Sunnuntai

Mitä oikein on kansallismielinen taide? – Kullervon itsemurhakin oli vain Lönnrotin poliittinen veto

Kalevalan Kullervon kurja kohtalo innoittaa yhä taiteilijoita. Vanhoissa kansan laulamissa versioissa Kullervo ei tehnyt itsemurhaa. Miksi meille tuputetaan luuserin tarinaa, kysyy Anna-Stina Nykänen.

Mistä naiset puhuvat, kun he tapaavat pitkästä aikaa bussissa? Pari minuuttia lapsista. Lyhyesti laihdutuksesta. Sitten siirrytään aiheisiin, jotka herättävät enemmän intohimoja.

Kuten Kalevalan myyttiseen Kullervo-hahmoon. Että miksi taiteilijat tekevät aina vain uusia versioita Kullervosta? Kullervohan on ihan luuseri. Vai onko?

Kullervosta on olemassa monta erilaista kansanversiota, vierustoveri kertoo. Ehkä Suomi olisi toisenlainen, jos Kalevalaan olisi valittu Kullervolle erilainen loppu.


Mitä miehet Kullervossa näkevät? Entä me äiteinä ja naisina, millaisesta Kullervosta tykkäi­simme?
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Aihe on kuuma ja mitä ajankoh­taisin. Pari päivää bussikeskustelun jälkeen kulttuuriministeri Sampo Terho (ps) ilmoittaa, että hän kannattaa kansallismielistä taidetta.

Siis Kullervo-juttuja. Mitä se tarkoittaa, on eri juttu.

Kalevalassa Kullervon tarina on pikakelauksella kerrottuna tällainen:

Kullervon perhe surmataan (luulee niin). Joutuu orjaksi. Emäntä leipoo eväsleivän sisään kiven, puukko katkeaa. Se on ainoa muisto isästä. Kullervo kostaa ja kostaa. Tapaa naisen. Muhinoivat. Mutta hupsis. Käy ilmi, että nainen onkin Kullervon sisar. Sisar tappaa itsensä. Kullervokin tappaa itsensä. Se siitä.


Tällainen on siis Elias Lönnrotin versio tarinasta. Kalevala valmistui vuonna 1835.

”Minua Kullervon tarina ei ole oikein koskaan innostanut”, Satu Apo tunnustaa. Hän on folkloristi ja Helsingin yli­opiston emeritaprofessori, joka on tutkinut ikänsä Kalevalaa.

Kullervon tarina on hänestä surullinen ja tylsä. Alussa kaikki on huonosti, ja sitten menee aina vain huonommin.

Jotain taiteilijat Kullervossa kuitenkin näkevät. Mikä siinä inspiroi? Kai se on se kosto, Apo arvelee. Kosto on olennainen osa vanhoja tragedioita, niistähän Shakespearekin otti aineksia.

Myös hevimusiikin maailmaan kuuluvat synkkyys ja uho. Hevi on meillä suosittua. Mutta Apo ei kuuntele heviä.


Hän muistuttaa, että Kullervon tarinassa on sentään mukana myös äidin rakkaus. Äiti antaa vielä haudastakin hyviä neuvoja.

Kullervo onkin siinä mielessä kuin Hamlet, puhuu haamujen kanssa.

Miten jotkut myyttiset hahmot ylipäätään kiinnostavat yli aikojen, mikä on hitin kaava?

Olennaista on tunnesisältö, joka ei kuihdu, Apo sanoo. Myyttisten tarinoiden tunnestruktuuri on sellainen, jonka ihminen tunnistaa aina:

Kaikki pystyvät joko samaistumaan Kullervoon tai ainakin tuntevat häntä muistuttavan hahmon. Joko omasta tuttavapiiristä tai vaikka elokuvista.

Niinpä. Ja onhan myös kokemus epäoikeudenmukaisesta kohtelusta ja sorrosta ikiaikainen ja yhä arjesta tuttu. Siitähän politiikkakin ponnistaa, myös Sampo Terho.



Ei ehkä ole ihme, että taidettakin on teemasta niin paljon.

Kuller­vosta on tehty versioita kaikkiin taiteen­lajeihin.

Aleksis Kivi kirjoitti Kullervosta näytelmän. Samoin Paavo Haavikko. Jean Sibelius sävelsi sinfonian. Aulis­ Sallinen oopperan, joka esitetään tänä kesänä taas Savonlinnan oopperajuhlilla. Tero Saarinen teki baletin, jota esitettiin vielä pari viikkoa sitten Kansallis­baletissa.

Kuvataidetta on Kullervosta vaikka millä mitalla. Kalervo Palsallakin on omat teoksensa. Niissä Kullervo on hirttäytynyt puun oksaan ja kirjoittaa runkoon puukon muotoisella mulkullaan. Yhdessä versiossa on Mussoliniin viitaten: Teko käy aina ennen sääntöä.

Gene Kurkijärven sarjakuvassa Kullervo on yksisilmäinen anarkistipunkkari. Hevibändi Amorphiksen Eclipse-levyn lyriikat perustuvat Kullervon tarinaan.

Lisää tulee. Elokuvaohjaaja Antti Jokinen suunnittelee Kullervo-leffaa.


Kullervosta on meeme­jäkin. Akseli Gallen-­Kallelan teokseen liitetään mitä tahansa valitusta. Taide­vanda­lismi-paidan rinnassa Kullervo kiroaa katvealuetta: Koko maan kattava 3G-verkko – ja paskat on.

Kalevala vaikuttaa suoraan käytökseen. Syyriassa taistelee parhaillaan 28-vuotias pohjoissuomalainen mies, joka käyttää taistelijanimeä Kullervo. Hän on kirjallisuuden opiskelija, jonka lempihahmo Kalevalassa­ on Kullervo. Hän sanoo olevansa hyvä sotilas, joka haluaa tuoda esiin suomalaiset juurensa.

Pitikö siitä Kullervosta tehdä niin sotaisa? Ei ollut mikään pakko.

’Ihmettelen, miksi Lönnrot halusi tehdä Kullervosta tuollaisen tyypin”, sanoo kansanmuusikko Maari Kallberg.

Kallberg on kerännyt ja tutkinut vanhoja kalevalaisia runolauluja ja esittää niitä. Kansan runoissa tulee vastaan ihan erilainen Kullervo kuin Kalevalassa.

Vanhoissa runoissa Kullervo on kekse­liäs pikkupoika, joka selvisi monesta vaikeasta paikasta mutta suuttui, kun puukko, ainoa muisto isästä, katkesi.

Nuorukaisena hän vaikuttaa hyvinkin miellyttävältä ja hyväpukeiselta mieheltä: hivus keltani korie, kengän kauto kaunekkaini.

Nyt on syntynyt kuva, että Kullervo oli katkera ja raiskasi siskonsa. Kalevalan tarina on moralisoiva ja tuntuu jotenkin pyhältä.

Mutta kansan runoissa on jopa huumoria. Suhde siskoon syttyy yhteisestä pelehtimisestä ja on puhdas vahinko.


”Haluan ymmärtää Kullervoa enkä olla hänelle niin ankara”, Maari Kallberg sanoo.

Taitei­lijalla on vapaus korostaa Kuller­vossa mitä haluaa. Voi myös keksiä tarinaan omia lisäyksiä.

Aleksis Kiven mielestä Kullervo oli Kalevalassa liian yksinäinen. Hän loi tälle kaverin nimeltä Kimmo. Myös Kimmolle käy huonosti.

Sallinen häivytti oopperassaan insestiä: siskon kanssa makaaminen onkin ehkä vain uni.

Kari Heiskanen armahti Kullervon ohjatessaan Sallisen oopperaa. Tämä ei teekään itsemurhaa.

Tero Saarisen baletissa sisko on itsenäinen ja vahva, ei sinisilmäinen uhri. Kimmossa on homoeroottisia piirteitä. Se on tätä aikaa.

Katsojakin näkee, mitä haluaa. Eikö ole liikuttavaa, että Kullervon rinnalla tauluissa on usein koira, joku uskollinen ystävä sentään. Vanhassa tarinassa koira symboloi kuolemaa.

Lönnrot rakensi Kalevalan Kullervon pirstaleisista kansan runoista, sitä on aina korostettu. Mutta miksi hän valitsi loppuun itsemurhan, sitä Kallberg ei ymmärrä.

Kansan runoissa Kullervo ei tee itsemurhaa, sanoo Satu Apo. Kansalla loppu on neutraali. Kullervo lähtee äidin neuvosta maailmalle.

”Lönnrot otti itsemurhan toisesta laulusta, Kirsti ja Riionpoika -balladista”, Apo kertoo.

Miksi ihmeessä? Hänhän teki väkivaltaa kansan Kullervolle!

Apolla on siihen selvä vastaus. Lönnrot halusi itsemurhalla korostaa suomalaisten korkeaa moraalia. Se kai oli sitä kansallismielisyyttä.

”Lönnrot halusi osoittaa, että suomalaiset ovat niin siveellisiä ja eettisesti kehittyneitä, että vaikka kyse on vahingosta, insestiä pidetään niin pahana, että siitä seuraa itsemurha.”

Loppu on kuin ylevä harakiri. Lönnrotin mielestä meidän kulttuuriimme siis kuuluu kunniaitsemurha. Siitäkö pitäisi olla ylpeä?

Lönnrot teki politiikkaa. Tietysti. Sitä runoilla on tehty aina.

Kullervoa on käytetty puhujan tarpeiden mukaan. Näkökulmat ovat vaihdelleet makrotasolta nyky­ajan mikrotasolle.

Tiivistetysti näin:

Valtio. 1800-luvulla Kullervo oli kuva siitä, miten alistettu Suomi taistelee orjuuttavan Venäjän alaisuudessa.

Luokka. Kun sosialismi samalla vuosisadalla nousi, Kullervo olikin orjuutetun työväenluokan kuva.

Perhe. Jo Väinämöinen muistuttaa, että pikkulapsia on kohdeltava hyvin. Muuten ei hyvää seuraa.

Ympäristö. Kullervo on olosuhteiden uhri. Syrjäytetty nuori.

Marginaali. Kullervo on anarkisti, joka ei sopeudu normeihin.

Sukupuoli. Se väkivaltainen miehen malli. Lue Arto Jokinen: Panssaroitu maskuliinisuus. Kaikenlaiset miehuuskokeet ovat ihan hyi hyi.

Psyyke. Kullervolla on traumoja.

Lääketiede. Kullervo on yksinkertaisesti jälkeenjäänyt poika, jota ei voi pitää vastuullisena teoistaan.

Moraali. Muiden aiheuttamat vääryydet voi kestää tai kostaa. Omaan mokaan elämä kaatuu.

Draama. Kullervo on tragedia. Sankariksi syntyy, orjaksi joutuu, siinä sitä on uljasta suuruutta.

Draama 2.0: Kullervo on komedia. Huvittava tarina suomalaisista reppanoista, junteista ja metsämachoista.

Pakolaisuus. Kullervo ei ole vain suomalaisten tarina. Se kuvaa ketä tahansa nuorta miestä, joka joutuu jättämään kotinsa. Vahvuuksia on, mutta kotoutuminen ei onnistu. Kuka meistä leipoo kiven siihen leipään?

Runojen teemat ovat yhteisiä monille kansoille. Ne eivät noudata valtioiden rajoja, Kallberg sanoo. Puhe kansallismielisestä taiteesta on hänestä pelottavaa.

”Monet ovat vähän vitsillä heittäneet, että nyt kun meillä on perussuomalainen kulttuuriministeri, on kansanmusiikilla tilaisuus. On tosi ikävää, jos kansanmusiikki valjastetaan politiikan välineeksi.”

Voi käydä niinkin, että ihmiset eivät uskalla ihailla, tykätä ja olla ylpeitä omasta kansanperinteestään, kun pelkäävät, että leimautuvat negatiivisessa mielessä nationalisteiksi, Kallberg arvelee.

Mieluiten hän itse laulaa Kullervon tarinasta sitä versiota, jossa on onnellinen loppu.

Kyllä, sellainenkin on.

Siinä Kullervo lähtee äidin ohjeesta maailmalle ja päätyy saareen, jossa on paljon neitoja vastassa. Vaaleita ja tummia. Ja Kullervo on naisten mieleen.

Vuosien päästä Kullervo palaa kotiin. Äiti on pojalle erityisen tärkeä, ja poika haluaa ylpeänä esitellä morsiamensa: Tämä on suatu Saksan mualta, Tämä on tuotu Tukulmista, Otettu oma emäntä.

Happy End. Se kertoo, ettei olla mitään peräkammarin poikia, vaan on nähty maailmaa, Kallberg sanoo.

Kansainvälisen menestyjän malli.

Alla olevalla videolla Maari Kallberg laulaa onnellisesti päättyvän version Kullervon tarinasta. Se on lyhennetty laulusta, joka on tallennettu vuonna 1871 Uhtuan Luomajärvellä.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Heti ensimmäinen yhteydenotto te-toimistosta oli uhkauskirje –Työttömiä kohdellaan kuin rikollisia

    2. 2

      Jaakko Hissa tapasi Pohjois-Korean ”Suuren johtajan” kaksi kertaa ja huomasi oudon muodonmuutoksen: ”Valkoinen puku, sikari kädessä, kuin keskiamerikkalainen porho”

    3. 3

      Helsingissä on jopa 12-vuotiaita seksinmyyjiä – Alaikäisten seksikaupasta ei juuri hiiskuta, mutta ilmiö on tuttu nuorten kanssa työskenteleville

    4. 4

      Uusittu Napakymppi oli juuri niin köppäinen kuin edeltäjänsäkin: Kaitsun tunnari, tärisevät treffailijat ja muut olennaiset ovat mukana edelleen – ja se on ihanaa

    5. 5

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    6. 6

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    7. 7

      Baseball-ottelussa vakava onnettomuus, pelaajat järkyttyivät: Pallo osui pienen tytön kasvoihin täydellä nopeudella

    8. 8

      Internet ei saa tästä tarpeekseen: häissä pettymyksensä avoimesti osoittava pikkutyttö

    9. 9

      Fafa’s kasvoi kioskista 16 ravintolan ketjuksi – perustaja Doron Karavani yrittää nyt viedä falafelinsa Tukholmaan ja Lontooseen

    10. 10

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    2. 2

      Ahvenanmaan edustaja äänesti suomen kieltä vastaan Pohjoismaiden neuvostossa – ”Emme pystyneet edes kuvittelemaan, että hän kääntyisi Suomen aloitetta vastaan”

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne on tänään sekaisin, koska asiakas antoi palautetta, kuljettajalle kerrottiin siitä, ja esimies läimäytti oven kiinni luottamus­miehen edestä

    4. 4

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    5. 5

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    6. 6

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    7. 7

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    8. 8

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    9. 9

      25-vuotias ruotsalainen soluttautui vuodeksi USA:n ”maltillisen” äärioikeiston sisäpiiriin ja kuuli liikkeen johtajalta tavoitteet: ”Tämä päättyy keskitysleireihin ja Hitlerin kunnianpalautukseen”

    10. 10

      Nimikiista kuumenee! Opiskelijaporukka kaappasi Tampereen yliopiston englanninkielisen osoitteen – ehdottavat yliopiston nimeksi Tampereen ei-turkulaista yliopistoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Bussikaaos jatkuu myös iltapäivällä pääkaupunki­seudulla – Nobinan lakko vaikuttaa 200 000 ihmisen liikkumiseen

    7. 7

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    8. 8

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    11. Näytä lisää