Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nordea: Viat korjattu, palvelut toimivat jälleen

Finanssivalvonta: Nordean maanantaiset häiriöt poikkeuksellisen laajoja

Nordean palveluissa maanantaina havaittu vakava tietoliikennehäiriö saatiin korjattua hieman ennen puolta kahdeksaa illalla.

Talous
 
Rio Gandara / HS
Ibrahim Hussein tuli maksamaan vuokransa Nordean Elielinaukion pankkikonttoriin maanantaina.
Ibrahim Hussein tuli maksamaan vuokransa Nordean Elielinaukion pankkikonttoriin maanantaina. Kuva: Rio Gandara / HS

Nordean palveluissa oli maanantaina vakavia tietoliikennehäiriöitä. Illalla puoli kahdeksan aikaan pankki ilmoitti kaikkien palvelujen toimivan taas normaalisti. Noin tuntia myöhemmin pankki kuitenkin varoitti, että palveluissa saattaa suurten kävijämäärien takia ajoittaista hitautta.

Nordean häiriö alkoi maanantaina aamupäivällä. Ongelma syntyi yhtiön tietoliikenneoperaattorin toiminnassa, kertoi Susanna Aarnio-Halme Nordean viestinnästä.

Häiriöiden takia muun muassa käteisen nostaminen ei ole onnistunut automaateilta tai konttoreista, eikä korttimaksaminen toiminut debit- tai luottokorteilla. Myöskään e-tunnistautuminen ei toiminut. Sosiaalisessa mediassa jotkut kertovat ongelmia ilmenneen myös Visa Electron- korteilla maksamisessa.

Myöskään muutosverokortin hakeminen verkossa ei Nordean asiakkailta onnistunut verkkotunnistautumista käyttäen.

Aarnio-Halmeen mukaan kyse ei ollut pankkiin kohdistuneesta palvelunestohyökkäyksestä, vaan häiriöstä tietoliikenneyhteyksissä. Tarkemmin Aarnio-Halme ei suostunut vian laatua kuvaamaan.

Epätietoiset asiakkaat jonottivat rahaa Nordean Elielinaukion konttorista maanantaina iltapäivällä.

Haukan perhe oli lähtenyt Keravalta asti Helsinkiin käteistä hakemaan. ”Kyllä tämä harmittaa. Emme saa mistään muualta rahaa. Täytyy olla käteistä, jos ei voi millään maksaa”, perheen äiti Johanna Haukka sanoi. Hän siirsi kaikki perheen rahat muille tileille.

”Eihän tästä tiedä kuinka kauan tämä kestää, eikä tännekään jaksa joka päivä tulla, vaikka hieno paikka onkin”, Wille Haukka sanoi. Perhe sai raha-asiansa kuntoon puolen tunnin jonotuksen päätteeksi.

Ibrahin Husseinin jonotus sen sijaan venyi pitkäksi. ”Olen jonottanut jo kaksi tuntia. Kävin välissä hakemassa teetä tuosta ja törmäsin lapsuudenystävään. Kohta onkin jo minun vuoro.” Pankkikonttorin pienessä tilassa parveili kymmeniä ihmisiä odottamassa vuoroaan.

”Huomasin kun yritin kaupassa vetää korttia, ettei se toimikaan. Piti lähteä nopeasti tänne, että saan vuokran maksettua”, Hussein päivitteli. Onneksi mieheltä löytyy varmasti käteistä ainakin ruokaan. ”Minulla on kotona suolakurkkupurkki täynnä kahden euron kolikoita ja taskussakin on satanen, kyllä ruokaa aina saa.”

Monet pankin asiakkaat kyselivät epätietoisina käteisnostomahdollisuuksista ja purkivat turhautumistaan Nordean Facebook-sivulla.

”Pankkikonttori täynnä (Kotkassa) mm. hätääntyneitä vanhuksia, jotka myöskään eivät päässeet lääkkeitä ja ruokaa ostamaan”, yksi asiakas kirjoittaa.

”Nyt jäi auton huolto maksamatta ja ruoka haaveeksi”, toinen kirjoittaa pettyneenä.

Korttiongelmat ovat aiheuttaneet ongelmia myös ulkomailla matkustaville.

”Ollaan Egyptissä lomalla viimeinen päivä ja kaupunkikierros on edessä. Tunnin päästä saapuu bussi ja ei ole käteisenä penniäkään”, asiakas kirjoittaa.

”Juu ei mitään, tosi kivahan se on, kun oon täällä Bangkokissa jumissa. En saa lentolippua enkä pennin jeniä rahaa mistään”, kirjoittaa toinen.

Myös Kelan verkkopalveluissa oli maanantaina ongelmia, ja ne suljettiin teknisen vian vuoksi. Kello 18 verkkosivut toimivat jälleen ja vika näytti tulleen korjatuksi.

Poikkeuksellisen laaja häiriö

Pankkien on tehtävä yksityiskohtainen selvitys verkkopalvelujensa häiriöistä Finanssivalvonnalle (Fiva), jolle ne myös ilmoittavat, miten vastaavia ongelmia voitaisiin vastaisuudessa ehkäistä tai rajoittaa.

Fivan operatiiviset riskit -toimiston toimistopäällikkö Markku Koponen kertoo pankkien suhtautuvan selvityksiin kaikella vakavuudella.

”Häiriöillä on aina suuri vaikutus toimijan maineelle”, hän muistuttaa.

Suurimpana ongelmana palvelujen toimivuuden varmistamisessa Koponen pitää sitä, että sähköisissä palveluissa häiriöiden syyt ovat moninaiset ja niitä on vaikea ennakoida.

”Yhtä tai kahta syytä niihin ei yleensä löydy. Useimmiten kyse on tietoliikennehäiriöistä tai häiriöistä pankin omissa järjestelmissä. Maanantaisen häiriön syistä emme vielä tiedä, mutta se oli poikkeuksellisen laaja.”

Pankkipalvelujen häiriöt heijastuvat nykyisin laajalle, sillä moniin sähköisiin palveluihin tunnistaudutaan pankkitunnusten avulla.

Pankit ovat aiemmin ilmoittaneet korvaavansa asiakkailleen häiriöistä aiheutuneita joitakin vahinkoja.

Koposen mukaan pankit eivät turvallisuussyistä ole velvollisia julkisesti kertomaan häiriöiden yksityiskohtaisia syitä.

Viime vuonna pankkien sähköisissä palveluissa oli Koposen mukaan useita lyhytkestoisia katkoksia.

”Pidemmät, useita tunteja kestävät häiriöt ovat harvinaisia. Merkittäviä muutoksia häiriöiden kokonaismäärässä ei viime vuosien välillä ole ollut, mutta sen sijaan kvartaalien välillä eroja saattaa syntyä helposti.”

Ongelmien ennalta ehkäisemisessä Koponen pitää tärkeänä riskien ja muutosten hallintaa. Tämä korostuu esimerkiksi pankkien ohjelmisto- ja laitemuutoksissa.

Rio Gandara / HS
Mika Pätiälä jonotti kassapalveluita maanantaina Nordean Elielinaukion konottorissa.
Mika Pätiälä jonotti kassapalveluita maanantaina Nordean Elielinaukion konottorissa.
Rio Gandara / HS
Wille ja Johanna Haukka saapuivat maananataina lastensa Julian ja Johanneksen kanssa Keravalta Helsinkiin saadakseen rahansa siirrettyä muiden pankkien tileille.
Wille ja Johanna Haukka saapuivat maananataina lastensa Julian ja Johanneksen kanssa Keravalta Helsinkiin saadakseen rahansa siirrettyä muiden pankkien tileille.
Timo Jaakonaho / HS
Muun muassa käteisen nosto Nordean pankki- ja luottokorteilla tai konttorissa ei tällä hetkellä onnistu.
Muun muassa käteisen nosto Nordean pankki- ja luottokorteilla tai konttorissa ei tällä hetkellä onnistu.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat