Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

PTT: Ruuan hinnanlasku ei jatku tänä vuonna huolimatta kauppojen alekampanjoista

S-ryhmä kiristää ruuan hintakilpailua: Satojen tuotteiden hinta laskee.

Talous
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/5247b673e0e6a2027f90cefdba82a2b9ebbd641d-HS_RUOKAKORI_051215.00_03_03_04.Still001.jpg
Mitä on kauppojen hintakisan taustalla ja miten ruuan hinta muodostuu?
Suomalaisella ruokakauppakentällä on vain muutama keskenään kisaava toimija. Ruuan kuluttajahintaan kuitenkin vaikuttaa kauppojen hintakilpailun lisäksi moni muukin seikka, mutta usein viiveellä. Miten ruuan hinta muodustuu? Osuutensa hinnasta saavat kauppa, tuottaja ja mahdollinen pakkaaja sekä 14 prosentin arvonlisäveron keräävä verottaja. Toimittaja Kirsti Karttunen HS, kuvaus Janne Järvinen HS

Ruuan hinnan lasku ei jatku tänä vuonna, vaikka kaupat ovat ilmoittaneet tänään ja eilen satojen tuotteiden hinnanalennuksista. Näin arvioi Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kyösti Arovuori.

”Jokaista hinnanalennuksella mainostettua tuotetta kohti löytyy yleensä tuote, jonka hintakehitys voi olla täysin päinvastainen”, hän sanoo.

PTT ennusti viime syksynä, että ruuan hinta nousee tänä vuonna 0,3 prosenttia. Arovuoren mukaan tämä perustuu arvioon, että kasvisten hinnat nousevat ja lihan sekä maito- ja viljatuotteiden hinta pysyy viime vuoden tasolla. Ennustetta on määrä päivittää huhtikuussa.

”Jos pitää arvioida, niin sanoisin että ennuste ei tarkistu ainakaan ylöspäin”, Arovuori sanoo.

Hintakilpailu ruokakaupoissa vaikuttaa kuitenkin kiristyvän, sillä sekä S-ryhmä, Kesko että Valintatalot ja Siwat omistava Suomen lähikauppa ovat kertoneet eilen ja tänään hinnanalennuksista.

S-ryhmä tiedotti, että tiistaina yli 400 tuotteen hintoja on alennettu sekä Prismoissa että S-marketeissa. Alepoissa ja Saleissa lähes 200 tuotetta halpenee. S-kaupat aikovat jatkaa hinnanalennuksia tänä vuonna 50 miljoonan euron edestä, kertoi S-ryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä tiedotustilaisuudessa.

Myös Siwoissa ja Valintataloissa noin 150 tuotteen hinta halpenee.

Jo eilen maanantaina myös Kesko ilmoitti alentavansa kahdentuhannen tuotteen hintoja K-kaupoissa. Mukana on elintarvikkeiden lisäksi myös muun muassa pesuaineita. Kesko perusteli alennuksia raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen alenemisella ja kustannusten halpenemisella.

Lidl lähestyi asiaa toisin.

”Teemme normaalina käytäntöä vuosittain tuhansia hinnanmuutoksia, joiden suuruusluokka vaihtelee sentistä useisiin kymmeniin prosentteihin”, toimitusjohtaja Lauri Sipponen kommentoi.

Heikkilä arvioi kilpailun päivittäiskaupassa koventuneen ja koventuvan edelleen, jos Siwojen ja Valintatalojen kauppa toteutuu. Kesko on ilmoittanut ostavansa Suomen lähikaupan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto tutkii asiaa parhaillaan.

”Kilpailu päivittäistavarakaupassa on ollut kovaa aiemminkin. Asiakkaan näkökulmasta on erinomaisen hyvä asia, että kilpailu kovenee ja hinnat laskevat”, Heikkilä sanoi.

S-ryhmän mukaan uusimmat hinnanalennukset eivät kuitenkaan ole reaktio Keskon maanantaiseen ilmoitukseen.

”Tällä ei ole mitään tekemistä meidän kilpailijan tekemisten kanssa”, sanoi S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu. S-ryhmä oli ilmoittanut jo aiemmin, että se aikoo kertoa lisää hintakampanjastaan tänään tiistaina.

Viime vuoden tammi-marraskuussa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat halpenivat Päivittäistavarayhdistyksen mukaan 1,9 prosenttia.

Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala kuvasi ”täysin poikkeukselliseksi” tilannetta, jossa kuluttajahinnat laskevat näin pitkään yhtäjaksoisesti.

Arovuoren mukaan kaupan myynti ei kasva ja ruuan hinnanalennuksilla halutaan saada myös muu myynti kasvuun. Samaan aikaan kaupan kustannusten lasku on ollut arvioitua suurempaa. Maatalouden tuottajahinnat ovat supistuneet ja öljy on halventunut.

”Kilpailutilanne on kireä ja markkinajohtajan toimia on seurattava. Silti hintoja ei laskettaisi, jos kustannukset eivät olisi laskussa”, Arovuori arvioi.

S-ryhmä aloitti hinnanalennukset näyttävällä julkisuuskampanjalla viime vuonna. Taustalla arvioitiin olevan muun muassa Lidlin vahvistuminen. Tuolloin muun muassa Keskon pääjohtaja Mikko Helander arvosteli yksittäisten tuotteiden hinnanalennuksia.

S-ryhmä oli 45,7 prosentin markkinaosuudeltaan suurin ketju 2014. Se on ollut tyytyväinen viime alekampanjansa tuloksiin. Pääjohtaja Heikkilän mukaan asiakasmäärät ja ostosten määrät ovat kasvaneet. Hän arvioi, että viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus kasvaa jonkin verran.

Sen sijaan Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on moittinut alekampanjaa kovin sanoin. Viljelijöiden mielestä alennukset on otettu heidän selkänahastaan. Asiasta on käyty julkisuudessa juupas-eipäs-väittelyä.

S-ryhmä kuitenkin korosti jälleen tiistaina, että hinnanalennukset on rahoitettu tehostamalla toimintaa ja pienentämällä katteita. Se on lisäksi vähentänyt isojen hypermarkettien rakentamista.

Mikko Stig / Lehtikuva
S-ryhmän pääkonttori, Ässäkeskus, Helsingin Alppilan kaupunginosassa vuosi sitten huhtikuussa.
S-ryhmän pääkonttori, Ässäkeskus, Helsingin Alppilan kaupunginosassa vuosi sitten huhtikuussa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat