Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Rikkidirektiivi hyväksyttiin EU-parlamentissa

 |   |   | 
 
Helsingin Sanomat
Aapo Huhta / HS
Rikkidirektiivi määrää laskemaan laivojen polttoaineiden rikkipitoisuuden yhdestä prosentista 0,1 prosenttiin Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa.
Rikkidirektiivi määrää laskemaan laivojen polttoaineiden rikkipitoisuuden yhdestä prosentista 0,1 prosenttiin Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa.

Strasbourg. Euroopan parlamentti on hyväksynyt Suomessa kovaa keskustelua herättäneen rikkidirektiivin äänin 606–55. Vuonna 2015 voimaan tuleva rikkidirektiivi määrää laskemaan laivojen polttoaineiden rikkipitoisuuden yhdestä prosentista 0,1 prosenttiin Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa.

Laivojen saasteiden rajoittamisesta nykytavalla päätettiin alun perin neljä vuotta sitten kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa.

Suomalaismepeistä suurin osa äänesti rikkidirektiiviä vastaan.

Suomessa teollisuus on esittänyt, että rikkidirektiivi ja siitä seuraava rahtihintojen nousu maksaa suomalaisyrityksille 600–1 000 miljoonaa euroa vuodessa.

Hallitus lupasi budjettiriihessään 30 miljoonan euron määrärahan rikkipesureiden asentamiseen laivoihin. Tarkoituksena on auttaa vientiteollisuutta sopeutumaan muutokseen. Tuesta 10 miljoonaa koskee ensi vuotta.

Euroopan parlamentin jäsen Petri Sarvamaa (kok) totesi tiistaina, ettei usko Suomen saavan antaa valtionapua haluamallaan tavalla rikkipäästörajojen saavuttamiseksi. Asiaan suhtaudutaan nihkeästi EU-komission kilpailun pääosastolla, Sarvamaa toteaa tiedotteessa.

”Ensin Suomi ajoi omille merialueilleen mahdottomat rikkipäästörajat. Sitten Euroopan unioni laati direktiivin, jonka parlamentin pääneuvottelija väittää helpottavan valtionavun antamista siirtymäkauden kustannuksiin. Tämä ei pidä paikkaansa”, Sarvamaa kirjoittaa.

Sarvamaan mukaan EU:n komissiosta on ilmoitettu Suomelle, että valtionapu rikkoisi EU:n kilpailusääntöjä.

Teknologiateollisuus vaati edelleen, että direktiivin kustannukset kompensoitaisiin täysimääräisinä.

Rikkidirektiivi on laadittu ja sitä on puolustettu ympäristösyistä.

”Kyseessä lienee tämän parlamenttikauden merkittävin terveysuudistus. Tätä nykyä laivojen aiheuttamien ilmansaasteiden arvioidaan aiheuttavan noin 50 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Kun laivojen rikkipäästöt nyt vähenevät melkein kymmenesosaan entisestä, säästetään kymmeniätuhansia ihmishenkiä vuodessa”, kommentoi europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr) blogissaan. Hän toimi rikkidirektiivin esittelijänä.

Euroopan komissio on arvioinut, että direktiivillä saavutettavat terveyshyödyt EU:ssa ylittävät rahalliselta arvoltaan laivojen päästöjen alentamisen kustannukset 2–25-kertaisesti.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Hae Verokoneen tiedoista

Hae Verokoneen tiedoista

Uutiset