Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kasvisten myynti lisääntyi miljoonilla kiloilla – kurpitsan ja lehtikaalin suosio hurjassa kasvussa

Pelkästään S-ryhmän kasvisten myynti lisääntyi 12 miljoonaa kiloa.

Talous
 
Kaisa Rautaheimo / HS
Saara Lehtinen, 27, haki sunnuntaina ruokakaupasta aineksia halloumi-avokadosalaattiin. Avokado onkin hänen lempiherkkujaan. ”Avokado sopii todella moneen ruokaan. Joskus käytän sitä myös leivän päällä rasvan sijasta.”
Saara Lehtinen, 27, haki sunnuntaina ruokakaupasta aineksia halloumi-avokadosalaattiin. Avokado onkin hänen lempiherkkujaan. ”Avokado sopii todella moneen ruokaan. Joskus käytän sitä myös leivän päällä rasvan sijasta.” Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS
Karjulan vinkit

Näin lisäät kasvisten käyttöä

1 Valikoi monipuolisemmin kasviksia. Kun syö monipuolisemmin, kasvisten määrä lisääntyy.

 

2 Kaikkiin ruokiin, joissa on perunaa, voi laittaa tilalle puolet muita juureksia.

 

3 Hedelmiä voi käyttää myös suolaisiin ruokiin. Esimerkiksi aasialaisessa ja meksikolaisessa keittiössä niitä käytetään runsaasti.

Reetta Pasanen
Kurpitsan myynti on kasvanut 250 prosenttia. (Prosentit ovat peräisin S-ryhmän kauppojen viime vuoden myynnistä.)
Kurpitsan myynti on kasvanut 250 prosenttia. (Prosentit ovat peräisin S-ryhmän kauppojen viime vuoden myynnistä.)
Rosemarie Särkkä
Granaattiomenan myynti on noussut 40 prosenttia.
Granaattiomenan myynti on noussut 40 prosenttia.
Kaisa Rautaheimo / HS
Lehtikaalin myynti on kasvanut 180 prosenttia.
Lehtikaalin myynti on kasvanut 180 prosenttia.
Rosemarie Särkkä
Mustikan myynti on kasvanut 30 prosenttia.
Mustikan myynti on kasvanut 30 prosenttia.
Kaisa Rautaheimo / HS
Persimon myynti on kasvanut 150 prosenttia.
Persimon myynti on kasvanut 150 prosenttia.

Yli kaksi kiloa enemmän vihanneksia ja hedelmiä jokaista suomalaista kohti. Viime vuonna suomalaiset ostivat pelkästään S-ryhmän kaupoista 12 miljoonaa kiloa enemmän kasviksia kuin edellisvuonna.

Esimerkiksi lehtikaalin myynti kasvoi 180 prosenttia, persimonin 150 prosenttia ja palsternakan 50 prosenttia.

Todellisuudessa kasvisten myynti kasvoi vielä enemmän, koska kasvisinto on iskenyt yhtä lailla K-kauppojen ja Lidlien asiakkaisiin.

”Viime vuosi oli hyvä vuosi. Kasvisten myynnin kehitys oli selvästi muuta kehitystä parempaa”, sanoo hedelmien ja vihannesten ostojohtaja Kenneth Forsman Keskon päivittäistavaratoimialalta. Sama tilanne on Lidlissä.

Kiinnostus ruuanlaittoa, hyvinvointia ja ympäristöä kohtaan ovat siivittäneet kasvisten kulutusta jo pitkään.

”Ilmiö on ollut näköpiirissä jo usean vuoden, ja viime vuonna se kiihtyi entisestään”, sanoo tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

Sekä Oksan että Lidlin kaupallisen johtajan Timo Hansion mukaan osatekijä on satokausiajattelu, joka löi läpi viime vuonna. S-ryhmä aloitti yhteistyön Satokausikalenterin kanssa. Sesongin kasviksia alettiin nostaa näyttävästi esille etenkin Prismoissa.

Lidlissä puolestaan testataan erilaisia sesonkikasviksia erätuotteina. Satokauden kasvisten myyntiä pyritään Lidlissä edistämään kampanjoin.

Satokausikalenterin ajatuksena on esitellä kullekin kuukaudelle parhaat kasvisvalinnat sekä Suomesta että ulkomailta. Valinnoissa otetaan huomioon alkuperämaan satokausi, hiilijalanjälki ja edullisuus. Parhaana satokautenaan kasvikset ovat usein myös maukkaimpia.

Syksyllä S-kauppojen vihannesosastoilla tilaa annettiin esimerkiksi kurpitsoille. Niiden myynti 13-kertaistui lokakuussa.

”Kaupat pystyvät positiivisessakin mielessä rakentamaan ruokakulttuuria, tämä on yksi osoitus siitä. Jos kaupat haluavat, niin asiat muuttuvat”, Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula sanoo.

Kasviksia pitäisi suositusten mukaan syödä puoli kiloa eli noin kuusi kourallista päivässä. Karjulan mielestä tämä on kuitenkin vaikeaa ilman, että monipuolistaisi kasvisvalikoimaansa.

Kasvisten käytön lisääntyminen onkin pitkälti juuri monipuolistumisen ansiota, uskoo myös Keskon Forsman. Aiemmin eksoottisina pidetyistä kasviksista on tullut perustuotteita, joita myydään suuria määriä.

K-kaupoissa näitä ovat Forsmanin mukaan esimerkiksi bataatti, sokerimaissi ja persimoni. Persimonin myynti on K-kaupoissa nelinkertaistunut vuodesta 2007.

”Suomessa väestö on monipuolistunut, ihmiset reissaavat, globalisaatio etenee ja maailma pienenee”, Forsman selittää.

Lisäksi monia kasviksia on nyt aiempaa helpompi käyttää. Esimerkiksi mangosta ja avokadosta on tullut myyntiin syöntikypsiä versioita. Helppokäyttöisyys on Forsmanin mukaan edelleen kasvava trendi: myyntiin tulee yhä enemmän valmiiksi kuorittuja ja viipaloituja kasviksia.

Kaisa Rautaheimo / HS
Aarni Hallasmaa, 22, lisäsi kasvisten käyttöä syksyllä selvästi. Hän vaihtoi kuntosalin voimisteluun ja alkoi sen myötä syödä enemmän vihanneksia. Ateria koostuu usein lihasta ja kasviksista. Peruna on jäänyt syrjään muiden vihannesten tieltä. Hallasmaan suosikkivihannes on parsakaali.
Aarni Hallasmaa, 22, lisäsi kasvisten käyttöä syksyllä selvästi. Hän vaihtoi kuntosalin voimisteluun ja alkoi sen myötä syödä enemmän vihanneksia. Ateria koostuu usein lihasta ja kasviksista. Peruna on jäänyt syrjään muiden vihannesten tieltä. Hallasmaan suosikkivihannes on parsakaali.

Kasviksia vain vähän S-kauppojen aletuotteiden joukossa

S-ryhmän näyttävää ruuan hinnanalennuskampanjaa moitittiin viime vuonna siitä, että halventuneiden tuotteiden joukossa oli paljon epäterveellisenä pidettyjä elintarvikkeita. Ensimmäisenä alennettujen tuotteiden joukossa olivat muun muassa kermajuusto, keskiolut, colajuoma ja lenkkimakkara.

Taloussanomien joulukuun lopussa keräämän listan mukaan yleisesti Suomessa elintarvikkeista halpenivat marraskuussa eniten kermajuusto, hienosokeri ja grillimakkara. Sen sijaan esimerkiksi perunat ja monet hedelmät kallistuivat edelliseen marraskuuhun verrattuna.

”Eivät tällaiset alentamiset kerta kaikkiaan ole terveyden kannalta järkeviä”, moitti Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Taloussanomien mukaan.

Tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä korostaa, että kasvisten hinnat vaihtelevat paljon jopa viikoittain. Hänen mukaansa tämän vuoksi niitä on ollut vaikea ottaa mukaan S-ryhmän hintakampanjaan.

”Halpuutuksessa on se idea, että tuotteiden hintoja lasketaan pitkäaikaisesti”, hän sanoo.

”Pyrimme kyllä myymään edullisesti myös hedelmiä ja vihanneksia.”

Kaisa Rautaheimo / HS
Jonna Silvo, 35, pitää huolen, että kotona on aina hedelmiä. Silvon perheessä kasvisten käyttö ei ole viime aikoina lisääntynyt, mutta salaattia ja hedelmiä syödään paljon. ”Ruokaympyrä on iskostunut takaraivoon niin, että yritän täyttää lautasesta puolet kasviksilla.”
Jonna Silvo, 35, pitää huolen, että kotona on aina hedelmiä. Silvon perheessä kasvisten käyttö ei ole viime aikoina lisääntynyt, mutta salaattia ja hedelmiä syödään paljon. ”Ruokaympyrä on iskostunut takaraivoon niin, että yritän täyttää lautasesta puolet kasviksilla.”
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat