Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kuljetusyrittäjistä yli puolet ehdottaa jalankulkijoiden kännyköiden käytön rajoittamista liikenteessä

SKAL julkisti vuoden ensimmäisen kuljetusbarometrin, jossa suojateiden turvallisuuden lisäksi halutaan lisätä jakeluliikenteen sujuvuutta.

Talous
 
Reijo Hietanen
Viime elokuussa Tampereen Pyynikillä lapsi kuoli rekan ajettua hänen ylitseen. Kuvassa onnettomuusristeys Pirkankadun ja Mariankadun risteyksessä onnettomuutta seuranneena päivänä.
Viime elokuussa Tampereen Pyynikillä lapsi kuoli rekan ajettua hänen ylitseen. Kuvassa onnettomuusristeys Pirkankadun ja Mariankadun risteyksessä onnettomuutta seuranneena päivänä. Kuva: Reijo Hietanen

Suojateiden turvallisuuden parantaminen kirvoitti runsaasti ideoita kuljetusalan yrittäjiltä tuoreessa alan edunvalvojan kyselyssä. Suojatieonnettomuuksia voitaisiin vastaajien mukaan ehkäistä esimerkiksi lasten ja nuorten liikenneturvallisuuskasvatuksella ja liikennevalojen suunnittelulla.

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL julkisti tiistaina kuljetusbarometrin, joita tehdään kolme kertaa vuodessa. Kysely lähetetään noin 4 000 jäsenyrittäjälle, joista nyt vastasi 690.

Ajankohtaiskysymykset koskivat suojateiden turvallisuuden ohella muun muassa jakeluliikennettä kaupunkien keskustoissa. Kysymyksiä oli laatimassa myös liikenneministeriö, joka valmistelee parhaillaan tieliikennelain uudistamista. Esimerkiksi pysäköintisäännöksiin on ehkä tulossa muutoksia.

Viime vuoden vakavat suojatieonnettomuudet ovat saaneet kuljetusalan yrittäjät pohtimaan keinoja niiden estämiseksi. He ovat myös käyneet kouluissa kertomassa kuljetusalasta.

Turvallisuuskasvatuksen (80 prosenttia) jälkeen seuraavaksi suosituin keino oli liikennevalojen suunnittelu (70 prosenttia) niin, että oikealle kääntyville ajoneuvoille ja tien ylittäville jalankulkijoille ei palaisi yhtä aikaa vihreä valo koulujen läheisyydessä.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden älylaitteiden ja vastaavien käyttöä liikenteessä rajoittaisi liki 60 prosenttia vastaajista. Kuljettajien liikenneturvallisuuskoulutusta lisäisi liki neljännes.

Monet ammattikuljettajat ovat esittäneet peruutussignaalia muistuttavaa äänimerkkiä oikealle kääntyville, suojatien ylittäville raskaan liikenteen ajoneuvoille. Tämä ehdotus sai kannatusta vain alle kymmeneltä prosentilta kyselyyn vastanneista. Sitä kokeillaan parhaillaan Oulussa.

Avovastauksissa nousivat esiin myös suojatien siirto kauemmaksi risteyksestä etenkin kaupunkialueella, kevyen liikenteen valistaminen liikenteen näkyvyysesteistä ja erilaisten laitteiden käytön rajoittaminen liikenteessä. ”Kännykän ruudun tuijotus on yhtä vaarallista ratin edessä kuin ratin takanakin”, eräs vastaaja totesi.

Myös ajoneuvokameroita, perävaunujen vilkkuja ja suojateiden parempaa valaistusta ehdotettiin. SKAL:n mukaan moni yhdistyksen jäsen on myös jalkautunut päiväkotiin tai kouluun esittelemään kuljetuskalustoaan, jotta lapset ymmärtäisivät esimerkiksi sen, että suurista ajoneuvoista on huono näkyvyys tielle.

Tieliikennelain uudistamiselta kuljetusyrittäjät odottavat parannusta jakelun sujuvuuteen, mutta huononnuksiakin on väläytelty. Eniten huolta kyselyssä aiheutti mahdollinen kielto pysäyttää jakelulauto jalkakäytäville ja pyöräteille kuorman purkamisen ja lastaamisen ajaksi. Erityisesti suurimpien kaupunkikeskustojen jakelu on yrittäjien mukaan riippuvainen auton pysäyttämisestä kivijalkakauppojen viereen.

Jakelua koskeviin kysymyksiin vastanneista 70 prosenttia olisi valmiita poistamaan pakettiautojen nopeusrajoitukset, jolloin ne noudattaisivat henkilöautojen ensimmäisnopeuksia. Esimerkiksi kesällä moottoriteillä ensimmäisnopeus olisi 120 kilometriä tunnissa. Vastustajat (17 prosenttia) perustelivat kantaansa lähinnä liikenneturvallisuudella.

Enemmistö vastaajista kannatti myös turvavyön käyttöpakon höllentämistä esimerkiksi jäte- ja postiautoissa, jotka liikkuvat melko hitaasti ja joilla on paljon jakelu- tai keräilypaikkoja. Lievennyksen arvioitiin nopeuttavan toimintaa, mutta joissakin heräsi epäily turvallisuuden vaarantumisesta.

Kyselyn talousosion mukaan kuljetusyritysten talous on irronnut vuoden takaisesta pohjakosketuksesta, mutta kuljetusmäärät ovat kasvaneet harvemmalla kuin joka viidennellä.

Joka kolmannen yrityksen kuljettamat tavaramäärät olivat laskeneet syys–joulukuussa, mutta tilanne oli hieman valoisampi kuin vuosi sitten.

Kuljetuskilometrejä kasvattaneita yrityksiä löytyi eniten Etelä-Suomesta ja Pohjanmaalta sekä säiliöautoilijoista.

Kaakkois-Suomessa ja puupuolella kuljetusmäärät nousivat vähiten. Suoranaista laskua oli eniten ulkomaanliikenteessä ja maa-aineskuljetuksissa.

Useamman kuin joka kolmannen yrityksen liikevaihto oli laskenut, joka neljännen kasvanut. Pohjanmaalaisyrityksistä yli kolmannes paransi liikevaihtoaan. Myös Etelä-, Länsi-, ja Sisä-Suomessa lähes kolmannes nosti liikevaihtoa, mutta poikkeus oli Helsinki, joka piti perää Kaakkois-Suomen ja Keski-Suomen kanssa.

Kannattavuus oli laskenut etenkin Kaakkois-Suomessa ja metsäalan kuljetuksissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat