Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pienten ruokaketjujen usko on koetuksella

Pientuottajaruoan kauppiaspioneeri Anton & Anton on hakenut rahoitusta syksystä saakka turhaan. Sen toiminta on vaakalaudalla.

Talous
 
Kimmo Räisänen
Anton & Anton -kauppojen perustajan Niina Hietalahti on hakenut rahoitusta pientuottajien tuotteisiin keskittyneelle yritykselleen myös Ruotsista. Naapurissa kaupan alan pienyrittäjillä on paremmat apajat, hän uskoo. "Meillä katsotaan ensimmäisenä tilinpäätöstä ja lukuja. Ruotsissa kysytään yrittäjien sitoutumista, konseptia, ja sitä, onko sillä mahdollisuuksia laajentaa."
Anton & Anton -kauppojen perustajan Niina Hietalahti on hakenut rahoitusta pientuottajien tuotteisiin keskittyneelle yritykselleen myös Ruotsista. Naapurissa kaupan alan pienyrittäjillä on paremmat apajat, hän uskoo. "Meillä katsotaan ensimmäisenä tilinpäätöstä ja lukuja. Ruotsissa kysytään yrittäjien sitoutumista, konseptia, ja sitä, onko sillä mahdollisuuksia laajentaa." Kuva: Kimmo Räisänen

Pieniä erikoisruokakauppoja on viime vuosina perustettu Helsingin seudulle vauhdikkaasti.

Alkuperä, luomu ja lähiruoka ovat olleet iskusanoja, kun yrittäjät ovat hakeneet suurille ketjuille vaihtoehtoa.

Artikkeliin liittyvät

Nyt alan menestyneimpienkin kauppiaiden uskoa koetellaan. "Suomessa ei edelleenkään ymmärretä täysin, ettei halpaa ruokaa ole. Halpa hinta otetaan aina tuottajan selkänahasta", sanoo pientuottajien tuotteisiin keskittyneen Anton & Anton -ketjun perustaja Niina Hietalahti.

Hän ja yrityksen toimitusjohtaja Andrea Hasselblatt ovat noin puolen vuoden ajan hakeneet uutta ulkopuolista rahoitusta yritykselleen, jotta toiminta voisi jatkua ja laajentua. Riskinottajia ei ole löytynyt.

Toiminta nykymuodossa on vaakalaudalla, Hietalahti sanoo.

Anton & Anton aloitti toimintansa Porvoossa vuonna 2008.

Alusta alkaen tavoitteena oli kasvaa suuremmaksi ketjuksi. Yritys laajensi 2010 Helsingin Töölöön, sitten Kruununhakaan ja Kulosaareen. Nykyisin se työllistää 30 työntekijää, ja hankkii tuotteita toiselta sadalta tavarantoimittajalta.

Hietalahden mukaan kasvuhaluja on edelleen. Ilman uutta rahoitusta se on kaukana. Anton & Anton teki viime vuonna kolmen miljoonan euron liikevaihdolla satoja tuhansia euroja tappiota kuten edellisvuonnakin.

Porvoon liike on jo suljettu. Kulosaaressa jatkoa punnitaan.

"Mutta me emme luovuta", Hietalahti sanoo.

Suomessa kaksi suurta ketjua S- ja K-ryhmä pitävät halussaan noin 80 prosenttia päivittäistavarakaupasta. Hietalahden mielestä ongelma on, että suurten ketjujen halpa tarjonta vääristävää kuluttajien hintakäsitystä.

Toinen suuri pulma pikkukaupoille on yritysten alkuvaiheen rahoitus: mahdolliset rahoittajat eivät tunne vähittäis- ja päivittäistavarakauppaa, hän sanoo.

Anton & Anton on ollut yhteydessä kymmeniin tahoihin pankeista enkelisijoittajiin ja yksityishenkilöihin. Tapaamisiakin on järjestynyt vain pari. "Täällä keskitytään vain it-bisnekseen. Kasvuyrityslistauksissakin on vain pelifirmoja", Hietalahti sanoo.

"Olemme törmänneet myös siihen, että mahdolliset sijoittajat, joilla on omia kauppasuhteita isoihin ketjuihin, eivät uskalla lähteä kilpailevaan toimintaan mukaan", hän toteaa.

Suomen Pääomasijoitusyhdistyksen pääsihteeri Krista Rantasaari tunnistaa huolen. Esimerkiksi yritysten alkuvaiheen kasvuun tehtävät pääomasijoitukset keskittyvät lähinnä huipputekniikkaan. Myös sijoitusten määrät ovat suuria. Pieni paikallinen yrittäjä jää helposti katveeseen.

"Pääomasijoituspuolella on varmasti rahoituksen puutetta, ja kun vielä ajattelee, että yritysrahoitus on tällä hetkellä vaikeutunut selvästi myös pankkipuolelta ja muualta", hän sanoo.

Rantasaari uskoo, että tilanne voi lähivuosina muuttua.

"Suomessa pääomasijoittaminen on kaiken kaikkiaan nuorta. Osaamista on syntymässä ja fokus on siirtymässä vähitellen selvemmin myös palvelusektorille ja vähittäiskauppaan."

Lähi, luomu- ja pientuottajaruokaan keskittyneiden kauppojen joukko on verrattain pieni.

Näkyvimpiin toimijoihin kuuluu Anton & Antonin lisäksi Eat & Joy Maatilatori. Myös sillä on ollut vaikeutensa.

Yritys kävi yt-neuvottelut kesällä Helsingin Kluuvin Kauppahallin toimipisteessään ja irtisanoi seitsemän.

Kolmas viime vuosien yrittäjä on 2010 perustettu Aitokauppa. Sen toimintaa on käynnistetty Sitran yhteensä 450 000 euron sijoituksella.

Sitra omistaa 24 prosenttia Aitokaupasta.

Yrityksen hallituksen puheenjohtajan, Sitran johtavan asiantuntijan Lari Rajantien mukaan Aitokaupassakaan kauppa ei ole käynyt odotetusti.

Tavoitteena oli laajentua 30 liikkeen ketjuksi 2015 mennessä. Tähän mennessä liikkeitä on kaksi, ja toiminta on tappiollista.

"Näyttää, että meidän ei juuri nyt kannata investoida uusiin kauppoihin. Katsomme pikemminkin, voisiko lähteä yhdistymään muiden toimijoiden kanssa."

Rajantie ei vielä halua arvioida mahdollisia yhdistymiskumppaneita.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat