Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Markkinointiviestinnän investoinnit vähenevät – mainostajat hyödyntävät muuta kuin maksettua mediaa

Mainostajat luottavat etenkin omien verkkopalveluidensa sekä blogiensa voimaan

Talous
 
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Mainostajat hyödyntävät lisääntyvästi muuta kuin maksettua mediaa. Erityisesti omien kanavien ja sosiaalisen median käyttö kasvaa.
Mainostajat hyödyntävät lisääntyvästi muuta kuin maksettua mediaa. Erityisesti omien kanavien ja sosiaalisen median käyttö kasvaa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Markkinointiviestinnän investoinnit kääntyvät miinukselle vuonna 2016, toteaa Mainostajien liitto tiedotteessaan.

Liitto selvitti jäsenyritystensä markkinointiviestinnän suunnitelmia alkaneelle vuodelle. Suhdanteita kuvaavan Mainosbarometrin vastaajista 29 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ja 33 prosenttia vähentää niitä. Viime vuoden tasolla pysyy 38 prosenttia.

Markkinointiviestinnän investointeja lisäävien ja vähentävien erotuksena syntyvä saldoluku on -4. Vielä syksyllä luku oli lievästi positiivinen, +3.

Investointeja kohdennetaan etenkin verkkomainontaan sekä mainostajan omaan ja sosiaaliseen mediaan. Televisiomainonnan näkymät ovat kohentuneet, ja palveluyrityksistä mainos- sekä mediatoimistot nostavat suosiotaan.

Mainostajat ennakoivat hyödyntävänsä lisääntyvästi muuta kuin maksettua mediaa. Erityisesti omien kanavien ja sosiaalisen median käyttö kasvaa.

Ykkösasemassa ovat omat verkkopalvelut sekä blogit. Myös sosiaalisen median palveluihin panostetaan, pääasiassa YouTubeen, Instagramiin, Pinterestiin ja Snapchatiin. Suoratoistopalvelu Periscope ei ollut vielä mukana Mainosbarometrissa.

”Mainostajat liittävät tunnetuimpien sosiaalisen median palvelujen rinnalle lisää myös uudempia somekanavia”, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski tiedotteessa.

Marras–joulukuussa 2015 tehtyyn kyselyyn vastasi 95 Mainostajien liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 230 miljoonaa euroa.

Vastaajista teollisuutta edusti 25 prosenttia, kauppaa 36 prosenttia, palvelualoja 29 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 10 prosenttia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat