Helsinkiin syntyy satojen sähköautojen testausmaailma

 |   | 
 
Vesa Oja / HS
Autoilija Seppo Rosvall on hankkinut Hollannista ainoastaan sähköllä toimivan auton, Nissan Leafin. Auton toimintasäde on 200 km yhdellä latauksella.
Autoilija Seppo Rosvall on hankkinut Hollannista ainoastaan sähköllä toimivan auton, Nissan Leafin. Auton toimintasäde on 200 km yhdellä latauksella.

Pääkaupunkiseudulle muodostetaan iso sähköautojen testiympäristö. Suunnitelmien mukaan sähköisiä kulkijoita otetaan käyttöön nelisensataa ja latauspisteitä rakennetaan vielä enemmän.

"Tänä vuonna sähköautot alkavat toden teolla näkyä Helsingin seudun asukkaiden elämänpiirissä", sanoo projektipäällikkö Elias Pöyry Eera Oy.stä, joka koordinoi testiympäristön kehittämistä pääkaupunkiseudulla.

Projektiin liitettävillä sähköautoilla ajelevat kuntien ja yritysten työntekijät.

Testiympäristön luominen on osa teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesin junailemaa EVE-ohjelmaa. Sen tavoitteena on sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvän liiketoiminnan kehittäminen Suomessa.

Tekes rahoittaa ohjelmaa yli 30 miljoonalla eurolla ja työ- ja elinkeinoministeriö lähes 10 miljoonalla eurolla. Lisärahaa tulee erityisesti yrityksistä siten, että kokonaisrahoitus nousee yli sataan miljoonaan euroon.

Ohjelma kestää useita vuosia. Sähköautot ovat jo pikkuhiljaa tehneet tuloaan Suomeen.

Marraskuun lopussa Suomessa oli liikenteessä 52 sähkökäyttöistä henkilöautoa, ainakin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisterien mukaan. Pakettiautoja oli muutama kymmenen enemmän. Vuodessa sähköhenkilöautojen määrä yli kaksinkertaistui.

Yleisimpiin sähköisiin henkilöautomalleihin kuuluivat Think City, Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV ja Volkswagen Passat.

Sähköautot ovat kuitenkin vielä kalliita. Esimerkiksi Peugeotin pieni sähköauto iOn maksaa halvimmillaan melko tarkasti 41 000 euroa. Saman kokoluokan Peugeot 107 on edullisimmillaan alle 10 000 euroa.

Sähkövoimalla ajelu on tosin paljon edullisempaa kuin bensiinillä kulkeminen. Helsingin seudulla lokakuusta lähtien sähkötaksilla ajellut yrittäjä Seppo Rosvall laskee, että hänen Nissan Leafinsa kuluttaa sadan kilometrin kaupunkiajossa sähköä 1,5 euron edestä.

"Sähköauto toimii taksina jo aivan hyvin", hän kuvailee kokemuksiaan.

Markkinoille on tulossa runsaasti uusia sähkömalleja.

Niiden kilpailukykyä parantaa se, että sähköauton käytöstä peritään huomattavasti vähemmän veroja kuin polttomoottoriautosta. Sähköautojen hintojenkin uskotaan putoavan ajan mittaan.

Lisää aiheesta tiistain Helsingin Sanomissa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Hae Verokoneen tiedoista

Hae Verokoneen tiedoista

Uutiset