista, pojille ja miehille sinistä.

Tutkimuksen mukaan naisversiot maksavat keskimäärin seitsemän prosenttia enemmän kuin miesversiot. Hintaero on erityisen suuri hiustenhoitotuotteissa ja ihokarvojen poistoon tarkoitetuissa höylissä. Lasten leluissa pinkki versio saattaa olla hinnaltaan jopa kaksinkertainen muihin värivaihtoehtoihin verrattuna.

Tutkimus oli otsikoitu nasevasti From Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer. Eli naisen kulutuksella on oma hintansa aina kehdosta keppi-ikäiseksi. Uutinen naisten rahastuksesta levisi tietysti heti amerikkalaisiin lehtiin, kuten The New York Timesiin ja Forbesiin, ja niistä edelleen Britanniaan. Sosiaalisessa mediassakin se sai paljon huomiota. Ja aiheesta.

Sukupuolieroon tuotteiden hinnoittelussa törmään Britan­niassakin. Boots-kemikalioketjussa miehille markkinoituja höyliä saa ison pussin halvalla. Naisten hyllyllä muutama hassu pinkki höylä pikkupussissa maksaa paljon enemmän.

Niin hölmö en ole, että ostaisin naisten höyliä. Tiedostava kuluttaja katsoo aina yksikköhintaa, oli tuote mikä hyvänsä. Toisaalta en halua miesten deodoranttia enkä miesten rasvapurkkia. Tiedostava kuluttaja voi olla myös esteetikko.

Bränditön maailma olisi ikävä. Pitää olla valinnanvaraa ja kaunista turhuutta. Ei tyhmä ole se, joka kauppaa, vaan se, joka ostaa. Fiksu markkinoija ja fiksu kuluttaja ovat aina kilpasilla.

Vaaleanpunaisesta ei kannata silti maksaa. Tai jos maksaa, olkoon se jokaisen tietoinen valinta: pinkkiä turhuutta.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Nyt puhuu kääntäjä, joka suomensi Mötley Crüe -konsertin upeasti Ylelle: ”Tein käännökset vähän ilkeyksissäni, koska genre ansaitsee näpäytystä”

    2. 2

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    3. 3

      Tältä näyttää Helsingin valtava pyörivä jäälautta – Keksijä: ”Haen tälle kansainvälistä näkyvyyttä”

    4. 4

      ”Posti mulle helvettiin toimittakaa” – Yle esitti Mötley Crüen jäähyväiskonsertin mahtavilla käännöksillä

    5. 5

      ”Moni mies kokee, että häneltä on viety voima” – testaa, oletko parisuhteen marsu vai tiikerihai

    6. 6

      Nykytilan perusteeton ihannointi ja neljä muuta ajatusharhaa hidastavat mullistavien hoitojen käyttöönottoa

    7. 7

      Paluumuuttaja voi kohdata yllättäviä hankaluuksia – iPhone osamaksulla jäi saamatta

    8. 8

      Venäjä ja Saksa hämmästelevät Trumpin tuoreita kommentteja – ”Huonoa logiikkaa” ja ”Trump-show’ta”

    9. 9

      Soinin mukaan eurooppalaisten ei pidä huolehtia Trumpin ”reippaista puheista”

    10. 10

      Irakin siirtolaisministeri pyytää ”erityisesti Suomea” lopettamaan irakilaisten pakkopalautukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    2. 2

      ”Moni mies kokee, että häneltä on viety voima” – testaa, oletko parisuhteen marsu vai tiikerihai

    3. 3

      Irakin siirtolaisministeri pyytää ”erityisesti Suomea” lopettamaan irakilaisten pakkopalautukset

    4. 4

      Sosiaalisessa mediassa leviää kuva Malmössä raa’asti surmatusta 16-vuotiaasta – poliisin mukaan kuvan näkeminen voi hiljentää todistajia

    5. 5

      Enemmistö kannattaa maksutonta joukkoliikennettä pääkaupunkiseudulle – miksi päättäjät tyrmäävät Tallinnassa hyvin toimivan mallin?

    6. 6

      Nyt puhuu kääntäjä, joka suomensi Mötley Crüe -konsertin upeasti Ylelle: ”Tein käännökset vähän ilkeyksissäni, koska genre ansaitsee näpäytystä”

    7. 7

      ”Posti mulle helvettiin toimittakaa” – Yle esitti Mötley Crüen jäähyväiskonsertin mahtavilla käännöksillä

    8. 8

      Muutto Helsinkiin työpaikan perässä ei välttämättä lyö leiville – parempi palkka ei aina riitä korvaamaan asumiskustannuksia

    9. 9

      Lentopysäköinti mullistuu: uusi lentoparkki aloittaa Jumbon kauppakeskuksessa Vantaalla

    10. 10

      20 vuotta sitten oli niin huikea musiikkivuosi, ettemme voi käsittää sitä, myös Suomessa – tässä todisteet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ulkomailla asuneet suomalaiset kertovat rajusta paluusokista: ”Tuntui siltä, että ainoa vaihtoehto on lähteä taas pois”

    2. 2

      Uudet seksitavat lisäävät rajusti nielusyöpien määrää – tutkija ehdottaa HPV-rokotusohjelman laajentamista poikiin

    3. 3

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    4. 4

      Fysioterapeutti: Moni nainen kärsii tietämättään vatsalihasten erkaumasta – näin treenaat keskivartalosi kuntoon

    5. 5

      Joukko Munkkiniemen yhteiskoulun lukion oppilaita karkasi bileristeilylle Ruotsiin – Rehtori: ”Viitteitä suuresta salajuonesta”

    6. 6

      Lohikäärmeet pilaavat seksielämäni

    7. 7

      Perheenisät kehittivät liikeidean: Ostetaan talonrähjä, kasvatetaan kannabista ja pannaan talo myyntituloilla kuntoon

    8. 8

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    9. 9

      Kyllä, Suomessa ihmisellä on oikeus juoda itsensä hengiltä – isäni teki 15 vuotta hiljaista itsemurhaa juomalla ja onnistui lopulta

    10. 10

      Kukaan ei tunne 25-vuotiasta Axel Thesleffiä, mutta hänen biisinsä oli viime vuoden suurin Suomi-hitti, jota on kuunneltu yli 130 miljoonaa kertaa – Miten se on mahdollista?

    11. Näytä lisää