HKScan luottaa kaupan käyvän taantumassakin

Talous
 
STT

Elintarvikekonserni HKScan kasvatti heinä–syyskuussa liikevaihtoaan runsaat 16 prosenttia ja ylsi 5,6 miljoonan euron voittoon ennen veroja.

Tulos jäi pienemmäksi kuin vuosi sitten, mutta toimitusjohtaja Matti Perkonoja arvioi kannattavuuden vahvistuneen vaikean alkuvuoden jälkeen.

Myönteistä on, että sianlihaliiketoiminnan vaikeudet alkavat hellittää. Eurooppalainen ylituotanto ja vientimarkkinoiden matala hintataso ovat pitkään painaneet konsernin tulosta. Tuotantoa ohjataan nyt tarkemmin, hintoja on korotettu ja vientimarkkinat ovat elpymässä.

Perkonoja ennakoi, että kulutuskysyntä pysyy vakaana taantumassakin. Tuotetarjonnan laajuus tasapainottaa myyntivolyymejä. HKScan kehittää tarjontaansa kuluttajatrendien mukaan ja satsaa paikallisuuteen, luonnonmukaisuuteen ja herkullisuuteen.