Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

K-kaupat mukaan ruuan hintakisaan – omenamehu halpenee kolmanneksen, possusuikaleet viidenneksen

Ensimmäiset alennukset ovat tulleet voimaan tammikuun alussa ja seuraavat tehdään helmikuussa.

Talous
 
Antti Hämäläinen
Asiakas osti kalaa Herttoniemen K-Marketista vähän ennen joulua.
Asiakas osti kalaa Herttoniemen K-Marketista vähän ennen joulua. Kuva: Antti Hämäläinen
Tausta

Halpenemisen ennustetaan pysähtyvän

 Päivittäistavarakauppayhdistyksen mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat halpenivat viime vuoden tammi–marraskuussa 1,9 prosenttia.

 Erityisen paljon halpenivat Pellervon taloustutkimuksen PTT:n mukaan maitotuotteiden ja lihan hinnat.

 PTT ennusti viime lokakuussa, että elintarvikkeiden halpeneminen pysähtyy. Sen mukaan ruuan hinta kääntyy 0,3 prosentin nousuun tänä vuonna.

Kahdentuhannen tuotteen hinnat halpenevat K-ruokakaupoissa, Kesko tiedottaa. Syynä on maailmanmarkkinahintojen ja kustannusten alentuminen.

K-kaupoissa halventuvat etenkin vilja- ja lihatuotteet, juustot ja keitot, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala. Alennukset ovat muutamista prosenteista 44 prosenttiin.

Esimerkiksi kinkkusuikaleet, astianpesuaine, hapankorput ja lauantaimakkara ovat halventuneet yli kymmenen prosenttia.

Ensimmäiset alennukset ovat tulleet voimaan tammikuun alussa ja seuraavat tehdään helmikuussa.

”On täysin poikkeuksellista, että kuluttajahinnat ovat laskeneet näin pitkään yhtäjaksoisesti. Viimeksi näin on tapahtunut 50 vuotta sitten”, Rauhala toteaa.

Hänen mukaansa hinnanalennukset ovat mahdollisia raaka-aineiden hinnan alentumisen vuoksi. Lisäksi Venäjän tuontikieltojen takia niin Suomessa kuin laajemminkin Euroopassa elintarvikkeiden vienti on supistunut.

Myös S-ryhmä kertoi tänään maanantaina aikovansa tiedottaa hintojen alennuskampanjansa seuraavasta vaiheesta lisää tiistaina.

Ruuan hintakilpailu kiristyi Suomessa viime vuonna, kun S-ryhmä ilmoitti näyttävästi alentavansa useiden tuotteiden hintaa. Se kertoi alennusten olevan pysyviä. Taustalla nähtiin muun muassa markkinaosuuttaan kasvattaneen saksalaisketjun Lidlin vaikutus.

Tuolloin Keskon pääjohtaja Mikko Helander arvosteli tiettyihin tuotteisiin keskittyviä rajuja hinnanalennuksia.

”Ei ole järkevää eikä vastuullista ottaa yksittäisiä tuotteita, alentaa niitä järjettömän alhaalle ja vääristää kilpailua.”

Rauhalan mukaan arvostelu kohdistui siihen, että S-ryhmä alensi jopa hankintahintojen alle tiettyjen erittäin myytyjen tuotteiden kuten Oltermanni-juuston ja ruisleivän hintaa.

”Se ei ollut kestävällä pohjalla”, Rauhala sanoo.

”Meidän alentamamme tuotteet ovat tasaisesti eri toimittajien tuotteita.”

Viime vuonna Kesko myös korosti, että sen kilpailuvaltti on hinnan asemesta laatu. Nyt se vaikuttaa tulevan entistä selvemmin mukaan myös hintakilpailuun.

”Kun ruuan hinnasta paljon keskustellaan, meidänkin on hyvä tulla esiin”, Rauhala perustelee. Hänen mukaansa monet katsovat vaikeassa taloustilanteessa entistä tarkemmin ruuan hintaa. Samaan aikaan on kuitenkin olemassa iso joukko kuluttajia, joille ruuan hinta ei ole tärkein valintaperuste, Rauhala muistuttaa. Esimerkiksi lähituottajien tuotteiden myynti K-kaupoissa lisääntyi viime vuonna K-kaupoissa 15 prosenttia.

K-kaupoissa hinnanalennukset keskittyvät suurimpiin myymälöihin. K-citymarketeissa halpenee noin 2 000 tuotetta, K-supermarketeissa noin 1 350 ja K-marketeissa noin 550 tuotetta.

Hinnanalennukset kohdistuvat Keskon ketjuvalikoiman tuotteisiin. Niille K-kauppias ei saa antaa hintaa, joka on korkeampi kuin Keskon määrittelemä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat