Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tarkastusvirasto suosittelee yhä Finaviaa pitämään yhtiökokouksen vanhentuvista johdannais­tappioista – ministeri Berner yhä vastaan

Ministeri Anne Berner ja tarkastusvirasto ovat erimielisiä siitä, mitä yhtiökokouksen pitämisestä on ministeriöön viestitetty.

Talous
 
Martti Kainulainen
Ministeri Anne Bernerin mielestä Finavian yhtiökokoukselle ei ole ilmennyt tarvetta.
Ministeri Anne Bernerin mielestä Finavian yhtiökokoukselle ei ole ilmennyt tarvetta. Kuva: Martti Kainulainen

Ylin valtion varojenkäytön tarkastaja

 Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV on riippumaton ja toimii eduskunnan yhteydessä.

 VTV:n työnä on varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.

 VTV:n kanta ei tarkoita, että valvottavan kuten Finavian on ennakkoon toimittava juuri niin.

 Finavia ja liikenneministeriö ovat harvinaisen laillisuustarkastuksen kohteena, joten VTV tuo havaintonsa julki laillisuustarkastuskertomuksessa.

 VTV on tehnyt Finavian johdannaissopimuksista jo tuloksellisuustarkastuksen. Sen mukaan johdannaisten käyttö oli ohjeiden vastaista, mutta yhtiön johto ryhtyi 2012 oma-aloitteisesti tarkoituksenmukaisiin toimenpiteisiin ongelmien tultua sen tietoon.

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) suosittelee yhä Finaviaa päättämään yhtiökokouksessa siitä, nostaako yhtiö kanteet 34 miljoonan euron johdannaistappioista. VTV:n ylijohtaja Marko Männikkö sanoo Helsingin Sanomille, että päätökset kanteiden perumisesta ”on perusteltua viedä yhtiökokoukseen”.

Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turunen (ps) puolestaan vaati maanantaina Finavian yhtiökokousta päättämään vuonna 2011 tehtyjen johdannaisten kanteista. Turunen sanoi maanantaina Ylelle pitävänsä hyvänä sitä, että Bernerin omistajaohjaustoimet selvitetään.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) on ollut haluton pitämään yhtiökokousta. Yhtiökokous vapauttaisi yhtiön nykyisen hallituksen vastuusta. Berner katsoo edelleen Helsingin Sanomille lähettämässään viestissä, että yhtiökokoukselle ei ole ilmennyt tarvetta.

VTV:n ylijohtaja Männikkö sanoo, että virasto on viestittänyt kannan yhtiökokouksen järjestämisestä Finavialle ja liikenneministeriölle ”matkan varrella monestikin”. Virastolla ei tosin ole virallista mandaattia antaa Finavialle tai ministeriölle asiassa toimintaohjeita.

”Tästä on sen verran keskusteltu, että asia on selkeä”, Männikkö sanoo. Berner on vastakkaista mieltä.

”VTV ei ole edellyttänyt omistajaohjaukselta yhtiökokousta, eikä yhtiö ole omistajaohjaukselta pyytänyt yhtiökokousta”, Berner kirjoittaa sähköpostissaan.

Ylijohtaja Männikön mukaan VTV:n kanta on kuitenkin kerrottu epävirallisissa keskusteluissa liikenneministeriön ja Finavian kanssa. ”Mitään virallista raporttia tai muistiota tästä [yhtiökokouksen järjestämisvaatimuksesta] ei ole”, Männikkö sanoo.

Berner korostaa, että vuoden 2011 osalta päätös kanteiden nostamisesta voidaan tehdä, kun pyydetyt lisäselvitykset on saatu. Hänen mukaansa päätös tehdään yhtiön hallituksessa tai yhtiökokouksessa vuoden 2016 aikana.

Vuoden 2010 osalta kanneoikeus vanhenee vuoden vaihteessa, joten aikaa niistä päättämiseen yhtiökokouksessa on pari päivää. Nyt voimassa on hallituksen päätös olla nostamatta kanteita.

Finavia on kokonaan valtion omistama yritys, joten yhtiökokouksen järjestäminen olisi nopeaa. Finavian omistajaohjauksesta vastaava ministeri Berner hallitsee 100 prosenttia äänistä.

”Yhtiökokouksen pitäminen on kaikkien osapuolten kannalta läpinäkyvin tapa. En osa yhtään spekuloida syitä sille miksi yhtiökokousta ei ole järjestetty, mutta tämäkin tullaan käymään tarkastuksessa läpi”, ylijohtaja Männikkö sanoo.

Hänen mukaansa ministeriö ja Finavia ovat kuitenkin käyneet avoimesti läpi johdannaisiin liittyviä kysymyksiä. Yhtiö otti niistä yhteyttä VTV:hen oma-aloitteisesti vuonna 2012.

Finavian hallitus päätti ensin viime syyskuussa, että se nostaa kanteet entistä johtoa ja hallitusta vastaan. Minimikokoon eli kolmeen kutistunut hallitus perui kuitenkin päätöksen 9. joulukuuta.

Hallitus päätti, että Finavia ei nosta kanteita yhtiön entistä johtoa ja hallitusta vastaan vuosina 2009–2011 tehdystä ja 34 miljoonan euron tappiot aiheuttaneista johdannaisista. Samana päivänä oli Finavian yhtiökokous, jolloin Bernerillä olisi ollut mahdollisuus ottaa asia päätettäväkseen.

Finavian hallituksesta lähti syyskuussa hallituksen puheenjohtaja ja yksi jäsen, koska he eivät hyväksyneet Bernerin ja liikenneministeriön tapaa puuttua hallituksen työskentelyyn johdannaissotkujen selvittelyssä. Hallituksen eronnut puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi sanoi eronsa jälkeen, että omistajaohjaus oli "hyvän hallinnon vastaista".

Perumisten ja hallituserojen jälkeen valtiontalouden tarkastusvirasto päätti järjestää Finaviassa ja liikenneministeriössä harvinaisen laillisuustarkastuksen.

”Käymme läpi muun muassa sen, millaista omistajaohjeistusta ministeri on virkamiesten kautta yhtiölle antanut sekä menettelytavat”, Männikkö kertoo.

Finavian hallitus päätti joulukuussa lisäksi, että se luopuu kanteista entistä tilintarkastusyhtiötään Deloitte & Touchea vastaan. Alun perin Finavia vaati Deloitteilta korkeintaa 70 miljoonan euron korvauksia.

Sopimus on salainen, mutta HS:n tietojen mukaan Finavian saama hyvitys on nimellinen eli joitakin ilmaisia tilintarkastustunteja.

Ylijohtaja Männikkö muistuttaa, että toimitusjohtajan ja hallituksen vastuu ovat erilaista.

”Toimitusjohtaja vastaa varainhoidon järjestämisestä ja hallitus vastaa varainhoidon valvonnan järjestämisestä. Jos hallitus vaihtuu kesken kaiken, vastuun kohdentaminen voi olla hankalaa. Toimitusjohtajan osalta se on selväpiirteisempää”, Männikkö sanoo.

Männikön mukaan VTV ei ota kantaa, mitä Finavian pitäisi päättää kanteista.

”Kunhan asia asianmukaisesti valmistellaan ja harkitaan”, Männikkö sanoo.

Yksi tarkastettava kysymys on se, että miksi Finavia ei ole nostanut 2010-kanteita varmuuden vuoksi ennen määräaikaa. Kanteet voi perua, jos ne osoittautuvat aiheettomiksi.

VTV on kiinnittänyt erityishuomiota lentokenttäyhtiö Finaviaan sen painoarvon vuoksi. ”Yhtiöllä on infrastruktuurin kannalta merkittävä tehtävä”, Männikkö sanoo.

Johdannaisista aiheutui valtionyhtiö Finavialle kaikkiaan 34 miljoonan euron tappiot. Finavia ei kerro tarkkaan, miten tappiot eri vuosille jakautuvat.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen suostuu sanomaan, että tappiot vuodelta 2010 ovat ”ykkösmiljoonia” eli noin ”viiden miljoonan euron suuruusluokassa”. Ylivoimaisesti suurin osa tappioista eli ”vähintään” 27 miljoonaa ajoittuu siis vuodelle 2011, Savolainen arvioi.

Myös lukumääräisesti Finavia teki eniten korkojohdannaisia vuonna 2011 eli yhteensä yhdeksän kappaletta, 2010 neljä kappaletta ja vuonna 2009 yhden. Kaikki osoittautuivat myöhemmin tarpeettomiksi ja valtionyhtiön kannalta erittäin huonoiksi pelimerkeiksi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat