Valikko
Sunnuntai

Uneksijoiden opissa

Tulevaisuuteen voi vaikuttaa näkemällä siitä unta, temiarit uskovat

Tilaajille

Näen unen: Ystäväni lähtee matkalle tuntemattomassa seurassa. Hän ei halua minua mukaan. Odottaessani häntä leijailen surullisena ilmassa, jolloin joku keksii järjestää leijailunäytöksen. Tapahtumaan kerääntyy paljon yleisöä, mutta juuri ennen esiintymistäni havahdun hereille.

Tallennan unen unipäiväkirjaani, jota pidän elokuva-aiheemme, malesialaisen temiar senoi -heimon vuoksi. Väitetään, että he ovat kehittäneet yhteisöönsä täydellisen harmonian unikontrollin avulla.

Päivä Malesian sademetsässä jatkuu unenomaisesti. Seuraan väen paljoudesta pullistelevassa puumajassa, miten värikkäästi pukeutuneet naiset rummuttavat bambuputkilla lattiaa, ja majan keskellä kyyristelevä mieskolmikko laulaa rytmin tahdissa. Yhtäkkiä yksi kasveilla ja lehdillä verhotuista miehistä tempautuu ylös holtittomasti heiluen ja vihtoen samalla lehtipuskalla itseään ja ilmaa. Musiikki kiihtyy. Pian kaikki kolme säntäilevät majan lattialla kummallisen notkeasti päästellen suustaan laulun ja äännähdyksien sekamelskaa.

Meneillään on pyhä neljän samaanin seremonia, jossa temiarien uskomusten mukaan henget välittävät viestejä ja ohjeita kolmen transsissa olevan samaanin kautta. Neljännen samaanin tehtävä on valvoa, että seremonia etenee suunnitellusti ilman vahinkoja. Kun samaaniperformanssi välitys- ja parannustöineen on ohitse, yleisö täyttää lattian.

Myös minut vedetään huumaavaan tanssiin. Sovittelen päähäni kasveista punottua päähinettä ja yritän mukauttaa epävarmat askeleeni tanssin rytmiin, transsin jo tavoitellessa ympärilläni huojuvia. Liikendintäni hymyilyttää naissoittajia, mutta rytmi vie silti mukaansa. Olen hetken kuin osa tätä sympaattista temiar-maailmaa, jonka olemassaolo on tuhoon tuomittu.

Onko väkivallattomuus

unikulttuurin ansiota?

Englantilainen antropologi Pat Noone innostui tutkimaan 1930-luvulla Malesian niemimaan pohjoisosissa asuvan temiar senoi -heimon unikulttuuria. Noonen mukaan merkittävä ero temiarien ja muiden aboriginaalien unikulttuurien välillä on temiarien usko kykyyn kontrolloida unia. Temiarien mukaan merkittävien unien tapahtumat pystyi muuttamaan kontrolloinnin avulla seuraavassa unessa, mikä muutti myös tulevia valvetilan tapahtumia.

Noone tutustutti amerikkalaisen psykologin ja seikkailijan Kilton Stewartin temiareihin, ja ennen pitkää Stewart sovelsikin psykologian käyttöön niin kutsutun länsimaisen Senoi-unitekniikan. Tärkeä osa unitekniikkaa oli unien analysointi pienryhmissä. Stewartin mukaan temiarit keskustelivat aamuisin unistaan ja antoivat lapsille ohjeita oikeasta unikäyttäytymisestä, jotta unet ja sitä kautta unennäkijä kehittyisi harmonisempaan suuntaan. Stewart korosti, että temiarien keskuudessa vallinnut sopusointu ja väkivallattomuuden periaate oli heidän unikulttuurinsa aikaansaannosta.

Stewartin teoria alkoi elää laajemmin vasta hänen 1965 tapahtuneen kuolemansa jälkeen.

Merkittävä sysäys teorian kasvavaan suosioon on ollut amerikkalaisten unitutkijoiden Patricia Garfieldin ja Jeremy Taylorin näkyvä panos Senoi-unitekniikan vaalimisessa. Garfieldin bestsellereiden ja Taylorin Senoi-terapiaryhmien ansiosta aihe on popularisoitunut. Samalla yhä useammat unitutkijat ovat ryhtyneet käyttämään kyseistä tekniikkaa.

Myös akateeminen tutkimus on lähestynyt aihetta. R. D. Cartwrightin teos Night life: Explorations in dreaming (1977) osoitti, että ihmisillä on joitakin mahdollisuuksia unien kontrollointiin, minkä seurauksena myös elämänlaatuun voi syntyä positiivisia muutoksia. Marie C. Doylen ( Enhancing

Dream

Pleasure with Senoi Strategy , 1982) mukaan tekniikka kasvatti merkittävästi miellyttävien unien osuutta epämiellyttävien kustannuksella, ja muutokset vaikuttavat pysyviltä.

Santa Cruzin yliopiston sosiologian ja psykologian professori William Domhoff ei usko mahdollisuuteen kontrolloida unia: "Koska länsimaiset ihmiset haluavat hallita kaikkea olemassa olevaa, se synnyttää illuusion myös omien unien kontrolloinnista." Senoi-aihe väittelyineen kerää toistuvasti päähuomion amerikkalaisten unitutkijoiden konferensseissa. Domhoff leimaa Kilton Stewartin romanttiseksi valehtelijaksi ja siteeraa mieluusti Malesian alkuperäisheimojen elintapoja tutkinutta Geoffrey Benjaminia , joka ei myöskään usko temiarien unikontrolliin. Singaporen yliopiston professorina toimiva Benjamin pahoittelee temiar-kulttuurin kuvitteellistamista, jolloin huomio kohdistuu heimon olemassaolon kannalta täysin vääriin asioihin.

Valkokarvaista

apinaa lautasella Temiar-nuorukainen on saalistanut puhallusputkellaan kaksi apinaa. Kylän naisten käsittelyn jälkeen "apinapaisti ruskeassa kastikkeessa" asetetaan kuvausryhmämme eteen. Awin Pedik pyytää meitä syömään.

Hän kertoo temiarien arvostavan Benjaminia. "Benjamin tosin elää vain eri maailmassa, ei usko unien voimaan eikä jaa omia uniaan. Siksi emme välttämättä puhu hänelle myöskään meidän uskomuksistamme." Opas- ja tulkkaustehtäviämme hoitava Awin lähti 1970-luvulla opiskelemaan Kuala Lumpuriin, mutta kyllästyttyään kaupungin hektiseen menoon palasi jälleen kulttuurinsa pariin. Hän on temiar-yhteisön lähes ainut englannin kielen taitaja.

" Please ", Awin toistaa minulle ja osoittaa apinan lihaa. Yritän kiemurrella vastuusta "punaisen lihan syömättömyydelläni", mutta maistelen lopulta lihaa ymmärtäessäni asian tärkeyden Awinille. Onneksi en erota apinan aivoja kastikkeen joukosta.

Awin kertoo naureskellen apinoiden liikkuvan kesysti Malesian islamilaisen pääväestön asumusten lähettyvillä (nämä eivät syö apinan lihaa), mutta pakenevan heti paikalta temiarien ilmestyessä lähettyville kuin seuraten yhteistä varoitussignaaliaan. Myöhemmin selatessani Kuala Lumpurin eläinpuiston esitettä, löydän valokuvan syömiemme valkokarvaisten apinoiden lajitoverista. Mietin, olenko merkitty mies niiden keskuudessa.

Pääministerin

karmea selväuni Standfordilainen Lucidity-instituutti on tutkinut Steven LaBergen johdolla niin sanottua Lucid Dream -unta eli selväunta jo toistakymmentä vuotta. Instituutti on jopa patentoinut laitteita, joilla unennäkijälle aiheutetaan keinotekoisesti selväunitila eli unitila, jossa unennäkijä tietää näkevänsä unta. LaBerge kertoo selväunitilan olevan tien unien hallitsemiseen.

"Unien kontrollointi selväunessa on tuonut monia positiivisia tuloksia: Mielihyvän lisäämistä, traumojen ratkomista ja joillekin se on tarjonnut jopa tien henkiselle uudistumiselle." Innostus selväunen käyttöön on lisännyt kiinnostusta Senoi-tekniikkaa kohtaan, jossa kontrolloinnin perusta on myös selväunen näkeminen. Jeremy Taylor muistuttaa, ettei Senoi-tekniikka ole kuitenkaan pelkkää tietoisen unitilan hyväksikäyttöä: "Sen kollektiivisuus ja säännönmukainen käyttö johdattaa unen alkulähteille ja antaa valvotun kehitysmahdollisuuden yhteisössä toimivalle unennäkijälle." C. G. Jungin uniteorioilla ja senoi-unitekniikalla on myös mielenkiintoinen yhteys. Jung korosti, että unissa esiintyvä uhkaava vaara on heijastuma unennäkijän ongelmasta, jonka kohtaamalla unennäkijä pystyi ratkomaan ongelmaansa. Temiarien mukaan taas vaara on joko ulkopuolinen paha henki tai joskus oma sisäinen negatiivinen voima, joiden kohtaaminen ja voittaminen unessa on tärkeää, jotta pystyisi kasvattamaan henkistä kapasiteettiaan.

Temiarien asema nyky-Malesiassa tuntuu valveillakin olevan jatkuvaa vaarojen kohtaamista - painajaisunta, joka on ajamassa tuhoon heidän ainutlaatuista kulttuuriaan. Hallituksen laajat puunhakkuut saastuttavat vesistöjä, supistavat riistaeläinkantaa ja rajoittavat asuinalueita. Pelottavin painajainen on kuitenkin pääministeri Mahathir Mohamadin masinoima 2020-kehityssuunnitelma, joka tähtää täydelliseen teollistuneeseen taloudelliseen suurvaltaan Japanin mallin mukaisesti.

Alkuperäiskulttuurien kannalta se tarkoittaa sitä, että kyseiseen vuoteen mennessä kaikkien heimojen tulee kuulua valtion koulutusjärjestelmän ohella myös islamilaiseen tai roomalaiskatoliseen pääuskontojärjestelmään. Kun sademetsien asukkaat lisäksi sijoitetaan hallituksen kaavoittamille asuinalueille, alkuperäiskulttuurit muuttuvat museotavaraksi.

Temiar-kylien hengelliset johtajat, samaanit, seuraavat surullisina kulttuurinsa rapistumista. Toinen maailmansota ja sen jälkeen viidakossa jatkuneet sissisodat olivat ensimmäinen isku väkivallattomuuteen ja harmoniaan pyrkivän kulttuurin kilpeen.

Samaanit ja osa kyläläisistä pitävät silti edelleen perinteistään kiinni. Traditioon pohjautuvia elämänohjeita välitetään samaanien johtamissa seremonioissa, jotka ovat kuin jumalanpalveluksia.

"Me suremme kulttuurimme kuolemista, mutta negaation ja taistelun keinoin sitä ei saa vastustaa", Awin Pedik toteaa. "Jos joku tekee meille pahaa, meillä ei ole oikeutta kostaa sitä. Oikeus kuitenkin tapahtuu vielä jonain päivänä." Tietoiskujen ja mainoslauseiden iskostaessa malesialaisiin "twenty-twenty"-lukua, Aasian talousvaikeudet ja opposition nostattama vallankaappausmieliala ovat nakertaneet Mohamadin hirmuhallinnon uudistuspyrkimyksiä. Mutta vaikka islamilainen valtataistelu saisi uuden suunnan, se ei muuttane alkuperäisasukkaiden tulevaisuudennäkymiä.

Vaurastumisen jarruna olevien "kolmannen luokan kansalaisten" ongelmat eivät tunnu huolettavan valtaväestöä. Kehityksen airueena Kuala Lumpurissa seisova maailman korkein rakennus, Twin Tower , peittyykin toistuvasti hakkuualueiden tulipaloista kulkeutuvaan, henkeä ahdistavaan savusumuun - kuin erehdysten symbolina.

Unen

analysointi Olemme korkeimman temiar-johtajan Mudu Pedikin majassa. Hänen haastattelunsa on juuri päättynyt. Lempeäsilmäinen Mudu osoittaa agregaatin voimalla toiminutta valaisinta ja kiittää, että olemme tutustuttaneet heidät keinovalon henkeen. Pos Bihai, missä Awinin veli Mudu asuu, on kaukana "sivistyneestä kaupunkikulttuurista". Vain muutamia valkoihoisia ihmisiä on vieraillut kylässä. Yritän arvioida karismaattisen Mudun ikää, koska sitä ei tunnu kukaan tietävän. Ehkä 70 tai 80, sehän väittää nähneensä Pat Nooninkin . . . Askelkin jo painaa.

Tähän asti olen tentannut temiar-miehiä sinnikkäästi, mutta äkkiä he alkavatkin tehdä kysymyksiä minulle muun muassa maailmastamme ja samaaniemme yliluonnollisista kyvyistä. Vastailen parhaani mukaan ja huomaan keskustelun siirtyvän pikku hiljaa uniini. Päätän kertoa mieltäni askarruttamaan jääneen uneni ystäväni matkasta ja leijailustani.

Tunnelma sähköistyy ja nelihenkinen samaaniryhmä analysoi äänekkäästi untani Mudun johdolla. Voin vain arvailla lempeiden naurunturskahdusten sävyttämän keskustelun sisältöä. Lopulta Awin kääntää Mudun yhteenvedon: "Uni tarkoittaa kahta asiaa. Tulet menettämään ystäväsi ja saat mahdollisuuden käyttää luovia kykyjäsi." En hyväksy tulkintaa, enhän halua menettää läheistä ystävääni. Vetoan kulttuurieroihimme ja esitän vaihtoehtotulkintoja unen sanomallisuudelle tai sanomattomuudelle. Uudet analysointikierrokset eivät kuitenkaan muuta temiarien näkemystä. Lopulta Mudu heristää hymyillen sormeaan: "Jos haluat muuttaa tapahtuman, sinun täytyy nähdä uusi uni, jossa muutat edellisen unen sanoman." Huomaan tilanteen vieneen minut keskelle amerikkalaisakateemisen senoi-väittelyn ydinkysymystä ja Pat Noonen huomiota: temiarit todella uskovat unikontrollin pystyvän muuttamaan tulevia tapahtumia.

Kun ajamme myöhemmin hakkuualueiden läpi kohti "sivistynyttä maailmaa", mietin miten hassua länsimaiden uniin liittyvä adoptointihalu on. Me haluamme palasia heiltä, vaikka unet ovat temiareille osa kulttuuria - merkittävä alue isosta kokonaisuudesta, joka ei toimi, jos joku osa-alueista puuttuu . . . Mutta ehkä uudet palaset voivat toimia järjestelmässämme, koska täällä harmoniaa tavoitellaan ristiriidan keinoin.

En ilmeisesti saanut muutettua uneni tapahtumia, sillä palattuani Suomeen huomasin temiarien tulkinnan unestani käyneen toteen. Tai sitten kyseessä oli sattuma.

Kirjoittaja on elokuvaohjaaja, jonka temiareista kertova Unelmoija ja unikansa -elokuva esitetään Kettupäivillä Helsingissä ensi viikolla.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    2. 2

      Aija Särkijärvi, 90, nukkuu joskus samoissa lakanoissa neljä viikkoa – iäkkäistä huolehtivien kotihoitajien työ on muuttunut raskaammaksi ja heistä on jatkuva pula

    3. 3

      Globaali kyberhyökkäys levisi nyt myös Suomeen – Haittaohjelmat iskeneet jo kolmella mantereella yli kymmenessä maassa

    4. 4

      Terveystalon ja Diacorin potkuista kerrottiin juuri ennen juhannusta – ”Tietysti toivoisi, ettei perhettä yhdistävää hetkeä pilattaisi irtisanomisuutisilla”

    5. 5

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    6. 6

      Mies löytyi tapettuna kotoaan Helsingissä – Poliisi epäilee erityisen raakaa murhaa

    7. 7

      Joku on hoitanut poliisin löytämää mystistä metsähautaa – punaisista sukulaisista ei haluttu kertoa, arvellaan Hausjärvellä

    8. 8

      Tällaisen merkin voit pian nähdä vessoissa ja pukuhuoneissa – Nyt puhuu suomalaisen unisex-logon suunnittelija: ”Halusin turvallisia tiloja kaikille”

    9. 9

      Kymmeniä loukkaantui metrovaunujen suistuttua radalta New Yorkissa

    10. 10

      Suomi ja Ruskeat tytöt mainittu! Isolla jenkkisivustolla julkaistiin pitkä juttu siitä, millaista on olla ei-valkoinen nainen Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    2. 2

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    3. 3

      Helsingin alueiden eriytyminen näkyy nuorten arjessa – ”Alepan kulmalta saa helpommin kannabista kuin kaljaa”

    4. 4

      Liian lapsikeskeisessä liitossa kaikki häviävät – Lapsi voi olla tekosyy vältellä omia ongelmia

    5. 5

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    6. 6

      Helsingin pormestari Jan Vapaavuori palkkasi avukseen stand up -koomikon – Kaikki pormestarien erityisavustajat ansaitsevat yli 5 000 euroa kuussa

    7. 7

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    8. 8

      Rautatientorille on ilmoitettu jo uusia mielenosoituksia – Poliisi Suomi ensin -aktivisteille: ”Tällä porukalla ei enää Helsingissä osoiteta mieltä”

    9. 9

      Mies löytyi tapettuna kotoaan Helsingissä – Poliisi epäilee erityisen raakaa murhaa

    10. 10

      CNN veti pois Venäjä-jutun, kolme toimittajaa erosi – Trump: Vau!

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    7. 7

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    8. 8

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    9. 9

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    10. 10

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    11. Näytä lisää