Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Öljyn hinta romahti, mutta miksei se näy bensan hinnassa?

Suomessa bensiinin kuluttajahinnasta jo 67 prosenttia on veroja.

Talous
 
Ville Nukari / Lehtikuva
Suomessa bensiinin kuluttajahinnasta jo 67 prosenttia on veroja.
Suomessa bensiinin kuluttajahinnasta jo 67 prosenttia on veroja. Kuva: Ville Nukari / Lehtikuva
Tästä on kyse

Öljyn hinta romahti

 Raakaöljyn hinta on laskenut puolessatoista vuodessa 110 dollarista alle 30 dollariin barrelilta.

 Raakaöljyn halpeneminen laskee myös siitä jalostettujen polttonesteiden kuten bensiinin maailmanmarkkinahintaa.

 Halpeneminen johtuu ylituotannosta, Kiinan talouskasvun hidastumisesta ja dollarin arvon noususta.

Raakaöljyn hinnan romahtaminen puolessatoista vuodessa 110 dollarista vain alle 30 dollariin barrelilta ei ole näkynyt vastaavassa määrin bensiinin hinnassa.

Tämä johtuu siitä, että Suomessa bensiinin kuluttajahinnasta jo 67 prosenttia on veroja. Noin puolet hinnasta on kiinteitä euromääräisiä energiaveroja. Energiaverojen lisäksi bensiinistä maksetaan 24 prosentin arvonlisävero.

Dieselissä verojen osuus on noin 63 prosenttia kuluttajahinnasta.

Öljy- ja biopolttoainealan yhdistyksen toimitusjohtajan Helena Vänskän mukaan polttonesteiden kuluttajahinnat ovat kuitenkin halventuneet runsaan vuoden kuluessa kymmeniä prosentteja, kun verot jätetään huomiotta.

”Kuluttajilla on mielikuva, että öljyn hinta laskee mutta kuluttajahinnoissa ei tapahdu mitään. Se johtuu verojen suuresta osuudesta. Veroton hinta on seurannut maailmanmarkkinahintoja”, Vänskä sanoo.

Liikennepolttonesteiden kuluttajahinta muodostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta, huoltovarmuusmaksusta, polttonesteen hinnasta, kuljetuskuluista ja kaupan katteesta. Polttonesteen osuus hinnasta on vain noin neljännes, eikä kaupallekaan jää kovin suurta katetta.

”Toimijoiden mukaan hintakilpailu on kovaa. Joillekin yhtiöille bensiinin myynti ei ole pääasia, vaan esimerkiksi ravintolatoiminta ja muut palvelut ovat. Se voi vaikuttaa hinnoitteluun”, Vänskä sanoo.

Raakaöljyn hintaromahdus on ollut niin raju, että se on halventanut reippaasti myös verollisia polttonesteiden hintoja. Puolentoista vuoden takaisesta 1,67 euron keskimääräisestä litrahinnasta 95E10-bensiini on halventunut 18 prosenttia 1,37 euroon.

Dieselin hinta on laskenut huipustaan yli 20 prosenttia.

Kiinteiden verojen takia maailmanmarkkinahinnan vaikutus hintaan pienenee bensiinin kokonaishinnan halventuessa. Jos bensiinin maailmanmarkkinahinta halpenisi vielä noin 20 prosenttia, sen laskennallinen vaikutus kuluttajahintaan olisi noin kuusi senttiä litralta eli alle viisi prosenttia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat