Valikko
Sunnuntai    |   Kolumni

Pyöräilijöiden vallankumous on pelottava ajatus

Helsinkiä rakennetaan pyöräilijöille. Miten kaikki muut pääsevät kulkemaan? Sitä on hyvä miettiä, kun istuu autossa ruuhkassa, kirjoittaa Anna-Stina Nykänen.

Oli kova pakkanen, ja taivaalta satanut vesi jäätyi sekunnissa tuulilasiin. Kuvitelkaa: ajatte moottoritiellä ettekä yhtäkkiä näekään lasista läpi.

Ihmiset hätääntyivät. Moottoritien laidalla oli satoja autoja hätävalot päällä, ihmiset pyllyilivät skrabaamassa ikkunoita. Ensimmäisellä levikkeellä oli 30 autoa. Laskin.

Se oli pahin matka, jonka olen ajanut, sanoi mies.

Yritin kohkata tästä helsinkiläisille kavereille. He eivät olleet huomanneet mitään. Eikä heitä kiinnostanut. Nyt stadilaisia kiinnostaa vain pyöräily.

Olen Helsingin keskustassa töissä, mutta asun Porvoossa. En voi ajaa työmatkoja pyörällä. Muuta Helsinkiin, minulle sanotaan.

Kun lähtee keskustasta ruuhka-aikaan kohti Lahdenväylää, matka Vallilaan voi viedä tunnin. Enemmän kuin yleensä koko kotimatka.

Ruuhkassa luen miehelle ääneen lehtijuttuja. Luin senkin, miten Helsinkiä suunnitellaan nyt kävelyn ja pyöräilyn ehdoilla. Oli tehty sellainen vallankumous.

Ajatus oli minusta pelottava.

Vantaan päättäjät jo reagoivat sanomalla, että Helsinki ulkoistaa ruuhkat naapurikuntiin. Minä en ajatellut niinkään liikennettä, vaan ihmisiä.

Millaiseen ihmiskuvaan perustuu se ajatus, että kaikki tehdään pyöräilyn ehdoilla? Väestö ikääntyy, mutta kaikkien pitäisi pyöräillä. Se sopii stubbeille ja muille ajokoirille. Ja vaellusta harrastaville luontoaktivisteille. Mutta...

Jos Hämeentiestä tehdään autoton alue, tarvitaan kyllä hirveä määrä riksakuskeja kuljettamaan niitä, jotka eivät itse pysty polkemaan. Ja sitten tulee talvi.

Sehän on katastrofi, sanoo kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara Helsingin yliopistosta. Hän tarkoittaa koko sitä visiota, että Helsinkiä suunnitellaan pyöräilyn ja kävelyn ehdoilla.

Helsingin seutu on valtava. Täällä 90 prosenttia väestöstä asuu kantakaupungin ulkopuolella. Ei silloin pärjää pyörällä tai jalan.

Vanhoissa suunnitelmissa valtavat moottoritiet halkovat Helsingin keskustaa. Hullua. Uusissa sitä halkovat pyöräilylle ja kävelylle omistetut bulevardit. On sekin aikamoinen visio.

Missään muualla ei suunnitella tällaisia bulevardeja näin pienelle väkimäärälle ja näin väljälle asukastiheydelle kuin Helsingissä nyt, Vaattovaara sanoo.

Manhattania voidaan elävöittää jollain tuollaisella, mutta siellä asuu 1,5 miljoonaa ihmistä. Se on valtava väkitihentymä. Ja New Yorkin ulkopuolella väki ei halua asua kerrostaloissa. Samoin on Pariisin ulkopuolella.

Helsinginniemellekin halutaan oikea väkitihentymä. Siksi rakennetaan vimmatusti lisää.

Pieni joukko on päättänyt, millaista on tulevaisuuden hyvä elämä, Vaattovaara sanoo.

Niin. Vallankumous on sana, josta tulee aina mieleen 1970-luku ja vasemmistoradikaalit. Aika pieni oli lopulta sekin stalinistien joukko, eikä kansa ollut mukana Vanhan valtauksessa. Miten iso joukko on asialla nyt? Millainen ideologia heitä yhdistää?

Ehkä mallia on otettu Kaliforniasta. Piilaaksossa kaikki ovat hyvinvoivia. Jos elämä romahtaa, pitää muuttaa muualle.

Toisaalta tulee mieleen Kiina. Suomessa jokainen ymmärtää, ettei kaikilla kiinalaisilla voi olla autoa, se olisi ekokatastrofi. Jos Helsinginniemi täytetään kerrostaloilla, joihin saadaan valtava määrä veronmaksajia, ei joka iikan autolle riitä tilaa.

Helsingistä tehdään Kiina, jossa risteyksessä on pyörien ruuhka.

Jos asunnot ovat tosi kalliita, ei ole varaa autoon. Kun kaikilla on varaa vain kopperoon, tulee kävelykaduillekin käyttöä. Niin kuin Neuvostoliitossa. Kun kommunalkan yhdessä huoneessa asui koko perhe, vietettiin aikaa katuvilinässä ja puistoissa.

Se on vähän hämärää, miten pyöräily ja kävely sovitettaisiin yhteen. Helsingissä asuvat sanovat, että ei mitenkään. Hämeentiellä asuva työkaveri pyöräilee mieluiten Sörnäisten rantatiellä, kun siellä ei ole liikennevaloja eikä kävelijöitä. Katajanokalta kävelevä työkaveri pelkää pyöräilijöitä. Pyöräilijät ja kävelijät ovat eri jengiä.

Mikä olisi paras? Tykkään ratikoista.

Vanhassa lehtikuvassa Rautatientorille oli parkkeerattu autoja. Luistinrata on nätimpi.

Oliko Helsinki tosiaan ennen autojen kaupunki? Ei minun lapsuudessani 1960-luvulla. Me asuimme Maunulassa. Isä kävi keskustassa töissä. Joka aamu hän lähti valkoinen paita ja puku päällä, skraga kaulassa ja partavedelle tuoksuvana töihin. Bussilla.

Isä oli Suomen suurimman autovaraosaliikkeen konttori- ja henkilöstöpäällikkö. Eikä meillä ollut autoa!

Mietin tätä kaikkea ruuhkassa, mutta ajatus katkeaa, kun edessä on kriittinen tilanne. Pari autoa on juuttunut risteykseen. Ratikka lähestyy, siitähän kyllä selvitään sovussa. Mutta kauempaa tulee nutturapäinen nuorimies, ja pelkään pahaa. Kyllä, hän kiertää auton eteen, työntää naamansa tuulilasiin kiinni ja huutaa kuskille.

Nutturapäät ovat vaarallisia. He vihaavat autoja. Mistähän sekin tunne kumpuaa?

Rauhoittaa, kun laulaa.

Pääkallokelissä mies pyysi moottoritiellä, että laulan Veikko Lavin laulua Jokainen ihminen on laulun arvoinen. Aloitin ensin väärän biisin: Jokainen päivä on liikaa... Se sopii työmatkailuun.

Lavin biisistä muistin vain kertosäkeen, jota hoilotin. Se oli kauhukelissä dramaattinen: Jokainen ihminen vain elää hetken sen / sen minkä kohtalo on hälle määräävä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Pyöräily
  • Liikenne
  • Anna-Stina Nykänen
  • Kolumnit
  • Sanoma Pro

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    2. 2

      Pelastuslaitos kiittelee autoilijoita, jotka muodostivat Turun moottoritielle pelastuskujan – ”Erinomainen ilmiö”

    3. 3

      Mies vainosi naapuriaan kuukausia: odotti melkein joka yö pimeässä rappukäytävässä töistä palaavaa naista

    4. 4

      Poliisi väijyi kuukauden Itiksen käytävillä – kiinni jääneen huumekoplan jäljiltä löytyi kilokaupalla amfetamiinia ja kokaiinia

    5. 5

      Opiskelija teki Hondastaan itse ajavan 700 dollarilla – Trafi kehottaisi hakemaan robottiviritykselle poikkeuslupaa

    6. 6

      Pilvi Hämäläiselle, 31, sanottiin, ettei hänestä voi tulla näyttelijää – nyt hän on Aina Inkeri Ankeinen, Putouksen uusi tähti

    7. 7

      Valkoinen talo torjui osan toimittajista lehdistötilaisuudesta

    8. 8

      Oksennuksen ja ulosteen löyhkä piinaa Helsingissä ja Espoossa

    9. 9

      Poliisi tutkii rikosilmoitusta Helsingin Suomi ensin -mielenosoitusteltan tapahtumista – tunnelmaa on rauhoitettu yhteensä kolmella kiinniotolla

    10. 10

      Tekoäly pelastaa tai tuhoaa maailman, mutta ensin siitä tulee bisnestä, jota pyöritetään lasisesta tornista Münchenistä – vierailimme tekoälyn temppelissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    2. 2

      Laura ja Kosti Paloposki kävivät läpi hedelmöityshoidot sekä Thaimaan, Kolumbian ja Suomen adoptiojonot – 11 vuoden jälkeen puhelin soi

    3. 3

      Oksennuksen ja ulosteen löyhkä piinaa Helsingissä ja Espoossa

    4. 4

      Pelastuslaitos kiittelee autoilijoita, jotka muodostivat Turun moottoritielle pelastuskujan – ”Erinomainen ilmiö”

    5. 5

      Suomalaisen postimyynti­yrityksen epäillään jättäneen maksamatta kaksi miljoonaa euroa veroja – ”Asiakkaita ihan valtavasti”

    6. 6

      Pilvi Hämäläiselle, 31, sanottiin, ettei hänestä voi tulla näyttelijää – nyt hän on Aina Inkeri Ankeinen, Putouksen uusi tähti

    7. 7

      Helsingissä vallitsee häkellyttävä hyväntahtoisuus – tutkijat mittasivat ihmisten auttamishalua kirjekokeella ja ällistyivät itsekin tuloksista

    8. 8

      Mies vainosi naapuriaan kuukausia: odotti melkein joka yö pimeässä rappukäytävässä töistä palaavaa naista

    9. 9

      Tässä on vuoden paras amerikkalainen elokuva – ”Varma menestyselokuva aikuisemmalle yleisölle”

    10. 10

      ”22 kaveriani on kuollut” – Sandron ura Malmön rikollispiireissä alkoi Niken tennareista, pian hän kantoi asetta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    2. 2

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    3. 3

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    4. 4

      Ex-toimitusjohtaja Kari Savolainen, 65, kyllästyi ahneuteen – antaa miljoona euroa, jotta Kirkkonummen korpeen saadaan halpojen asuntojen ekokylä

    5. 5

      Kiusattu koulupoika näki näyn ja perusti oman kirkon Kokkolaan – Patrick Tiaisella, 23, on paljon seuraajia ja outoja kokemuksia

    6. 6

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    7. 7

      Trump viittasi terrori-iskuun Ruotsissa – Carl Bildt ihmetteli, onko presidentti poltellut jotain

    8. 8

      Lauri Katajainen, 20, etsii rakkautta, joka näkisi autistisen kuoren sisälle – ”Tajuan, etten aiheuta suuria intohimoja tytöissä”

    9. 9

      Tätä on seksi nyt: Tinder-sukupolvi ei eläkään yltä­kylläisyydessä, parisuhteissa etenkin miehet kärsivät puutteesta – mistä se johtuu?

    10. 10

      ”Toni” vaati treffien jälkeen kumppania maksamaan puolet ja syntyi jupakka – siellä, missä nimetön keskustelu Suomessa muuten toimii

    11. Näytä lisää