Autoveron laillisuudesta uusi kiista

Talous
 
Helsingin Sanomat
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Saksasta ostettuun autoon kiinnitettiin siirtomerkkiä.
Saksasta ostettuun autoon kiinnitettiin siirtomerkkiä. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Autoveroihin perehtyneen juristi Petteri Snellin mukaan Suomen autovero syrjii käytettyjen autojen tuontia yhä räikeämmin ja EU-lakien vastaisesti. Uudet taulukot kiristävät tuntuvasti käytettyjen tuontiautojen verotusta.

Valtio perustelee linjaansa EY-tuomioistuimen päätöksillä vuodelta 2006. Snellin mukaan tuomioistuin kuitenkin ratkaisi selvästi vuonna 2011, ettei käytettyjä tuontiautoja saa verottaa siten kuin Suomessa nyt tehdään.

Snellin mukaan Suomen autoverotus rikkoo selvästi EU-lainsäädäntöä erityisesti nyt, kun hiilidioksidipäästöjen mukainen veroporrastus jyrkkenee huhtikuussa. Mitä enemmän pakoputkesta tulee hiilidioksidia, sitä enemmän veroja autosta kannetaan.

Tuontiautoihin uudet verotaulukot iskevät täysillä, mutta vastaavat kotimaassa olevat autot välttyvät maksulta.

Hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus otettiin Suomessa käyttöön vuonna 2008.

Snell ajaa parhaillaan autoverotustapausta vuodelta 2009. Asia on alkuvaiheessaan.

"Suomen oikeusprosessissa asia voi junnata vuosia. Vuosien kuluttua se ehkä päätyy EU:n komissio punnittavaksi. Siihen mennessä Suomen autoverolaki saattaa taas muuttua olennaisesti", Snell pohtii.

Lisää aiheesta torstain Helsingin Sanomissa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi