Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Asiakkaat ovat valmiita maksamaan luomumunista – MTK syyttää kauppoja rahastuksesta

S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja kiistää syytökset. ”Luomumunan kate kaupalle on pienempi kuin muiden munien.”

Talous
 

Kaupan hyllyssä on hämmästyttävän monenlaisia kananmunia: lattiamunia, vapaan kanan munia, virikemunia, luomumunia, omega-3-munia ja jopa onnellisten kanojen munia.

Mistä nimet kertovat?

Kananmunat jaetaan tuotantotavan mukaan kolmeen pääluokkaan: virikehäkit, lattiakanalat ja luomu.

Omega-3-munia munivat kanat ovat saaneet soijarehua, jonka rasvakoostumukseen on lisätty omega-3-rasvahappoja.

Onnellisten kanojen munat taas ovat tuotemerkki. Sen lisäksi pakkauksesta pitäisi käydä ilmi munien tuotantomuoto.

Kaikki kanahäkit piti muuttaa virikehäkeiksi vuonna 2012, jolloin sitä koskeva EU:n direktiivi tuli voimaan. Häkkejä koskeva muutos karsi yli puolet Suomen tuolloisista noin 800 kanalasta.

Kanaloiden määrä romahti, mutta samalla tilakoko kasvoi. Keskikokoisessa kanalassa on nyt noin 10 000 kanaa.

Virikehäkit ovat suurempia kuin aiemmin käytetyt häkit, ja yhdessä häkissä saa olla enintään kolme kanaa. Kaupoissa myytävistä munista 61 prosenttia tulee virikehäkeistä.

Virikehäkkien hyvä puoli on se, että niissä kanat elävät samassa pienryhmässä koko ajan. Luonnonvaraisessa kanaparvessa on yleensä 5–25 lintua. Lattiakanaloissa taas on tuhansia kanoja yhdessä, mikä voi asiantuntijoiden mukaan aiheuttaa kanoille sosiaalista stressiä.

Lattiakanaloissa kanat liikkuvat vapaasti. Siksi näiden kanaloiden munia kutsutaan myös vapaan kanan muniksi.

Suurimmassa osassa lattiakanaloista on kerroslattiat, joissa ritilätasot lisäävät lintujen käytettävissä olevaa alaa ja monipuolistavat tilankäyttöä.

Osa lattiakanaloiden tuottamista munista saa tuotenimen ulkomunat. Se kertoo, että kyseisen kanalan kanat saavat myös ulkoilla. Tällaisia ”free range” -ulkokanaloita on Suomessa vasta viisi.

Munien tuotannosta 34 prosenttia on lattiakanaloista. Tämä tuotanto lisääntyy nopeimmin.

Luomumunat tuotetaan lattiakanaloissa, joissa kanoilla on lisäksi aina sään salliessa mahdollisuus mennä ulos. Niiden osuus tuotannosta on kasvanut hitaasti ja lähestyy nyt viittä prosenttia.

Luomukanalassa kanoja ruokitaan luomurehulla. Sen viljelyyn ei ole käytetty kemiallisia lannoitteita eikä torjunta-aineita.

Kaupan hyllyssä luomumunan kilohinta voi olla jopa yli kaksinkertainen virike- tai lattiakanalan muniin verrattuna. Kaupalla ja tuottajilla on erilainen näkemys siitä, mistä ero johtuu.

MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala kertoo, että kauppa ottaa suurimman osan hintaerosta, koska kuluttajat ovat valmiita maksamaan luomusta enemmän.

”Tämä onkin harvinaisen törkeä juttu”, hän sanoo.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kiistää Rantalan väitteen.

”Ainakin S-ryhmässä asia on päinvastoin. Luomumunan kate kaupalle on pienempi kuin muiden munien.”

Alarodun mukaan S-ryhmä haluaa pienemmällä katteella tukea luomun myyntiä, jolla on jo yli kymmenen prosentin osuus S-ryhmän munakaupasta. Hän heittää pallon takaisin tuottajille: ”Kaupan ja tuottajan välissä ovat pakkaamot. Ne ovat yleensä tuottajien omistuksessa.”

Rantalan mukaan kaupan kateprosentti voi olla pienempi, mutta euroissa kauppa ottaa luomusta isomman siivun.

Pakkaamo ottaa luomumunakilosta euron ja muista munista 50 senttiä kilolta. Tuottaja saa Rantalan mukaan luomumunasta noin 2,50 euroa kilolta ja muista noin euron. Luomumunien tuotantokustannukset ovat noin kolminkertaiset muihin muniin verrattuna.

”Luomun lisäarvosta ei pitäisi mennä yhtään muita munia enempää kaupalle tai pakkaamolle,” Rantala sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei näe hinnoittelussa ongelmaa.

”Kauppa haluaa ulosmitata kuluttajan maksuvalmiutta. Ei se ole ongelma”, sanoo kilpailuasiainneuvos Tom Björkroth.

Munien hinnat ovat laskeneet, koska tuotanto on kasvanut enemmän kuin kulutus.

”Tulonjako ketjun sisällä on neuvottelukysymys. Tuottajilla on vain vähän mahdollisuuksia valita jakelutie munille.”

Suoramyynti on yksi vaihtoehto, mutta sen osuus on pieni.

OIKAISU (HS13.1.2016): 12. tammikuuta kirjoitettiin, että virikehäkkikanalan yhdessä häkissä voi olla enintään kolme kanaa. Häkkejä on eri kokoisia ja yhdessä häkissä voi olla jopa 70 kanaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat