Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nettivideoiden ja etenkin pornon katselu kasvaa kovalla vauhdilla

Pelkästään suositussa Pornhub-palvelussa pornoa katsottiin viime vuonna 2,5-kertaisesti se aika, jonka Homo sapiens -laji on ollut maan päällä.

Talous
 
Helsingin Sanomat
HS
Yhdysvaltalainen Pornhub-palvelu arvioi, että sen välittämiä videoita katsottiin viime vuonna liki 88 miljardia kertaa, eli 12 kertaa jokaista maailman ihmistä kohden. Kuva Pornhubin Youtube-sivulta.
Yhdysvaltalainen Pornhub-palvelu arvioi, että sen välittämiä videoita katsottiin viime vuonna liki 88 miljardia kertaa, eli 12 kertaa jokaista maailman ihmistä kohden. Kuva Pornhubin Youtube-sivulta. Kuva: HS

Televisiokatselun siirtyminen suoratoistopalveluihin, jossa ohjelmia voidaan katsoa ajasta riippumatta, on suurin televisiotoimintaa ravisteleva muutostrendi.

Esimerkiksi Yle ilmoitti joulukuun alussa uudessa strategiassaan keskittyvänsä televisiossa suoratoistoon.

”Teemme Yle Areenasta uuden television tärkeimmän jakelutien ja rakennamme siitä helposti käytettävän ja ylivoimaisen mediapalvelun. Vähennämme broadcast-kanavia”, Yle linjasi.

Yle Areenan palveluista vastaava Yle Internetin palvelupäällikkö Kari Haakana muistuttaa, että Netflixin, HBO:n tai Yle Areenan kaltaisten suoratoistopalveluiden katsominen on tästä huolimatta vain osa vielä isompaa kasvutrendiä – videoiden katsomista internetistä.

Haakana viittaa tuoreena esimerkkinä suositun pornovideopalvelu Pornhubin keskiviikkona julkaisemaan vuosikatsaukseen, joka osaltaan kertoo kuinka paljon ihmiset katsoivat pornoa suoratoistona.

Haakana sanoo, että Pornhubin tietoihin pitää suhtautua varauksella, mutta esimerkiksi tiedot videoiden katselusta datan määrässä mitattuna Pornhub kertoo vuosittain täsmällisesti.

Viime vuonna Pornhubin jakoi videoita 1 892 petatavun verran. kun vuonna 2014 määrä oli 1 577 petatavua.

”Se on järjetön määrä sinällään”, Haakana sanoo vuoden 2015 luvusta. Vertailun vuoksi, Yle Areena jakoi videoita viime vuonna noin 84 petatavun verran.

Pornhubin jakamien videoiden määrä vastaa neljää miljardia tuntia. Aika on 2,5 kertaa enemmän kuin minkä ajan ihminen eli Homo sapiens -laji on viettänyt planeetallamme.

Pornhub laskee raportissaan määrän tarkoittavan myös sitä, että jokainen ihminen olisi viime vuonna katsonut 12 videota.

Samoin jos kaikkien viime vuonna myytyjen iPhone-puhelimien muistit olisi täytetty pornolla, niin olisi päästy samaan muistimäärään, Pornhub vertaa.

Haakanan mukaan internetin kautta lähettävien videoiden käyttö lisääntyy myös Periscope-tyyppisten videolähetyspalvelujen yleistyessä. Niissä kuka tahansa voi lähettää suoraa videokuvaa internetiin koska tahansa.

Vastaavasti Facebook tarjoaa tunnistetuille julkkiskäyttäjille mahdollisuutta videolähetysten lähettämiseen.

Suomessa esimerkiksi muusikko Anssi Kela on tehnyt tällaisia suosittuja esityksiä.

Haakanan mukaan suoratoistopalveluiden käytön kasvuvauhti on MTV:n Katsomon, Nelosen Ruudun ja Ylen Areenan osalta viime aikoina jo hidastunut.

Kun vuoden 2014 tammikuussa nämä kolme palvelua keräsivät yhteensä 36 miljoonaa ohjelmakäynnistystä, tammikuussa 2015 vastaava luku oli 51,4 miljoonaa.

”Kasvua varmasti nytkin on, mutta sen suuruus on kysymysmerkki”, Haakana sanoo viime aikojen kehityksestä.

Haakana kertoo, että perinteinen broadcast-televisionkatselu lisääntyi sekin vuosina 2013–2014 parilla minuutilla vuorokaudessa.

Viime vuoden lukuja ei ole vielä kerätty kokoon.

Spektaakkelimaisten live-lähetysten kuten jääkiekkofinaalien lisäksi perinteisen television kuolemaa hidastaa Haakanan mukaan se, että televisiolla on suomalaisten olohuoneissa iso merkitys.

Ruotsalaisen Arkena-yhtiön viime vuonna tekemän Nordic Video Index -kyselytutkimuksen mukaan Netflixiä oli käyttänyt kyselyä edeltäneiden kuuden kuukauden aikana 30 prosenttia vastaajista.

Viaplayn palvelua oli käyttänyt 9 prosenttia vastaajista ja HBO Nordicia viisi prosenttia.

Suosituin suoratoistopalvelu oli tällä mittarilla Yle Areena (83 prosenttia), sitten Katsomo (59 prosenttia) ja Ruutu (44 prosenttia).

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat