Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Asiantuntija: Nordean tietohäiriö johtui inhimillisestä virheestä – ei häirinnästä

Talous
 
Vesa Moilanen / Lehtikuva
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Pankkikonserni Nordean palvelut kärsivät maanantaina laajoista tietoliikennehäiriöistä. Käteisen nostaminen ei onnistunut automaateista eikä korttimaksaminen onnistunut Suomessa eikä ulkomailla Nordean korteilla.

Häiriöt johtuivat mitä ilmeisemmin inhimillisistä tekijöistä. Pankkiasiakkaan ei ole aihetta epäillä niihin liittyneen tahallista vahingontekoa tai tietoturvallisuusriskejä.

Näin arvioi tietoturvayhtiö F-Securen kyberturvallisuuden neuvonantaja Erka Koivunen. Hänen arvionsa perustuvat ulkopuolisen näkemykseen.

Koivunen arvioi, että ongelmien taustalla ovat tietojärjestelmien muutokset ja uudistukset, joihin palvelutarjoajat ja operaattorit ovat jälleen ryhtyneet muutaman viikon tauon jälkeen.

Joulun ja uudenvuoden pitkä juhlapyhien jakso on Koivusen mukaan tietotekniikan alalla pakollinen tauko, jolloin järjestelmien uudistukset ja muutokset ovat keskeytyksissä. Tauolla halutaan turvata vuoden tärkeimmän vähittäiskaupan jakson häiriötön toiminta.

Kun pyhät on pidetty, tietotekniikan ammattilaiset ryhtyvät taas päivittämään järjestelmiä. Tällöin voi sattua kaikenlaista, kun on ollut monen viikon tauko ja uudistuksia pitää tehdä runsaasti.

”Alalla puhutaan oho-hetkestä”, Koivunen sanoo.

Hän arvelee Nordean poikkeuksellisen laajojen häiriöiden johtuneen juuri tästä. Hän perustaa arvionsa siihen, että samaan aikaan, maanantaina, oli paljon häiriöitä muissakin tietopalveluissa.

Häiriöitä oli ainakin VR:n ja Kelan palveluissa ja Kanta- eli kansallisen terveysarkiston palveluissa, johon on tallennettu sähköiset reseptit.

Näillä häiriöillä ei ollut tekemistä keskenään. Palvelut ovat erillisiä ja niiden tietoliikenneyhteyksiä hoitavat eri operaattorit. Samanaikaisuus johtuu vain pyhien loppumisen ajankohdasta.

Nordea on häiriöistä kertonut vain, että kyse ei ollut pankkiin kohdistuneesta palvelunestohyökkäyksestä, vaan ongelmista tietoliikenneyhteydessä.

”Yhteys operaattorin ja palveluntarjoajan välillä oli poikki. Bitti ei kulkenut pankin ja konesalin välillä”, Koivunen selventää.

Pankkien verkkopalvelujen viranomaisvalvoja on Finanssivalvoja Fiva, jolle häiriöitä kokenut pankki tekee selvityksen vioista ja niiden taustoista.

Pyrkimyksenä on ehkäistä vastaavat tapahtumat jatkossa. Fivalle tulleet selvitykset eivät ole julkisia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat