Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autokauppa piristynyt romurahan ja veroalen voimalla

Autokauppa kääntyi loppuvuodesta kasvuun. Apuna oli romutuspalkkiokokeilun loppukiri.

Talous
 
Sami Kero / HS
Kierrätysyhtiö Kuusakosken Jakke Selin irrotti akkua, renkaita ja muita osia romutettavasta autosta kierrätyslaitoksessa Vantaalla.
Kierrätysyhtiö Kuusakosken Jakke Selin irrotti akkua, renkaita ja muita osia romutettavasta autosta kierrätyslaitoksessa Vantaalla. Kuva: Sami Kero / HS

Autokauppa yllättyi, kun uusien henkilöautojen myynti kasvoi viime vuonna toissa vuoteen verrattuna.

Uusien autojen myynti on sujunut pitkään alavireisesti, eikä nytkään voida puhua aidosta käänteestä. Myynnin kasvu ei ollut markkinavetoista, vaan se perustui valtiovallan toimiin eli romutuspalkkiokokeiluun.

Viime vuonna myytiin lähes 109 000 henkilöautoa, mikä on 3 000 autoa enemmän kuin toissa vuonna. Koko lisäys menee romutuspalkkion piikkiin, arvioi Autoalan keskusliiton AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Romutuspalkkion käytöstä on täsmälliset luvut, mutta palkkion tarkkaa vaikutusta uusien autojen myyntiin ei voi tietää, koska moni palkkiota hyödyntänyt olisi saattanut ostaa uuden auton myös ilman palkkiota.

Rissa arvioi, että romutuspalkkio lisäsi myyntimäärää viime vuonna 4 000–5 000 autolla. Ilman palkkiokokeilua myynti olisi siis jäänyt alle vuoden 2014 lukujen.

Valtio toteutti romutuspalkkiokokeilun kahdessa vaiheessa. Kesällä valtion rahaa oli käytössä kolme miljoonaa euroa. Kun se loppui ennätysajassa, lisäbudjetissa myönnettiin loppuvuonna rahaa vielä viisi miljoonaa euroa. Sekin loppui jo marraskuussa.

Palkkiojärjestelmä toimi siten, että valtio maksoi romutettavasta vanhasta autosta tuhat euroa, jos se vaihdettiin uuteen autoon. Autoala maksoi lisäksi asiakkaalle 500 euroa autolta.

Kun valtion rahaa oli käytössä yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa, palkkion piiriin pääsi 8 000 autoa.

Kaikki nämä uudet autot eivät tulleet rekisteriin viime vuonna, koska palkkioita maksettiin myös tilatuista autoista, jotka rekisteröidään tammikuussa.

Rissa arvioi, että autoista, joista palkkio maksettiin, vielä noin 3 000 kaunistaa tämän vuoden myyntitilastoja.

Sami Kero / HS
Romutettava auto menossa murskaimeen Kuusakosken kierrätyslaitoksessa Vantaalla.
Romutettava auto menossa murskaimeen Kuusakosken kierrätyslaitoksessa Vantaalla.

Autoala selvittää parhaillaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa romutuspalkkiokokeilun onnistumista. Loppuraportin pitäisi valmistua helmikuussa.

Rissa sanoo autoalan kannalta näyttävän päällisin puolin siltä, että kokeilu onnistui hyvin ja tavoitteita saavutettiin. Tilastojen perusteella näyttää siltä, että nuoret ja naiset ovat käyttäneet muita enemmän palkkioetua ja vaihtaneet uudempaan.

Sääntöihin kuului, että romutettavan auton piti olla omassa omistuksessa. Lisäksi auton oli oltava yli kymmenen vuotta vanha. Ostettavan auton päästöjen tuli olla alle 120 grammaa kilometrillä.

”Nyt saatiin 8 000 vanhaa, isopäästöistä autoa pois maanteiltä. Tutkimukset ovat osoittaneet vanhempien autojen olevan myös turvattomampia, joten kyseessä on sekä ympäristö- että turvallisuusteko”, Rissa sanoo.

Alkaneen vuoden henkilöautojen myynniksi autoala arvioi 110 000 eli tuhat autoa enemmän kuin viime vuonna.

Markkinavetoista kasvu ei vieläkään ole, sillä viime vuodelta siirtyvän 3 000 romutuspalkkioauton lisäksi myynti kasvaa ehkä noin 2 000 kappaleella autoveron kevennyksen takia.

Autovero lievenee neljäntenä perättäisenä vuonna.

”Autokanta on vanhaa, ja patoutunutta kysyntää on, mutta padot eivät pääse murtumaan heikon taloustilanteen jatkuessa”, Rissa arvioi.

Suomen suurimman autonmyyjän Veljekset Laakkosen toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki yhtyy alan viralliseen myyntiennusteeseen 110 000 autoon.

”Verohelpotus auttaa myyntiä jonkin verran ja suosii vähäpäästöisiä malleja. Keskimääräinen veronalennus merkitsee autoa kohti melko vähän, noin 300 euroa, mutta joissakin malleissa alennus voi olla huomattavakin, useita tuhansia.”

Yleisen taloustilanteen paranemisen varaan ei alalla lasketa, Yli-Salomäki sanoo.

Laakkonen menestyy toimitusjohtajan mukaan samoin tavoin kuin ala yleensä, koska suurimpana toimijana yhtiöllä on laaja valikoima, 19 automerkkiä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat