Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Yhtiötä on vastustettu useissa Euroopan maissa

Taksiyhtiö Uber aloittaa Helsingissä – kaikilla kuljettajilla ei ole taksilupaa

Talous
 
Kimmo Räisänen
Taksiyhtiö Uberin kansainvälistymisestä vastaava johtaja Jambu Palaniappa (vas.) ja Dominick Moxon-Tritsch vierailivat toukokuussa Helsingissä.
Taksiyhtiö Uberin kansainvälistymisestä vastaava johtaja Jambu Palaniappa (vas.) ja Dominick Moxon-Tritsch vierailivat toukokuussa Helsingissä. Kuva: Kimmo Räisänen

Maailmalla vastusta herättänyt taksipalvelu Uber aloittaa toimintansa Suomessa. Yhtiö lanseeraa palvelunsa tänään keskiviikkona Slush-yritystapahtumassa.

Uber toimii aluksi Helsingissä, mutta yhtiö pitää mahdollisena, että toiminta laajenee muualle Suomeen.

Uberin ideana on yhdistää kuljettajat ja matkustajat älypuhelimen yksinkertaisella sovelluksella. Yhtiö toimii jo 230 kaupungissa 46 maassa.

Uber tuo Suomeen kaksi eri palvelua. Pop-nimisen kyydinvälityspalvelun matkat ovat 40 prosenttia halvempia kuin tavalliset taksimatkat, kertoo yhtiössä Pohjoismaiden markkinoista vastaava pääjohtaja Jo Bertram HS:lle.

Uusi palvelu herättää varmasti vastustusta taksiyrittäjissä, sillä Uberin mukaan Pop-palvelun kuljettajilla ei ole taksilupaa. Lain mukaan taksitoiminta vaatii luvan, ja lain rikkomisesta voidaan tuomita sakkoihin.

Bertram kertoo, että yhtiö on käynyt alustavia keskusteluja palvelun luonteesta suomalaisten viranomaisten kanssa.

Pop-palvelu on Bertramin mukaan pilotti, jota kokeillaan puolen vuoden ajan. Kokeilussa on mukana vain rajattu joukko Uber-käyttäjiä.

"Haluamme osoittaa tällaisen toiminnan hyödyt", Bertram kertoo.

Uberin mukaan kyytien hinnoilla katetaan kokeilussa vain ajamisen kustannukset, eikä kyydeillä tavoitella voittoa.

Toinen Uberin Helsinkiin tuoma palvelu muistuttaa enemmän perinteistä taksitoimintaa.

Black-niminen palvelu toimii niin ikään sovelluksen avulla, mutta sen kautta voi tilata Popiin verrattuna tasokkaampia takseja. Näillä kuljettajilla on Bertramin mukaan taksilupa.

Takseina on määrä olla esimerkiksi BMW:n 5- ja 7-sarjojen autoja, ja Bertramin mukaan hinta on 30 prosenttia korkeampi kuin tavallisen taksin.

Bertram ei halua kertoa, kuinka paljon autoja Black- tai Pop-palveluiden piirissä on Helsingissä.

Uberin ja perinteisten taksiyrittäjien välille on syntynyt kahnausta useissa maissa.

Esimerkiksi Saksassa Uberin välittämiä kyytejä on puitu oikeudessa saakka.

Korjaus 19.11. klo 7.14: Black-palvelun kyydit ovat 30 prosenttia, eivät 10-15 prosenttia tavallista taksikyytiä kalliimpia. Tarkennettu myös Pop-palvelun hinta-arviota.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat